Trykstøbning giver pladebearbejdning baghjul i bilindustrien

Plus15. februar kl. 10:088
idra
En gigapress-trykstøbemaskine vejer omkring 430 ton og tager cirka 120 dage at installere. De største gigapressmaskiner kan holde støbeformen lukket med en kraft på over 10.000 ton. Dem findes der under 50 af i verden. Illustration: Idra.
Bilindustriens overgang til elbiler betyder også et skift fra pladebearbejdning og svejsning til trykstøbning af hele chassiset. Italienske Idra har rystet bilindustrien med sine enorme maskiner til formålet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er voldsomme kræfter på spil, når undervognen på din nye elbil bliver støbt. Under højt tryk og med høj fart skydes flere hundrede kg smeltet aluminium ind i en stor støbeform. Kræfterne er så store, at det kræver en lukkekraft på 10.000 ton at holde støbeformen lukket i det lille minut, det brandvarme aluminium er om at flyde rundt i hele formen.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
3. marts kl. 20:55
Re: Konstruktionen af en elbil er

Med mere aluminium og magnesium og den meget plast i moderne biler, bliver de endnu mere brandfarlige end de er i dag, uanset om de er batteridrevne eller med forbrændingsmotorer. 

7
17. februar kl. 10:27
Re: Kun for elbiler?

Man køber bilen billigere, men betaler så dette ved skade/forsikring, æv :(

Yeah - no such thing as a free lunch 😳

6
17. februar kl. 01:02
Re: Kun for elbiler?

Så indirekte svarede du på mit spørgsmål i #2 :(

Man køber bilen billigere, men betaler så dette ved skade/forsikring, æv :(

5
16. februar kl. 22:48
Re: Kun for elbiler?

Det er Tesla der har fået Idra ind i bilindustrien og ikke omvendt og nu forsøger resten af industrien at komme med på vognen.

Nemlig - Tesla forsøgte flere steder, men kun Idra turde binde an med opgaven. Famillieejede virksomheder kan altså noget når det handler om at tage rigtige og store beslutninger. 

Det er, så vidt jeg ved, pga de støbte dele at Teslaer er så dyre at forsikre i forhold til mere konventionelle elbiler. Der skal simpelthen skiftes mere ved en skade

4
15. februar kl. 22:17
Kun for elbiler?

Sandy Monroe har i årtier anbefalet den amerikanske bilindustri til at gå over til disse støbte karosseridele, men har ikke kunne komme igennem med det. Den er ikke forbeholdt elbiler. Det er Tesla der har fået Idra ind i bilindustrien og ikke omvendt og nu forsøger resten af industrien at komme med på vognen. 

3
15. februar kl. 21:37
Konstruktionen af en elbil er

Konstruktionen af en elbil er nemlig helt anderledes. De nye store batterikasser kræver helt nye chassis­design, som egner sig bedre til støbning, siger Niels Skat Tiedje.

Det lyder  forkert: Det er jo forenden og bagenden, og ikke "batterikassen" Tesla støber i dag... Som sædvanligt skal forklaringen nok i stedet for findes i pris og performance (innovationshøjde). Næste trin bliver vel at støbe i magnesium.

2
15. februar kl. 16:29
Man kan ikke sådan lige

Man kan ikke sådan lige ringe til en pladesmed, hvis man har fået en bule i et trykstøbt emne. 

Jeg synes det er noget af en suspense afslutning på artiklen. 'Men vil ikke anbefale det'.

Hvad så?

Betyder denne løsning reelt at man er nød til at udskifte hele bundkaret, hvis et bump er for højt, og får lavet en skade på dette?

Eller hvor langt rækker 'jeg ville ikke anbefale det', reelt?

Vel ret relevant om en bule koster en 5000kr, eller 100000kr?

1
15. februar kl. 10:26
Tak til Journalisten for en god artikel

Tak:)