Udsigten til selvkørende biler på de danske veje ligger fortsat mange år ud i fremtiden. Men det er ikke ensbetydende med at bilproducenterne holder inde med nye løsninger til adaptive fartpiloter og vognbaneassistent-systemer.
Ford er nu på vej med sit Bluecruise-system på de store danske motorveje op gennem Jylland, hen over Fyn og over Storebælt til København og Helsingør samt motorvejen fra Rødby til København.
Det skriver FDM, som har prøvekørt Bluecruise i Tyskland.
Med BlueCruise sørger bilen selv for at holde farten, accelerere og bremse, når der skal holdes afstand til andre bilister. Bilen kan også selv registrere eventuel kødannelse og bremse op i den forbindelse.
Hænder fra rattet
Den store forskel på Bluecruise og mange andre vognbaneassistenter er, at det er tilladt at fjerne hænderne fra rattet under kørsel.
Bluecruise er til tilføjelse til Fords nuværende vognbaneassistent, som sikrer, at man holder afstand til forankørende biler, og at bilen fastholdes midt i vognbanen.
Selvom man kan placere hænderne i skødet, skal øjnene dog stadig være fokuseret på vejen. Et infrarødt kamera registrerer hovedposition og hvilken retning øjnene er fokuseret. Det skulle ifølge Ford også være muligt, selvom føreren har solbriller på. Hvis føreren kigger væk fra vejbanen, bliver føreren bedt om at rette blikket mod vejen.
Dette sker i første omgang i form af beskeder i bilens display, advarsler over højttaleren og en automatisk sænkelse af farten, mens bilen stadig styres af BlueCruise teknologien. I yderste konsekvens slår funktionen selv fra og bremser bilen langsomt.
Det er kun på udvalgte motorvejsstrækninger, at løsningen er tilladt.
Det nye BlueCruise-system vil i første omgang kun være at finde i elbilen Ford Mustang Mach-E, som der er solgt 2.500 af i Danmark i starten af 2023.
Testen siger ok
FDM har været i Tyskland for at prøve Fords Bluecruise, og fortæller om en positiv oplevelse.
»Man lærer meget hurtigt, hvordan systemet virker, hvordan det aktiveres, og hvornår man skal være særlig opmærksom på, om det slår fra. Det sker f.eks., inden man kører gennem tunneler, ved betalingsanlæg og ved til- og frakørsler. I princippet kan bilen til gengæld fint klare at køre gennem vejarbejdszoner, hvis ellers vognbanerne er tydeligt afmærkede. Bilen regulerer også selv hastigheden efter de lokale fartgrænser, og systemet fungerer op til 130 km/t,« lyder det i en anmeldelse.
Bilisten er stadig ansvarlig
Selvkørende biler inddeles traditionelt i fem niveauer, hvor nul er ingen automatisering, 1 er fartpilot, vognbaneassistent eller parkeringsassistent, 2 svarer til delvis automatisering, hvor bilen overtager styringen, men hænderne skal være på rattet og øjnene på vejen, mens niveau 3 svarer til at bilen overtager styringen.
Det helt store spring bliver hvis en bilproducent bliver godkendt til niveau 3, hvor det er bilen der overtager styringen og dermed ansvaret for kørslen. Der findes en håndfuld virksomheder der tester førerløs taxikørsel, blandt andet Waymo i San Francisco og Phoenix i USA og Baidu i Kina.
Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
- Niveau 0: Ingen automatisering
- Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
- Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
- Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
- Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
- Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.
Ford kalder selv Bluecruise for 2+, da føreren skal være aktiv hele tiden, men uden at hænderne skal være på rattet.
Andre producenter kalder niveauet for 2,5 eller 2,9. Der er dog teknisk og lovgivningsmæssigt et stort spring op til niveau 3, hvor det også er tilladt at fjerne øjnene fra vejen, og hvor det i princippet ikke længere er føreren, der har ansvaret.
Der er intet specifikt krav i færdselsloven om, at man skal have hænderne på rattet, når man kører bil. Til gengæld skal du være agtpågivende, og det kræver, at du har hænderne placeret, så du kan nå at reagere.
Tyskland fører an
2024 kan også blive året hvor Tesla udruller sin version af niveau 2, hvor bilen overtager styringen, men føreren stadig skal være opmærksom på trafikken. Det er Teslas ambitioner at FSD ikke kun kan bruges på store hovedveje, fx motorveje, men på alle typer veje, også i byer.
Mercedes-Benz og BMW tilbyder lignende systemer på niveau 2+, men de er indtil videre kun godkendt i Tyskland. BMW kan dog fra marts tilbyde niveau 3 i 7-serien, men også her kun i Tyskland og kun når bilen kører under 60 km/t.