Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer

22. marts kl. 05:1039
Teknologiens stemme
Illustration: Teknologiens mediehus.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mange europæere har de seneste år kastet sig over billige kinesiske handelsportaler for at købe alt fra hukommelseskort og eltandbørster til tøj og hudplejeprodukter. En af de nyeste spillere på markedet er Temu, hvis handelsapp er blevet downloadet millioner af gange. Populariteten er velbegrundet, for priserne er – for at sige det mildt – overraskende lave.

Men det er ikke kun private forbrugere, der gerne vil spare en skilling og derfor køber ind i Østen. Små og store private virksomheder og ikke mindst det offentlige lader sig også friste, og i vores iver efter at tilpasse investeringer i stramme budgetter, er der risiko for, at vi glemmer nogle vigtige spørgsmål.

I en årrække er der blevet advaret mod ufrivillig overvågning gennem 5G-netværket. Mistanken var, at storleverandøren af udstyr, Huawei, havde for tætte bånd til de kinesiske myndigheder. Det hele kulminerede i 2020, hvor Storbritannien direkte forbød brugen af teknologi fra kinesiske Huawei, mens EU og Danmark vedtog en mere blød formulering. Danmark fik også sin egen lille skandale, da Søværnet og politiet tilsammen måtte fjerne 150 kinesiske overvågningskameraer fra ‘særlig kritiske positioner’.

Spørgsmålet om overvågning gennem teknologi fortsætter ind i dette årti, hvor det nu er kinesiske elbiler, der er ved at indtage vejene i Europa. Bilerne er fyldt med GPS, kameraer og mobilforbindelser, der potentielt kan tappes for data. På det punkt adskiller de sig ikke fra europæiske eller amerikanske biler, men spørgsmålet er, hvor vi som forbrugere er bedst beskyttet, hvad enten overvågningen er venlig eller uvenlig?

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Bruxelles har de for længst fået øje på problemet og kunne sidste år erklære, at der nu skal ses på sikkerhedsaspekterne ved køretøjer, der er koblet på et netværk. I den mere spekulative ende af spektret, er der røster, som advarer om, at de kinesiske myndigheders kontrol over køretøjerne kan betyde adgang til kameraer, positioner og ligefrem indbefatter en såkaldt ‘killswitch’, der i værste fald kan gøre bilerne ubrugelige.

Men udfordringen stopper ikke med overvågning og digitale efterretninger. For i vores forsøg på at spare på både private og offentlig konti, kan vi risikere at overse både etiske og moralske aspekter ved produkter fremstillet i lande, hvor vi ingen kontrol eller indflydelse har over miljø, etik, sociale forhold, børnearbejde. Og når varen er blevet lagt i kurven, der er blevet trykket på ‘køb’, og vi kan se vores nyindkøb på vej med et stort containerskib til Europa, opstår det næste spørgsmål: Er vi med åbne øjne ved at udkonkurrere vores egen industri?

Hvad angår elbiler, lyder kritikken fra EU’s hovedkvarter, at de kinesiske producenter både får direkte og indirekte statsstøtte. Samtidig har de kinesiske myndigheder sat eksportbegrænsninger på nogle af de kritiske materialer, som andre lande kunne bruge til at udvikle en elbilindustri. Bedre går det ikke med solceller. For nylig advarede den europæiske brancheorganisation for solcelleproduktion om, at branchen var på fallittens rand på grund af bugnende lagre af billige kinesiske solceller.

Problemet er langtfra nyt. Allerede i 2019 gik EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen ud med en erklæring om, at vi i Europa skulle »beherske og have ejerskab over nøgleteknologier«. Særlig coronakrisen og den akutte mangel på de mest basale fornødenheder fik mange politikere til at indse, at vi i høj grad havde deponeret vores evne til et minimum af selvforsyning i troen på, at de globale markeder løste problemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Er modtrækket så at indføre told og handelsrestriktioner for at holde varer ude af EU og Danmark? Det er en metode, som den amerikanske præsidentkandidat Donald Trump er stor tilhænger af. Så sent som i denne uge erklærede han det som sit politiske mål at lægge op til 60 procent told på alle kinesiske varer og 100 procent told på biler produceret uden for USA.

En sådan taktik vil næppe fungere, hverken i USA eller Europa, og slet ikke i Danmark. Vi har altid brystet os af at være en åben økonomi med fokus på handel – både import og eksport. Men der findes en lang række områder som kvanteteknologi, AI, våbensystemer, batteriteknologi, sjældne metaller og jordarter, satellitter etc., hvor vores autonomi må veje tungere end globalisme. Omvendt kan vi ikke holde liv i samtlige europæiske bilfabrikanter for enhver pris.

Men har vi reelt en chance for både med god samvittighed at købe, hvor det er billigst, og samtidig bevare en levedygtig industri – i Europa og mere specifikt i Danmark? Vejen kan gå gennem fokus på vores styrkepositioner. Et sted at starte kunne være de 12 teknologier med fokus på økonomi, konkurrenceevne og sikkerhed, som Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, for nylig udpegede i en rapport.

De menneskelige ressourcer er også kritiske her. Og vi bliver forbigået med lysår af især USA, hvis ikke vi kan tiltrække klodens bedste hjerner inden for fremtidens teknologier. Her kunne Europa passende kigge på green card-ordninger, hvor vi med iværksættertilskud, positiv tilskyndelse og bureaukratiløs onboarding skaber et vækstmiljø, der udnytter, at Europa stadig er det sted i verden, hvor arbejde, fritid og livsstil går bedst hånd i hånd.

Vi har måske ikke de politiske værktøjer til at konkurrere med Kina, men vi kan træffe valg, både når vi skal understøtte vores industri, foretage offentlige indkøb, og når vi en sen aften på hjemmeadressen sidder og trykker ‘køb’ til et hukommelseskort, bare fordi det er billigt./bg/pbn

Illustration: Ingeniøren.

39 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
39
2. april kl. 17:29
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Flemming, hvis vi er helt nede på det niveau at vi skal snakke basale markedskræfter, så må du tage det med en anden. Men vid at du fraskriver dig dit ansvar her i verden.


Din holdning er prototypen på “os” mod “dem”. Der er ingen “dem”. Vi er allesammen “os”.

 

38
2. april kl. 16:15
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Jeg taler om at det er skidt brug af sin magt som forbruger,

Det er naivt at tro at du som forbruger "har en magt" i forhold til producenten. Men det er helt tydeligt dit udgangspunkt. Jeg har til gengæld en valgmulighed hvor jeg både kan vælge leverandør og den konkrete vare og det er godt nok til mig. Producenten kan jeg hverken vælge eller fravælge, for jeg kender dem ikke. Og hvis jeg gjorde ville jeg ikke bruge hverken tid eller kræfter på at agere politimand. Den opgave ligger et helt andet sted.

37
2. april kl. 13:11
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Helt enig at ønsket kvalitet generelt afhænger af behovet. I dette tilfælde mener jeg primært “farligt og giftigt” når jeg skriver “dårlig kvalitet”.


Men jeg mener nu også at der er en yderligere vinkel på kvalitet, som har med holdbarhed og brugbarhed at gøre. Vi ser ikke ret mange produkter længere, som i tidligere generationer blev brugt i årtier. Nu køber vi gladeligt 3-4 af samme produkt, for at have en i hvert rum, eller en ekstra i sommerhuset og permanent pakket i kufferten i skabet. Og går dimsen så i stykker, selv med ganske små fejl, så repareres den ikke, men smides væk og en ny købes.


Der er meget vi ved hvordan vi laver i bedre kvalitet, men ikke gør det. Fordi det ikke kan betale sig for producenten. Konkurrencen fra dårligere og billigere produkter er for stor.


Jeg ser det i min egen branche. Indkøbere køber 100% efter pris, ikke værdi. Hvorfor undrer vi os så over at vores fabrikker har nedbrud, at leverancer bliver forsinkede, at produkter ikke lever op til kvalitetsforventningerne, eller at vi er bagud på vigtig teknologividen?


Vi køber jo billigste fællesnævner. Og når den private holdning til at det er fint nok, så smitter det af på børnene og på arbejdspladserne. Og så stopper der med at være råd til danske ingeniører på danske arbejdspladser - så blev det også lidt fagrelevant igen :-)


 

36
2. april kl. 10:16
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Jeg taler om at det er skidt brug af sin magt som forbruger, at foretrække kinesiske lavkvalitetsprodukter frem for alternative højkvalitetsprodukter - herunder danske.

Det afhænger vel af behovet? Der er ingen grund til at betale for en høj kvalitet hvis den ikke er nødvendig? Men der er helt klart en grund til at betale ekstra for ordentlige arbejdsforhold og især undgå de kinesiske slavefabrikker, eller at undgå miljøfarlige kemikalier i produktionen osv... Om man vælger at springe mellemhandleren over er så rigtigt nok underordnet...

35
2. april kl. 09:52
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Om der først brenner i en elbils batteri er det en spesiell situasjon uten eksplosjoner som for en fossilbil,

Du ser for mange Hollywood film!

33
2. april kl. 00:36
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Jeg taler ikke om at det er synd de kinesiske direkte leverandører udkonkurrerer danske webshops som sælger de samme varer som mellemmænd. De varer skulle slet ikke sælges i Danmark, eller overhovedet produceres.


Jeg taler om at det er skidt brug af sin magt som forbruger, at foretrække kinesiske lavkvalitetsprodukter frem for alternative højkvalitetsprodukter - herunder danske. Tilsvarende skidt af politikerne at de understøtter denne skævvridning af konkurrencegrundlaget.


 

32
1. april kl. 22:54
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

kinesiske varer --- og udkonkurrerer danske virksomheder.

Der er flere danske web-forretninger, som har et forretningskoncept, som bygger på at score en profit ved at være mellemmand, imellem Temu og mig som forbruger. Jeg har ingen skrupler ved at springe mellemmanden over. Prøver derfor altid at finde en tilsvarende vare hos Temu eller tilsvarende.

31
1. april kl. 19:41
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

El-biler har batterier som kan starte en stor brand, som kan sænke et helt skib, forårsage en brand som ødelægger et helt parkeringshus med 1.200 biler.

Dette tror jeg veldig lite på! Kan du dokumentere det du skriver her?

Jeg søkte på Internett og der fant jeg en ulykke som ødela 1200 biler. Her startet brannen i en Land Rover som ikke har noen elbil (ventes å komme en modell i år).

I Norge var en større brann i et parkeringshus ved Sola flyplass ved Stavanger. Ca 300 biler ble ødelagt, deriblant mange elbiler (vil jeg anta). Brannen startet i en dieselbil. I ingen av elbilene begynte batteriene å brenne.

Det er veldig sjelden med brann i elbiler i Norge og knapt noen diskusjon om adgangen til å parkere i parkeringshus eller andre større parkeringsanlegg. 

Når vi nærer oss 700.000 elbiler som er blitt solgt over mer enn ti år, så har vi et statistisk underlag for å vurdere eventuelle farer ved elbiler. Så langt har man ikke funnet behov for spesielle regler eller begrensninger for elbilers parkering.

Om der først brenner i en elbils batteri er det en spesiell situasjon uten eksplosjoner som for en fossilbil, men det kreves enorme mengder vann for å drukne brannen og det krever spesielle kunnskaper og gjerne egnet utstyr.

Heller ikke brann ombord skip er knyttet til ebiler. Fremantle Highway kom til havn med sine 500 elbiler intakt til tross for en teori om brann i batteri. Brann i elbilbatteri er avvist som forklaring nå. Et annet skip gikk ned opp mot 4.000 bileer. Her har skipseier gått til sak mot Porsche basert på at et batteri ble påstått å starte brannen. Denne saken er fortsatt under etterforskning og noen konklusjon foreligger ikke.

30
1. april kl. 15:01
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Jeg mente nøjagtigt det samme som Jens D Madsen, men tænkte at de argumenter er veldokumenterede og kendte til hudløshed. Dem behøvede vi måske ikke opliste igen. Eksempelvis nævnte jeg brandfare og giftstoffer, ligesom Jens, men fik at vide jeg ikke skulle være så dramatisk. Lol.


Det gør det jo ingenlunde bedre når danske webshops sælger de ulovlige produkter, blot dyrere. Dem undgår jeg også, såvidt muligt.


Toldgebyret er ikke fjernet, kun momsfritagelsen under 80 kr (blev fjernet i 2021). Varer udenfor EU er pålagt told hvis deres værdi overstiger 150 Euro. Gebyret er muligvis lille, men så kommer der lige 160 kr på til toldbehandlingen. Der er også yderligere afgifter på bestemte varegrupper. Jeg har set kinesiske webshops skrive “gave” eller “brugte varer fra privatperson” på pakkerne for at undgå toldbehandling og afgifter. Eller en meget lille værdi udenpå pakken, så der beregnes et meget for lille toldgebyr og moms. Det er systematisk svindel.


Jeg har også stadigt svært ved at se hvorfor Danmark skal bruge ulandsbistand på at betale 95% af fragtomkostningerne på kinesiske varer. Varer som er farlige, ringe kvalitet, og udkonkurrerer danske virksomheder.


 

29
1. april kl. 10:53
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

For mange produkter, er der dog ikke stor forskel på, om du køber det på en kinesisk handelsportal, eller i Danmark, for det er samme produkter.

Et velargumenteres indlæg. Det er fint med sådan et indlæg, som giver et samlet resume af flere af de problemstillinger som har været behandlet i mange af de tidligere indlæg. Også nogle relevante kommentarer til kvalitetskontrol - og evt. mangel på samme. 

28
1. april kl. 10:18
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Man kunne indføre forsvarlig politik Man kunne jo starte med at standse ulandsbistand i form af portorabatter, og stoppe med at se igennem fingre  med at pakker deles kunstigt op til samme modtager, for at undgå toldgebyrer. Og man kunne forbyde import af varer der ikke overholder EU-lovgivning.

Den gamle regel om, at der ikke skulle betales told og moms ved pakker til værdi under 80 kr. blev stoppet for flere år siden. I dag skal betales moms fra 0 kr og når du køber varer i Kina, så betaler den kinesiske virksomhed europæiske moms. Hos temu.com betaler du også europæisk moms. Den bliver lagt på ved købet.

Ved told er korrekt, at pakker kan deles op i flere fore at undgå tolden. Men, det er sjældent at kinesiske handelsportaler sælger for beløb der når over toldgrænsen. Og tolden er meget lille for de fleste produkter som sælges i forhold til moms. Det betyder ikke meget for den kinesiske virksomhed, hvis der skal betales told. Det øger måske prisen med 1-2%.

Derimod kunne måske gøre en forskel, hvis varer der importeres - også af private - skal opfylde den europædiske lovgivning. Mange kinesiske produkter er direkte livsfarlige at sætte til stikkontakten, og produkter der anvendes til fødevarer kan man ikke være sikre på er sikre at bruge. For mange produkter, er der dog ikke stor forskel på, om du køber det på en kinesisk handelsportal, eller i Danmark, for det er samme produkter. Købes de i Danmark, vil de normalt gå igennem en importør, der sikrer at produktet er sikkert, og lever op til Danmarks og EU's lovgivning. Og da forhandleren også skal have en indtægt, bliver produktet noget dyrere. Men, det burde så også leve op til EU's lovgivning, og ikke være risiko ved at sætte produktet i stikkontakten, eller at bruge produktet. Der er sket, at importører ikke har tjekket tilstrækkeligt, at produktet faktisk overholder europæiske love, men tager risikoen og håber på det går, uden at få det testet, eller de er ikke opmærksomme på, at kineserne måske ændrer på produktet, og glemmer at have løbende stikprøvekontrol. Det er ofte set, at kineserne f.eks. har fremstillet gode, lovlige, og godkendte strømforsyninger, men så udskifter transformatorer med en billigere ikke UL godkendt type, og sættes højspænding på produktet, er der klart overgang i trafoen, der både kan høres og måles. Fjernes trafoen er produktet i orden, og produktet har sandsynligvis også været ok på godkendelsesdatoen. Den slags snydes danske importører ofte af, fordi det er dyrt at lave løbende stikprøvekontrol. Vi burde måske sætte krav til dokumenteret løbende stikprøvekontrol, for produkter der sælges i EU.

 

27
28. marts kl. 13:59
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Giftstoffer, brandfare, og brug-og-smid væk kultur er langt over bagatelgrænsen for mit vedkommende. Men vi kommer vist ikke meget tættere på enighed. Lad os stoppe her.


 

26
28. marts kl. 13:48
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Men det meste af menneskeheden tænker som dig. Det er vel grunden til at vi står i lort til halsen. “Det må andre tage sig af”. Hvem “andre”? Du og jeg er “de andre”.

Jeg er faktisk både miljøbevidst og udviser mådehold med diverse ressourcer. Men jeg nøjes med at bruge kræfter der hvor det gør en forskel. Der er også nogle bagatelgrænser hvor jeg ikke bruger energi på at udføre en rituel handling, bare for at holde miljø-glorien skinnende.

25
28. marts kl. 10:23
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Det ene udelukker ikke det andet. Mit moralske kompas gælder altid. Ikke kun når det ikke går mod min egen komfort eller vinding.


Men det meste af menneskeheden tænker som dig. Det er vel grunden til at vi står i lort til halsen. “Det må andre tage sig af”. Hvem “andre”? Du og jeg er “de andre”.


 

24
28. marts kl. 09:39
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Når du handler på Temu og Wish er du importør fra Kina. Så har DU ansvaret for at overholde dansk lovgivning.

Nu skal man også undgå at gå i mentalt selvsving. Spar dine bekymringerne til de situationer hvor bekymringerne VIRKELIG er relevante. Eksempel: De inkompetente politikere i Randers kommune som gladeligt har tilladt Nordic Waste at importere giftigt affald til kommunen, ved at NW på mirekuløs måde ville TRYLLE giftige materialer ugiftige, blot der blev sat nogle millioner ind på firmaets konto. Det er den type af problemstillinger som du kunne bruge dine kræfter på og ikke på at jeg køber en sortementsboks af møtrikker hos TEMU. 

23
28. marts kl. 08:51
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

En elbil solgt på det danske marked er underlagt europæiske og danske regulativer. Du behøver ikke researche hver delkomponent selv. Der er en kæde af ting, fra de mindste komponenter til produktets komplette sikkerhed, som skal være dokumenteret. Der er selvfølgelig en risiko for at producenten snyder på vægten. Men det afsløres og retsforfølges jo også. Hvorfor tror du Tesla Cybertruck ikke må sælges i Europa?


Når du handler på Temu og Wish er du importør fra Kina. Så har DU ansvaret for at overholde dansk lovgivning.

Det er en kæmpe stråmand du kommer med der. Blot en undskyldning for ikke at ville tage ansvar: “Jamen man kan jo intet gøre, så hvorfor overhovedet tænke sig om…”

 

22
28. marts kl. 08:37
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Det er den slags hensyn til vores egen sundhed og sikkerhed, som glemmes. Børnearbejde kan ikke ses på produkterne. Giftstoffer kan ikke ses på produkterne. Ligesom med babyudstyr eller legetøj, ønsker folk ikke at være sikre på at de putter så få giftstoffer ind i kroppen som muligt? Sikker elektronikudførelse, kan heller ikke altid ses på produkterne. Hvad om jeres børn bliver dræbt af elektrisk stød fra en USB-lader, eller huset brænder ned mens vi er væk (eller mens vi sover)? 

Sådan et indlæg er helt ude i hampen. Hvordan kan du få dig selv til at skrive sådan noget sludder. EKSEMPEL. Du vil købe en El-bil. Den består af over 9.000 individuelle komponenter. Der er godt nok noget at forholde sig til. Du skal bruge mere end et år for at researche bare 200 af de væsentligste komponenter, for alle mulige risici. Og nå ja, El-biler har batterier som kan starte en stor brand, som kan sænke et helt skib, forårsage en brand som ødelægger et helt parkeringshus med 1.200 biler. Brænde dit hus ned. Dette er blot en enkelt af de 9.000 komponenter. Og det er en problemstilling, som DU mener at hver enkelt forbruger bør tage stilling til. Prøv lige at komme tilbage til den virkelige verden, for du er vist faret vildt.

21
27. marts kl. 11:59
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

“Bbilligt kinesisk ragelse”… bare fordi det er kinesisk er det ikke nødvendigvis noget skrammel. iPhones er lavet i Kina, ligesom tusindvis af andre ting i høj kvalitet. Problemet er at det er ureguleret. Du har ingen garantier for, hvad du står med i hænderne.

Børnearbejde kan ikke ses på produkterne. Giftstoffer kan ikke ses på produkterne. Ligesom med babyudstyr eller legetøj, ønsker folk ikke at være sikre på at de putter så få giftstoffer ind i kroppen som muligt? Sikker elektronikudførelse, kan heller ikke altid ses på produkterne. Hvad om jeres børn bliver dræbt af elektrisk stød fra en USB-lader, eller huset brænder ned mens vi er væk (eller mens vi sover)?


Det er den slags hensyn til vores egen sundhed og sikkerhed, som glemmes. Og på sigt bliver det de eneste varer vi kan vælge på hylderne, når de andre, bedre, varer er blevet udkonkurrerede. På endnu længere sigt, når der ikke er flere kvalitetsprodukter at kopiere, så vil de billige kinesiske varer også være blevet til skrammel - eller være blevet dyrere, men stadig giftige og forarbejdet af børn og voksne under slavelignende forhold.


Den fremtid kan vi hver især påvirke med vores andel af markedskræfterne. Ikke kun vores personlige direkte handlinger, men især ved om vi taler det op eller ned - fordi det påvirker andre omkring os til at gøre det samme. Her hvor vi er så oplyste, og antageligt intelligente, der har vi altså et ansvar for at trække lidt hårdere, og udtale os lidt mere kløgtigt.


Bare fordi en skrue ligner en skrue du kender - endda med samme logo og indpakning - så er det ikke nødvendigvis samme skrue. Det er da uintelligent at tro det.

 

20
27. marts kl. 10:14
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

En til som også har droppet at spille rollen som miljøhelt og klodens frelser. Hjertelig velkommen i klubben.

Når det kommer til de små miljøvenlige handlinger i hverdagen, så handler det for mig egentlig ikke om at redde verdenen elker profitmaksimering, men mere om moral. Det er vel i virkeligheden samme mekanisme der forhindrer mig i at smide slikpapir på rådhuspladsen, rapse fra supermarkederne, hælde spildolie i afløbet osv osv. 

Well alle har deres egne motiver, for mit vedkommende er det at følge min gamle fars råd "Nemlig altid at kunne se sig selv i spejlet (uden at græmmes)" 

Og ja, jeg køber også ting på Amazon, seføli gør jeg da det. Verdenen er ikke sort/hvid, men alle mulige nuancer af grå. Ens moral må afgøre hvor på skalaen man personligt befinder sig bedst og så må det være op til tidsånden at skubbe 8s alle i den rigtige retning.

 

Apropos tidsånd: Jeg mindes de voksne, der i '70erne ofte snakkede om hvordan man kørte bilen hjem i beruset tilstand uden at blive "knaldet". Dengang var det da meget "sjovt" , men fuldkommen utænkeligt her 50 år senere. Der må man sige at tidsånden har ændret vores fælle moralbegreber radikalt. Mon ikke et lignrnde skift sker på miljøområdet? Jeg ser i hvert tilfælde en klar tendens i min omgangskreds.

19
26. marts kl. 21:17
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

billigt kinesisk ragelse

En til som også har droppet at spille rollen som miljøhelt og klodens frelser. Hjertelig velkommen i klubben. Der er alt for meget nyttesløst bullshit-snak i forbindelse med bl. a. den grønne omstilling. Du havde nu ikke behøvet at kalde Temus produkter for billigt kinesisk ragelse. Billigt ja. Men jeg synes at der er langt imellem de produkter som skuffer. Ligesom ved al anden handel, bør man også her bevare sin kritiske sans.

18
26. marts kl. 16:18
Det er efterhånden mange år

Det er efterhånden mange år siden jeg overvejede at købe denne bog: https://www.awesomebooks.com/book/9780470379202/a-year-without-made-in-china

Jeg fik det aldrig gjort, men jeg prøver da at være opmærksom på hvor tingene kommer fra. Men vi lukker jo meget produktion i Europa, så folk kan få ting billigere. Det er mange år siden det var let at finde en mobiltelefon der blev produceret i Europa. 

17
26. marts kl. 12:39
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

At redde verden har jeg opgivet for lang tid siden. Den opgave var FOR svær til at jeg vil bruge kræfter på det. Dem som alligevel gør forsøget mislykkes alligevel med at opnå målbare resultater.

Jeg er enig - jeg har i årtier brugt den kollektive transport, fordi jeg naivt tænkte, at så gør jeg noget godt for klimaet. Jeg har fundet mig i evindelige sporarbejder, forsinkelser og aflysninger og konstant stigende pendlerkort, mens mine bekendte i bil har grinet af mig - for de kom altid frem uden at blive smidt af i Øster Pisby. Jeg har affaldssorteret, sparet på strømmen, købt dansk og lokalt og tænkt grønt, så farven er ved at være opbrugt.

Men til hvad nytte? Paris-aftalens max temperaturstigning er alligevel forpasset, mindre end 10 år efter aftalen blev indgået. Politikerne vil hellere i krig, afskaffe helligdage og tale dommedagsprofetier end gøre noget ved de hjemlige problemer. Det hele går ad helvede til, jeg har spildt halvdelen af mit liv på noget nytteløst og jernbanen er alligevel en byggeplads til midten af 30erne.

Så hvorfor skulle jeg dog bekymre mig over, at jeg køber noget billigt kinesisk ragelse, som jeg får direkte glæde af - modsat alt det ovenstående. 

16
22. marts kl. 22:50
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Verden ændrer sig i den gennemsnitlige retning af alle 8 milliarder mennesker. Vi i den vestlige verden har mere impact per person end tilsvarende i tredje verdens lande. Man kan ikke redde verden alene, men man behøver heller ikke spænde ben for alle omkring en.

15
22. marts kl. 22:23
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Fedt at du ikke er sat i verden for at tænke på andre end dig selv.

Hvis jeg skal tænke på klodens 8 milliarder mennesker, bare fordi jeg bestiller 10 varer på Temu til min husholdning. Så vil jeg blive lidt stresset. Så den del af opgaven overlader jeg trygt til dig. Når jeg handler med Temu så undgår jeg mellemmanden, hvis primære opgave er et hæve prisen med en faktor 2 til 20. Ham har jeg ikke ondt af. Prisen på en ting afgør ofte mine valg: Siger NEJ til fjernvarme fordi gas er billigere. Siger NEJ til elbil fordi benzinbil er billigere i drift. (Ja jeg har regnet på det). At redde verden har jeg opgivet for lang tid siden. Den opgave var FOR svær til at jeg vil bruge kræfter på det. Dem som alligevel gør forsøget mislykkes alligevel med at opnå målbare resultater.

14
22. marts kl. 21:40
Re: Lur mig om ikke skruerne

Kina kan producere varer nøjagtigt som du specificerer dem. Forskellen er om det er reguleret, eller det vilde vesten. Vi har betalt for vores gode og sunde forhold med blod, sved og tårer. Det bliver smidt overbord når der handles på Temu, og dermed ikke hos de forhandlere som skal følge lovgivningen hver dag.

13
22. marts kl. 20:46
Lur mig om ikke skruerne

Lur mig om ikke skruerne fra Millarco og andre leverandører ikke også kommer fra Kina

12
22. marts kl. 20:08
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Ja, Flemming, du bekræfter min formodning. Fedt at du ikke er sat i verden for at tænke på andre end dig selv, og egentlig heller ikke bekymrer dig så meget om dit eget helbred eller økonomiske fremtid. Når du handler på Temu, også skruer og bolte, så aner du ikke hvad det indeholder eller hvordan det er produceret, herunder under hvilke arbejdsforhold. Du risikerer at købe giftige produkter fremstillet af børn under tvang eller under i EU andre ulovlige forhold. Og meget af din personlige prisbesparelse er betalt af alle os andre over skatten. De penge ville jeg hellere have var gået til danske skoler eller hospitaler. Men hver sin lyst.

11
22. marts kl. 14:18
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Håber dit indlæg er sarkastisk, ellers er der en del blankhed at spore.

Det er ikke min mission at redde verden. Jeg køber bare smådele til min private husholdning. Hos Temu kan jeg købe kvalitetskomponenter til en brøkdel af prisen hos Silvan. Udvalget er meget større og jeg kan købe sortimentsæsker som indeholder 20 gange flere komponenter end hvad det koster at købe de små forpakninger i Silvan, hvor der ligger 8 møtrikker i et hjørne af plastemballagen. Varebeskrivelsen hos Temu er både detaljeret og troværdig. Ja bedre end i noget dansk byggemarked. Dine indlæg lyder derimod som en jammer, som er helt ude af synkronisering med virkeligheden.

10
22. marts kl. 14:12
Re: den lette løsning er nok

Klart at den lette løsning er diverse handelshindringer. Den effektive løsning er at kunne mere selv, og frigøre os fra den afhængighed som vi skabte ved at flytte produktion ud...

Jeg taler ikke om handelshindringer, men bare et stop for at vi skatteydere betaler for at Kina har handelsfordele som et uland. Det er forbrugernes tuden efter billigt Kina-skrammel der gør, at politikerne ikke tør ændre på at en pakke fra Kina ikke må koste forbrugeren mere end 6,50 kr i forsendelse. I en tid hvor et 100g brev koster minimum 25 kr at sende indenlands.

Vi har brug for bedre produktsikkerhed, mere forbrugerbeskyttelse og fair konkurrencevilkår.

9
22. marts kl. 14:01
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Jeg er uenig i alle 3 forslag. For så ryger nogle af fordelene ved at handle hos Temu. Det gør ikke noget at det lukker nogle danske web-butikker. Dem kan jeg sagtens undvære.

"Fordelene ved at handle hos Temu"? Du mener brandfaren, sundhedsfaren, at dine børn ikke kan finde arbejde på bekostning af at kinesiske børn kan, dumpning af produkters kvalitetsparametre, miljøbelastningen både i produktionsområderne og herhjemme når tingene smides ud alt for tidligt? Og alt sammen betaler vi skatteydere ekstra for. Ja, der er skam mange fordele, det kan jeg godt se... Håber dit indlæg er sarkastisk, ellers er der en del blankhed at spore.

8
22. marts kl. 13:18
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Man kunne -- standse ulandsbistand i form af portorabatter -- stoppe med pakker deles for at undgå toldgebyrer -- forbyde import af varer der ikke overholder EU-lovgivning.

Jeg er uenig i alle 3 forslag. For så ryger nogle af fordelene ved at handle hos Temu. Det gør ikke noget at det lukker nogle danske web-butikker. Dem kan jeg sagtens undvære.

7
22. marts kl. 13:17
Lige børn leger bedst

EU-Kina handelsbalancen er ca. 400 mld EUR i Kinas favør. Kina er langt mere restriktiv end EU mht. tillade udenlandske firmaer at have en virksomhed og operere på modpartens marked.

Det er ikke rimeligt og EU bør naturligvis se at få rettet op på det misforhold. Det er absolut ikke rimeligt at kinesiske firmaer har langt bedre muligheder for drive virksomheder / gøre forretninger i Europa end vores har i Kina.

 

6
22. marts kl. 10:43
Re: den lette løsning er nok

Den effektive løsning er at kunne mere selv, og frigøre os fra den afhængighed som vi skabte ved at flytte produktion ud.

Tænk JAH - for en gang skyld er vi fuldkommen enige. Hvad sker der?  

5
22. marts kl. 10:19
svarede Per Faber [4]
Re: den lette løsning er nok

Klart at den lette løsning er diverse handelshindringer.

Den effektive løsning er at kunne mere selv, og frigøre os fra den afhængighed som vi skabte ved at flytte produktion ud. Og med den opdeling af verden der er igang begynder det nok at haste med at etablere egen produktion af varer som vi ikke vil risikere at undvære. Det bliver svært og dyrt at rette op på fejlene vi begik i sejrsrusen efter den kolde krig, men vi kommer formentlig ikke udenom at skulle genetablere industrisamfundet til en vis grad.

Men et første skridt er naturligvis at begynde at erkende virkeligheden: Kina producerer flere fabriksfremstillede varer end USA, Tyskland, Japan og Sydkorea tilsammen!
https://jyllands-posten.dk/international/asien/ECE16930449/markant-kinesisk-vaekst-i-eksporten-skaber-bekymring-i-bruxelles-og-washington/

4
22. marts kl. 09:31
den lette løsning er nok

den lette løsning er nok at kigge på forsendelsesomkostninger.

ingen steder i Danmark kan man sende en pakke til det beløb =gratis levering af en vare til kr. 5,00

hvem finansierer det? PostNord=skatteydere?

lad købere betale satsen for en pakke leveret i Danmark hvis det skal bringes ud af tolden.

3
22. marts kl. 09:23
Re: Man kunne indføre forsvarlig politik

Vedrørende forbud skal man også lige overveje, hvordan det kan håndhæves.

Et forbud (eller anden lovgivning), som ikke håndhæves, er blot en papirtiger.

2
22. marts kl. 08:12
Køb dansk - ja, godmorgen!

Hvad hjælper det at købe i danske butikker og på danske websites, når pågældende butikker og websites selv køber deres ragelse - øh - lagervarer i Kina?

Så hvorfor skal der sidde en eller anden fyr med et danske website og tjene penge på at være mellemled mellem Kina og mig?

Bevares, dansk lovgivning giver mig garanti og fortrydelsesret, men når skidtet er så billigt som det er, køber jeg som regel et par stykker ad gange, i værste fald skal én af dem nok virke, i bedste fald har jeg et par julegaver mere at dele ud til jul.

Jeg vil så lige tilføje, at jeg selv aldrig køber for større beløb end jeg har råd til at miste. Skal jeg have en PC eller noget andet dyrt, så bliver der købt dansk.

1
22. marts kl. 07:34
Man kunne indføre forsvarlig politik

Man kunne jo starte med at standse ulandsbistand i form af portorabatter, og stoppe med at se igennem fingre  med at pakker deles kunstigt op til samme modtager, for at undgå toldgebyrer. Og man kunne forbyde import af varer der ikke overholder EU-lovgivning.