Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Motorbloggens nytårshilsen  

3. januar kl. 12:5421
tesla y elbil
Illustration: Tesla.
Artiklen er ældre end 30 dage

I årevis har har danske bilister spurgt “Hvorfor skulle jeg dog købe en elbil?”. Dem der allerede havde købt en elbil skulle altid forsvare sig med ord om klima og god grøn samvittighed, noget kritikere ofte slog hen som klimakirkens bibel for greenwashing.

Men i 2023 tippede bøtten og svaret blev et klart og kontant “Hvor skulle du ikke købe en elbil?”.

Selvfølgelig kan skeptikere altid finde modargumenter, som behovet for at trække en campingvogn 1.000 km i et stræk til Gardasøen eller en hestetrailer med to middelstore galopheste op af Himmelbjerget. 

Der bliver også argumenteret for, at elbiler dræner statskassen på grund af lave afgifter, og nogle tror endda stadig på historien om, at fremstillingen af batterier gør elbilen til en større klimasynder end diesel- og benzinbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det eneste reelle modargument der står tilbage, er de begrænsede opladningsmuligheder elbilsejere, der bor i lejligheder har. Det er ikke altid nemt at have elbil i centrum af de danske byer og samtidig kunne oplade elbilen når behovet opstår. Men det er ikke umuligt og personligt kender jeg flere, som både har elbil og bor i bylejlighed.

At der skete noget afgørende i 2023 kan ses tydeligt af årets bilstatistik. Her kom Tesla ind på en suveræn førsteplads med 17.995 solgte personbiler af model Y. Nummer to på listen blev  Peugoet 208 med 6.035 solgte.

Samlet stod elbiler for 36 procent af alle solgte biler i 2023 og alene i december måned lå salget på 50 procent. Der er i dag 200.000 elbiler på de danske veje.

2023 viste også, at ideen om brintbiler som et alternativ er helt væk. Det sidste dødsstød kom i efteråret, hvor samtlige danske offentlige brinttankstationer lukkede. Heller ikke syntetiske flydende brændstoffer som e-benzin og e-diesel ser ud til at have en fremtid. Ikke fordi der er teknologiske problemer fremstillingen af hverken biler, infrastruktur eller selve brændstoffet - men ganske simpelt fordi det ikke kan betale sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv elbilens største udfordringer: Opladningstid og batterimaterialer, bevæger sig stille og roligt i den rigtige retning. Opladningstiden bliver kortere og kortere, da mange biler i dag kan oplade med over 250 kW i peak. Når det gælder batterimaterialer, så har LFP-batterien i år holdt deres indtog i især kinesiske elbiler (og Teslaer fra Kina) og dermed skåret ned på brugen af problematiske metaller. 

Der er dog stadig store udfordringer, når elbiler skal fremstilles. Det gælder først og fremmest udvinding af materialer, minedrift og energiforbrug. For de to første går det trægt med omstillingen. Som nævnt er der kommet en ny generation af batterier, men mange af materialerne udvindes stadig under særdeles kritisable forhold - det skal der laves om på.

Med hensyn til energiforbruget i fremstillingsprocessen, så er der lys forude. Mange af verdens batteri- og bilproducenter er med på elektrificeringen og i takt med at mere og mere el bliver fremstillet uden CO2-udledning, bliver produktionen langsomt mindre klimabelastende.

Nu venter vi bare på en ny generation af bilkøbere, der ikke hænger fast i fortidens fossile hængedynd. Mennesker som på forhånd ved, at brugen af individuelle køretøjer er forbundet med både muligheder og begrænsninger. 

Motorbloggen skal også ud og køre elbil i år - foreløbig ligger der en opdateret Tesla 3, en Kia EV9 og vinderen af Årets Bil i Danmark, BMW i5, klar i kalenderen. 

Godt Nytår.

 

 

21 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
20
8. januar kl. 21:03
Re: Måske man skulle overveje hvor

Det siger bare ikke ret meget om det generelle billede

Det siger vel alt om udfordringerne ved VE - forsyningssikkerheden lader vi naboerne stå for, og jo mere bølgegang, jo mere bliver forbrugerne plukket og jo mere tjener elhandlerne!

Derfor elsker VE-lobbyen årsgennemsnit fordi det ser flot ud og så lægger det en tyk dyne over ulemperne ved VE! 

19
8. januar kl. 19:52
Re: Måske man skulle overveje hvor

Og lige nu: Forbrug (DK): 6,1 GW, heraf vejrmöller: 0,7 GW (plus solceller: 0,001 GW).

@HHH: 

Du kan altid finde tidspunkter hvor der er afvigelser fra det overordnede billede. 

Jeg kan også finde tidspunkter hvor den grønne strøm udgjorde over 100% af forbruget.

Det siger bare ikke ret meget om det generelle billede af hvor vi er på vej hen og hvordan det går med transitionen.

18
8. januar kl. 18:27
Re: Måske man skulle overveje hvor

Samtidigt med et stigende el-forbrug har vi aldrig haft mere grøn strøm i kontakterne. 1 halvår 2023 var 67% af strømmen grøn

sansdsynligvis produktionen - ikke forbruget (i DK)!

Og lige nu:

Forbrug (DK):  6,1 GW, heraf vejrmöller: 0,7 GW (plus solceller: 0,001 GW).

17
8. januar kl. 18:02
Re: Måske man skulle overveje hvor

Måske man skulle overveje hvor al den grønne strøm skal komme fra. I øjeblikket importerer vi gerne over 1GW, undtagen når der er storm.

Har du levet under en sten de sidste par år?

Samtidigt med et stigende el-forbrug har vi aldrig haft mere grøn strøm i kontakterne. 1 halvår 2023 var 67% af strømmen grøn:

https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/elproduktionen-satte-ny-groen-rekord-foerste-halvaar-2023

For hele 2023 har det gennemsnitlige CO2 udledning pr kWh strøm aldrig været lavere. Vi er nu nede på 96g CO2 pr kWh.

https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/aldrig-har-stroem-vi-bruger-vaeret-mere-groen

Denne positive udvikling kommer samtidigt med en massiv udbygning med varmepumper og 200.000 elbiler på vejene. 

Når vi får etableret de planlagt solcelle parker og havvindmøller kan udledningen af CO2 pr kWh bringen yderligere ned - samtidigt med at der kommer endnu flere varmepumper og elbiler.

16
8. januar kl. 13:22
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Jeg har ned droslet den til 27km/t. Plus 10 % er tilladt målefejl

Ikke for at splitte myrek_ssehår, men  hvis du drosler til 27 km/h er det ikke en målefejl.  Whatever......  jeg ville i hvert tilfælde ikke skrive den slags i det offentlige rum. 

15
8. januar kl. 12:07
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Husk ansvarsforsikringen og registrering som pedelec

Speed pedelec kalder man sådan en . 

Jeg har ned droslet den til 27km/t. Plus 10 % er tilladt målefejl. At køre stærkere giver meget sjældent mening i en storby, og øger bare chancen for at vinde i trafik ulykke lotteriet.

Men jeg kørte et par uger med alle dens ulåste 250 watt, og 650 watt peak, og ville så typisk have kørt 35 km/t. Det ville være nyttigt hvis jeg havde 20 km hver vej, dagligt ud af byen. 

 

De 650 watt peak kunne den levere i uendelighed.😸

14
8. januar kl. 08:49
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Ca. sammen konsekvens som at blive snuppet på en crossmotorcykel på cykelstien.

Konfiskation, bøde, og klip i kørekortet

13
8. januar kl. 08:17
svarede René Low [6]
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Det er nok en af de bedste 2 hjuler i verden.

Husk ansvarsforsikringen og registrering som pedelec ( eller hvad den slags hedder på nudansk), ellers risikerer du, at dit cykeleventyr ender med at blive Dk's dyreste af slagsen. 

12
7. januar kl. 18:10
Re: Ønsker for det nye år..

Miljøbevidsthed er kommet for at blive. Hvilket signal sender man når man kommer antrædende i en stor vulgær tossetruck (der koster 40 tons CO2 at fremstille) og hvilket signal sender man, når man kommer i en lille lækker gennemtænkt bil der har kostet mindre end den halve naturødelæggelse ab fabrik? 

Mjah - miljøbevidsthed er en god ting, og der ligger en del åbenlyse ting foran højrebenet. Desværre spænder afgifter ofte ben for det, - siger solcelleejeren.

På mit arbejde har en del efterhånden købt helt - eller delvis eldrevne biler. Det adstedkommer næsten altid en pro- og con snak om det kloge i valget. Så længe elbilejeren er glad bør alle andre vel glædes med dem. 

Imidlertid har jeg endnu til gode, at høre miljøhensyn, som argument i valget af elbilen. Det har ALTID været økonomien, og måske en teknikfascination.

11
6. januar kl. 12:06
Andre 2023 motor begivenheder.

De værste diesel biler er blevet smidt ud af byen. Og det kan man allerede lugte.

 

Desværre eksploderede brugen af den middelalderlige 50cc partikkel spreder, sammen med udbredelsen af diverse mad og vare udbringnings service. Den var så tæt på at uddø helt naturligt.

Suuk hvilken forspildt chance til at forbyde den.

 

El-cyklen fortsætter sin eksplosive fremmarch. Mange spændende motor og gear nyheder i 2023.

10
5. januar kl. 12:41
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Hyp alle mine heste, sagde Lille Klaus.....

Godt set store klavs. Du kan din motorcykel historie .

"Super Sport" står det for, og det har jeg tilladt mig at kalde denne ud over det sædvanelige modificeret bmw flat twin.

Åh ja alt det der skulle gøres for at få den nu forældede fossil motor til at yde bedre. 

 

9
4. januar kl. 21:59
svarede René Low [6]
Re: Også stort motor og transport 2023 for mig.

Jeg har ingen følelser tilbage for min1976 1000cc bmw R90SS. Den skal bare sælges.

Hyp alle mine heste, sagde Lille Klaus. Du har er S for meget på din fantasicykel, der står oppe på loftet, fordi du ikke må tage den ned for dine forældre.

8
4. januar kl. 13:37
Re: Ønsker for det nye år..

post(klasse D) er udgangseffekt relevant

*** irrelevant   Arrgh, hader nå stavekontrollen ødelægger mine pointer

7
4. januar kl. 13:30
Re: Ønsker for det nye år..

En motorblog handler om motor, præstationer, komfort, ny teknologi og muligheder, det som motorfolket efterspørger

Jamen, vi er da fuldkommen enige.

Jeg er gammel hifi-nørd. Før klasse D forstærkeren talte alle om watt og forstærkere skulle være så store som muligt. Her post(klasse D) er udgangseffekt relevant, jeg tror sq end ikke at man opgiver det længere.

På samme måde elbiler over-night har gjort muskelbiler og performance-ditto fuldkommen overflødige. Det kræver ikke så megen know-how at matche en stor motor med et ditto batteri. For at føje spot til skade, så er komforten i en moderne mellemklassebil er så høj, at den i praksis har gjort luxusbiler totalt irrelevante. 

 

Såhh....hvad måler man så præstationer på? 

Rækkevidde? - næhh, når man har lidt erfaring med EV'er finder man ud af, at alt over 400km er irrelevant (og desforuden ødelæggende for køredynamikken). 

Driftssikkerhed så? Næhh, der er vist heller ikke den store forskel længere

 

Hvad er der så egentlig tilbage? Biler er efterhånden lige som bukser - alle opfylder de basale krav, og mærkevarer købes mindre for at opfylde behov og i højere grad for at sende et budskab om [fyld selv ind] til omverdenen.

 

Miljøbevidsthed er kommet for at blive. Hvilket signal sender man når man kommer antrædende i en stor vulgær tossetruck (der koster 40 tons CO2 at fremstille) og hvilket signal sender man, når man kommer i en lille lækker gennemtænkt bil der har kostet mindre end den halve naturødelæggelse ab fabrik? 

Bilkøb i fremtiden bliver primært et spgsm om image, og folk gider ikke miljøsvin længere. Fremtidens primære performance parameter bliver image, alle de basale behov er opfyldt per default.

 

Tiderne ændrer sig.....

6
4. januar kl. 12:48
Også stort motor og transport 2023 for mig.

Jeg bestilte en 20k (direct china price) full suspension, bafang m510 mk2 , med 670wh batteri.

 

Den blev med det samme opgraderet med et enviolo automat gear, og komfortabel kørestilling, og bad ass dæk.

Det er nok en af de bedste 2 hjuler i verden.

 

Min Audi 100 gik gennem syn og er tæt på at blive veteran bil.

 

Jeg har ingen følelser tilbage for min1976 1000cc bmw R90SS. Den skal bare sælges.

 

Cybertruck er gået i produktion. Jeg glæder mig til at modtage min eu cybertruck (hvis det kan nås inden privat ejede biler bliver ligegyldigt). Cybertrucken er  den mest spændende bil nyhed siden Citroen ds19.

 

5
4. januar kl. 12:23
Re: Ønsker for det nye år..

husk også  at fokusere på ressourcebesparende biler og teknologier. 

Glem det!

En motorblog handler om motor, præstationer, komfort, ny teknologi og muligheder, det som motorfolket efterspørger. Jeg har engang forsøgt det andet i bloggeriets barndom og med et publikum der burde være bevidst om ressourcer, det gik slet ikke og det er nok en motorjournalists dilemma at uanset den gode vilje så er efterspørgslen der ikke!

Jeg tænker at der ikke er nævneværdig forskel på folkevognsejeren der stolt pudsede sin bil om søndagen i 1955 mens hoben hostede på arbejde på knallert eller en totakts 125 cc DKW eller en 250 cc Victoria i al slags vejr, og så nutidens Tesla ejer der stolt har sat sig ind i alle modellens finurligheder og imponerende data og foragter den gemene hob der stadig kører på benzin :-)

4
4. januar kl. 11:12
Måske man skulle overveje hvor

Måske man skulle overveje hvor al den grønne strøm skal komme fra. I øjeblikket importerer vi gerne over 1GW, undtagen når der er storm.

Derudover er der jo også transmissionen af strømmen fra fremstilling til forbruger.

Det ville være rart at alle vi uden elbil og kompressorvarme også kunne betale for vores el.

Godt nytår

3
3. januar kl. 15:38
Det ville også være godt

Det ville også være godt om motorbloggen i sine tests så på hvor de forskellige fabrikanter sourcer deres battericeller fra? 

Dette for at få mere fokus på om fabrikanterne arbejder ansvarligt med fremskaffelse af råmaterialer til deres batterier, alternatvit samarbejder med ansvarlige producenter af battericeller

2
Journalist/Ingeniør -
3. januar kl. 14:16
Journalist/Ingeniør
Re: Ønsker for det nye år..

Tak for input. 

Jeg kan afsløre, at vi nok også får fat i en ë-C3 fra Citroen en gang i foråret -  den glæder jeg mig meget til, da vi her er nede i en prisklasse, hvor de fleste kan være med.

Men Motorbloggen kommer ikke til at dække offentlig transport, delebiler og samkøringsordninger, det må andre tage sig af :-)

1
3. januar kl. 13:55
Ønsker for det nye år..

... og husk også  at fokusere på ressourcebesparende biler og teknologier. 

Elbiler gør det ikke alene, jo større og jo mere vulgære de bliver, jo mere belaster deres fremstilling miljøet. 

Skifter man ICE'en til en EV og går man en størrelse eller to op, har man blot reduceret bilens livscyklusudledning med 50%. Det er bare ikke godt nok.

 

Test også små biler og mindre elektriske køretøjer og udbred bloggens område til at omfatte elektromobilitets potentielle samspil med f.eks offentlig transport, delebiler og samkøringsordninger. Hvis noget ny tech, f.eks en app der kombinerer samkørsel med offentlig transport dukker op, så eksponer den. 

EV'er er en del af løsningen,  men ikke hvis vi misbruger teknologien.. Større er ikke bedre (længere).

Godt nytår