Kinesisk påstand: Ny fartrekord med hyperloop-tog

Via Global Construction Review6. februar kl. 12:55
Kinesisk påstand: Ny fartrekord med hyperloop-tog
Amerikanske Hyperloop One lukkede ned sidste år, men i Kina har man ikke opgivet at få kommerciel succes med teknologien. Illustration: Hyperloop One.

På en testbane i byen Datong er der angiveligt sat hastighedsrekord for et magnetdrevet tog.  

Det statsejede kinesiske selskab, Casic, driver en 2 km lang Hyperloop-testbane og hævder at have opnået en topfart på mere end 623 km/t, der var den hidtidige rekord. Selskabet vil dog ikke ud med den nøjagtige hastighed sat i forsøget, skriver det Hong Kong-baserede medie South China Morning Post. 

Casic (The China Aerospace Science & Industry Corporation Limited) er en enhed under Forsvarsministeriet, der står for forskning og udvikling i blandt andet satellitsystemer, missiler og andet militært isenkram. I 2017 begyndte Casic også at udforske hyperloop-teknologien med udgangspunkt i testbanen i Datong. 

Målet er at udvikle en hyperloop-bane med en topfart på 1.000 km/t, der skal fragte passagerer på en 150 km lang strækning mellem Shanghai og provinsbyen Hangzhou.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hyperloop-konceptet blev lanceret af Elon Musk i 2012. Det er en magnetbane i et næsten lufttomt rør, der giver mulighed for høje hastigheder, da friktion mellem vogne og bane samt luftmodstand er næsten elimineret. Det amerikanske projekt forsatte under navnet Hyperloop One, men blev endegyldigt lukket ned sidste år

I 2019 blev der sat fartrekord for transport i et sådant system, da et hold fra det tekniske universitet i München nåede en hastighed på 463 km/t med kapsler, der blev skudt gennem en 1,2 km lang testbane i Californien. 

Kinesiske Casic påstår at have overgået dette i oktober sidste år med en fart på 623 km/t - dog uden at fremlægge dokumentation. Og nu skulle hastigheden altså have nået et nyt niveau.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning