I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

ITU-ledere: Universiteterne skal være mere tydelige samfundsaktører i klimakrisen

9. oktober 2023 kl. 14:2311
Irina Papazu
Irina Papazu er leder af Center for Digital velfærd på IT-Universitetet. Illustration: Pressefoto / ITU.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mens debatten om universiteternes rolle i klimakrisen langt fra er afgjort, vil vi i dette korte indlæg fokusere vores opmærksomhed på de universiteter, der har en mere teknisk orientering. Ofte bliver tekniske universiteter betragtet som mere instrumentelle steder for vidensproduktion - måske de fjerneste fra de Humboldtske idealer om dannelse, da de søger at skabe en uddannelsesmæssig niche, hvor relevansen og forbindelsen til arbejdsmarkedet er helt klar. 

Men som to akademikere placeret på et teknisk universitet, er vores klare opfattelse, at vores studerende, samfundets kommende ledere, skabere, reparatører og problemløsere, selv befinder sig milevidt fra den instrumentale forestilling, der ofte følger med deres karriereveje og med forventningerne til dem. 

Tag for eksempel en nylig klimaundersøgelse blandt studerende udarbejdet af RESET -magasinet ved IT-Universitetet i København. Når de studerende i undersøgelsen blev spurgt til teknologiens rolle i fremmelsen af den grønne omstilling, gav kun en lille minoritet af respondenterne udtryk for den opfattelse, at teknologiske løsninger er tilstrækkelige til at afværge de værste konsekvenser af klimakrisen. 

Brug for politiske indgreb

Denne lille indsigt er værd at dvæle ved. Det er både bemærkelsesværdigt og håbefuldt, at et tilsyneladende flertal af de studenterende på et teknisk universitet anerkender behovet for strukturelle-politiske indgreb, på trods af den retorik om teknologisk løsningsorientering, der præger både universitetet og det politiske
landskab. For os er dette et klart tegn på, at universitetssektoren har en af nøglerne til at realisere vores håb for fremtiden, da universitetet netop er med til at forme den næste generation af omsorgsfulde borgere. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klimakrisen er altså uadskillelig fra universitetslivet. Det gælder ikke kun universiteternes produktion af fremragende klimaforskning. Lige så vigtig er den rolle, universiteter påtager sig som uddannelsesinstitutioner og ledere. Den ovennævnte undersøgelse på ITU viste også, at 90 procent af de studerende ønsker mere klimarelateret indhold på pensum. På ITU har vi udviklet ministerielt pålagte ‘grønne kompetencer’ eller 'klimafærdigheder', som de studerende udvikler i løbet af deres uddannelse. 

Men at udvikle reelt ambitiøse, banebrydende kurser designet til at hjælpe den næste generation med at løse de multidimensionelle, komplekse problemer, vi har efterladt dem, kræver mere end de formelle grønne kompetenceprofiler. Det kræver bl.a. et seriøst engagement i tværfaglige uddannelsesformater på bachelor- og kandidatniveau. 

Mere handling

En tredje indsigt fra undersøgelsen vedrører universitetsledelsens rolle som klimaledere. De ITU-studerende råber utvetydigt på mere og tydeligere organisatorisk ledelse. Selv om mange universiteter har fastsat ambitiøse mål for emissionsreduktioner og er i gang med implementeringen deraf, sakker vores institution bagud. Hvad angår de faktiske årsager til dette, kan vi kun spekulere.

En faktor kan være en mere generel blind vinkel på tekniske institutioner. Deres selvforståelse som 'problemløsere' gør dem mindre opmærksomme på,
hvordan de aktivt bidrager som samfundsaktører. IT-branchen hævder, at data, maskinlæring og kunstig intelligens har potentiale til at revolutionere klimaindsatsen, og det på en måde der vil være skånsom for samfundet. Eller med andre ord: vi vil kunne fortsætte som hidtil. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette løsningsorienterede narrativ kommer, på samme måde som det er tilfældet for den nuværende regering, til at stå i vejen for mere ambitiøs klimahandling. Og det gælder også universitetet: der er en tydelig blind vinkel, når det kommer til at tage ansvar for universitetets egne klimapåvirkninger – hvad enten det angår fraværet af politikker på specifikke områder, såsom rejser, eller handleplaner og mål for f.eks. bygningsdriftens udledninger. 

Radikal forandring

Der er små strategiske rystelser i visse retninger. Men processerne er domineret af fodslæben og træghed. Som klimaforskningen indikerer, er 'klima-udskydelse' blevet en veludviklet kunstform (se f.eks. Lamb et al. 2020). Det er ikke, fordi lederne er uenige i behovet for klimastrategier, -mål og -handling, men uanset hvilke institutionelle former der overvejes for at gennemføre disse handlinger, drukner de i en hvirvelvind af bureaukratiske instrumenter, der i alt væsentligt fortsætter med at udskyde det hårde arbejde ud i fremtiden. 

Universiteterne bærer en enorm ansvarsbyrde for vores fremtid. Som centrale samfundsinstitutioner fungerer de som en slags gateway, hvor studerende forvandles til morgendagens arbejdstagere, ledere og omsorgspersoner. Dette er afgørende for os: en forståelse af universitetet som et sted for (radikal) forandring, på trods af dets neoliberale tendenser. I en mere klassisk forstand er universitetet et sted for dannelse eller kultivering: ikke blot et sted, hvor undervisning og læring finder sted, men et sted, hvor helstøbte borgere formes. 

Vi har brug for studerende, der kan designe, lede, optimere, handle og ja, måske endda løse klimakrisen. Men klimakrisen er et vildt problem, sammensat af svært
gennemskuelige effekter og sammenfiltret med hele vores socioøkonomiske system. At producere studerende som redskaber for en teknisk løsningsorientering er simpelthen ikke tilstrækkeligt. Vi har brug for studerende med en dybere forståelse for problemstillingen, og vi har brug for en ledelse, der tør se sine studerende og medarbejdere i øjnene og påtage sig et samfundsansvar.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
14
14. oktober 2023 kl. 20:19
Re: Re: Re: Lad mig ligge ud med

For mig skal et universitet eller andre undervisningsinstitutioner jo sælge deres viden, men hvis man ikke selv følger den viden man sælger, hvor reelt er det så det de sælger?

Det er et absurd krav. Hvordan skulle lokalerne reflektere andre emner i undervisningen? Meteorologi skulle måske foregå udenfor, så eleverne kan mærke vejret?

13
13. oktober 2023 kl. 15:28
Re: Re: ITU, men kan det repareres?

Det skyldes måske at klima og diverse fremskrivninger er kæmpe store softwareopgaver hvis resultater næsten betragtes som virkeligheden. 

Det er naturligvis OK at et IT-universitet også beskæftiger sig med klimamodeller og lader de studerende prøve kræfter med at sætte sig ind i problemstillingerne  med klimamodeller og bidrage til udviklingen af dem.

Ligeledes er det ikke OK at et IT-universitet missionerer for en bestemt opfattelse af klimaet som man ikke har de nødvendige forudsætninger for, for det må være formålet med et sådant universitet at bibringe de studerende de bedste kompetencer til at løse de IT-opgaver som de kan møde overalt i samfundet, ikke at stirre sig blind på et enkelt emne i en aktuel debat! 

12
13. oktober 2023 kl. 12:24
Re: Lad mig ligge ud med

Hej Rune

Det skyldes måske at der ikke er penge ti det

11
12. oktober 2023 kl. 20:38
Re: ITU, men kan det repareres?

Jeg nævner det blot fordi det forekommer mig at man møder forholdsvis mange med IT eller data baggrund i klimadebatter, ofte med meget fastlåste forestillinger om emnet og stor selvsikkerhed

Det skyldes måske at klima og diverse fremskrivninger er kæmpe store softwareopgaver hvis resultater næsten betragtes som virkeligheden. 

10
12. oktober 2023 kl. 02:31
ITU, men kan det repareres?

Med det moderne samfunds enorme behov for stærke IT-kompetencer burde kerneopgaven for et IT-universitet være at bibringe de studerende disse kompetencer, så vi engang i fremtiden får velfungerende systemer og undgår skandaler som senest ejendomsvurderingerne.

Det er klart at hvis man vil vide noget om klimaet så skal universiteterne også rumme de forskningsfelter der kan levere den viden, men vi taber fokus på det væsentlige i uddannelserne hvis "klima" skal stå som overskrift over det hele, og specielt på et IT-universitet må det give en temmelig diffus forståelse af stoffet.

Jeg nævner det blot fordi det forekommer mig at man møder forholdsvis mange med IT eller data baggrund i klimadebatter, ofte med meget fastlåste forestillinger om emnet og stor selvsikkerhed, men ofte uden en energiteknisk baggrund så de kan bidrage med eventuelle løsninger. Det må give en følelse af magtesløshed og er måske forklaringen på at klimapanik er så udbredt.

Så var det mon ikke bedre om IT-universitetet uddannede i IT og lod være med at hoppe på den galej at alt skal handle om klima?

8
10. oktober 2023 kl. 22:08
Re: Re: Lad mig ligge ud med

For mig skal et universitet eller andre undervisningsinstitutioner jo sælge deres viden, men hvis man ikke selv følger den viden man sælger, hvor reelt er det så det de sælger?

Underviser man i energibesparelser osv, hvorfor reflekerer faciliteterne det så ikke? Jeg forstår det ganske enkelt ikke.

Det er jo som at stå hos en bilforhandler som vil sælge den sidste nye Skoda som kan det hele på for kvarte, men så når det kommer til stykket kører sælger selv rundt i en Mercedes.


Troværdigheden ligger på plads sammen med politikerne og bilsælgere når uddannelsesstederne gør som de gør i mine øjne.

6
10. oktober 2023 kl. 17:35
Re: Re: Hvilken krise

Mit universitetsliv var blandt andet mest den overordentlig gode løn.

Tak skal I ha.

5
10. oktober 2023 kl. 16:43
Re: Hvilken krise

Kalder man noget en krise længe nok kan det være folk begynder at opfatte det sådan

ja, og hvis universiteterne (= den frie forsknings højborg???) først begynder med à priori 'sandheder', såsom:

Klimakrisen er altså uadskillelig fra universitetslivet

, så er vi da ellers nået langt ud (ad tangenten)! :)

 

PS Hvad mon i grunden der iøvrigt nærmere forstås ved 'universitetslivet'??

4
10. oktober 2023 kl. 16:30
Det kan ikke være universiteternes

Det kan ikke være universiteternes opgave at tage officiel stilling indenfor et forskningsfelt som i den grad er i splid med sig selv

2
10. oktober 2023 kl. 15:20
Lad mig ligge ud med

Lad mig ligge ud med at skrive at jeg har det svært med uddannelsessteder. 

Jeg har aldrig forstået at et uddannelsessted kan undervise i givne områder. Men at deres egne faciliteter aldrig reflektere det de underviser i. 

Minder mig om jeg blev undervist i klimaskærm og hvad diverse krav var osv.og man sidder i et et lokale i en bygning som ville have svært ved at klare selvsamme krav der blev undervist i.

Samme kommer så når der undervises andre discipliner. Det kunne være planlægning, reflekteres det i uddannelsesstedet og dets personale? Nej men godt at undervise i. 

Og det er bare noget jeg ser gang på gang. 

Hvorfor praktiserer uddannelsessteder ikke det de underviser i? Er det fordi man ikke selv tror på egen forskningen og viden? 

1
10. oktober 2023 kl. 11:41
Hvilken krise

Kalder man noget en krise længe nok kan det være folk begynder at opfatte det sådan.

Det er altid noget at de ikke kalder det en katastrofe eller nødsituation.

Hvis vejret blev skruet 100 år tilbage, så ville de fleste nok betragte det som en krise.