PFAS er langt farligere end pesticider – det kan (stadig) ikke ses på grænseværdierne

15. marts kl. 05:007
Artiklen er ældre end 30 dage

De seneste uger har organisationer og medier igen fokuseret ret ensidigt på pesticider i drikkevandet - selv om PFAS og andre kemikalier er et langt større problem, sundhedsmæssigt. Både Danske Regioner og Danmarks Naturfredningsforening har gentaget gamle tal om, at over halvdelen af drikkevandsboringerne i Danmark er forurenet med pesticider.

Det er naturligvis trist, at der er pesticider i drikkevandet – og endnu mere trist, at forureningen er over grænseværdien i mere end hver 10. boring. Men netop grænseværdien for pesticider er faktisk årsagen til, at der ofte prioriteres skævt, når drikkevandet skal beskyttes.

Eksperter har gjort opmærksom på problemet i årevis. I februar 2022 fastslog professor i miljøtoksikologi på Københavns Universitet Nina Cedergreen f.eks. over for Ingeniøren/WaterTech, at ét mikrogram af fluorstoffet PFOS er flere hundrede tusinde gange farligere for menneskers helbred end det meget udbredte pesticid-nedbrydningsprodukt BAM. Alligevel gælder der for pesticider et slags nultoleranceprincip, nemlig den grænseværdi på højst 0,1 mikrogram per liter drikkevand, der var den laveste koncentration, som det var muligt at måle, da reglerne blev indført i begyndelsen af 1990’erne.

Det politisk funderede nultoleranceprincip adskiller sig fra tilgangen til PFAS, hvor kvalitetskravet bygger på en årelang og kontinuerlig sundhedsfaglig vurdering fra Den Europæiske Fødevareautoritet, EFSA. Var grænseværdien for BAM sundhedsfaglig, skulle den ifølge Nina Cedergreen være flere tusinde gange højere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der mangler fuldstændig proportionalitet, konkluderede både Cedergreen og professor på Institut for Vand og Miljøteknologi på DTU, Hans-Jørgen Albrechtsen. Begge talte ved den lejlighed for at vurdere pesticiderne sundhedsfagligt og tage en grundig debat om, hvordan vi får mest sundhed for pengene.

Fagfolk har gentagne gange bakket de to professorer op. F.eks. påpegede Danmarks to største forsyningsselskaber Hofor og Novafos i WaterTech, at Tyskland og Frankrig har langt højere grænseværdier for DMS og andre såkaldte ’ikke-relevante nedbrydningsprodukter’ (dem med lavest sundhedsfare). DMS er i de senere år blevet vandforsyningernes nye store problemstof, og var i 2021 anledningen til, at fagfolk advarede om, at man i hvert fald i en årrække skal rense langt mere drikkevand. For DMS regner man normalt med, at den sundhedsmæssige grænseværdi burde ligge mindst 100 gange højere end den nuværende, politiske.

Men den ’grundige debat’ som professorerne og fagfolk har efterlyst, strander, inden den kommer rigtigt i gang. I marts i fjor skrev Miljøministeriet til WaterTech, at der ikke har været politisk flertal for at ændre den nuværende tilgang, og i august sagde miljøminister Magnus Heunicke (S) i et interview med WaterTech/Ingeniøren, at han anerkendte, at »det koster penge og er kompliceret at stille skrappe krav,« - men at det ville være en »kæmpe falliterklæring« at slække på kravene til pesticider, når »det danske drikkevand har så stor tillid i den danske befolkning.«

Også brancheorganisationen Danva er bekymret for, at mildere krav til pesticider ville føre til lavere forbrugertillid. Kilder i branchen peger desuden på, at det ville kræve usædvanlig meget politisk rygrad at foreslå – med udsigt til heftige angreb fra ngo’er og opposition.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet er dog, at det med tingenes skæve tilstand er dyrt for forsyningerne at finde nye boringer i nærheden eller rense, når man har for højt indhold af pesticidrester – og nogle gange er ingen af delene muligt. F.eks. er Hofor blevet nødt til at nedsætte den årlige produktion fra et af sine største vandværker i hovedstaden, Islevbro, med næsten to millioner kubikmeter. Årsagen er en forurening med DMS, der ikke ville have været et stort problem, hvis grænseværdien for DMS var sundhedsmæssigt fastsat.

Det paradoksale her er, at Hofor ifølge foreløbige testresultater har succes med at rense det langt farligere PFAS ud af drikkevandet med aktivt kul – men metoden kan ikke rense DMS, og forsyningsselskabet skal derfor bruge tid, kræfter og penge på at finde andre løsninger til pesticiderne.

De (alt for) skrappe krav til pesticider er en stor del af årsagen til, at Danmark risikerer at løbe tør for ’rent’ drikkevand i dele af landet. Ser man på vandforsyningen i Danmark under et, er der nok drikkevand. Men som Geus tidligere har påpeget, er grundvandsressourcen overudnyttet en række steder i landet – især omkring hovedstaden, hvor det i tørre somre tillige går ud over vandmiljøet i åerne.

Så længe politikerne ikke vil røre ved de misvisende grænseværdier, må man dog tackle det på anden vis, som en rapport fra Miljøstyrelsen også påpegede kort før jul. Det handler om bedre planlægning, både ift. vandforsyning til industri og landbrug og ift. sæsonmæssig variation i udbud og efterspørgsel (vandmangel forekommer selvsagt oftest om sommeren). Det handler også om at fjerne barrierer for alternative vandkilder til f.eks. industrien, hvor man bl.a. planlægger opgradering af spildevand til ultrarent vand til brug for PtX-anlæg. Og så handler det om, at vi i langt højere grad skal vænne os til at drikke renset vand - hvis vi altså fastholder de nuværende grænseværdier. mir

Illustration: slet.

 

Illustration: Ingeniøren.

7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
16. marts kl. 12:19
Re: Det er jo helt absurd

Hej Jens

Der er jo afgift på sprøjtemidler, hvor forsvinder de hen?

Fortidens syndere - uden nødvendig viden om konsekvenser - begået af landbrug, staten, kommuner og parcelhuse - har betydet at vandindvindingen er flyttet til landbrugsområder og skovområder. 

De betalte afgifter burde vel bruges til at løse problemerne?

6
16. marts kl. 10:29
§§ og metoder til at forebygge udvaskning af gl. jordforurening?

en sag i Odense om et økologisk gartneri illustrerer ret tydeligt et dillemma: hvad kan man kræve af en aktuel miljørigtig virksomhed, der ligger på en muligt forurenet grund?

Kommunen havde indledningsvist forbudt et økologisk gartneri at nedsive vandingsvand, hvilket ville have lukket gartneriet. Som jeg forstår det, har der på grunden  tidligere været et konventionelt gartneri, der muligvis har efterladt jordforurening med gamle pesticider. 

Men forbuddet var ulovligt, så nu fortsætter gartneriet (der således evt. kan bidrage til at sprede gammel pulje af pesticider i grundvandet). Pt. leder kommunen vist efter en anden §, de evt. kan bruge istedet for den, der blev afvist. 

Et alternativ for virksomheden kunne være at afskære deres vandingsvand og aflede det et sted uden jordforurening. Men det koster (måske for meget?) i investering. 

https://www.tv2fyn.dk/odense/staedig-gartner-naegtede-at-rette-ind-nu-traekker-kommune-paabud-tilbage
https://fyens.dk/odense/civil-ulydighed-reddede-gartners-forretning-nu-behoever-vi-ikke-at-foele-os-som-halvkriminelle 

5
16. marts kl. 09:27
svarede Lone Bech [4]
Re: Pesticidbrancens miljøpulje

man brugte sin tid fortrinsvist på at løse opgaven, fremfor at skændes om ansvar i retten

Hold da op, kan man det i system-Danmark??

4
16. marts kl. 09:24
Pesticidbrancens miljøpulje

en del af de pesticider, det omhandler, blev brugt for år siden - inden de blev forbudt. Dermed også inden der lovmæssigt var mulighed for at give en forurener et ansvar. Disse gamle pesticider ligger som en pulje, der langsomt enten nedbrydes eller nedsiver til det dybe grundvand. Stedvist muligvis ledsaget af nyere pesticider.

Men man kunne oprette en pesticidfond ala oliebranchens miljøpuljes koncept, finansieret via afgifter på det løbende salg af pesticider. Med  passende uvildige, kyndige i toppen og på rådgiverside.  Lade denne selv undersøge og oprense pesticid-forureninger, både gamle og nyere forureninger,  i dialog med vandmyndighederne. 

Det virkede ret effektivt mht. oprensning fra de mange tankstationer, da opgaven blev løst mere struktureret og  man brugte sin tid fortrinsvist på at løse opgaven, fremfor at skændes om ansvar i retten.

3
Redaktør, WaterTech - vandskribent, Ingeniøren -
15. marts kl. 17:07
Redaktør, WaterTech - vandskribent, Ingeniøren
Re: Det er jo helt absurd

Hej Jens

 

Tak for input. Det er helt oplagt, at vi stopper med at anvende stoffer, vi ikke ønsker at se i vores grundvand - det gør vi også allerede til en vis grad. Men mange stoffer er jo blevet anvendt i årtier, men er endnu ikke nået helt ned til de grundvandsmagasiner, hvor vi indvinder drikkevand. Så selv om vi stopper med alle problematiske stoffer nu, skal der renses mere i en årrække og/eller ændres grænseværdier, så de bedre afspejler de sundhedsmæssige risici.

 

bh, Michael, redaktør, WaterTech (Ingeniørens vandmedie)

2
15. marts kl. 10:47
Det er jo helt absurd

Det er jo helt absurd at vi står i den situation at vi skal prioritere mellem at have penge til at teste for det ene helbredsskadende stof i drikke vandet frem for det andet.

Den rigtige tilgang er vel at vi  (borgerne, industrien, landbruget) stopper med at anvende de stoffer som vi ikke ønsker at se i vores grundvand.

Alternativt kunne vi indføre et skarpere ansvarlighedsprincip, således at udgifterne til rensning af drikkevandet og sikring af miljøet pålignes forureneren. Da det kan være vanskeligt at finde den eksakte kilde til en given forurening, kan man ansvarliggøre producenterne af produktions- og sprøjtemidlerne ved, at de for hvert solgt middel skal indbetale til en erstatnings- og genopretningsfond.

Det er en metode der bliver anvendt indenfor andre erhvervsgrene.

1
15. marts kl. 08:53
Mere viden om PFAS's helbreds- og miljøeffekter

tænkte jeg pga. overskriften; den må jeg da læse. Men artiklen er primært en tale for at øge pesticid-grænseværdierne væsentligt. Bl.a. så vandrensningsbranchen får mere gang i forrretningen, og så man kan slippe for fortællingen om det ødelagte grundvand. 

Jeg vil ikke udelukke, at nuværende grænseværdier for nogle af stofferne af praktiske grunde bør ændres, fordi disse forureninger er så udbredte - hvis der altså er tilstrækkeligt med konkrete sundheds- og miljødata, der taler derfor. 

 

Men så skriv det da - også i overskriften.