I årevis har har danske bilister spurgt “Hvorfor skulle jeg dog købe en elbil?”. Dem der allerede havde købt en elbil skulle altid forsvare sig med ord om klima og god grøn samvittighed, noget kritikere ofte slog hen som klimakirkens bibel for greenwashing.
Men i 2023 tippede bøtten og svaret blev et klart og kontant “Hvor skulle du ikke købe en elbil?”.
Selvfølgelig kan skeptikere altid finde modargumenter, som behovet for at trække en campingvogn 1.000 km i et stræk til Gardasøen eller en hestetrailer med to middelstore galopheste op af Himmelbjerget.
Der bliver også argumenteret for, at elbiler dræner statskassen på grund af lave afgifter, og nogle tror endda stadig på historien om, at fremstillingen af batterier gør elbilen til en større klimasynder end diesel- og benzinbiler.
Det eneste reelle modargument der står tilbage, er de begrænsede opladningsmuligheder elbilsejere, der bor i lejligheder har. Det er ikke altid nemt at have elbil i centrum af de danske byer og samtidig kunne oplade elbilen når behovet opstår. Men det er ikke umuligt og personligt kender jeg flere, som både har elbil og bor i bylejlighed.
At der skete noget afgørende i 2023 kan ses tydeligt af årets bilstatistik. Her kom Tesla ind på en suveræn førsteplads med 17.995 solgte personbiler af model Y. Nummer to på listen blev Peugoet 208 med 6.035 solgte.
Samlet stod elbiler for 36 procent af alle solgte biler i 2023 og alene i december måned lå salget på 50 procent. Der er i dag 200.000 elbiler på de danske veje.
2023 viste også, at ideen om brintbiler som et alternativ er helt væk. Det sidste dødsstød kom i efteråret, hvor samtlige danske offentlige brinttankstationer lukkede. Heller ikke syntetiske flydende brændstoffer som e-benzin og e-diesel ser ud til at have en fremtid. Ikke fordi der er teknologiske problemer fremstillingen af hverken biler, infrastruktur eller selve brændstoffet - men ganske simpelt fordi det ikke kan betale sig.
Selv elbilens største udfordringer: Opladningstid og batterimaterialer, bevæger sig stille og roligt i den rigtige retning. Opladningstiden bliver kortere og kortere, da mange biler i dag kan oplade med over 250 kW i peak. Når det gælder batterimaterialer, så har LFP-batterien i år holdt deres indtog i især kinesiske elbiler (og Teslaer fra Kina) og dermed skåret ned på brugen af problematiske metaller.
Der er dog stadig store udfordringer, når elbiler skal fremstilles. Det gælder først og fremmest udvinding af materialer, minedrift og energiforbrug. For de to første går det trægt med omstillingen. Som nævnt er der kommet en ny generation af batterier, men mange af materialerne udvindes stadig under særdeles kritisable forhold - det skal der laves om på.
Med hensyn til energiforbruget i fremstillingsprocessen, så er der lys forude. Mange af verdens batteri- og bilproducenter er med på elektrificeringen og i takt med at mere og mere el bliver fremstillet uden CO2-udledning, bliver produktionen langsomt mindre klimabelastende.
Nu venter vi bare på en ny generation af bilkøbere, der ikke hænger fast i fortidens fossile hængedynd. Mennesker som på forhånd ved, at brugen af individuelle køretøjer er forbundet med både muligheder og begrænsninger.
Motorbloggen skal også ud og køre elbil i år - foreløbig ligger der en opdateret Tesla 3, en Kia EV9 og vinderen af Årets Bil i Danmark, BMW i5, klar i kalenderen.
Godt Nytår.