Hele det 20. århundrede blev den europæiske bilbranche regnet for den mekaniske tidsalders ypperste repræsentanter. Nu er Europa ved at lære en række knap så mundrette bilmærker som BYD, Hongqi, Xpeng og Nio at kende.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Lidt det samme i denne artikel
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE16807499/kina-kan-selv-slut-med-danske-skinker/?st=1
Kina vil lære, så være selvforsynende med statsstøtte og så dominere verdens markedet.
Jeg tror at mange føler at jeg truer den hellige bil.
Som jeg ser det er RUF først og fremmest den form for kollektiv trafik, der kan tiltrække bilister.
Som en amerikansk professor sagde:
"RUF represents our only hope of luring people out of cars"
Hvad er der galt med RUF? ser der er 20 med tommel ned!
Man SKRIGER jo på arbejdskraft, så er det jo helt fint at de europæiske bilfabrikker ikke har så stor en fremtid for sig - derved frigøres der ressourcer.
"Make America Great Again" bliver et lige så stort problem. USA vil ikke mere finde sig i den skævvridning af bilmarkedet der er mellem Europa og USA og vil fremadrettet kræve bedre tilgang til det europæiske marked.
Læg hertil, at Tesla 2 (redwood) er på vej. Den skal bygges i Texas og Mexico med et startup på 1 million enheder årligt voksende til 5 millioner enheder over nogle få år.
Et andet problem er gæld. Verdens to mest forgældede selskaber er Toyota og VW. ca. 1500-2000 milliarder kr. gæld hver især.
Den gæld er bundet op på produktion af benzin/diesel biler og når VW så yderligere skal bruge 1500-2000 milliarder kr. over de næste år til omstilling til ren elbils produktion - ja så kan gældsbjerget nå en størrelse som koncernen får svært ved at håndtere.
Læg hertil at VW´s bedste marked er Kina, der står for langt den største del af deres indtjening. Så presset på VW er større i Kina end i Europa.
Løsningen for problemet skal findes i et samlet EU der satser målrettet på at blive førende indenfor batteriteknologi til biler ligesom de var det på motorteknologi.
En stor del af alle andre komponenter i fossile biler i dag bliver allerede importeret fra Kina.
Så kombineres ovenstående satsning med et krav om at El-biler i Europa skal produceres med Battericeller produceret på kontinentet så vil det tvinge ikke- europæiske producenter til at lægge monteringshallerne her.
Det har vist været den grundlæggende politik i mange år, godt hjulpet af CO2 og miljøreguleringer. I særdeleshed for industriel produktion som kul, gas, jern og mange andre ting vi godt kunne producere i Europa.
Denne kræmmermentalitet kommer så til kort når verdensmarkedet ændrer sig og vi står og mangler væsentlige produkter.
Landbrugspolitikken er snart det eneste der er tilbage af ønsket om en vis selvforsyning.
Europæisk statsstøtte til stellatis når man fx kan se at de det seneste år har udbetalt 7 % i dividende til aktionærerne. Den vil være lidt svær at sluge.
Mange lande incl DK støtter jo salg af elbiler. Det gør USA også, men de kræver samtidig, at bilen så skal være produceret i USA. Det burde EU vel også kunne indføre. Det ville da som minimum flytte noget produktion til EU.
Europæisk statsstøtte til stellatis når man fx kan se at de det seneste år har udbetalt 7 % i dividende til aktionærerne. Den vil være lidt svær at sluge.
Til jeres orientering, så blev jeg for nogen tid siden kontaktet af et kinesisk universitet, hvor de studerende havde fået den opgave at se nærmere på et af de RUF programmer, som jeg har udviklet med støtte fra EU. Jeg ved det fordi en af de studerende henvendte sig direkte til mig og spurgte om han kunne få en kopi af kildekoden til programmet. Det fik han selvfølgelig ikke, men kort efter blev der downloaded ca. 100 eksemplarer af programmet fra www.ruf.dk.
Kina er jo kendt for deres silkevejs projekt tankegang, så måske er de i færd med at realisere RUF i Kina.
Indien er også interessant.
Jeg har brugt et helt år på at kommunikere med en højesteretssagfører i Kolkata, som havde fået til opgave at finde et forureningsfrit kollektivt trafiksystem til Indien.
Jeg blev inviteret til møde i Kolkata (3 mio indbyggere), hvor jeg skrev licenskontrakt på RUF dækkende Indien og en række omgivende lande (ikke Kina).
De ville betale mig 1% af anlægssummen i licens pr år i 30 år pr projekt og et projekt til 3 mia. DKr blev diskuteret. Det ville have givet Danmark en licens indtægt på 900 mio. kr over 30 år, samt åbnet øjnene for potentialet i RUF Dualmode, både som kollektiv trafik og dernæst som et elbils projekt (små batterier, der oplades fra skinnen).
De sendte en delegation til Ballerup for at se min lille testbane, men da jeg ikke kunne demonstrere en kørende kollektiv enhed (maxi-ruf), blev projektet ikke til noget.
Jeg forstår ikke at Danmark ignorerer den mulighed, som ligger i RUF tankegangen. Jeg har anbefalinger fra en masse eksperter rundt omkring i verden. Se: www.ruf.dk/recommendations.pdf
Hvad kan RUF, som elbiler ikke kan?
Batterierne behøver kun have rækkevidde til 50 km, så størrelsen kan reduceres til 1/10. Det er på alle måder enormt vigtigt og kan mindske vores afhængighed af Kina.
Ved vejkørsel ud over 50 km bruges den patenterede "Hybrid-enhed".
Motorvejskørsel erstattes af skinnekørsel, hvor der kan arbejdes mens man pendler. Det betyder et øget arbejdsudbud, som langt overstiger Store Bededag.
Hvorfor er RUF ikke realiseret forlængst?
RUF er nødt til at starte som kollektiv trafik, for at få etableret et tilstrækkeligt stort skinnenetværk.
I den kollektive trafik sektor er man ikke indstillet på nytænkning. Det har jeg frustrerende mange eksempler på :-(
Jeg synes det ville være smukt, om Ingeniøren blev det sted hvor RUF blev relanceret nu 34 år efter den første artikel i 1990.
Jeg holder gerne et foredrag om RUF.
Udfordringerne er lidt større. Kina har en strategi om at vil være dominerende inden for mange områder. De tiltrækker udenlandsk viden, lærer, forbedre, udvikler og lukker sig om sektor området når de er verdensledende.
Deres "Made in China" 2025 strategi indeholder disse sektorer.
Industries integral to MIC 2025 include aerospace, biotech, information technology, smart manufacturing, maritime engineering, advanced rail, electric vehicles, electrical equipment, new materials, biomedicine, agricultural machinery and equipment, pharmaceuticals, and robotics manufacturing, many of which have been dominated by foreign companies.[
Og alle områderne har en militær tvilling