Den private sektor giver det offentlige baghjul, når det gælder medarbejderinddragelse i ny teknologi

15. maj 2020 kl. 10:21
FreePik
Illustration: FreePik.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Medarbejderne har i langt højere grad en følelse af at være inddraget i det afgørende arbejde med ny teknologi i landets private virksomheder frem for i den offentlige sektor. Det viser en ny undersøgelse fra IDA. Her får du et par gode eksempler på, at inddragelsen har givet gevinst. 

I både den offentlige og den private sektor pågår arbejdet med at omstille virksomheder og offentlige institutioner i en langt mere digital retning. 



Målet er bedre kundeoplevelser, nye forretningsmodeller, administrative besparelser og en generelt styrket konkurrenceevne. 

Men ifølge medarbejderene selv er man lige god til at involvere medarbejderne i arbejdet med ny teknologi i den offentlige og den private sektor. Det viser en ny undersøgelse med 2.000 deltagere foretaget for IDA. 

Her svarer sammenlagt 40 procent af de adspurgte med job i den private sektor, at de enten "i meget høj grad" eller "i høj grad" føler sig inddraget i, at "kolleger bliver inddraget i arbejdet med og implementeringen af ny teknologi?"

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den offentlige sektor svarer sammenlagt 25 procent af de adspurgte det samme. Det giver overordnet set et billede af, at man i den private sektor har mere held med at engagere medabejderne i den digitale transformation.  

(Artiklen fortsætter efter illustrationen)

Remote video URL

Det billede understøttes af et andet spørgsmål i undersøgelsen. Her er deltagerne blevet spurgt om, hvorvidt der foreligger "en klar strategi for arbejdet med ny teknologi?"

Her ser man igen, hvordan den private sektor trækker frem. Blandt de privatansatte er det igen 40 procent af de ansatte, der svarer, at de "i meget høj" eller i "høj grad" oplever, at der findes en sådan strategi, mens det igen kun er blandt hver fjerde af de offentligt ansatte. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men hvis de mange digitale projekter skal blive en succes, kræver det, at medarbejderne er med på rejsen. I hvert fald, hvis man spørger Pernille Kræmmergaard, der grundlægger af Digitaliseringsinstituttet og forfatter til bogen "Digital Transformation". 



I sin bog og i en af sine klummer beskriver Pernille Kræmmergaard, hvordan en succesfuld overgang til et stadie, hvor it og teknologi bliver en del af forretningsudviklingen indebærer, at "ledelsen skal være udforskende... og medarbejderne praktive i forhold til at bidrage til udviklingen med udgangspunkt i deres faglighed og samtidigt løbende give feedback."

Læs hele anmeldelsen af Pernille Kræmmergaards bog her: Godt opslagsværk til begyndere i digital transformation

Prøv Tech Management GRATIS i en måned her

Det er tankevækkende set i forhold til, at medarbejderne ofte er nøglen til succesfuld digitalisering. Det har en række cases fortalt til Tech Management. 

Skjulte kompetencer

Et af de bedste eksempler på, at medarbejderne og deres engagement er nøglen til succes med den digitale satsning finder vi hos BM Silo, hvor Dorte Martinsen er direktør. Hun har de seneste ti år arbejdet med at styrke virksomheden, og hun har en stærkt tro på, at der gemmer sig et uforløst potentiale i alle.

Et godt eksempel på det er lagermedarbejderen Uffe, der ifølge Dorte selv endte med at spille en central rolle i digitaliseringen af fabrikken.

»Vi havde prøvet ham alle steder, og ingen gad ham. Han kunne ikke møde på arbejde. Han holdt for lange rygepauser. Han var en splejs, der heller ikke kunne læse og skrive,« har Dorte Martinusen tidligere forklaret. 

Hendes mand, Claus, havde i en bibemærkning nævnt, at havde man it-problemer, kunne man bare spørge Uffe til råds. Han gemte nemlig på et uforløst kompetencemæssigt potentiale, der med de rette værktøjer blev forløst hos BM Silo. 

Uffe arbejde sammen med Martin, som Dorte Martinsen havde hyret som programmør via det lokale jobcenter om at udvikle virksomheden it-mæssigt. Desuden skulle Uffe på en uddannelse som it-supporter. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det blev en af nøglerne til virksomhedens digitalisering. 

Læs hele historien om BM-Silo her: "Nogle shopper tøj, jeg shopper robotter" 

Medarbejderne som ledere

Et andet eksempel på, at digitaliseringen er sket med succes via medarbejderinvolvering, er energiselskabet NRGi's afdeling i Horsens. Her blev to medarbejdere inspireret til at udforske RPA-teknologien efter et netværksmøde. 



De to så straks potentialet ved at benytte teknologien på deres egen arbejdsplads, og med ledelsens opbakning satte de skub i udviklingen. Ikke bare skubbede de to medarbejdere på for at få gang i projektet, de blev også gjort ansvarlige for projektet, og dermed blev det nye digitale værktøj forankret blandt medarbejderne i organisationen. 



”Vi kunne se, at vi var nået til et punkt, hvor vi skulle vi øge antallet af medarbejdere, hvis vi ikke gjorde noget. Og det var ligesom ikke det, vi var sat i verden til. Derfor blev vi enormt inspireret af mulighederne i RPA,” har Lene Krakau Larsen, der er den ene af de to, tidligere fortalt.  

I dag hjælper de digitale software-robotter medarbejderne med at slå op og rykke oplysninger rundt i virksomhedens systemer, hvilket giver mere tid til den reelle kundekontakt. Det har indtil videre sparet virksomheden for hundredevis af timer hver måned og samtidig barberet telefonkøen ned fra 20 til 3 minutter.

Læs hele historien om NRGi her: Usynlige robotter knokler løs hos jysk energiselskab: Sparer kundeservice for 800-1.200 timer om måneden

Prøv Tech Management GRATIS i en måned her

Vil du prøve Tech Management?

Som tak for din interesse Du kan gratis få:

  • 4 ugers fuld adgang til Tech Management – nyheder og cases om digitalisering, strategi og nye teknologier til at skabe forretningsmæssig værdi. 

Tilmeld dig via dette link, og start din prøve i dag. 

Om undersøgelsen

- Undersøgelsen er gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning mellem 18-70 år.

- I alt har 2.000 personer svaret på spørgsmålene.

- Tech Managements redaktion har udformet de i artiklen præsenterede spørgsmål, mens selve undersøgelsen er gennemført for IDA af Userneeds.

- Dataindsamlingen er foregået i april 2020.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning