Kina vil have endnu hurtigere tog og sætter nu topfarten til 400 km/t på en af verdens hurtigste højhastighedsbaner.
Det er planen at opgradere tophastigheden på banen mellem Beijing og Shanghai og andre intercity-linjer til 400 km/t fra de nuværende 350 km/t, skriver det statskontrollerede medie China Daily.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Undskyld, men du modsiger dig selv.
Det kan jeg ikke se. Shinkansen er en kommerciel succes ved op til 320 km/t. De eksperimenterer med højere hastigheder, men det er netop japanerne der har sagt, at kommerciel drift ved over 320 km/t er svært at få til at løbe rundt. Det bliver eksponentielt sværere ved 400 tør jeg godt vædde på.
SNCF (de franske statsbaner) har siden 2007 haft et tog, der kunne køre 574.8 km/t, som man kanse på linket herunder:
Nu var det en testkørsel uden betalende passagerer og i øvrigt med afkortet togsæt.
Ja, SNCF har de bedste spor i europa og ja, de har materiellet som kan køre over 400 km/t men i normal trafik kører de vist 300 ~ 350 km/t.
Frecciarossa 1000 er et lækkert tog! Men hvis man starter i Torino - som vi gjorde, bruger man en halv time på at komme gennem Milano, der har hele 4 stationer, som toget stopper ved.
Morgentoget bliver flittigt brugt af pendlere mellem Torino og Milano. Det tager kun 40 minutter! Det er en distance svarende til Odense - Kbh.
Undskyld, men du modsiger dig selv.
I Japan er Shinkansen en komerciel succes og vedligeholdelse klares på de 4 nattetimer hvor den ikke kører - det er naturligvis utænkligt i Danmark ;-)
I Schweiz flytter togene flere passagerer årligt end fly i hele EU, det er også en kommerciel succes - hastigheden er 250 km/t.
Problemet er at man skal ville løse problemerne i stedet for at sætte sig ned og sige der er for mange problemer så det kommer til at koste for meget - det er en disciplin vi i Danmark er ekstremt gode til.
I Danmark vil vi betale milliarder i 70 år for at lave nyt kvarter i København i stedet for at løse de trafikale problemer der er f.eks. ved at indføre højhastighedstog og udbygge metroen (lige en hint: i Berlin er der ca. 100 m til en U-bahn eller S-bahn i det meste af byen - det samme er tilfældet i London og Tokyo).
I Tokyo kan du køre på motorvej til byens centrum - det kan man i de fleste storbyer... i Danmark nedskærer vi på motorvejene for det giver trafikpropper i centrum (for det gider vi naturligvis ikke løse)!
...og så er der det sindssyge zonesystem i DK og især i København, Berlin har TRE zoner og en tur fra yderste zone C til centrum koster 4€ normaltakst - det er en tur som fra Roskilde til Kbh. H! og et månedskort til Berlins tre zoner koster 114€!
Jeg er absolut enig. Min kommentar skal ikke læses som en hyldest til Musk, men en kommentar til Kinas store visioner der ike realiseres. I min optik er Hyperloop et fatamogana. Der er jo en del historier om at Musk foreslog Hyperloop for at hindre højhastighedstog
Var der nogen sagde Hyperloop og Elon Musk / Hyperloop Danmark
Nej!
Og vacuum-tog er i øvrigt ikke opfundet af Elon Musk
...kører Milano - Rom med 350 km/t. Vi var på togferie fra Kbh H over Basel og Milano til Rom og der stod speedometeret i længere perioder på 350 km/t.
Sjovt nok er toget ikke ulig IC4 og også produceret af Ansaldo-Breda...
SNCF (de franske statsbaner) har siden 2007 haft et tog, der kunne køre 574.8 km/t, som man kanse på linket herunder:
https://www.hsrail.org/blog/worlds-fastest-trains/
Kina har en dårlig vane med at komme med store fremtidsvisioner for nye, hurtige transportmidler, og ikke rigtig levere på dem(endnu).
Var der nogen sagde Hyperloop og Elon Musk / Hyperloop Danmark
Sidstnævnte holder fortsat hastighedsrekorden på lidt mere end 600 km/t, som blev sat på en teststrækning i 2015.
Den er ikke helt fair. Den japanske rekord er sat med et maglev-tog, det kan en konventionel jernbane af godt grunde ikke konkurrere imod. Den rigtige rekord tilhærer franskmændende, med ~575 km/t. Tyske og japanske tog har andenpladsen og tredjepladsen med hhv. 487 og 486 km/t, dog sat på de lange lige kinesiske baner.
En krølle på historien er dog, at den japanske maglevrekorden er sat på en relativt kort testbane på ~40 km. Det bliver spændende at se hvad der sker, når de snart får >240 km snorlige spor at køre på.
Der er ingen tvivl om, at selv de "hjemmelavede" kinesiske højhastighedstog er baseret på ideer de har fået fra de modeller de har importeret. Sådan er det jo altid med teknologi, selvom ikke alle er meget for at indrømme det. Kineserne er dog særligt slemme til det, da de ikke går så højt op i patenter og den slags pjat, som de fleste andre lande gør.
Mange har bygget tog, der kan køre over 400 km/t i test. Det er et løst problem, især når man som i Østkina kan bygge lange, lige baner, uden bjerge imellem byerne, og hvor staten bare kan flytte folk et andet sted hen, hvis deres hus er i vejen. Ingen har formået at få det til at give mening kommercielt, da vedligeholdsbehovet stiger langt hurtigere, end den pris passagererne er villige til at betale for at komme hurtigere frem. En anden faktor er den voldsomme støj, men det betyder nok ikke så meget i Kina. I Japan f.eks. er det udelukkende støjen, der sætter begrænsningerne på de nyere baner.
Kina har en dårlig vane med at komme med store fremtidsvisioner for nye, hurtige transportmidler, og ikke rigtig levere på dem(endnu). Jeg venter stadig på at se et kinesisk maglev-tog, der kan køre mere end 100 km/t, eller måske endda rent faktisk have passagerer ombord. Eller den enorme vogn der skulle være lige så bred som en motorvej, og køre over bilerne på skinner i hver side af vejen.