Global hede i maj og juni har aldrig været større

Via Politiken16. juni 2023 kl. 13:1416
dommedagsgletsjeren
Her ses Thwaites Gletjeren på Antarktis' iskappe, hvilket også kaldes Dommedagsgletsjeren, fordi hvis den smelter, vil verdenshavene kunne stige op til tre meter. Illustration: Nasa.

I slutningen af maj og i starten af juni har den globale opvarmning sprunget flere kurver.

Der er slået varmerekorder på 40 og 47 grader i henholdsvis Sibirien og Kina. Varmen har også forårsaget luftforurening og dækket New York City med røg fra store skovbrandefra Canada.

Derudover viser diagrammer over variationer af det gennemsnitlige isdække for årstiden i årene fra 1991 til 2022 på Antartiktis, at vi er to millioner kvadratkilometer is under gennemsnittet. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det svarer næsten til størrelsen af Grønland, forklarer Martin Stendel, der er klimaforsker hos DMI til Politiken.

Samme medie kan også fortælle, at den 9. juni var den globale middelværditemperatur næsten fem standardafvigelser over gennemsnittet fra 1979 til 2000.

Ifølge Martin Stendel bliver det med garanti værre næste år.

16 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
16
21. juni 2023 kl. 17:59
Global hede?

Hvis man ser nærmere opdelingen af kloden er det egentlig spørgsmålet om man kan tale om global "hede".

Det er mest SH der bidrager og der er det vinter for tiden. NH er forbavsende stabil i temperaturerne. Jeg har taget højde for de forskellige inddelinger i temperaturaksen.

15
21. juni 2023 kl. 09:00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sprunget?

men du kan f.eks. kigge på click bait overskriften.... som jeg svarede på.

Jeg er ikke sikker på at jeg betragter "click bait overskriften", som værende hvad du beskriver som "påstande som ikke er kendsgerninger, men politik fremlagt som kendsgerninger."Men uanset er det fint, at vi får kvalificeret hvad du mener med din kommentar, som jeg umiddelbart læste som en mere substantiel kritik af hele artiklen. Hvis jeg var artiklens forfatter ville jeg fint kunne leve med at nogen påpegede at overskriften var "skåret lidt stramt". Og da du selv bruger order "click bait" ved du, som jeg, at overskriften typisk har et formål udover den faktuel informative.

14
18. juni 2023 kl. 20:27
Re: Re: Re: Re: Re: Sprunget?

Ikke at jeg gider diskutere med dig, da du har vist gang på gang at du ikke har hverken evne eller lyst til andet end at trolle... men du kan f.eks. kigge på click bait overskriften.... som jeg svarede på.

13
18. juni 2023 kl. 18:04
Re: Re: Re: Re: Sprunget?

Trælst at se påstande som ikke er kendsgerninger, men politik fremlagt som kendsgerninger.

Hvilke kendsgerninger i artiklen er ikke kendsgerninger, men politik fremlagt som kendsgerninger?

12
18. juni 2023 kl. 17:19
Absolut temperatur

Jeg ved ikke hvorfra artiklen har de absolutte temperaturer, men jeg fandt dette: https://climatereanalyzer.org/clim/t2_daily/

Jeg var ikke klar over at nogen for alvor beregnede den absolutte temperatur for kloden og dele deraf. Jeg spekulerer på hvordan de gør det?

I alle fald viser den graf at maj-juni er 0,5 til 0,6 over referencen 1979 til 2000. Ikke langt udenfor 2 sigma.

Det er interessant at global temperatur har en sæsonvariation. Det må skyldes fordelingen af land og hav.

11
18. juni 2023 kl. 14:21
Re: Re: Re: Re: Re: Sprunget?

ja, som så ofte før! :(

link til klimamaivisme.dk - igen suk

Hvor naiv skal man egentlig være for at tage noget på det site alvorligt?

;o)

10
18. juni 2023 kl. 11:45
Re: Re: Re: Re: Sprunget?

Trælst at se påstande som ikke er kendsgerninger, men politik fremlagt som kendsgerninger

ja, som så ofte før! :(

9
18. juni 2023 kl. 11:40
Re: Re: Re: Sprunget?

Generelt: Sørgeligt, men forventeligt at se de vanlige benægtere (patetisk) forsøge at tale problemet ned med vanlig whataboutism og lukken øjnene for kendsgerningerne

Trælst at se påstande som ikke er kendsgerninger, men politik fremlagt som kendsgerninger.

8
18. juni 2023 kl. 10:47
Re: Re: Sprunget?

De vil altid blive slået, i det mindste et eller andet sted på Jorden.

øhhh - der er global rekord, der ef tale om .

Generelt: Sørgeligt, men forventeligt at se de vanlige benægtere (patetisk) forsøge at tale problemet ned med vanlig whataboutism og lukken øjnene for kendsgerningerne

7
17. juni 2023 kl. 23:25
Re: Sprunget?

Lidt modgift!

Ja, og det er jo det område der skulle opvarmes 2 til 4 gange mere end resten eller hele kloden kloden.

Hvordan ville man beskrive det hvis resten eller hele kloden blev koldere? Kunne man så tale om flere gange mere?

6
17. juni 2023 kl. 22:45
Re: Iøvrigt efter min mening en misvisende overskrift...

Men måske man skulle få lidt perspektiv på:

I tidens klimarapportering er vejr blevet til klima. Glemt er alt om at man skal over 10 til 30 år før man kan tale om klima, resten er blot vejr.

Det er det varmeste det har været 8, 20... år. Så det har altså været varmere før i tiden. Hvordan kan det ske?

5
17. juni 2023 kl. 22:36
Re: Sprunget?

"Ifølge Martin Stendel bliver det med garanti værre næste år"

Måske ikke næste år, men det vil komme. Sådan er det både med maksimum og minimum. De vil altid blive slået, i det mindste et eller andet sted på Jorden.

Der var skægt nok ikke så mange overskrifter angående vores voldsomt kolde maj i Danmark, 0,5 grader under klimanormalen.

4
17. juni 2023 kl. 22:15
Iøvrigt efter min mening en misvisende overskrift...

Men jeg er godt klar over at dagens klima politik stiller krav til alarmistiske overskrifter.

Men måske man skulle få lidt perspektiv på:

https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

3
17. juni 2023 kl. 22:11
Egentlig også interessant at målinger indikerer...

at man sammenligner temperaturer målt som nogen af de koldeste i jordens historie (ihvertfald iflg. is boringer) med dagens temperaturer.

https://youtu.be/L1mjG_F8ppw

Det er kommenteret af Jørgen Peder Steffensen (Professor KU Physics of Ice, Climate and Earth) https://nbi.ku.dk/english/research/pice/?pure=en/persons/71619

2
17. juni 2023 kl. 21:47
Sprunget?

"I slutningen af maj og i starten af juni har den globale opvarmning sprunget flere kurver..."

kan mon overhovedet ’springe’ kurver? ;) I påkommende fald må de vel snarere være sprængt (hvis det endeligt skulle være)?

"Ifølge Martin Stendel bliver det med garanti værre næste år"

  • en interessant ‘garanti’ - men der er selvsagt en del elastik/fortolkningsmuligheder i ‘værre’! :)

Lidt modgift!

1
17. juni 2023 kl. 21:15
Jeg blev desv rre afbrudt

Jeg blev desværre afbrudt af HFI, men jeg prøver igen.

Det er besynderligt at de bruger en absolut temperatur, for det undgår alle de anerkendte temperaturserier, da den absolutte temperatur er en meget usikker størrelse.

Referencepunktet er mere og mere usikkert jo længere tilbage man prøver at fastlægge det, og det bliver sværere at holde rede på målinger der kommer og går og flyttes. Hvad skal man gøre med temperaturer der er målt i vidt forskellige højder over havet.