Under store lagner havde Toyota gemt to elbiler. Eller rettere sagt, så havde selskabet gemt mockups af, hvordan to kommende Toyota-elbiler kunne komme til at se ud.
De to modeller var blevet fragtet til Søborg, uden for København, og den samlede danske bilpresse fik mulighed for at se dem tæt på.
Men der var nix-pille og ingen mulighed for at sætte sig ind bag rattet. Det havde nok ikke betydet det store, for der var sandsynligvis ikke noget rat, sæder eller instrumenter installeret.
Så hvorfor er det en nyhed, som Motorbloggen bevæger sig ud til? Jo, kort fortalt har vi gennem årene været kritiske over for Toyota og brokket os over, at en så stor bilproducent ikke kom ind i kampen, når det gjaldt elbiler.
Den eneste regulære elbil til almindelige mennesker hedder BZ4X og er en halvstor SUV. Bilen har fået fin omtale blandt biljournalister med hensyn til komfort og køreegenskaber, men virkelig ringe omtale for en rækkevidde, der er langt under normalen for biler i den størrelse og prisklasse.
Her skal det bemærkes, at Toyota selv kalder alle deres biler med en indbygget elmotor for ‘elektrificeret’ - det gælder både hybrid, pluginhybrid og rene elbiler. Derfor fik vi også at vide, at Toyotas salg i Danmark sidste år bestod af 66 procent ‘elektrificerede biler’.
På samme måde kørte selskabet for nogle år siden en intensiv international kampagne, hvor deres hybridbiler blev kaldt ‘selvopladende’ og med slagord som 'løber aldrig tør for strøm' og 'ubegrænset rækkevidde'.
Toyota er også flere steder i verden blevet beskyldt for at lobbye mod strammere klimalovgivning.
Hver gang jeg har skrevet om Toyota og deres mangel på elbiler, har jeg fået en venlig mail fra den danske pressechef Anders Tystrup, som i et klart og tydeligt sprog fortæller, at Toyota følger en ‘multiteknologisk strategi, som handler om, at der skal et samspil af flere forskellige teknologier til for at reducere CO2 hurtigst muligt på mest optimal vis.’
Direktør: Elbiler vil være i mindretal
Mere kontant lyder det fra bestyrelsesformand og tidligere administrerende direktør Akio Toyoda, der mener, at elbiler på verdensplan kun vil komme til at udgøre 30 procent af den samlede bilpark. Resten vil være hybridbiler, brintbrændselscellebiler og traditionelle biler med forbrændingsmotor.
Akio Toyodas argument er, at en milliard mennesker i verden lever uden elektricitet, og derfor er de begrænsede i deres valg. I det hele taget mener han, at beslutningen om hvilke biler der skal sælges, burde være styret af kunder snarere end lovgivningsmæssige eller politiske overvejelser.
Det skal her understreges, at Toyota langt fra er den eneste bilproducent, som har argumenteret og lobbyet mod en omstilling af bilproduktionen fra fossile brændsler til alternativer.
Den tyske bilindustri, med Daimler og BMW i spidsen, har brugt store summer på lobbyarbejde i EU for at stoppe og forhale tiltag, der skulle begrænse bilers klimapåvirkning.
Men så står vi alligevel her i Toyotas danske hovedkvarter og kigger på to kommende elbiler fra Toyota. Bilerne er en del af strategien om, at der i 2025 skal rulle 600.000 elektriske Toyotaer ud fra forhandlerne og 3,5 millioner i 2030.
Derfor skal der nu bygges elbils- og batterifabrikker, blandt andet i USA og udvikles nye batterityper.
Der var ikke teknikere til stede ved arrangementet i Søborg, som kunne gå i detaljer med batteriteknologien, men forventningen er, at Toyota i 2026 har et nyt batteri klar, som kan klare 800 kilometer på en opladning, oplade 10-80 procent på 20 minutter og med en prisreduktion på 20 procent sammenlignet med i dag.
I 2027 skulle der så komme et nyt, mere ‘folkeligt’ LFP-batteri med en ‘bipolær’ struktur, der vil være 40 procent billigere end i dag, men stadig give 20 procent længere rækkevidde.
Det tredje batteri kommer i 2027-2028 og er ekstra højtydende, hvilket kan give en rækkevidde på 1.000 kilometer.
2027-2028 bliver også året, hvor de første solid-state-batterier vil se dagens lys fra Toyota. Det bliver dog først i små serier. I 2030 skal der være masseproduktion.
Toyota er også i gang med at tage nye produktionsteknologier i brug, blandt andet deres egenudviklede gigacast til produktion af store strukturelle elementer.
Udviklet med kinesiske BYD
Men nu til de nye elbiler fra Toyota, der endelig fik trukket lagnet af (de nysgerrige har måske allerede gættet, at det var de samme biler, som Toyota præsenterede internationalt i december måned).
Den første hedder Sport Crossover Concept og er både lav og strømlinet. Bilen er udviklet sammen med kinesiske BYD.
Der er virkelig gjort noget ud af det ydre design, og hvis pladsen indvendigt er så rummelig, som Toyota påstår, så er det meget positivt. Jeg er vild med designet.
Bilen skulle blive næsten, som vi så den i Søborg, når den går i produktion og sættes til salg i Europa i 2025.
Anden model hedder Urban SUV Concept og er en kompakt SUV.
Hov, tænker man straks, er det ikke en Suzuki EVX? Alle mål passer og bortset fra lygterne, så ligner den på en prik.
Nå, men Toyota siger, at det er den mest populære bilklasse i Europa, og derfor skal selskabet være til stede med en elektrisk version i 2026. Den vil både kunne fås med forhjuls- og firehjulstræk og med to forskellige batteristørrelser.
Jeg synes, at begge biler ser godt ud, og hvis de bliver bare nogenlunde i den produktionsklare version, og hvis prisen ser fornuftig ud, så bliver det en sællert.
Mit umiddelbare bud er, at det bliver Urban SUV’en, som kommer til at trække de store salgstal. Men prisen skal ned under 300.000 kroner - ellers bliver det kineserne, som løber med omsætningen.
Samtidig er det positivt, at Toyota langt om længe har indset, at rene elbiler er vejen frem, og at Europa er et vigtigt marked.