I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Opladning til alle er svært - men ingen skal efterlades på B-holdet

22. februar kl. 14:3711
Biler på nettet.
Illustration: Rebecca C. Langtoft/Fotos: Michael Movchin, Tesla, Polestar, Honda.
To planlæggere opfordrer til at sørge for, at ladeinfrastruktur er tilgængelig og overkommelig for alle uanset boligtype, placering og økonomisk formåen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Elbiler er en del af løsningen i den grønne omstilling af transportsektoren i Danmark. Men skal bilisterne være villige til at udskifte fossilbilen med det batteridrevne alternativ, er der brug for en veludbygget ladeinfrastruktur, der kan dække elbilisternes behov for opladning. Det gælder også for de mange danskere, der bor i boligorganisationer med fælles parkeringspladser, hvor de ikke har mulighed for at etablere en privat ladestander eller ladeboks på egen grund.

Udbygningen af ladeinfrastruktur ved sådanne boliger er dog hæmmet af forskellige udfordringer. Det kan være svært at opnå det nødvendige overblik og viden om, hvordan udbygningen af ladeinfrastrukturen sker smartest og mest omkostningseffektivt. Og hvordan balancerer man hensynet til boligorganisationens økonomi og de senere brugeres kilowatt-timepriser? Der kan nærmest opstå en form for handlingslammelse, når man ikke ved, om man har et tilstrækkeligt overblik.

Dette er barrierer for udbygningen af ladeinfrastrukturen ved delte parkeringspladser. Vi risikerer derfor, at en stor andel (ca. 1/5) af de danske husstande er henvist til offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur og derfor muligvis også kommer til at halte bagud i udskiftningen af de fossile biler. Dette er uheldigt på flere niveauer.

Som ingeniører og planlæggere har vi et ansvar for at bidrage til at løse udfordringerne med manglende ladeinfrastruktur. Vi skal sikre, at der allerede i planlægningsfasen forud for byggeriet af beboelse med delte parkeringspladser tages højde for ladeinfrastrukturen. Der er flere fordele ved at etablere ladestandere på de delte parkeringspladser:

Artiklen fortsætter efter annoncen

For beboeren ift. tidsforbrug og økonomi: når der lades hen over natten, lader elbilen, når den alligevel holder stille, og beboeren sparer tid ift. eventuelt at holde i kø og vente på en ledig ladestander og herefter opladning, som typisk tager 30 minutter ved en lynlader. Når der lades på normalladere ved ejendommen, kan der typisk opnås lavere kWh-priser end ved hurtigog lynladere.

For elbilens batteri: Opladning på en AC-lader (normallader) er mere skånsomt end opladning på DC-ladere (hurtig- og lynladere).

For belastningen af elnettet: Der sker ikke så kraftigt et peak i elforbrug, hvis flere lader jævnt hen over natten. Især hvis ladestanderne er smartladere, er det muligt for ladeoperatøren at styre opladningen intelligent med hensyn til bl.a. elnettet.

For behovet for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur: Færre offentlige parkeringspladser skal konverteres til ladepladser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at realisere disse fordele skal man dog forholde sig til nogle rammesættende forudsætninger. Ladestanderbekendtgørelsen stiller krav om, at alle nye bygninger og store renoveringer skal inkludere infrastruktur for ladestandere. Udfordringen her kommer, hvis der er begrænset plads eller strømkapacitet til rådighed, hvilket kan gøre implementeringen dyr og kompleks.

AFI-loven og lovbekendtgørelsen herunder stiller krav til offentligt tilgængelige ladestandere, hvilket kan være relevant ved delt parkering. Privatvejsloven kan også have stor betydning, da den regulerer vilkårene for veje, der er ejet af private – som f.eks. visse veje og parkeringspladser ved boligorganisationer. Hvis en boligorganisation planlægger at opstille ladestandere langs en sådan vej, skal de tage hensyn til privatvejsloven og bl.a. indhente tilladelse hos vejmyndigheden i kommunen.

For at sikre implementeringen af den rigtige teknologi er det nødvendigt med viden eller måske bare kvalificerede antagelser om antallet af beboere, bilejerskab, andelen af elbiler, rækkevidden af bilerne og antallet af kørte kilometer per dag. Det er faktorer, der alle påvirker efterspørgslen efter ladning.

Dette bruges til at beregne det nødvendige antal ladestandere. Men det er også vigtigt at overveje, hvilken type af ladestandere der er mest hensigtsmæssige at opstille. Skal vi installere AC- eller DC-ladestandere? Hvad er det nødvendige kW-output? Hvordan forbereder vi bedst og mest omkostningseffektivt en fremtidig opstilling af ladestandere?

Det er også nødvendigt at tage højde for strømforsyningen. Et større antal ladestandere eller ladestandere med højere effekt kan kræve en større strømforsyning, end hvad ejendommens eksisterende system kan levere.

De umiddelbare omkostninger ved at installere ladestandere kan være betydelige. Fra køb af ladestandere til opgradering af det eksisterende elektriske system til vedligeholdelsesomkostninger – disse investeringer kan hurtigt blive en betydelig økonomisk byrde. Med i regnestykket hører også, at ladestandere i begyndelsen kun vil gavne en mindre gruppe af beboere, nemlig dem, der ejer elbiler.

På den anden side er der flere potentielle økonomiske fordele ved at have ladestandere. De kan øge ejendommens appel og værdi og demonstrere, at boligorganisationen tager et medansvar i den grønne omstilling. Dette kan især være en fordel i områder, hvor boligorganisationerne er i skarp konkurrence. Som tiden går, kan det forventes, at ladestandere mere og mere opfattes som en selvfølgelig service.

Yderligere er der mulighed for at generere indtægter fra ladestanderne ved at gøre dem tilgængelige for offentligheden, for naboer, gæster eller andre, der har brug for at lade. Dette skal selvfølgelig afvejes mod omkostningerne og kravene til vedligeholdelse, der følger med tilgangen til offentlige ladestandere.

Et helt centralt spørgsmål er, om ladestanderne skal ejes og driftes af boligorganisationen (evt. med hjælp fra en EMSP/eMobility Service Provider) eller af en ladeoperatør, og hvem der skal afholde anlægsomkostningerne.

Udfordringerne er mange, men det er vigtigt, at vi agerer proaktivt for at sikre, at ingen er efterladt på ‘B-holdet’ i overgangen til elbiler. Vi må sørge for, at ladeinfrastruktur er tilgængelig og overkommelig for alle uanset boligtype, placering og økonomisk formåen.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
11
27. februar kl. 00:20
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Vægtafgiften ved registrering er en af dem, den er jo lav for elbiler og hybridbiler

Der står intet om at registreringsafgiften går til dette: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/174  

Der omtales kun vægtafgiften her.

For benzin og diesel biler er der afgift på brændstof, ikke på el-biler.

Der er afgift på den strøm du køber. Af ukendte årsager, andre end at please et fåtal firmaer, kan man få refusion, hvis man har et bestemt kørsels mønster, med rette abonnement, eller rettere, firmaet kan få, som de så giver videre til dig. Jeg forstår ikke denne absurde måde at opgøre det på. Hvorfor kan jeg som privatperson ikke få samme gavn? En separat måler, og så automatisk indmelding af forbrug til rette myndighed... Hvorfor er det så nemt at snyde med eks Clever, og et 230volt plug med strøm fra bilens batteri, hvor private der selvipkader uden om dette ikke er vokse nok til samme løsning? Nåh.. Sidespor... 

El-biler har 'groft sagt' ikke anden type dæk end benzin og dieselbiler, vor AUDI A4 og POLO kører på samme type dæk, udviklet til lav rullemodstand

Når jeg kigger på elbil, fremhæver de altid en specifik type dæk, og hvorfor disse er bedre. Hvis man slår disse infobokse ud, står der at disse dæk er lavet til elbilers højere vægt, og er garanteret x antal km hvis brugt sammen med denne bil. Jeg er sikker på at Audi også har lign anbefalinger, til deres tunge biler. Elbiler eller ej. 

Vægten på biler betyder noget på dækslid, på vejene, og afkast af vejslid til vandafløb, til vandløb. 

Hvilket derfor vægtafgiften, men i forhold til slidet på vejende, er det 'Brian med de forkerte dæk', og lastbilerne, der udleder mest l.. ud i nærmiljøet, set i forhold til deres betalinger.

El-biler viser i statikken at de slider dækkene hurtigere, hvorfor - vægt eller moment?

Dem jeg kender der har elbiler, siger alle samstemmigt at den 'federe' acceleration, er noget de bruger i starten. Når euforien har lagt sig, kører de mere jævnt og uden de vilde moment behov, end de alm bilister. Ja, de fleste siger ligefrem de er blevet 'long range' optimerende med deres elbiler, da det er nemmere at se konsekvensen ved ens kørestil.

Det efterlader at det er vægten alene, der må være ansvarligt for dette, hvis noget. Jeg vil anbefale denne artikel : https://www.hvilkenbil.dk/har-elbiler-mere-daekslid/ 

NB: mindre dækstøj, hænger eftest sammen med rullemodstand, som i langt højere grad høres i en elbil. 

Jeg undrer mig, da min AUDI V6DTI kan køre mere end 50.000 km på tilsvarende dæk

Lidt svært at sammenligne her, da du ikke angiver den anden værdi. Men jf producenterne af dækkene selv, bør der være minimal forskel ved ens kørsel. 

Som allerede skrevet, så får staten mere end på vægtafgift, end der bruges på vejene. Derfor kan staten lave et skøn der siger af de transportmidler der har mindre påvirkning af folkesundheden, også skal have en lavere afgift. 

Hvis du er uenig i dette for biler, kan du finde en politikker der mener det samme som dig, og, stemme på ham til næste valg. 

Det er helt normal at dem som hænger i bremsen, og ikke vil lytte til statens måder at nudce dig som forbruger, vil ende med en størrer regning i sidste ende. Sådan har det været siden 50'erne, og vil nok fortsætte således. 

 

10
26. februar kl. 16:29
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Hej Maria

Der er jo flere afgifter der betaler til vej infratruktur.

Vægtafgiften ved registrering er en af dem, den er jo lav for elbiler og hybridbiler

Den årlige afgift (grøn afgift) for el-biler er meget lavere end for benzin og dieselbiler.

For benzin og diesel biler er der afgift på brændstof, ikke på el-biler.

El-biler har 'groft sagt' ikke anden type dæk end benzin og dieselbiler, vor AUDI A4 og POLO kører på samme type dæk, udviklet til lav rullemodstand

Vægten på biler betyder noget på dækslid, på vejene, og afkast af vejslid til vandafløb, til vandløb. 

El-biler viser i statikken at de slider dækkene hurtigere, hvorfor - vægt eller moment?

Jeg undrer mig, da min AUDI V6DTI kan køre mere end 50.000 km på tilsvarende dæk

 

9
25. februar kl. 15:29
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Undskyld, men for min skyld kan folk have el-biler, men de bør også betale til infrastrukturen

Hvad har du af indikationer på at de ikke gør?

Ret besat er det vægtafgiften som betaler for vejene, som elbiler også betaler. 

Elbiler har andre type dæk, der er mere egnet, til deres oftest, tungere vægt. Hvis du vil opgøre det i vægt, skulle lastbilerne betale en del mere end de gør. Fokuser du på dem. 

Staten tjener mere på vægtafgiften nu, end de bruger på veje. 

8
25. februar kl. 15:21
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Hej Maria

Registreringsafgiften på benzin og diesel biler samt den årlige afgift på de biler samt afgift på benzin og diesel er jo begrundet i omkostninger til vejnettet, sådan har det været i umindelige tider. At indtægterne så også er brugt til andet, er en anden historie.

Afgift på el- og hybridbiler - siger du bliver hævet - fra et lavt niveau vel 10% af min afgift. Så de bidrager ikke til at sænke afgiften på vore biler

De bidrager heller ikke til vej infrastrukturen, måske med 'lidt småpenge' men ikke i forhold til slid på vejene.

Undskyld, men for min skyld kan folk have el-biler, men de bør også betale til infrastrukturen

Dækslid på el-biler er 20-30% højere, det dækslid efterlades på vejenes afvanding og efterfølgende i vandløb, vandløb vi skal tage os af!!?

7
24. februar kl. 17:09
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Registreringsafgiften går ikke til veje. Det gør dine afgifter for køb af benzin og el derimod. 

Så de betaler skam...

Der er desuden registreringsafgifter på el og hybrid biler, og de bliver langsomt hævet til de 150%, ligesom rene benzin biler. Så kan disse penge så bruges til at have en kunstig lav afgift på diesel i forhold til benzin pr kørte kilometer. Eller en ny ældre check.

Det er jo ikke første gange at pengene ikke bruges hvor de tages fra..  Det er nærmest endundtagelse....

6
24. februar kl. 16:46
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Hej Maria

Vi kan vel blive enige om at hele strukturen med tankstationer er betalt af benzin og dieselbiler, eller var de nok ikke været der.

At andre afgifter på benzin og dieselbiler så indsamles af staten er en anden ting, ja så bruger staten til? Ja bl.a. veje.

Derfor mener jeg at det er rimeligt at el-biler også bidrager til infrastrukturen. Bl.a. veje og den nødvendige el infrakstruktur?

Er det ikke rimeligt, forbrugere betaler, også el-biler

5
23. februar kl. 14:52
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Forbrugerne skal betale, selvfølgelig. Intet andet ville være fair. 

Benzinbrugerne betalte for tankstationerne, via højere benzin pris. Samme bliver selvfølgelig gældende for elstandere i det offentlige rum.

Det er dog ikke fair at der skal betales for hele infrastrukturen, da denne deles med utallige andre aktører. Det mest fair må være en fifty fifty splinting, hvor der findes to åbenlyse aktører forbrugeren og producenten. Producenten bliver så også betalt af forbrugeren i sidste ende - men denne part har opgaven med at godtgøre de steder der giver mest mening i det store billede, og ikke blot tilgodeses en meget snævert gruppes behov, som ingen helheds betydning har.

Afgiften på el-biler er så lavt, at den ikke kan bidrage?

Afgiften på benzin biler går ikke til tankstationer. End ikke afgiften på din benzin går hertil. 

4
23. februar kl. 12:21
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Hej Kennethbetaler 

Hvem skal betale for den lade infrastruktur  el-bilerne har brug for.?

For benzin/diesel bilerne var det forbrugerne der betalte for tankstation infrastrukturen - hvor der nu stiles ladestandere op.

Så må det vel også være rimeligt at der er el-bilerne der betaler for hele ladestrykturen? Det kan da ikke være skatteborgerne.

Afgiften på el-biler er så lavt, at den ikke kan bidrage?

3
23. februar kl. 10:41
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Hvad går de (mindst) 40.000 ekstra kroner for en offentlig ladestander til?

En offentlig stander har sjældent en existerende mur eller carport at skrue laderen fast i.  Typisk skal der laves et lille fundament som en stander kan boltes fast på.

Laderen er heller ikke fysisk beskyttet, som på en privat mur eller i en privat carport, så den skal være langt mere robust (metal frem for plastic).

Endelig er private ladere næsten altid placeret så højt at de ikke kan rammes af køretøjer og fødekablet føres op eller bagud igennem muren, mens offentlige standere fødes nedefra og derfor skal kunne beskytte kablet og offentligheden imod hinanden.

Der er heller ikke nogen existerende elinstallation/elmåler at koble til.

I virkeligheden er det nok mere forbavsende at det kan gøres for kun 40.000 ekstra, men det skyldes formodentlig at offentlige ladestandere installeres i bundter.

2
23. februar kl. 09:56
Re: B holdet er et uundgåeligt faktum

Op sætningen af en hjemmelader koster omkring 10.000. opsætningen af en gadelader på fælles arealer eller ved offentlig vej koster mindst 50.000 pr styk.

Hvad går de (mindst) 40.000 ekstra kroner for en offentlig ladestander til?

1
23. februar kl. 09:05
B holdet er et uundgåeligt faktum

Op sætningen af en hjemmelader koster omkring 10.000.

opsætningen af en gadelader på fælles arealer eller ved offentlig vej koster mindst 50.000 pr styk.

Ladere der opsættes kommercielt skal forrentes, tjenes hjem og generere overskud til udbyderen.

Det skal hjemmeladeren ikke.

B holdet er dem der ikke har adgang til egen ladestruktur.  Det er der intet der kan ændre på.

 

At markedet for ladeydeler, så bør være mere gennemsigtigt og uden de gebyrer, der findes i dag er for mig en selvfølge.