Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vi skal fjerne CO₂ med BECCS og DACCS, men en række barrierer står i vejen

2. februar kl. 09:4216
Vi skal fjerne CO₂ med BECCS og DACCS, men en række barrierer står i vejen
Illustration: Energistyrelsen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Forleden ansøgte hele ni selskaber om tilladelse til at lagre CO₂ dybt nede i den danske undergrund på land. Ansøgningerne kommer i øvrigt oven i de tilladelser, der allerede er givet til at lagre CO₂ ude på havet i Nordsøen. Nyheden kom samtidig med, at EU’s nye 'Industrial Carbon Management Strategy' er på trapperne. Med disse positive udviklinger kridtes banen nu op til, at Europa tager et afgørende klimatiltag i brug, hvor Danmark kan blive en central aktør for hele kontinentet.

Men det er vigtigt at være opmærksom på de barrierer, der kan bremse/forpurre fremskridtet. Med en geologisk kapacitet til at lagre op til 22 Gt CO₂, ifølge GEUS, har Danmark en unik mulighed for at blive et centralt knudepunkt for CO₂-lagring i Europa. Denne geologiske fordel bakkes op af et gunstigt politisk miljø, og en industri, der har kompetencerne til at implementere fangst, transport og lagring af CO₂ i Danmark.

Foreløbig er der kommet en række interessante detaljer ud omkring EU’s kommende strategi. Blandt andet signalet om et stigende politisk fokus på fjernelse af CO₂ fra atmosfæren. Det er vigtigt, fordi klimavidenskaben i form af f.eks. FN’s Klimapanel (IPCC) nu entydigt fastslår, at det ikke er nok at reducere mængden af CO₂ for at redde vores planet: Klimaneutralitet er ikke nok – der er brug for at fjerne mere CO₂, end vi udleder. 

CO₂-fjernelse er altså blevet en vital del af løsningen på den globale klimakrise og skal supplere allerede kendte initiativer såsom elektrificering, udbygning af vedvarende energi og energieffektiviseringer. Et konkret skridt i denne retning er Kommissionens overvejelse af specifikke mål for CO₂-fjernelse i 2040, hvor et muligt scenarie er at fjerne 75 millioner ton CO₂ årligt via teknologier som BECCS og DACCS, altså henholdsvis CO₂ indfanget og lagret fra biomasse og CO₂ fanget direkte fra atmosfæren. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommissionen ser i strategien ud til at fokusere mere på disse teknologier end på de naturbaserede metoder til at fjerne CO₂ som f.eks. skovrejsning. Selvom en åben og diversificeret tilgang til permanent CO₂-fjernelse er bedst, er det også klogt med et fokus på teknologiske metoder til at fjerne CO₂, da det er disse teknologier, som i øjeblikket er allermest udfordret. 

BECCS og DACCS har samtidig den fordel, at CO₂’en kan forblive permanent i undergrunden, forudsat at CO₂-lagring gennemføres sikkert og miljømæssigt forsvarligt. Erkendelsen af behovet for CO₂-fjernelse er allerede centralt integreret i EU's klimamål, men realiseringen af nødvendige teknologier som BECCS og DACCS står fortsat over for en række udfordringer. 

Den første store udfordring for implementeringen af disse teknologier er de høje omkostninger. For DACCS ligger prisen f.eks. mellem 550 og 900 EUR pr. ton CO₂, hvilket er markant højere end den nuværende kvotepris på under 70 EUR pr. ton CO₂. Dette understreger behovet for, at man både i EU-Kommissionen og i de nationale budgetter finder yderligere finansiering for at gøre teknologierne økonomisk levedygtige og tilgængelige for markedet. 

En anden stor udfordring er regulatorisk. Hverken BECCS eller DACCS er omfattet af EU’s kvotesystem, hvilket komplicerer investeringer. I stedet sker investeringerne på et ureguleret og frivilligt CO₂-marked. Det er derfor nødvendigt, at EU-Kommissionen indfører ny lovgivning, som sikrer bedre incitamenter til at investere i BECCS og DACCS. Den kommende fælles certificeringsramme for CO₂-fjernelse kan være med til at fremme investeringer. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette er et definerende øjeblik for Europa i den internationale klimaindsats. Ved at omfavne BECCS og DACCS kan Europa tage en ledende rolle i en global, målrettet indsats mod klimaforandringer. 

Og Danmark, med sin stærke tradition inden for grøn innovation, er i en god position til at forsøge at vinde den grønne klima-førertrøje tilbage og indlede et nyt og visionært teknologi-eventyr.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

16 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
16
6. februar kl. 11:18
Re: Man bliver så træt:

4-7kr pr. kg, det skal nok passe. 1kg kulsyresne koster i omegnen af 2-3kr og det er en af de mest gennemoptimerede processer med CO2 der er,  vi kommer aldrig under det niveau. Og det ville stadigt være dyrt. Helt enig i dine argumenter, det er det glade vanvid.

Det begynder at ligne greenwashing, og der er kontrollen vist strammet.

15
6. februar kl. 08:27
Re: Man bliver så træt:

For DACCS ligger prisen f.eks. mellem 550 og 900 EUR pr. ton CO₂

4-7kr pr. kg, det skal nok passe. 1kg kulsyresne koster i omegnen af 2-3kr og det er en af de mest gennemoptimerede processer med CO2 der er,  vi kommer aldrig under det niveau. Og det ville stadigt være dyrt.

Helt enig i dine argumenter, det er det glade vanvid.

 

12
4. februar kl. 12:37
Re: Man bliver så træt:

Det er en selvforstærkende proces at fange CO2, for jo mere du fanger desto mere bliver du nød til at fange. 

ja, det er helt kogt, specielt fordi alle step efter afgasning af aminer (eller hvad man nu bruger) kræver strøm der allerede er "dyr" at lave fossilt.... Men som sagt: bare transporten tilbage i hullerne vil kræve transport af 3 gange større vægt end vægten af de fossiler der kom op - og det er før vi overhovedet har ganget penaltyfaktoren på halvanden stykker på regnskabet. Det er vanvid destilleret den på powerpoints.

"hvis vi får CCS op at køre på industriel skala, så vil det blive brugt som undskyldning for at fortsætte fossilsvineriet i kommende generationer." 

Det udsagn tror jeg simpelthen ikke på

Prøv et kaste et blik på hvem der smider penge i CCS teknologierne, så kan vi tage den derfra

11
4. februar kl. 11:56
Re: Man bliver så træt:

Alt andet lige: For hver kg afbrændt fossilt brændstof skal der tilbagepumpes 3 kg CO2. Det er helt gakket at bruge så meget som en 5øre på CCS så længe vi afbrænder fossiler galore. Pengene bruges her og nu bedst på at forhindre afbrænding af fossiler. 

Det er en selvforstærkende proces at fange CO2, for jo mere du fanger desto mere bliver du nød til at fange. 

Et 100MW kraftværk udleder X CO2. Det vil du fange, så du bliver nød til at sætte effekten op til 160MW og bliver derfor nød til at fange 1,6X.  Jeg går selvfølgelig ud fra at de 100MW kraftværket leverede var der brug for.

10
4. februar kl. 11:46
Re: Man bliver så træt:

Hej Kristian

Tak for dit billede om at tisse på et elektrisk hegn. Jeg ved at vi bondedrenge i 50-60 brugte det når der kom besøg fra storbyerne, men det var var nu ikke så slemt, det var overraskelsen. Dengang var jeg ofte ude at genetablere el-hegn når dyrene havde været lidt tæt på - græsset uden for hegnet er altid grønnere. 

Ved reparation forbereder man begge ender, derpå tager fat om begge ender - ja, det kildrer lidt, men værre er det heller ikke.

Nå: det saglige 

"hvis vi får CCS op at køre på industriel skala, så vil det blive brugt som undskyldning for at fortsætte fossilsvineriet i kommende generationer."

Det udsagn tror jeg simpelthen ikke på.

9
4. februar kl. 10:20
Man bliver så træt:

Den første store udfordring for implementeringen af disse teknologier er de høje omkostninger. For DACCS ligger prisen f.eks. mellem 550 og 900 EUR pr. ton CO₂,

Hvoraf en væsentlig del er omkostninger til ekstra energiforbrug til indsamling, rensning, komprimering, afkøling, transport og nedpumpning. Energipenalty sidst jeg tjekkede er omkring 40% eller værre - det er bare dumt.

Alt andet lige: For hver kg afbrændt fossilt brændstof skal der tilbagepumpes 3 kg CO2. Det er helt gakket at bruge så meget som en 5øre på CCS så længe vi afbrænder fossiler galore. Pengene bruges her og nu bedst på at forhindre afbrænding af fossiler. 

Og værst af alt: hvis vi får CCS op at køre på industriel skala, så vil det blive brugt som undskyldning for at fortsætte fossilsvineriet i kommende generationer.

 

CCS er ikke engang som at tisse i bukserne for at holde varmen. CCS er som at tisse på et elekrisk hegn for at holde sig vågen.

8
4. februar kl. 10:05
Re: Med de priser kan DACCS

Brug pengene på samlebåndsbygget thorium MSR i stedet

Hvad mener du? Indtil videre er MSR teknologien lige så tilgængelig som tryllestøv fra Klokkeblomst eller "helligånd" (fra rejsen til Saturn). 

Hvornår tror du selv at første gennemtestede prototype er oppe at rulle? 2035? 2040? det er alt, alt for sent.

Hvad er det en MSR i virkeligheden kan, som du ikke kan med en almindelig PWR? Ser MSR ikke blot "nemme ud" fordi vi stadig ved for lidt om dem?

 

7
3. februar kl. 14:50
Re: Udfordringer?

Jeg er faktisk lidt i tvivl ,om man ikke bruger samme teknik, som når man  laver fracking efter naturgas, i så tilfælde burde det være  absolut nogo.

6
3. februar kl. 10:33
Udfordringer?

En anden stor udfordring er regulatorisk

og en tredje er formentligt folkelig/politisk modstand, jf. reaktionerne lige syd for grænsen:

Wir sind vernetzt mit anderen CCS- und Frackinggegnern bundesweit sowie in Dänemark, Polen und den Niederlanden.

Die Verpressung von CO2 ist ein Anschlag auf die Lebensgrundlagen der Menschheit, insbesondere auf das Trinkwasser...

5
2. februar kl. 23:30
Re: Med de priser kan DACCS

Det er at gå fra den ene fiasko (VE, som for sol og vinds vedkommende producerer langt under 2% af det globale energiforbrug) til den næste dyre fadæse og dermed et enormt pengespild uden synlig effekt. Brug pengene på samlebåndsbygget thorium MSR i stedet, så er der en god chance for at komme helt i mål.

4
2. februar kl. 19:26
Re: Hele verdens skraldespand

22 Gt *900 Euro ,findes der idet hele taget så mange penge:-):-)

3
2. februar kl. 18:32
Hele verdens skraldespand

Med en geologisk kapacitet til at lagre op til 22 Gt CO₂, ifølge GEUS, har Danmark en unik mulighed for at blive et centralt knudepunkt for CO₂-lagring i Europa.

Den globale årlige udledning er ca. 40Gt, og atmosfærens indhold øges årligt med ca. 22Gt. Bare for at sætte det lidt i relief.

2
2. februar kl. 14:51
Re: Med de priser kan DACCS

Ja , det vil da være sygt sålænge  der brændes fossiler af et eller andet sted på kloden ,køb solceller,vindmøller eller akraft for pengene først ,når afbrænding ikke mere finder sted ,kan vi så se om naturen har brug for hjælp med resten.

1
2. februar kl. 14:33
Med de priser kan DACCS

Med de priser kan DACCS så forsvares? Umiddelbart lyder det billigere for EU at bygge anlæg, der fanger CO2 direkte fra f.eks. kinesiske kulkraftværker...