Concito: Elbiler slår benzin og diesel på klimaaftryk

Via DR.dk30. december 2023 kl. 12:4444
elbil id7 vw
Illustration: VW.

Efter 22.500 kørste kilometer er en elbil mere klimavenlig end en ny dieslebil. Men hvis man kører under 5.000 kilometer om året, kan det, ifølge Concito, give mening i forhold til klimaet at beholde sin dieselbil lidt endnu i stedet for at skifte den ud med en elbil.

44 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
44
3. januar kl. 22:11
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det er noget med, at batteriet der er monteret faktisk er på 60,9 kWh. Der blev/bliver givet en eller anden form for præmie for batterier med en kapacitet større end 50 kWh. Om det i øvrigt har nogen sammenhæng med min bils konfiguration, aner jeg ikke.

43
3. januar kl. 21:49
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

F'et til sidst inden løbenummeret angiver også Freemont.

Så det må være NCA batterier ligesom i LR modellerne.

Det rører stadig ikke ved at kapaciteten i flg Tesla er 52,4 kWh og ikke 60 som angivet af Motorstyrelsen

42
3. januar kl. 20:21
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Fandt lige stelnummeret frem: 5YJ3E7EAXLFnnnnnn

41
3. januar kl. 17:19
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Tak for den opklaring - min er så fra Freemont.

Overraskende!

Jeg var ikke klar over at Tesla havde solgt Model 3 SR+ fra Freemont i Danmark, samtidigt med at de producerede samme SR+ med LFP batterier i Shanghai.

40
3. januar kl. 15:05
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Stelnummer der starter med LRW er fra Shanghai 

Stelnummer dser starter med 5YJ er fra Freemont 

Stelnummer  der starter med XPY er fra Berlin

Tak for den opklaring - min er så fra Freemont.

39
3. januar kl. 12:43
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Kom LFP batteriet ikke først i 2021, og 2020 model 3 er med NCA batteri?

Det er afhængigt af om den er produceret i Freemont eller i Shanghai.

Shanghai produktionen af SR+ har hele tiden været med LFP. Freemont produktionen af SR+ har initielt været med NCA.

Stelnummer der starter med LRW er fra Shanghai

Stelnummer dser starter med 5YJ er fra Freemont

Stelnummer  der starter med XPY er fra Berlin

38
2. januar kl. 22:54
Mht de fejlagtige registreringer i

Mht de fejlagtige registreringer i Motorregistret, så er der i den seneste vejledning til syn af køretøjer en veritabel skideballe fra Færdselsstyrelsen til de personer, der opretter køretøjerne i registret i første omgang, om at iagttage en ordentlig datahygiejne. 

14e. Navngivning af køretøjer i DMR Det er vigtigt, at navngivning af køretøjer i DMR følger reglerne angivet på side 608-609, så registreringsattesten kommer til at indeholde fornuftige og brugbare oplysninger til ejeren og en fremtidig køber, og så der uden problemer kan udtrækkes brugbar statistik fra DMR.

 

Det er i den forbindelse skammeligt, at det skal være så besværligt/umuligt at få rettet åbenlyst forkerte oplysninger.
Selv har jeg haft megen morskab med at få rettet stelnummer på en scooter årgang 2012, hvor der både var sket en forbytning mellem to scootere og en grov "stavefejl" på den enes stelnummer.

37
2. januar kl. 21:13
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Hvis din app anbefaler 80% til daglig brug, kan du stole på, at du ikke har et af de batterier, der anbefales ladet til 100%. Tesla har ret godt styr på at vise forskellige anbefalinger, der passer til den batteritype, der sidder i bilen.

36
2. januar kl. 19:25
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Kom LFP batteriet ikke først i 2021, og 2020 model 3 er med NCA batteri?

35
2. januar kl. 18:59
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Jeg ved kun hvad jeg kan læse mig til i appen og manualen, og de anbefaler begge max 80% til daglig brug. Det andet har jeg ikke hørt eller læst om (endnu) andet end fra dig. Men jeg skal have den til noget garanti-rep i Århus inden længe, så kan jeg vel spørge .... :-)

 

PS Min har træk på aksel nr 2, så RWD er korrekt registreret. Det andet skulle blive rettet ASAP.

34
2. januar kl. 18:29
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Nu kan Tesla ikke gøre for hvad Motorstyrelsen skriver. Tesla opgiver batteriet i en Model 3 SR+ som din til 52,4 kWh usable capacity.

På registreringsattesten til min Model 3 LR RWD står der at den har 4 hjulstræk. Den trækker dog kun på baghjulene (RWD).  Jeg har gjort Motorstyrelsen opmærksomme på dette, men de vil ikke ændre det.

Hvad angår lademønstre så har du læst Teslas anbefalinger til long range modellerne med 75 kWh batteriet.

Til LFP batterimodeller som din SR+ anbefaler Tesla:
"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week.”

 

 

33
2. januar kl. 18:09
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Iflg motorstyrelsen er det en TM3 1. reg 9/2020 (RWD std. range) med en batterikapacitet på 60,9 kWh, elektrisk rækkevidde på 409 km, forbrug på 0,149 Wh/km (WLTP).

Iflg samme styrelse og samme side, så er det målte forbrug 123,1 Wh/km.

Og jo, jeg har dobbelttjekket, at det er de rigtige tal og enheder fra motorstyrelsens side!

Svjv er batteriet af type LFP

 

32
2. januar kl. 17:27
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

@Carl-Erik Ravn Du svarer i #12 på et indlæg om en Tesla Model 3 rækkevidde med at din oprindeligt havde 60kWh batteri og at den er fra 2020.

I følge Tesla har der i Europa kun været solgt Model 3 med hhv 75 og 52 kWh batteri. 

Hvis din Tesla er født med 60 kWh batteri må det derfor være en Model S 60. Den har dog ikke været til salg siden 2017, og så passer det ikke med at din er fra 2020.

Hvis din Tesla faktisk er en model 3 med 52 kWh batteri, er den med LFP batteri. Det batteri tåler at blive ladet til 100% næsten dagligt. Så er diskussionen en helt anden.

For at afklare diskussionen om dine batteri-genvordigheder vil det være godt om du specificerede hvilken model du refererer til.

31
2. januar kl. 16:49
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Så ~60 kWh (-90% -80% -20%) = ~35 kWh (Jeg er i skrivende stund lidt i tvivl, om vores Tesla er skruet ned til ~50 eller ~54 kWh)
Ja der er lidt divergerende holdning til dette - og ikke mindst har Tesla ændret holdning et par gange undervejs. Jeg kan se de nu anbefaler at lade til 80% til daglig brug på dette batteri. 
Men du burde så have 46 kWh til rådighed til daglig brug (80% af 57,5). Det kan du jo tjekke næste gang du lader ved en hurtiglader. 
Når du er på tur bør du have 51,75 kWh (90% af de 57,5) - og faktisk kan du jo fint lade helt op til den fulde kapacitet når blot det ikke er daglig brug og bilen ikke henstår fuldt opladt i længere tid. 
Grundlæggende er det fint at man passer på sit batteri, men jeg mener også man skal bruge batteriet og få glæde af bilen og dens muligheder. Hvis du ser på udviklingen i priser på batterierne, så går det hastigt sydover, så om 6-8 år når du evt. har "slidt" lidt på batteriet, vil du kunne købe et større batteri der holder længere til en væsentlig lavere pris. Det har jo vist sig, at batterierne generelt (med nogle få undtagelser hvor jeg selv har ramt en af dem med min P85) holder længere end forventet. Og i mit tilfælde har jeg så "bare" skiftet til et 90kWh batteri og er ved at få sat strøm til en stribe powerwalls baseret på det gamle batteri. 
 

30
2. januar kl. 16:20
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Som en lille tilføjelse til mit tidligere indlæg #12:

"Min 2020 med ~60 kWh batteri er af Tesla skruet ned til ~50 kWh, som de ret kraftigt anbefaler kun at oplade 80% (~64% af 60 kWh). Så pt ~270 km på en "turnus".

 

Citat fra manualen:

"Bedste praksis vedrørende opladning

Undgå, at batteriets ladestand bliver for lav (batteriikonet bliver gult, når den resterende kapacitet i batteriet falder til under 20 % eller derunder)"

Så ~60 kWh (-90% -80% -20%) = ~35 kWh (Jeg er i skrivende stund lidt i tvivl, om vores Tesla er skruet ned til ~50 eller ~54 kWh)

For en der ikke er særligt meget inde i den teknik, er der altså ret stor forskel på køb af 54 kWh og - til dagligt - ~35 anvendelige kWh svarende til ~230 km. Der skal ikke gå meget galt i den interne kommunikation mellem to voksne med individuelle kørselsbehov i nordjylland og (pt) 13A/230V lademulighed.

 

29
2. januar kl. 16:18
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Har du inflations korrigeret 2015 prisen ? 

Nej, den er direkte fra hukommelsen. Det var cirka det, en Tesla Model S kostede, da vi skulle have ny bil i 2015, og jeg først kiggede på elbil. Som jeg husker det, var der ingen billigere optioner med lang rækkevidde fra nogen af konkurrenterne. Muligvis Jaguar iPace, men jeg mener, den kostede cirka det samme. 

28
2. januar kl. 15:13
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Den udvikling har været meget markant over de seneste år. I 2015 skulle man betale 6-700.000 for en afgiftsfri elbil med mindst 400 km rækkevidde. I 2023 kunne man slippe med 250-300.000.

Har du inflations korrigeret 2015 prisen ? 

Hvis ikke? Så er det 7-800.000 kroner der skal holdes op mod de 250-300.000.

Samme rækkevidde til 2/3 dele af prisen på under 10 år.

Det skalerer selvfølgeligt ikke lineært de næste 10år men jeg mener ikke det er urealistisk at forvente 400km+ til sub 200.000 (2023 priser) inden 2030.

 

27
2. januar kl. 12:48
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Jeg tror bare ikke at mikrobiler står særligt højt på producenternes prioritering.

For elbiler er det helt naturligt, at man starter oppefra i markedet og bevæger sig nedad.

Elbilerne har nogle fordele, der gør dem økonomisk konkurrencedygtige mod nogle af bilerne i de højere klasser. Her kan man starte "gratis", mens man øver sig på at bygge en elbil billigst muligt.

Efterhånden, som man får øvet sig og bliver bedre til at bygge elbiler billigt, kan man begynde at bevæge sig nedad i klasserne og stadig tjene penge.

Den udvikling har været meget markant over de seneste år. I 2015 skulle man betale 6-700.000 for en afgiftsfri elbil med mindst 400 km rækkevidde. I 2023 kunne man slippe med 250-300.000.

Nej, bilen til de 250-300.000 var ikke lige så luksuriøs. Men det er jo netop pointen: Udviklingen har gjort, at elbilerne kan bevæge sig ned i de lavere klasser og stadig have en chance mod ICE.

Jeg bliver egentlig lidt irriteret, hver gang jeg udsættes for argumenter om, at elbiler ikke vil kunne klare sig, fordi ikke alle kører i dyre biler. Disse mennesker må være blinde for den udvikling, der er foregået og stadig foregår.

De billige elbiler skal nok komme.

 

26
2. januar kl. 12:16
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Jeg tror bare ikke at mikrobiler står særligt højt på producenternes prioritering.

De tjener nærmest intet på dem. Forhandler og importør tjener næsten intet på dem.

De fleste er også taget af markedet igen og  andre har skruet ned for produktionen. Jeg tror ikke at de kommer igen.  

25
2. januar kl. 12:05
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Fuldstændigt korrekt. I Danmark har vi været vant til at betale for tre ICE'er, når man får én.

Nøgleordene her er "har været".

Den omtalte Kia Picanto koster f.eks. kun 30.000 kr mere i Danmark end i Tyskland. En del af denne forskel er moms, som man jo også ville skulle betale for en elbil. 

Jeg tror ikke, folk er klar over, hvor lidt man betaler i registreringsafgift for små benzinbiler i dag. Af de første cirka 70.000 kr betaler man kun 25%. For de næste cirka 140.000 betaler man kun 85%. Først derefter kommer man op på den fulde registreringsafgift på 150%.

Det er helt andre forhold end gamle dage, hvor man betalte 180% af næsten hele bilens værdi.

Så fordelen på registreringsafgift for små elbiler er ikke så stor, som man skulle tro. De små benzinbiler er også ganske godt begunstigede.

24
2. januar kl. 11:28
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Jeg er stærk fortaler for elbiler, men vi gavner ingen ved at lyve for os selv. Prisen SKAL længere ned, enten ved at bruge billigere batterier (NaIon) eller ved at bygge bilerne mindre.

Det mønster vi har set gennem de seneste 12 år er netop at elbiler, både bliver bedre og billigere fra generation til generation.

 

Det slog for alvor hårdt igennem i år da Tesla valgte at sænke deres profit på den enkelte bil.

 

At de "gamle" ikke kan finde ud af at lave billige elbiler og tjene penge på dem, er 100% deres eget problem !

 

23
2. januar kl. 11:19
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Helt så nemt er det desværre ikke. I udlandet hvor registreringsafgiften er lavere end vores (eller nul) er elbiler stadig ret dyre i forhold til ICE'er. (Relativt) er elbiler utroligt billige i DK netop på grund af skattefordel. 

Hvor meget moms og registrerings afgifter havner der i statskassen for hhv en Picanto og en Spring ? (mindste udstyrs version af begge)

 

Hvad er prisen uden afgifter og moms på disse biler ?

Og hvor ligegyldigt lidt flytter km tallet sig så, i det regnskab jeg opstillede ?

 

Ikke mindst så er det for produktionsprisens synspunkt, ganske irrelevant om forbrugeren får skatte fordele/tilskud ved køb af en en elbil eller ej.

 

22
2. januar kl. 11:13
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det er nemt at regne på:  130.000 for en Picanto og 160.000 for en Spring.

....'

TAG EN TAXA

Det er jo det enestående ved Ingeniøren at der altid er plads til en servietberegning eller et hjemmelavet regneark der bekræfter ens standpunkt :-)

Sammenlign en decideret brugsbil med en legetøjsbil som anmelderne advarede imod og som allerede er trukket tilbage, så er den hjemme!
Og ellers, tag en taxa 60.000 km :-)

Ikke mere fra mig om biler, jeg nævnte blot en analyse som jeg så et eller andet sted og fandt interessant, jeg skal ikke have flere biler når min "ikoniske" :-) Clio er slidt op, så det er ikke noget jeg går meget op i!

21
2. januar kl. 11:00
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

I udlandet hvor registreringsafgiften er lavere end vores (eller nul) er elbiler stadig ret dyre i forhold til ICE'er.

Fuldstændigt korrekt. I Danmark har vi været vant til at betale for tre ICE'er, når man får én. Hvis man kan købe en EV'er stort set uden afgift er det klart, at en dansker oplever, at man får "meget mere bil for pengene". I Tyskland hvor afgifterne på ICE'er er væsentligt lavere, er en EV'er imidlertid "dyr", hvilket formentlig også forklarer, hvorfor der relativt ikke kører særligt mange EV'er. EV'er er stadig for dyre at producere i forhold til ICE'er. I Tyskland kan man få en nyere brugt ICE'er til 150.000.- kr. og det får man ikke meget EV for.

20
2. januar kl. 10:48
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

I nogen lande gives tilskud til elbiler, men billedet er broget. Prisen skal ned før de bliver allemandseje. Jeg har store forventninger til NaIon batterier i den sammenhæng. De har potentialet til at blive gamechanger på pris og tilgængelighed.  

1 OP  - 3NED

 

Normalt går jeg ikke op i tomler, men der må sq være mening med galskaben.😆😆😆

En Darcia Duster koster ca £12000 at fremstille medens Darcia Spring koster ca £20000 at skrue samnen. 

 

https://europe.autonews.com/article/20180113/ANE/180109871/how-renault-s-budget-brand-dacia-keeps-down-costs

 

https://europe.autonews.com/automakers/dacias-spring-beats-all-china-evs-price-europe

 

Jeg er stærk fortaler for elbiler, men vi gavner ingen ved at lyve for os selv. Prisen SKAL længere ned, enten ved at bruge billigere batterier (NaIon) eller ved at bygge bilerne mindre.

Her I den rige del af verdenen hjælper vi tingene på vej ved at give tilskud til elbiler, og det kan vi være stolte af, men skal elbiler have global succes, må og skal prisen ned. 

19
2. januar kl. 10:30
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Hej Jesper 

Præcist med Tesla skulle det være en rimelig dårlig ide, da de kun har buffer i bunden, hvor jeg hører at fx koreanerne har buffer fordelt mellem bund og top.

Derfor bør man kun lade en Tesla til 80% ved daglig kørsel, såfremt man ikke har behovet for den fulde rækkevidde den pågældende dag.

 

18
2. januar kl. 08:38
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det er nemt at regne på:  130.000 for en Picanto og 160.000 for en Spring. Så har du 30.000  at gøre godt med til benzin og service s

Helt så nemt er det desværre ikke. I udlandet hvor registreringsafgiften er lavere end vores (eller nul) er elbiler stadig ret dyre i forhold til ICE'er. (Relativt) er elbiler utroligt billige i DK netop på grund af skattefordel. 

I nogen lande gives tilskud til elbiler, men billedet er broget. Prisen skal ned før de bliver allemandseje. Jeg har store forventninger til NaIon batterier i den sammenhæng. De har potentialet til at blive gamechanger på pris og tilgængelighed. 

17
2. januar kl. 07:59
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Nu ved jeg ikke præcis hvilken model du har købt og hvilken batteristørrelse, men helt overordnet, så reserverer Tesla og elbil producenterne en vis del af batteriet således at du kun får adgang til typisk ca. 90% af bruttokapaciteten i batteriet. Det vil så her svare til 54 kWh.
Opladning til 100% (af de 54 kWh) kan du fint gøre på daglig basis, dog er det ikke en god ide at lade bilen stå fuldt opladet over længere tid. Skal bilen stå i længere tid er det en fin regel af kun lade til 80%.
Der er en del ting man lige skal vænne sig til med elbilerne, men det bliver hurtigt en vane og ryggrad i den daglige anvendelse. Og det skal du så holde op mod alle de fordele der er med elbilerne som jeg skal spare dig for at opliste her (du kender dem sikkert selv allerede..). 
Her er det nok på sin plads med lidt reklame for IDA Automotive hvor du vil kunne finde inspiration og svar på mangt og meget vedr. elbiler. Seneste arrangement afholdtes her i November måned hvor der var fokus på at komme hele vejen rundt om opladning af elbiler: https://videos.ida.dk/media/Opladning%20af%20elbiler%2C%20velkomst%20ved%20Mikael%20Heymann%20Olsen%2C%20IDA%20Automotive/1_yndipfyk



 

16
1. januar kl. 21:25
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Jeg tror der var en tysk undersøgelse fornylig der fastslog at for mikro og minibiler vandt benzinbiler stadig over elbiler på økonomien, for alle andre størrelser vandt elbilerne. Man havde dog baseret driftsøkonomien på en levetid på 20 år, og vi kan måske ikke gå ud fra at batterier holder så længe?

Dacia Spring vs Kia Picanto vs VW eUP ?

Det er nemt at regne på: 

130.000 for en Picanto og 160.000 for en Spring.

Så har du 30.000  at gøre godt med til benzin og service som skal holdes op med billig strøm og billigere service.

Kigger vi kun på brændstof:

20km/l af 13 kroner vs 3 kroner for strøm til samme 20 km

Elbilen er dermed 10 kroner billigere at køre i pr 20km

Dvs allerede efter 60.000 km så er Dacia'en billigere end Picanto'en.

 

60.000 km over 20 år  = 250km om måneden = TAG EN TAXA 

15
1. januar kl. 21:10
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det ændre altsammen ikke på, at man kan føle sig lidt røvrendt. Min 2020 med ~60 kWh batteri er af Tesla skruet ned til ~50 kWh, som de ret kraftigt anbefaler kun at oplade 80% (~64% af 60 kWh). Så pt ~270 km på en "turnus". Det rækker ok til vores pensionist-behov, men der er altså ret meget salg af elastik i metermål ........

Som jeg har forstået det er  80% anbefalingen omkring den daglige opladning.

270 Km i daglig kørsel er meget.

 

100% lige inden man skal afsted på langture, derefter kun lade 60-80%(1)  på lynladere og afsted til næste lynlader = Hurtigste måde at komme frem.

 

(1) Forskellige biler har forskellige ladekurver. F.eks min har to markante knæk og al opladning efter andet knæk, ca 77%, er total spild af tid.

14
1. januar kl. 21:10
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Nok bedre end de fleste fossilbiler kan præstere.

Jeg tror der var en tysk undersøgelse fornylig der fastslog at for mikro og minibiler vandt benzinbiler stadig over elbiler på økonomien, for alle andre størrelser vandt elbilerne. Man havde dog baseret driftsøkonomien på en levetid på 20 år, og vi kan måske ikke gå ud fra at batterier holder så længe?

Men det betyder så selvfølgelig også at for de størrelser som en meget stor del af danskerne vælger er elbiler endnu ikke konkurrencedygtige hvis man kun ser på økonomi.

13
1. januar kl. 20:54
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

En anden mulighed er at købe en brugt og ca. 3 år gammel el-bil. Den første ejer har allerede taget en afskrivning på 45 %. På visse modeller har afskrivningen endda været endnu større. Som ejer nr 2 kan DU derfor opnå en ganske fornuftig økonomi for din elbil, da du kan forvente en restlevetid på batteriet på minimum 7 år.

2,5 år gammel var vores da vi købte den, ca 40% under oprindelig salgspris.

Forventer at beholde den, til den ikke kan mere.
 

Køber man ny elbil, passer på den og slider den op, så giver det en ganske fornuftig bil økonomi. Nok bedre end de fleste fossilbiler kan præstere.(1)

 

(1)Drift økonomi er en væsentlig andel af bilens samlede økonomi.

 

 

12
1. januar kl. 20:39
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

En Tesla Model 3 fra 2019 har samme eller bedre rækkevidde som mange nye modeller der sælges nu.

Hmmm. Der er nu også mange nyere der har længere rækkevidde.

Det ændre altsammen ikke på, at man kan føle sig lidt røvrendt. Min 2020 med ~60 kWh batteri er af Tesla skruet ned til ~50 kWh, som de ret kraftigt anbefaler kun at oplade 80% (~64% af 60 kWh). Så pt ~270 km på en "turnus". Det rækker ok til vores pensionist-behov, men der er altså ret meget salg af elastik i metermål ........

11
1. januar kl. 20:38
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det er svært at forudsige fremtiden og hvis ikke man kan tåle lidt udsving i gensalgsværdi, så kan man altid vælge at lease i stedet.

Leasing er 100% værditab!

 

Man kan ganske fint vælge at købe sin bil, passe godt på den og være eneste ejer til den ikke kan mere. 

Det giver også 100% værditab! 

Men værditabet pr måned er lavere end ved både leasing og deltagelse i køb/udskift/smid væk "bare fordi nyt" kulturen sidder tåbeligt tungt i samfundet.

10
1. januar kl. 20:34
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Så først taber elbilerne 50% på 2 år.  Nu taber de 45% på 3år? Altså stort set det samme som linket fra HHH viser at ICE biler gør? 

Forresten, min elbil ligger på omkring 1/3 “tab” ift  listeprisen fra ny på 3 år

 

9
1. januar kl. 20:22
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Det er svært at forudsige fremtiden og hvis ikke man kan tåle lidt udsving i gensalgsværdi, så kan man altid vælge at lease i stedet.

Det lyder som et særdeles fornuftigt råd. En anden mulighed er at købe en brugt og ca. 3 år gammel el-bil. Den første ejer har allerede taget en afskrivning på 45 %. På visse modeller har afskrivningen endda været endnu større. Som ejer nr 2 kan DU derfor opnå en ganske fornuftig økonomi for din elbil, da du kan forvente en restlevetid på batteriet på minimum 7 år. For 3 år siden blev der bygget mange gode elbiler med en god rækkevidde. Du kan også bedre undgå at købe en elbil med de børnesygdomme som har plaget nogle fabrikater af elbiler.

8
1. januar kl. 20:02
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Den fortsatte hastige tekniske udvikling for elbiler, medfører at en 3 år gammel elbil virker "forældet" i forhold til de nyeste modeller på markedet. Eksempelvis på grund af nye og bedre batterier.

En Tesla Model 3 fra 2019 har samme eller bedre rækkevidde som mange nye modeller der sælges nu. Det ekstra værditab skyldes kun at nye elbiler er blevet billigere og det kan ikke fortsætte i det uendelige. Dertil kommer at politikerne sætter afgiften op, så hvis det ikke bliver ændret, kommer elbiler til at holde værdien ekstraordinært godt.

Det er svært at forudsige fremtiden og hvis ikke man kan tåle lidt udsving i gensalgsværdi, så kan man altid vælge at lease i stedet.

 

 

7
1. januar kl. 19:49
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Her statistik for UK.

En enkelt graf kan sige mere end 1000 ord. Og det gør den graf som HHH henviser til. Elektriske biler har historisk været kendetegnet ved store værditab ift. ICE biler. I en periode fra Marts 21 til Dec 22 har denne regel været sat ud af kraft. I denne periode havde el-bilen sin gyldne periode. Men herefter gik det kraftigt ned ad bakke igen for elbilerne. I august 2023 ramte elbilerne igen et lavpunkt på grund af ekstremt store værditab. Elbilerne oplevede først en markant hype, som blev båret af store tekniske fremskridt plus mediernes overdrevne anprisninger af elbilens lyksaligheder. Nedturen er vanskeligere at forklare. Teslas markante prisnedsættelser er et væsentligt element. Men et (for) stort udbud af elbiler og en højere grad af skepsis hos forbrugerne har også presset brugtprisen for elbiler i bund. Den nuværende skepsis mht. brugte elbiler er kommet for at blive. Så elbiler vil også fremover opleve større værditab end ICE bilerne. Den fortsatte hastige tekniske udvikling for elbiler, medfører at en 3 år gammel elbil virker "forældet" i forhold til de nyeste modeller på markedet. Eksempelvis på grund af nye og bedre batterier.

6
1. januar kl. 11:26
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Værditabet er det samme uanset drivmiddel: 100%!

nok 'en anelse' optimistisk! ;)

Her statistik for UK.

5
1. januar kl. 10:46
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Der er kun 2 bilproducenter som er i stand til at producere elbiler med profit. Det er Tesla og BYD.

Men disse ord fik du fortalt os at resten af dit indlæg var overflødigt, du fik endda også fortalt at alle de gamle bilfabrikker hænger gevaldigt i bremsen.


Dette har ikke noget med elbilen at gøre! 
 

Værditabet på elbiler er rekordstort, i forhold til benzinbiler.


Forkert !

Værditabet er det samme uanset drivmiddel: 100%!

Dog minus den værdi af det gamle jern der er tilbage når der endeligt opgives at holde liv i den.


Vi kan snakke om et utal af fordelingsnøgler / fordelingsmodeller omkring værditabet og hvor lang tid der går før de 100% værdi tab er opnået.

Men det ændrer ikke ved at værditabet altid ender på 100%

4
31. december 2023 kl. 17:12
Vorherre til hest, så kan

Vorherre til hest, så kan Ford og andre faktaresistente producenter sgu da bare lade være med at lave elbiler ?!! eller biler i det hele taget? Sikke mange penge de så sparer og kan lave noget andet ?

Aksel

3
30. december 2023 kl. 23:28
Re: Begejstringen for el-biler kan være overdreven

For el-bilen mangler meget før succesen er i hus

ja, eksempelvis at bilisterne køber dem!:

…while we are told with monotonous regularity, by both the UK government and the media, that the future of motoring is electric, drivers are buying neither this idea nor the vehicles themselves.

The sales figures bear this out. Little more than a decade before they become the only option in new-car showrooms – with a ban on petrol and diesel cars set to come into effect in 2035 – electric vehicles (EVs) make up just under 16 per cent of the global market. In the UK, the figure stands only slightly higher, at 18 per cent. That the figure is even that high is down to fleet buyers, encouraged by a variety of government incentives, from EV grants to tax reductions. Private motorists, who represent 45 per cent of the market and get no concessions, bought just 24 per cent of the new EVs registered in the first half of 2023. The message could hardly be clearer: unless heavily discounted, few are prepared to buy EVs instead of petrol cars.

Parts of the automotive press seem to have sensed conspiracy in this. One senior figure recently asked who exactly has been ‘driving the anti-electric-car agenda’, while a respected publication claimed an ‘increasingly vehement anti-electric-car rhetoric’ had hampered consumer confidence. The truth, however, is far simpler: people aren’t buying electric cars because they’re not very good...

2
30. december 2023 kl. 23:24
don't feed the troll

don't feed the troll

1
30. december 2023 kl. 22:54
Begejstringen for el-biler kan være overdreven

Udviklingen for el-biler har været en markant teknisk succes på mange områder. Men det er naivt at se elbilen som en fuldkommen succes. For el-bilen mangler meget før succesen er i hus. Det er ikke nok at elbilen fører på det miljømæssige, såfremt den taber på økonomien. Ford taber 26.000 dollar på hver eneste elbil som de sælger. Men dette tal kan godt vise sig at være overdrevet. Køberen af en elbil betaler i Danmark ca 25 % mere end for en tilsvarende benzinbil. Men dette tal er underdrevet. Da der her er set bort fra de statslige afgiftlettelser og på de kæmpe tab som flertallet af bilproducenterne har på hver eneste solgte elbil. Dette vil fortsætte i 2024 og måske i mange år frem. Værditabet på elbiler er rekordstort, i forhold til benzinbiler. Mange elbiler kan efter 2 år kun sælges for det halve af købsprisen. I flere lande stiger forsikringspræmien for en elbil med minimum 20 % og i flere tilfælde med 200 %. Herudover har elbilen ulemper i forhold til opladningen af batteriet. Mange ser det som en begrænset ulempe, som de er villige til at acceptere. For andre er det grund nok til at fravælge køb af en elbil. Mange af de store bilproducenter HADER elbilerne. For det har ødelagt økonomien. Med en større udbredelse af elbiler, stiger dette underskud og vil gøre hovedparten af bilproducenterne til tabsgivende virksomheder. Dette vil resultere i mange store konkurser. Der er kun 2 bilproducenter som er i stand til at producere elbiler med profit. Det er Tesla og BYD.