De færreste har nok hørt om den kinesiske elbiler HiPhi, som endnu ikke er kommet til Danmark. Men i en norsk koldvejrs-test, har bilen været i stand til at tilbagelægge 522 km på en opladning. Konkurrencen er de tidligere år blevet vundet af en Tesla 3.
- Små elbiler nærmer sig et gennembrud
- Denne artikel
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Imponerende, at hvis det vitterlig passer alt det han siger, og de stadig ikke har rettet op på de åbenlyse 'fejlkilder', at de stadig ikke har taget kritikken til sig..
Hvor er det nu jeg har set det før... :)
Til nørderne der vil helt til bunds med NAF testen så har Bjørn Nyland lige uploaded en 50 minutter lang video for at gennemgå alle "problemerne/parametrene" for rækkeviddetesten.
Jeg læser 'andre skriver', og så en kommentar fra Bjørn.
Men jeg giver dig ret; Når det bliver fremlagt på Ingeniøren må vi også kunne forvente at der er gravet lidt mere ned i de tekniske detaljer, end hvis det blot var bragt i et medlemsblad for FDM.
Specielt nåt tallene afviger så meget fra det tekniske forventede, kunne det jo være relevant at grave det dybere ned som journalist for et teknisk orienteret forum.
Det er fint at henvise til testen, men der er for meget 'det behøver jeg ikke undre mig over', som netop tiltaler mange her.
Nu reklamere Motorbloggeren jo med: "Vi kommer hele vejen rundt om bilernes fascinerende verden. Ingeniør og motorjournalist Bjørn Godske skriver.", og det foregår i et teknisk forrum.
Så derfor forventer JEG, at der er lidt mere substans i blogindlæg end bare en henvisning til nogle ret diskutable tal fra et andet forum. Han kan godt!
Men sådan er vi jo så forskellige ......
Synes testen er fint nok, men de forudsætninger der er i testen skal gøres mere klart... Og ruten laves om :)
Hvordan har de sikret sig at hver fører, har trykket lige hårdt på speederen?
Hvad med kø forhold?
Med lidt andre ord (venligt ment): Bjørn Godske skylder en omgang, for at trække den type artikler frem i lyset, uden samtidig at være kritisk. Det kunne han så passende gøre noget ved nu :-)
Den går over en bjergtop efter 450 km. Så hvis man har et batteri der er stort nok så får man gratis 30-40km ved at passere bjergtoppen.
'Hvis man leder længe nok, kommer man oftes frem til den fortrængte sandhed'
Netop derfor er det så vigtigt at skrive de omstændigheder man har testet under, med hvilke forbehold.
Hvorfor et ret så stort bjerg efter præcist 450km, som man udemærket godt ved, at flere producenters WLTP normer ikke vil nå hen til, og der hvor det bliver ekstra underligt.. Præcist der hvor det må formodes at være hvor mange producenter er ved at løbe tør?
Fair nok man vil teste i grupperet landskab... Men kunne dette ikke gøres noget før i testen, så man også fik belyst regenereringen af energi, på vej ned?
Det med at lægge det præcist hvor det gør på ruten er enten en fejl af dimensioner, eller et forsøg på bevist at vildlede..
Håber nogen tager denne tete op, og laver en revideret test, med langt flere testoplysninger tilgængeligt...
Til læsere der primært kører i Danmark.. Pga landskabet der er kørt i, kan der efter danske forhold nok lægges 10-20% oveni...
Nemlig Maria, NAF har ikke været gode nok til at fortælle hvordan de laver testen. Ser ud til bilerne bliver ladet op over natten i en ikke opvarmet lade. Inden turen bliver de ikke opvarmet selvom normale elbilsejere altid vil varme bilen op ~10 minutter før afgang.
Men den største problem NAF glemmer at fortælle er ruten. Den går over en bjergtop efter 450 km. Så hvis man har et batteri der er stort nok så får man gratis 30-40km ved at passere bjergtoppen. I kan se ruten via linket herunder:
https://twitter.com/Arpe_DK/status/1753334560861855783
Lithium batterier har ikke godt af at blive opladet i minus grader.. Det dør de langsomt af. De kan aflastes ned til -10c uden at tage skade dog, men den anden vej er skadeligt. Bla derfor er batteritypen vigtig og om de temperature styres.
Det viste jeg ikke, tak for info. ;-)
e-GMP-platformen (Hyundai IONIQ 6) opvarmer batteriet ved <-10° for at øge effektiviteten under kørslen.
Det var mulig at 'slå den til' før en opdatering muliggjorde prekonditionering af batteri før DC-opladning ved lynlader, men nu er den der 'bare'. (Kendt fra IONIQ 5, hvor den kan konstateres ved at følge energiforbruget til BMS under kørslen)
Lithium batterier har ikke godt af at blive opladet i minus grader.. Det dør de langsomt af. De kan aflastes ned til -10c uden at tage skade dog, men den anden vej er skadeligt. Bla derfor er batteritypen vigtig og om de temperature styres.
Og ja, du har helt ret i at opladningen kan gå hurtigere, hvis batterierne er tilpas varme. Pointen er blot, at man ikke hovedløst skal lade med fuld effekt i alle biler..
Alt dette er dog ved at blive automatiseret i bilernes BMS,og derfor er det relevant for testen at nævne om de valgte biler også beskytter deres batterier.
En lille standard afvigelse er ikke godt, hvis det er fordi der ikke opvarmes batteriet, og derfor reelt potentielt ødelægger det, ved frost brug.
Mig bekendt opvarmer VW ikke deres batterier i modeller før 2024.
Opvarmningen er dog også mest en preconditioning for at kunne lade hurtigere på dem.
Som jeg forstår testen så lader man bilerne køre med standard indstillinger til de løber tør, hvor efter de bliver hentet på et fejeblad.
Det har ikke været muligt for mig, at finde ud af hvordan testen/bilerne har været lavet, nærmere om bilerne bruger opvarmning af batterierne. Jeg læste på et andet forum at en beskyldte HiPhi for på ingen måder at temperatursikre deres batterier, og de decideret ødelagde batterierne i høje og lave temperaturer.
Derfor mangler jeg denne information i testen. En lille standard afvigelse er ikke godt, hvis det er fordi der ikke opvarmes batteriet, og derfor reelt potentielt ødelægger det, ved frost brug.
Derfor, kære FDM og andre, inkl el bils producenter.. Vil i ikke nok oplyse dette?
De 12.7 kWh pr 100 km er forbruget beregnet ud fra WLTP, under testen var der 17 kWh og Hyundai IONIQ 6 klarede sig bedst med et forbrug på 16.8 kWh.
Der står Tesla 3's til til "kommer snart".. Peugeot e-308 ser bedst ud - med kun 12,7l brugt (men den er også mindre - og vejer derfor nok mindre?)
Kan nogen finde en liste sorteret over mest effektiv?
Det er korrekt at distancen er mindre interessant, men effektiviteten per 100 km er også opgivet ned NAF: Disse bilene er med i årets vintertest | NAF
Batteri størrelse er interresant, men effektivitet er nok mere interresant. Hyundai IONIQ 6 er vist den med bedst effektivitet under testen:
Disse bilene er med i årets vintertest | NAF
Rekorten må være for effektiviteten, hvor HiPhi Z kører med kun 6% afvigelse fra WLTP.
Det ville være fjollet at snakke om hvem der kan kører længst, når batterierne ikke er lige store... i dette tilfælde er det dog den samme bil.
Findes der en oversigt over batteriernes størrelse i de testede biler?
Jeg så i øvrigt lige, at de pt skulle være i gang med at teste opladningstid fra 10 til 80 procent. Igen: Hvor store er tankene i de biler de tester?
Dejligt at teknologien stadig udvikler sig. Men jeg har nu stadig tålmodighed til at vente på at BMW får lavet en model der kan gøre det interessant at jeg får opgraderet min I3 til noget med en ordentlig rækkevidde og køregenskaber og mindst 1 ton på jydekrogen. IX1 virker som et godt bud, men her kan kineserne forhåbentlig lige presse den lidt ned i pris. 😇