Er motorveje virkelig fremtidens grønne transportform?

19. januar kl. 10:0131
dubby musik
Illustration: Henrik Heide.
Elbilerne ligger i overhalingsbanen på bilmarkedet, og derfor kan de til tider udskældte motorveje vise sig at blive bæredygtige økonomisk, socialt og miljømæssigt, mener fagfolk. Ugens Transformator byder også på musik for lydnørder.
Artiklen er ældre end 30 dage
Remote video URL

 

Velkommen til elektronisk musik, italienske motorveje og en digitaliseringsminister.

I denne uges Transformator markerer vi 100-året for indvielsen af verdens første motorvej – for nej, det var ikke den tyske Autobahn, der kom først. Allerede i 1922 tog den italienske diktator Betino Mussolini første spadestik til Autostrada dei Laghi mellem Milano og Varese, som stod klar to år efter.

Efter i mange år at have været et symbol på fremskridtet har motorveje siden fået et mere sodsværtet ry, men i takt med at elbilernes salgstal overhaler de fossile, lyder der nye toner. Ifølge fagfolk kan motorveje i en ikke så fjern fremtid anses for en bæredygtig transportform, både økonomisk, socialt og miljømæssigt.

I vores iver efter at digitalisere har vi gjort os dybt afhængige af Google, Microsoft, Facebook og andre store amerikanske teknologivirksomheder, lød kritikken fra to forskere i årets første afsnit af Transformator. Hvad siger digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) til det? Politisk redaktør Peter Christian Bech-Nielsen har spurgt hende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til slut besøger vi musikteknologen Rasmus Kjærbo, som med støtte fra Innovationsfonden sammen med tre medarbejdere er i fuld gang med at udvikle en kvadrofonisk open-source modular real-time processor. Eller på jævnt dansk en hjemmebygget lydmanipulator ved navn Dubby.

Den retter sig især mod DJ’s, der kan slå sig løs i kreative lyd-loops og forvrængninger ved hjælp af den lille boks, som med sine få drejeknapper er relativt enkel at betjene.

Se Rasmus Kjærbo demonstrere sin lydmanipulator:

Remote video URL

Transformator

Podcasten fra Teknologiens Mediehus sætter strøm til ugens største nyheder inden for teknologi, forskning og naturvidenskab og analyserer de svingninger, der på godt og ondt transformerer verden og vores samfund.

Værter: Henrik Heide og Peter Christian Bech-Nielsen

Medvirkende: 

  • Michael Rothenborg, redaktør, WaterTech
  • Marie Bjerre, digitaliseringsminister (V)
  • Rasmus Kjærbo, opfinder, DJ, musikproducer, underviser ved KU og forskningsassisent ved AAU 

Klip: Søren Rask Petersen

Abonnér på Transformator:
Følg i iTunes
Følg på Spotify

På mobilen: Søg på Transformator i din podcast-app.
På iPhone er podcast-appen indbygget. Har du en Android-telefon, kan du finde podcast-apps i Google Play. F.eks. kan du benytte denne gratis app.


Links

Har motorvejen en grøn fremtid?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Digitaliseringsminister: Ansigtsgenkendelse er en »fantastisk mulighed«

Læs mere om Dubby

Få 40 pct. rabat på ING, Version2, Radar

31 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
31
27. januar kl. 17:12
Re: Bilens sidste århundrede

Den time jeg "sparer" om dagen gør at jeg skal arbejde meget mere. 

Held og lykke med at gå på deltid. For de fleste står valget mellem at arbejde mindst 37 timer om ugen, ofte 50, eller slet ikke at have et arbejde.

30
27. januar kl. 16:13
Re: Bilens sidste århundrede

Bilen har mange fordele, men objektivt er det en tidsrøver, ikke en tidsbesparer

Hvis den tætte trafik blev løst i enklaverne (læs store byer), ville vi så overhovedet have denne diskussion?

29
24. januar kl. 22:34
Re: Bilens sidste århundrede

Bilen har mange fordele, men objektivt er det en tidsrøver, ikke en tidsbesparer

Det afhænger af hvor du bor. I storbyerne kører tog og bus hele tiden, og de giver god konkurrence til bilen. I lidt mindre tætbefolkede områder, kører 2-3 busser om dagen, og du risikerer nemt at skulle vente 5-7 timer på bussen.

Naturligvis har bilen en fremtid. Men fremtidens biler, kommer til at køre selv. Og de vil kunne køre så sikkert, at det måske ikke bliver ved at være tilladt at køre manuelt. Automatisk kørende biler, kan også optimere trafikken en del - og det kan betyde, at bilerne kommer meget hurtigere frem i byerne end i dag. Kører bilerne 100% automatisk, så bliver ikke nødvendigt at have kørekort for at have bil, og det vil øge antallet der tager bilen, da de ikke mere er forbeholdt eliten, men også for børn, ældre, og synshæmmede. Måske bliver selvkørende taxaer populærere, og antallet af biler i byen reelt mindre.

Ud over at automatiske kørende biler, er en mindre tidsrøver en kollektiv trafik, så undgås også smittefaren ved kollektiv trafik. Busser spreder smitte, og det går ud over antallet af arbejdstimer, og reducerer livslængden for ældre.

28
24. januar kl. 22:20
Re: Bilens sidste århundrede

I øvrigt burde alle med mindre end 15 km til arbejde cykle. Det rigtige tøj og en elcykel, så kan alle være med.

Det er bare pokkers farligt. 2-hjulede transportmidler har langt flere uheld per kørt km. end biler. For cykler er større uheldsrisiko (alvorlige uheld) end motorcykler, dog er dødsrisikoen større på motorcykel. Forældrene burde tænke sig om en ekstra gang, inden de sætter børnene op på en 2-hjulet cykel.

26
22. januar kl. 11:58
Re: Bilens sidste århundrede

Dejligt at se de gamle navne blive brugt :-)

 

Jeg anser nu ikke mig selv for et decideret oldtidslevn - det var mere for at gøre teksten forstålig for folk der tror at O2 ligger i London og O3 er noget der er huller i over antaktis. 

25
22. januar kl. 11:48
Re: Bilens sidste århundrede

Hvad skal man så gøre, når der er blevet længere til alt ting og offentlig transport er fjernet?

(re)decentralisere, naturligvis! :))

('Hen til kommoden og tilbaws igen'...forandring fryder (som bekendt)).

24
22. januar kl. 11:18
Re: Bilens sidste århundrede

Hej Nis

Gode tanker, men et af de store problemer centralisering (kommunalreformen) medførte uden for storbyerne. 

Stedse længere for borgerne til rådhus, sygehus, børnehave, skoler, butikker etc. Samtidig fjernes så offentlig transport, så der bliver længere at gå, cykle, mv.

Centraliseringen skulle gøre det billigere, men har reelt gjort det dyrere. Alle de nye kommuner skulle lære af de billigste, men realiteten blev at alle skulle op på niveau med den dyreste, så der var ikke besparelser, men øgede udgifter. Centraliseringen medførte at udgifter blev flyttet over på borgerne, og gjort det vanskeligt for borgere der ikke er eksperter i IT, så kan vi senest tage Vurderingsstyrelsen med.

Er der nogen der kan nævne et centraliseringsforslag, der har medført lavere pris?

Hvad skal man så gøre, når der er blevet længere til alt ting og offentlig transport er fjernet? Samtidig er taxa næsten fortid uden for storbyerne.

Vi har beholdt 'slæden Audi og Volvo, VW' der med vedligeholdelse sagtens kan holde 25 år. 

23
22. januar kl. 10:13
Vil folk eje deres bil?

Jeg mener Podcasten tager fejl når den beskriver danskernes ønske om at eje egen bil. Det er ganske rigtigt at der er et mindretal der går meget op i deres bil men langt de fleste vil gerne transporteres fra A til B hurtigt, sikkert og komfortabelt. Det skal ske uden at køre forbi C fordi der skal bilisten ikke hen. Det skal også være sådan at når man ønsker transport så skal transporten være klar.

I praksis betyder det at offentlig transport er ude af ligningen i rigtigt mange situationer fordi borgeren i sin iver for at komme fra A til B også skal stoppe ved C, D, E ... Z for at andre kan komme af eller på. Eller fordi den offentlige transport sjældent fører direkte målet men kræve skift, yderligere transport til fods.

Det betyder også at delebiler er ude fordi de ikke står lige udenfor døren og at man i øvrigt ikke er garanteret transport. En anden kan have snuppet den sidste delebil 2 minutter før jeg skulle bruge den. Det er uacceptabelt.

I min verden er de 3 største problemer for privatbilister: pris, vedligehold og parkering. Biler er dyre og spiser rigtigt meget af middelklassens "rigdom". Vedligehold kan være dyrt og koster under alle omstændigheder spildtid som de fleste gerne vil være foruden. Sidst er der parkering som specielt i de store byer bliver et større og større problem.

 

Jeg er ikke i tvivl om at flertallet danskerne gerne opgiver at eje bilen hvis de slipper for problemerne ved at eje en bil, men alligevel kan komme fra A til B uden svinkeærinder og præcist når borgeren har lyst til det. 

Løsningen er selvkørende taxa’er. Desværre synes den længere ude i horisonten end jeg troede blot for et par år siden. Men kan jeg bestille en selvkørende taxa som dukker op 2 minutter efter jeg har bestilt den og kører mig præcist derhen hvor jeg ønsker uden at samle andre op. Hvis den samtidigt er billigere end selvejet bil, hvis jeg slipper for at tænke på vedligehold, parkering og opladning så er jeg solgt. Det samme tror jeg gælder rigtigt mange andre.

Jeg skal ikke kunne sige hvad der skal til for at få selvkørende biler på gaden. Men når det sker så vil et taxa selskab kunne indkøbe ens biler i meget stort antal. Fordi de er ens så vil produktion og vedligehold blive billigere.

Parkering kan ske meget tæt fordi ingen har brug for en bestemt bil men i stedet blot skal brug en af den. Kørebaner mellem de enkelt parkeringspladser kan fjernes og pladsen bruges til parkering. Opladning kan ske automatisk på det tidspunkt og med den hastighed der giver mest mening for taxa selskabet.

Taxa selskabet kan sprede sine biler i et net udover landet. Flest biler der hvor der er flest brugere. Tages in bil et sted sådan at der opstår et hul kan de nærmeste i nettet flytte sig sådan at hullet udfyldes. På den måde vil der altid være biler i nærheden. Målet skal være at der altid er en bil indenfor X minutters kørsel til alle kunderne (X vil sikkert være højere udenfor byerne).

Taxa’er kan indkøbes både store og små, kortrækkende og langtrækkede. Der er ingen grund til at sende en stor bil hvis der kun skal sidde en person i den og den kun skal køre bykørsel. Der er ingen grund til at sende en bil med et stort batteri hvis turen kun er 10-20 km. En elbil til en person med et batteri der rækker 100 km behøver ikke være særligt dyr i indkøb og flertallet af ture vil kunne klares med sådan en bil.

21
22. januar kl. 07:48
Re: Bilens sidste århundrede

Lægger man de glade køtimer på ring III oveni

Dejligt at se de gamle navne blive brugt :-)

Jeg havde en navigator engang, der insisterede på at kalde Ring IV for "nul fire" ...

20
21. januar kl. 20:48
Re: Bilens sidste århundrede

Personligt købte jeg en brugt bil for godt 12 år siden for cirka 45 tusinde

Jamen, tillykke med det. Middellevetiden for en bil i DK er 14,5år. https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=28465

Især de sidste år af bilens levetid stikker værkstedsregningerne af.

Mon ikke at den skattefrie kørselsgodtgørelse er sat til 3,79 kr/km er, fordi det regnes som gennemsnitsudgiften for kørsel i egen bil? En ny bil vil givetvis være dyrere, jeg vil ikke afvise at en gammel slæde kan være billigere.

19
21. januar kl. 19:45
Re: Bilens sidste århundrede

Jeg sidder da også i bilmøllen med for over kr 350000 rustende isenkram i indkørslen (isenkram der er værdiløst om 5-8 år)

Det må da være en ualmindelig dårlig handel, som du har foretaget.

Personligt købte jeg en brugt bil for godt 12 år siden for cirka 45 tusinde. Nu 135 tusinde kilometer senere vil jeg vurdere at jeg kan få - say 25 tusinde for den. 

18
21. januar kl. 19:41
Re: Bilens sidste århundrede

ring III

For det første handles langt de fleste biler som brugt, netop for at eje bilen billigere. For det andet bor langt de fleste langt fra en vejstykke, der hedder "ring III", - lyder som et sted der ligger nær ved en stor by.

17
21. januar kl. 19:37
Re: Bilens sidste århundrede

I tyndt befolkede områder, hvor der ikke er god offentlig transport, giver bilkørsel en vis mening; men at tage bilen til "toget" i et forstadslvarter giver meget lidt mening.

Nævnt som en lille notits.

Man kunne også omskrive til "de områder, hvor befolkningen ikke er meget tæt, giver bilkørsel typisk god mening, kontra den offentlige transport".

16
21. januar kl. 13:21
Re: Bilens sidste århundrede

Uhhh, den svier. Jeg har elbil 

Så forstår jeg bedre ,at du afskriver over 5 år :-:-)

 fritaget for både registreringsafgift og brændselsafgift - dumme mig

Duck.!!Girokort incoming!  :-):-)

 

15
21. januar kl. 12:55
Re: Bilens sidste århundrede

Forøvrigt hvis alle gik over til ubeskattede befordringsmidler

Uhhh, den svier. Jeg har elbil og er fritaget for både registreringsafgift og brændselsafgift - dumme mig 😂😂😂😂

 

......men selvom brændstof er næsten gratis, er min bil overordnet set stadig en tidsrøver pga afskrivning og faste udgifter. Den time jeg "sparer" om dagen gør at jeg skal arbejde meget mere. 

14
21. januar kl. 12:54
Re: Bilens sidste århundrede

jeg cykler mere end jeg kører bil

Spændende.:-)

13
21. januar kl. 12:44
Re: Bilens sidste århundrede

Isåfald er jeg også nasser ,jeg cykler mere end jeg kører bil ,min cykel ,er så ikke en der bruger råstoffer ,afrikanske børn har udvundet.

 

12
21. januar kl. 12:32
Re: Bilens sidste århundrede

Forøvrigt hvis alle gik over til ubeskattede befordringsmidler , ville der jo bare komme et girokort ind af døren hver måned til dækning af de udgifter der nu dækkes af registrering og brændstof afgifter.

Så alle os der kører på cykel til arbejde, på indkøb etc er en gang samfundsnassere?

 

I øvrigt burde alle med mindre end 15 km til arbejde cykle. Det rigtige tøj og en elcykel, så kan alle være med.

 

/Bjørn

11
21. januar kl. 12:28
Re: Bilens sidste århundrede

Ja jeg er uenig ,vi er masser der overvejer og bruger de alternativer du opremser , og alligevel føler et behov for bilen  

Ja, ja - jeg har også bil og dette er bestemt ikke tænkt som bil-bashing. Jeg kom blot til at tænke på hvor idiotisk vores samfund og vores valg er skruet sammen. Pointen er  at det ikke behøver at være sådan i fremtiden. Det er fint vi er uenige. Jeg er også en del af "kvægflokken" der bare gør som de andre. MEN.... jeg tror at mit rationelle jeg står på den anden side af vejen og fniser lidt af mine valg.

 

10
21. januar kl. 12:18
Re: Bilens sidste århundrede

Men det ville udelukkende brug af en bil også være hvis du boede på en ø! 

nå!? Det må vel i udstrakt grad afhænge af øens størrelse, herunder dens trafikale infrastruktur; eksempelvis Sjælland, Fyn og 'Sydhavsøerne' synes da at være klare undtagelser (hvis jeg ellers har forstået dig rigtigt?).

Det er tragikomisk at vi slet ikke overvejer alternativer som samkørsel, gomore, cykler, elcykler, knallerter, elløbehjul og hvad ved jeg

det gør 'vi' måske også(?), men det kunne vel tænkes, at konklusionen ofte bliver fravalg??

9
21. januar kl. 12:15
Re: Bilens sidste århundrede

Ja jeg er uenig ,vi er masser der overvejer og bruger de alternativer du opremser , og alligevel føler et behov for bilen  som et supplement ,hvis du ikke allerede som bilejer også bruger andre færdselsmidler når de passer ,er det din fejl ,den kan du ikke smøre af på andre.

Forøvrigt hvis alle gik over til ubeskattede befordringsmidler , ville der jo bare komme et girokort ind af døren hver måned til dækning af de udgifter  der nu dækkes af registrering og brændstof afgifter.

8
21. januar kl. 11:07
Re: Bilens sidste århundrede

I mange tilfælde ville brug af udelukkende kollektiv transport

Men det ville udelukkende brug af en bil også være hvis du boede på en ø! 

 

Det er tragikomisk at vi slet ikke overvejer alternativer som samkørsel, gomore, cykler, elcykler, knallerter, elløbehjul og hvad ved jeg; frem for bare sidde og surmule i hver vore lille motoriserede blikskur medens vores årer kalker til.

Jeg kommer til at overveje mine reelle behov, næste gang firhjuleren står overfor en udskiftning

7
21. januar kl. 10:35
Re: Bilens sidste århundrede

Bilen har mange fordele, men objektivt er det en tidsrøver, ikke en tidsbesparer

dette afhænger i allerhøjeste grad af den enkelte trafikants bosætning ift. kollektive trafikknudepunkter (stationer, stoppesteder mv.), af arbejdspladsens (-pladsernes, hvis flere arbejdstagere i husstanden) beliggenhed i forhold til samme, af afstanden til børns skole(r)/børnehave usw.:

I mange tilfælde ville brug af udelukkende kollektiv transport være den helt store tidsrøver! ;)

6
21. januar kl. 09:53
Re: Bilens sidste århundrede

Og når man tænker på ,at DSB beamer kunder og gods fra A til B

Hold DSB udenfor. Er det noget i mit indlæg du er uenig i? Jeg sidder da også i bilmøllen med for over kr 350000 rustende isenkram i indkørslen (isenkram der er værdiløst om 5-8 år)

Når jeg tænker over det, så er det bare så irrationelt at det skriger til himmelen. Strengt taget kunne jeg nøjes med en 3-dages arbejdsuge hvis jeg tog toget eller cyklen de 3 dage på arbejdet. Det er faktisk lige før jeg bare kunne tage taxi hver arbejdsdag. 

Bilen har mange fordele, men objektivt er det en tidsrøver, ikke en tidsbesparer 😆 Man bliver blind når man går i flok med ligesindede.

5
21. januar kl. 08:35
Re: Bilens sidste århundrede

Jah,

Og når man tænker på ,at DSB beamer kunder og gods fra A til B   gratis ,on demand,og uden tidsforbrug er bilen jo helt i skoven!!

4
20. januar kl. 23:35
Re: Bilens sidste århundrede

Jeg elskede også mine biler, men da jeg nu bor i en by (kbh) fandt jeg også ud af, at de lige er så stor en tidstyv som den offentlige trafik - fortrinsvis fordi (næsten) alle med biler skal på arbejde og får fri på næsten samme tid

I virkeligheden er bilen nok den største tidsrøver af dem alle. Hvis en bil til 1/2mill afskrives med 20% p.a. så er udgiften 100kkr/år, bare i værditab. Oveni kommer så alle de andre udgifter. Man skal godt nok lægge mange arbejdstimer for at balancere den udgift. Jeg vil faktisk skyde på, at de fleste bruger mindst 1/3 af deres arbejdstid på at kradse penge ind til bil (og det er før de overhovedet har kørt en kilometer)  Lægger man de glade køtimer på ring III oveni, så bruger man vel sammenlagt 20-25 timer om ugen på ikke at tage offentlig transport (eller cykel). 

Lige nu virker det ikke så idiotisk fordi vi alle lider af samme automobilsyndrom, men set lidt fra oven er det sq vanvittigt som vi har skuet vores liv sammen (mig selv inklusive). Jeg tror man kommer til at grine lidt af vores generationer i fremtiden.

3
20. januar kl. 22:01
Bilens sidste århundrede

Bilen er en egocentrisk transportform: kostbar i energi- og arealforbrug - det kan man ikke komme udenom.

Tog og busser har lavere energi- og arealforbrug, men vil elsker vores biler og den "uafhængighed" de giver os. Derfor har der, de seneste 50-60 år været forsket ivrigt i alternativer til bilen. De skaber arbejdspladsen når de fremstilles, skal vedligeholdes og forsynes med brændstof (energi).

Jeg elskede også mine biler, men da jeg nu bor i en by (kbh) fandt jeg også ud af, at de lige er så stor en tidstyv som den offentlige trafik - fortrinsvis fordi (næsten) alle med biler skal på arbejde og får fri på næsten samme tid.

Det værste er næsten, at ikke alle kan "vælge" bilen, når de skal fra A til B. De yngre skal i skole og uddannelse, men kan kun vælge offentlig transport eller cyklen. De ældre har ikke råd til at "holde bil" og må derfor ofte ty til de offentlige transportmidler.

I tyndt befolkede områder, hvor der ikke er god offentlig transport, giver bilkørsel en vis mening; men at tage bilen til "toget" i et forstadslvarter giver meget lidt mening.

Vi rør os for lidt og kommer hinanden for lidt ved, når vi trisser rundt i egoismens status symbol. De rige kan vælge en stor og sikrere bil, de mindre rige må nvælge en mindre sikker, fornuftig, økonomisk bil, når de som lønslave-gjordte skal på arbejde - og ofte ender med at spilde tiden i trafikkøer.

Når politikerne finder ud af, hvor meget individuel transport koster samfundet i ressourcer, arealer, arbejdskraft og spildtid, finder de nok ud at  der igen skal være offentlig transport, der virker.

I den periode, hvor jeg IKKE havde en bil og var nødt til at bruge tog og bus, kom jeg til at tale med flere fremmede mennesker og nød at fordrive tiden med at opleve, at ikke er som os.

2
19. januar kl. 14:49
Alle  midler og tilskud  til

Alle  midler og tilskud  til jernbaner har været miljøskadeligt  køb af stemmer  i over hundrede år?

Hvis det er rigtigt er det tragisk.

Demokrati er smukt.

1
19. januar kl. 13:51
Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn

Der er kæmpe uforløst effektivisering af motorveje i vente .MEN forbedringen af køre oplevelsen og komforten for mennesket bliver endnu vildere.

Måske tiden snart er kommet hvor vi kan snakke om det, uden at genere dem "der elsker at køre bil" .

 

Jeg glæder mig meget til at køre i en energi effektiv robot bil, uforstyrret af andre trafikanters forsøg på at ødelægge min oplevelse og trafik flowet.

Alt det kan en ai gøre meget bedre.