Danske virksomheder står midt i et teknologiparadoks

Brødtekst

I sidste uge bladrede jeg rundt i revisionshuset BDO’s publikation ‘SMV Barometret 2019’ og studsede over især to tal.

Andelen af virksomheder, der planlægger at skrue op for investeringerne i digitalisering og ny teknologi i 2019, ligger på 25 procent. Faktisk er andelen faldet støt de seneste år.

BDO konkluderer lettere lakonisk, at automatisering og digitalisering ikke er noget, de små og mellemstore virksomheder "er specielt optagede af."

Ser ikke teknologi som en konkurrencefordel

Bladrer man lidt længere frem i undersøgelsen, er der imidlertid grund til at spærre øjnene op. Her står, at 54,4 procent virksomhederne ser hård konkurrence om kunderne som deres største udfordring. Den andel er endda stigende i forhold til i fjor.

Sat overfor hinanden er de to tal interessante. På den ene side ser vi, at virksomhederne føler sig pressede. På den anden side ser vi, at mange tøver mange med at investere i teknologiske virkemidler, der kan skabe konkurrencefordele og mere holdbare forretningsmodeller.

Paradokset bekræftes af vores historie i denne uge. Med et dyk i tal fra Danmarks Statistik påviser vi, at man skal kigge langt efter virksomheder, der er med på bølgen af nye avancerede teknologier, som ventes at revolutionere erhvervslivet.

Truslen kommer udefra

Du behøver med andre ord ikke at frygte din nabo, der sandsynligvis - siger tallene - er i samme båd. Spørgsmålet er så til gengæld, om du i stedet bør frygte globale konkurrenter og/eller helt nye forretningsmodeller. Specielt Kina drøner derudaf lige nu med de avancerede teknologier.

Men hører vi ikke en del succeshistorier om brug af ny teknologi? Jo. Og flere kommer løbende til. Men der er stadigvæk mange virksomheder, som ikke for alvor er kommet i gang. I min optik kan dansk erhvervsliv lige nu inddeles i tre kategorier.

Frontløberne: Gruppen af virksomheder, der har knækket koden og ser de digitale og teknologiske muligheder. Den er ikke specielt stor. Men de enkelte fortællinger er typisk stærke vidnesbyrd om, at teknologierne kan rykke virksomhederne til nye højder.

Læs eksempelvis historierne om Hovmand, der har skabt et nyt digitalt salgsværktøj, om Jorgensen, der nu kan løse flere af kundernes problemer og BM Silo, der har gennemført en omfattende automatisering for få midler. Sidstnævnte erklærer i øvrigt selv, at virksomheden nok ikke havde overlevet, hvis det ikke havde været for ibrugtagelsen af nye avancerede teknologier.

Stjernerne in spe: Den anden gruppe er de virksomheder, som tager ved lære af frontløberne, og som selv så småt bevæger sig derud af. Sådan en flok mødte jeg for nylig på et arrangement afholdt af Business Kolding. Blandt denne heldigvis voksende skare hersker der naturligvis en vis vildrede. Hvordan skal man rykke sig digitalt og teknologisk, når ens kompetencer i huset primært indbefatter noget med mekanik og hydraulik?

Fornægterne: Hos denne tredje gruppe flyver al snak om digitalisering og teknologi hen over hovedet. Det er virksomheder, der mener, at de nok skal klare sig i konkurrencen uden teknologier som 3D-print, kunstig intelligens og big data. Noget tyder på, at denne gruppe faktisk stadig er ret stor.

Uforlignelige gevinster ved nye teknologier

Kategoriseringen er naturligvis grovkornet - i al virkelighed er der nuancer. Men mange, der kender virksomhederne, vil nikke genkendende til den overordnede opdeling. De talrige tal, statistikker og undersøgelse, der findes, indikerer, at der er ud over en fronttroppen er mange, især den store underskov af små- og mellemstore virksomheder, der kan drage nytte af at komme med på toget.

Det er netop baggrunden for, at vi lancerer Tech Management. Vi vil klæde ledere, direktører og bestyrelsesmedlemmer på, så de får mod på, skridt for skridt, at bestige teknologiske bjerge. En sådan færd kan være udmattende. Kriser undervejs kan stå i kø. Gevinsterne er typisk også uforlignelige, når det lykkes.

Fem dogmer styrer vores dækning. Vi sætter forretning før teknologi. Vi gør op med quick-fix-tanken. Vi vil styrke teknologiforståelsen. Vi går et spadestik dybere. Og vi ser kritisk på rammebetingelserne (se boksen til højre for at få dogmerne uddybet).

Skriv til os

Vi tripper for at komme i gang for alvor. Vi har brugt foråret på at fabrikere indhold, så vi allerede her fra begyndelsen kan præsentere en masse spændende artikler.

Vi er spændte på at høre, hvad du siger til mediet. Tøv derfor ikke med at tage kontakt til mig eller resten af redaktionen og fortæl om udfordringer, gode cases og dit syn på, hvilke teknologier vi bør kaste et kritisk blik på.

Om Tech Management

Tech Management er samlingsstedet for ledere og beslutningstagere, der har interesse for digital udvikling og erhvervslivets vækst.

Vi samler trådene for dig i vores tre ugentlige nyhedsbreve om ledelse, forretning og teknologi. Vores mission er at klæde ledere på, til at træffe strategisk kloge beslutninger for deres forretningsudvikling.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til [email protected]

TECH MANAGEMENTS FEM DOGMER

1. Vi sætter forretning før teknologi

På Tech Management falder vi ikke bagover af benovelse, hver gang vi hører nyt om en hypet teknologi. Til gengæld sætter vi os i vores læseres sted og spørger: Hvor og i hvilke virksomheder kan teknologien være værdifuld at se på? Hvad betyder den for morgendagens forretningsmodeller? Og hvordan går man fra idéplan til egentlig forretning? 

2. Vi gør op med quick-fix-tanken

Succesfuld forretning med ny teknologi er ikke bare et spørgsmål om at købe en ny robot eller en 3D-printer. Det handler om strategiske analyser af kundernes behov, om at have de rette kompetencer, om finansiering og om forandringsledelse. Alle disse brikker vil vi have øje for, og på den måde kan en inspirerende løsningshistorie fra én branche også sagtens inspirere i anden branche. 

3. Vil vil styrke teknologiforståelsen

I øjeblikket taler alle om kunstig intelligens - men hvor langt er teknologierne bag egentlig, og hvor giver det mening at bruge dem? Tech Management går bag om hypede teknologier og giver et let og overskueligt overblik, som også kan forstås af læsere uden teknologisk baggrund. 

4. Vi går et spadestik dybere

På Tech Management hjælper vi læserne videre. Udover vores eget gennemarbejdede stof tilbyder vi en vidensbank, der giver overblik over og adgang til de vigtigste rapporter om forretning, teknologi og ledelse. 

5. Vi ser kritisk på rammebetingelserne 

Vi peger på, hvor skoen trykker. Gør politikerne nok for understøtte udviklingen f.eks. ved at uddanne de nødvendige kompetencer? Gør virksomhederne selv nok ved at opgradere deres kompetencer?