Eksperter i vildrede: Har Kina virkelig kørt 623 km/t på Hyperloop-bane?

Plus25. februar kl. 08:005
Eksperter i vildrede: Har Kina virkelig kørt 623 km/t på Hyperloop-bane?
Illustration: Hyperloop TT.
Det er ikke urealistisk at nå en fart på 623 km/t, men det kræver en meget stor testbane og de rigtige materialer, lyder det efter kinesisk rekord.
Artiklen er ældre end 30 dage

I midten af februar blev en ny rekord sat. Med en hastighed på mere end 623 km/t nåede kineserne den højeste fart på hyperloop, som man har målt. 

Eller sådan lyder meldingen i hvert fald fra Kina selv. Man har nemlig ikke nogen videobeviser fra bedriften, og derfor sætter flere spørgsmålstegn ved, om det overhovedet har fundet sted. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
5
1. marts kl. 15:59
Re: Maglev - to systemer?

Artiklen præciserer ikke, hvilken af de to maglev teknologier, der er omtalt

Der er ikke meget information at finde omkring de kinesiske testsystemer og teknologier generelt, så det kan næppe fremskaffes. 
Vi ønsker i Europa at standardisere, så der er interoperabilitet og man vil kunne anvende de samme systemer på tværs af landegrænser i EU. Det er det meget udtalt krav fra EU's side for at man kan opnå støtte til udvikling og projekter. På denne baggrund er der etableret en organisation - Hyperloop Association - hvor der samarbejdes omkring teknologi men også vidensdeling og formidling.
Det er også interessant, at vi i Europa nu er samlingssted for de årlige konkurrencer hvor student teams fra hele verden dyster indenfor forskellige kategorier. Vi har desværre ikke formået i Danmark, at få stablet et hold på benene som de har i både Norge og Sverige, men det kommer da forhåbentlig en dag. Den næste konkurrence i EHW - European Hyperloop Week - er i Juli måned i Zürich: 

https://hyperloopweek.com/zurich-2024

 

 

4
29. februar kl. 14:58
Maglev - to systemer?

Artiklen præciserer ikke, hvilken af de to maglev teknologier, der er omtalt. Man forudsætter tilsyneladende spor med magneter og electrodynamic levitation, hvor vognen frastøder sporene, og som kræver de kraftige magneter og dermed de sjældne materialer, der nærmest kun udvikles i Kina. Andre steder i verden er det så vidt jeg forstår mere interessant at kikke på løsninger, hvor vognen underneden tiltrækker højereliggende stålspor, electromagnetic levitation. Se f.eks. det eksisterende kommercielle maglev tog i Shanghai eller https://tumhyperloop.com/. 

Kommenter gerne.

3
27. februar kl. 11:01
Kineserne er med sikkerhed langt

Kineserne er med sikkerhed langt fremme med udviklingen af Hyperloop. Hvor langt er der næppe nogen der kan (vil) sige med sikkerhed. De bygger videre på meget af den teknologi og erfaring der er opnået fra deres store satsning på HS rail og med Hyperloop tilføjes dels nye teknologier og dels fjernes der barrierer/begrænsninger som man har i HS rail. 
Vi er i Europa relativt godt med i udviklingen, godt støttet af EU Kommissionen og en række regioner og private investorer og man kan håbe på, at  denne udvikling fortsat nyder støtte, så vi indenfor en kortere årrække kan føje en ny og meget tiltrængt transportform til. 
Artiklen her fokuserer meget på hastighed, hvilket naturligvis er interessant i sig selv, men andre teknologier er mindst lige så interessante i fht. potentialet i Hyperloop. Her tænker jeg specielt på lane switching som en nøgleteknologi. 
I "European Hyperloop Center" i Holland opføres netop nu en testbane som står klar ved udgangen af året. Banen er på 430 mtr. og man vil her kunne demonstrere lane switching teknologien ved relativt høje hastigheder og dermed få meget værdifuld erfaring som kan anvendes til design og projektering af de første baner i Europa og områder i øvrigt der samarbejdes med.
 

2
25. februar kl. 22:40
Re: Normalt ville man forvente

a = 15 m/s2

t = 22.6s

Jeg forstår ikke artiklens væverier omkring lydens hastighed -der er vacuum i røret.

Accelerationen er teknologisk opnåelig, men jeg ville nødig være passager. På den anden side skal acceleration i den størrelsesorden vel være tilgængelig f.eks hvis man vil lave et nødstop. 

 

1
25. februar kl. 21:53
Normalt ville man forvente

at nogen - på et medie som Ingeniøren - regnede efter om det kunne lade sig gøre.

Banen var 1,2 miles lang (1930m) og hastigheden 623km/t (=173m/s),

vi antager samme acceleration og deacceleration og ligningerne s=½at2 og v=at,

som indsætter i dermed kan finde værdier for t og a.