Permanent fartkontrol sat i drift på Storebæltsbroen

Via Bilmagasinet5. februar kl. 12:507
Permanent fartkontrol sat i drift på Storebæltsbroen
Illustration: Sund & Bælt A/S / Miklos Szabo.
Storebæltsbroen er opdelt i tre zoner, hvor bilisternes gennemsnitshastighed måles.

Med skilte er bilisterne på Storebæltsbroen siden jul blevet advaret om ‘Aktiv fartkontrol’, og nu er kontrollen sat i drift. Dermed måles bilisternes gennemsnitshastighed, og ved overskridelser sendes oplysningerne videre til politiet, som kan udsende bødeforlæg. Det skriver Bilmagasinet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Sund og Bælt er fartmålingen delt op i tre sektioner, der er fordelt på de 17 km fra Knudshoved til betalingsanlægget i Halsskov, og dækker dermed både Vest- og Østbroen. 

Bilisternes gennemsnitshastighed måles i hver af de tre sektioner, men hvis der måles hastighedsoverskridelser i flere sektioner, videresendes kun én overtrædelse til politiet. Som en præventiv foranstaltning er hastighedskameraerne malet gule, så de er mere synlige for bilisterne.   

7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
6. februar kl. 17:07
Re: Lov og ret ?

Jeg troede den slags var forbeholdt den udøvende magt = politiet ?

I Danmark er det regeringen der er den udøvende magt... Politiet er bare et af dens værktøjer...

6
6. februar kl. 16:54
Re: Rimelig måde at måle hastighed på

Hvad er det for noget vrøvl - hvornår er en hastighedsoverskridelse kortvarig? Hvordan skal den organiserede nasserøvsbevægelse kunne opretholde et skær af legitimitet og samtidig hente massive beløb ind med uklare magt beføjelser, er det udvalgte partimedlemmer der skal/ikke skal betale festen?

5
6. februar kl. 11:09
Re: Lov og ret ?

Ja, ja, det er meget “godt”….. men det minder mig i højeste grad om de private firmaer som opkræver parkeringsafgifter. Her virker det afgjort som om “håndhævelse” er gledet samfundet af hænde OG denne “lejehær” af private magtudøvere har taget kontrollen. Enhver, som har forsøgt at klage, føler sig vist fuldstændig magtesløs, får sjældent ret og udsættes ofte for mange former for chikane, herunder at blive ignoreret.

Både når det gælder hastighedsoverskridelser, eller overtrædelse af parkeringsforbud, så så skal gældende love og regler overholdes.

Private parkeringskontrolselskaber er bare et eksempel på en “lejehær” helt ud af kontrol og helt uden for pædagoisk rækkevidde - også for ikke-kværulanter.

Gad vist hvad der sker på Storebæltsbroen snart ?

4
6. februar kl. 10:50
Re: Lov og ret ?

Jeg troede den slags var forbeholdt den udøvende magt = politiet ?

Der står i den linkede artikel at det er opsat i samarbejde med politiet - men der mangler klart noget information om godkendelse / kaliberering osv.

3
6. februar kl. 10:18
Lov og ret ?

Det er jo interessant at et privat firma foretager fartmålingerne og foretager anmeldelse.

Det åbner for os alle på e.g. private fællesveje og lignende.

Jeg troede den slags var forbeholdt den udøvende magt = politiet ?

2
6. februar kl. 08:57
Kær langsomt

Jeg holder bare hastigheden på 90, så er der ingen fare for at få en fartbøde. 

1
5. februar kl. 16:54
Rimelig måde at måle hastighed på

Øresundsbroen (og især tunnelen) har i mange år "truet" med at indføre samme system: Måle tid på start, måle tid på slut over 4 km - og så regne gennemsnitshastigheden ud.

Det giver en bilist mulighed for at overhale hurtigt, men også at kompensere en kortvarig overskridelse med en form for "tilgivelse" med senere lidt lavere hastighed. Især hvis der er tale om en langsom kørende bilist/lastbil. Og at man overhaler for at sikre et flow i trafikken.

Andre løsninger bortset fra bøder?

Fornylig har der været en artikel, der konstaterede/konkluderede, at trafik i et spor foregik i højere fart end ved trafik i to spor/eventuelt i en motortrafikvej med tre spor.

Endelig har jeg personligt konstateret, at man ved at køre "jernstang" - kofanger mod kofanger i inderste spor bag en lastbil - har kunnet komme lige så hurtigt frem, som for især samme varevogn med klar reklametekst har kunnet trods 4-5 overhalinger :0)