Kystsikring mod stormflod: For vagt, for skævvredet og for sent

3. november 2023 kl. 05:0318
Leder
Illustration: TM.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der var jubel på den jyske vestkyst, da miljøminister Magnus Heunicke (S) efter en af de værste stormfloder i 100 år præsenterede regeringens udspil til en klimahandlingsplan, som skal øge beskyttelsen af kyster, byer, boliger og infrastruktur mod konsekvenserne af klimaforandringerne. “Kanon,” lød det fra borgmester Erik Flyvholm (V) i Lemvig Kommune, der også omfatter Thyborøn Kanal, som de lokale længe har ønsket indsnævret - et projekt til flere hundrede millioner kroner - for at holde den stadigt mere truende Nordsø stangen. 


Med i baglommen til vestkystjyderne havde ministeren over én milliard kroner til kystbeskyttelse, der blandt andet skal anvendes på sandfodning. Det kan modvirke, at Nordsøen gennembryder klitbarriererne på Vestkysten og dermed oversvømmer store lavtliggende områder i baglandet.

Indsatsen består i at pumpe sand og ral ud på havbunden foran strandene - og det skal ifølge regeringens udspil ske ud for Blåvand, Lønstrup og Skagen og de andre strækninger på den jyske vestkyst, hvor staten har påtaget sig ansvaret. Der skal også investeres i sluse- og kystanlæg i Thorsminde og Hvide Sande. 


Målet er ifølge ministeriet at beskytte Vestkystens 10.000 ejendomme, der repræsenterer en værdi på knap 14 milliarder kroner. Umiddelbart lyder det helt rigtigt at sikre værdier i den størrelsesorden. Men dykker man længere ned i planen, åbenbarer der sig både en skævvridning af, hvordan regeringen tilgodeser forskellige egne af landet, og nok også en for vag beslutningskraft i forhold til mere vidtrækkende - og nødvendige - indgreb for fremtiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Mens Vestjylland altså får en milliardpulje, kan resten af landet slås om en tilskudspulje på 150 millioner kroner - et beløb der er så lille, at fagfolk nu kalder det himmelråbende. Det synes næsten fjollet selvfølgeligt at nævne, men stigende vandstand og stormflod truer som følge af vores flade landskab værdier stort set overalt i den 7000 km lange danske kystzone. Så de midler, som politikerne mener, der kan afsættes, må prioriteres langt skarpere. 


Det er nemlig rigtig dyrt at beskytte ejendomme, men også strande, naturområder og havnepromenader med diger og højvandsmure - eller beredskabsudstyr. Lad os tage et par eksempler: Aabenraa har investeret 53 millioner i en ny pumpe, som skal beskytte byen mod vandmasser fra landsiden. I Køge koster en ny højvandsmur samt nye diger og sluser knap 27 millioner kroner at anlægge, og på strækningen fra Tjæreborg til Darum syd for Esbjerg vil man poste 29 millioner kroner i beskyttelse mod Vadehavet. Lemvig by fik for 10 år siden den næsten berømte 350 meter lange betonmur på tværs af havnearealet for 18 millioner kroner; en mur der ikke holder evigt men skal forhøjes. I København vurderes en ydre stormflodssikring at koste mindst 3-4 milliarder kroner.


Gabet mellem behov og bevilling bliver heller ikke mindre med tiden. Alene fordi anlægsprojekter generelt er ramt af stigende priser på arbejdskraft og råvarer. Det ses eksempelvis i Solrød Kommune, hvor en sluse, en spunsvæg og et dige er fordoblet i pris fra oprindeligt seks millioner til 12. Og der er altså ikke meget nyt i forhold til, at det haster med at komme i gang: Truslen som følge af klimaforandringerne har fagfolk forudset i årtier. 


Samtidig er det rigtig dyrt, når naturens elementer først raser. Vi så det efter stormfloden forrige weekend: Diger blev gennembrudt, sluseporte bristede, skaderne var enorme. Også det havde fagfolk set komme. Beregninger har for længst fastslået, at i alt 30 danske byer forventes at få skader på hver over 1 milliard kroner, hvis ikke vi sætter ind og beskytter bedre mod de stormfloder og havvandsstigninger, som vi vil opleve i et 100 årigt perspektiv. 

Artiklen fortsætter efter annoncen


De fire byer i toppen er København, Grenå, Aarhus og Køge med en risiko for skader på hver mellem 6 og 7,5 milliarder kroner. Set på landsplan vurderede Cowi i 2017 skadepotentialet til i alt 93 milliarder kroner. DTU har på grundlag af tal fra FN’s klimapanel IPCC beregnet, at alene i København og Aarhus er bygninger for 63 milliarder kroner i fare. Men den risiko vil regeringen altså smide sølle 150 millioner kroner efter at beskytte. 


Mismatchet mellem forebyggelse og risiko er flere steder nu så gabende, at Nationalbanken har peget på Københavns Sydhavn, Aarhus og Nordsjælland som områder, hvor risikoen for skader fra stormflod nu er så stor, at mange ejere af lejligheder og andre bygninger reelt risikerer at være insolvente, fordi deres lån er større end ejendommens værdi set i det aktuelle risikoperspektiv.


Der er brug for, at Folketinget udviser større mod, så vi kommer på forkant med de klimaforandringer, som uvægerligt er på vej. Beslutningerne kommer ikke alene for sent, men er også for svage. Et er, at staten er nødt til at kunne gribe ind, for at sandfodring, diger eller sluser ét sted ikke øger risikoen for oversvømmelse et andet sted.


Vigtigere er det, at vi må indse, at vi ikke kan beskytte alt - og Vestkysten er ikke det område i Danmark, hvor de største værdier findes i kombination med den største naturrisiko. Her er det langt vigtigere fx at prioritere Øresundskysten og Aarhus. Andre steder må Folketinget tage hårde og særdeles langsigtede beslutninger om byområder, som ikke kan og skal beskyttes, men som skal flyttes ind i landet eller nedlægges. Her kunne vi med fordel lade os inspirere af briterne, som er meget længere i sådanne alvorlige, langvarige og meget dyre planer.

Alternativet - at vi plastrer landet til med diger og porte - vil vise sig mange steder ikke at være et tilstrækkeligt værn mod forandringerne. Og kan i øvrigt også ødelægge naturværdier i vandmiljøet bag forskansningen. /hm
 

18 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
18
8. november 2023 kl. 18:03
Re: Hvofor?

Mon ikke årsagen til den nuværende ordning med en fond er begrundet i bemærkninger mv. til det oprindelige lovforslag ?

Altså: LOV nr 340 af 06/06/1991 Lov om erstatning for skader forårsaget af stormflod, som senere er ændret flere gange.

17
8. november 2023 kl. 17:05
Hvofor?

Det ville være langt sundere at blande staten udenom. Standard hypoteks lånebetingelse burde indeholde en klausul om at ejendommen skal forsikres mod oversvømmelser. 

 

Hvis der ikke er lån i ejendommen, kan ejeren naturligvis vælge at tage risikoen selv. Andre vil finde at det måske ikke er en god ide at bygge netop her. På langt sigt vil det løse problemet

 

16
7. november 2023 kl. 14:03
Re: Re: Re: Re: En væsentlig detalje

Det er korrekt, at bidraget til fonden er fastlagt af staten og dermed ligner er sædvanlig skat (bortset fra at bidraget er målrettet og synligt for grundejere, men gemt bag omkostningsbestemt lejebetaling). Løsningen er måske lavet fordi den årlige udgift ikke kan budgeteres OG dermed passer dårligt på en finanslov; opsparing i en fond er måske mere velegnet, idet svingninger i udgifterne kan absorberes - forhåbentligt.

Præcis. Det er støtte, som er gennemtvunget af staten, uanset hvad man måtte kalde det.

I forhold til artiklens klage over at vestkysten får alle pengene, så er det uvæsentligt hvad man kalder det. De udsatte, også på østkysten, får i høj grad statsbestemt støtte fra hele landet. Så man kan også se fordelingen af midlerne til kystbeskyttelse, som et forsøg på at rette op på en gammel skævhed. Det er sådan set min pointe.

Husejeren, som må se sit hus forvinde i Vesterhavet, uden at få en fregne, har også betalt til stormflodsfonden. 

Jeg har en brandforsikring på huset, ud fra den betragtning at det også kan rammes af ildsvåde. En brandforsikring som er gradueret efter risikoen for brand. Men jeg betaler også til stormflodsfonden, selvom huset ligger ca. 70 m over havoverfladen.

Du kan sagtens have ret i at fonden betaler evt. overtræk tilbage til statskassen. Det ville jeg ikke anfægte. Jeg læste det, tydeligvis fejlagtigt, som at pengene skulle komme tilbage til bidragsyderne. Det ser jeg ikke ske.

15
4. november 2023 kl. 21:30
Re: Re: Re: En væsentlig detalje

Der er efter min opfattelse et antal fejl i din replik.

Staten har ikke en opsparing; staten har gæld, og eventuelt overskud bruges til at nedbringe gælden (siden Anker Jørgensen opgav i 1980’erne). Jeg ved faktisk ikke, hvis situationen skulle opstå, hvordan det håndteres, hvis der er overskud og ingen statsgæld.

Er der en cand.polit. / økon blandt læserne ?

En fond er modsætningsvis en opsparing; den løber over mange år med løbende indtægter (opkrævet fra samtlige boligejere (med grundejerforsikring)). Med ujævne mellemrum optræder stormfloder i dele af landet; fonden udbetaler en forsikringsdækning (omfang og tilstrækkelighed ufortalt). Hvis, naturligvis mod forventning (beregninger), udbetalingen overstiger fondens kapital, så træder staten til og dækker differencen (et forsikringsselskab ville gå konkurs hvis også genforsikringsdækningerne er utilstrækkelige) OG alle forsikringstagere ville måske få lavere eller ingen dækning.

Som jeg skrev, så tror jeg dette overtræk på fonden betales tilbage når fonden kan.

Statistiske hændelser, som ligger til grund for bidragsberegningerne, kan ifølge dagens natur dels være hyppigere end forventet, dels være dyrere end forventet, dels komme meget tæt. Derfor er statsgarantien vigtig, og det er et alternativ til sædvanlig genforsikring (som typisk aktiveres ved storm- eller orkanskader samt skybrud).

Det er korrekt, at bidraget til fonden er fastlagt af staten og dermed ligner er sædvanlig skat (bortset fra at bidraget er målrettet og synligt for grundejere, men gemt bag omkostningsbestemt lejebetaling). Løsningen er måske lavet fordi den årlige udgift ikke kan budgeteres OG dermed passer dårligt på en finanslov; opsparing i en fond er måske mere velegnet, idet svingninger i udgifterne kan absorberes - forhåbentligt.

14
4. november 2023 kl. 19:29
Re: Re: En væsentlig detalje

Det er IKKE statstilskud.

Det fungerer på samme vis. Staten pålægger forsikringsselskaberne at tvangsopkræve et beløb fra alle husejere, som så fordeles til dem der bor så de rammes af stormflod.

Statens penge er dine og mine. Om de kommer forbi statskassen, eller en statslig fond er ligegyldigt. Og nej, det er ikke noget lån. De boligejere, som ikke har bosat sig udsat, får aldrig en øre igen.

Der er en del af den slags ordninger, hvor staten foranstalter en omfordeling af midler eller omkostninger. Det kunne lige så godt være via statskassen. Årsagen kan man kun gætte på. Mit gæt er at politikerne mener at det får naive vælgere til at tro at skattetrykket er lavere, end det reelt er.

13
4. november 2023 kl. 13:12
Re: Det virker også som om

Det er rigtigt og alle byggetilladelser og forsikringer burde indeholde klausuler om dette. Jfr. f.eks. min kommentar #12 om København.

Tilsvarende kunne forsikringer af bygninger, som ganske vist ikke er mod stormflod, jo indeholde en indbygget opsigelse: “På grund af bygningens kote udløber forsikringen under alle omstændigheder 2050.”.

Det ville være et signal, selvom jeg udemærket ved at forsikringer altid kan opsiges til forfaldsdagen, så ville det være et langtidssignal.

I øvrigt ville tilsvarende være godt med hensyn til skybrud - hvorfor skal gentagne skader dækkes uden grundejerne foretager sig noget som helst (højvandslukke, separation / faskiner til tagvand).

12
4. november 2023 kl. 13:02
Re: Rettidighed

Men aligevel ? Det nye byggeri i Københavns Sydhavn var vist centimeter fra oversvømmelse af stueetagerne ved sidste stormflod. Spørgsmålet bliver, lm Københavns Kommune ved uagtsomhed har givet tilladelse til en for lav kote ?

Lidt svært at føre noget ved nu.

Anderledes i ældre bebyggelser (Køge), hvor koterne er gamle.

Jeg taler fortsat for opsætning af “kote-skilte” passende steder i udsatte byer og bebyggelser. Det kan jo bare være runde tal 2 m, 2,5 m 3 m OG placeret i den rigtige højde (ikke fast højde over fortov med brudne tal). Så kan beboerne forholde sig til vandstandsrekorder. “Er mit gulv / kælder over eller under en 20 / 50 / 100 års hændelse ?”. Skal jeg mon parkere min bil her, når varslet lyder på 2 m højvande ?

11
4. november 2023 kl. 12:52
Re: En væsentlig detalje

Det er IKKE statstilskud.

Ordningen er en kollektiv forsikring betalt af alle husejere. Staten yder så en garanti for forpligtelserne. Jeg tror det er et lån, som efterfølgende betales tilbage af fonden. .Antagelig sættes bidraget til fonden op efter de nye erfaringer.

Man kan så undre sig over fordelen ved en fond >< dækning af hvert forsikringsselskab. Men måske er der en historisk lokal-dækning i nogle selskaber, som ville blive særlig hårdt ramt og som så ikke kunne dække.

10
4. november 2023 kl. 12:37
Det virker også som om

Det virker også som om politikere ikke helt vil indrømme hvor meget havet kommer til at stige. Vi kigger på knap en meter over de næste 75 år.

9
3. november 2023 kl. 13:15
Re: Re: Diger - ferskvandssø og saltvands sø

Jo - en høfte, rev eller stensamlinger kan sikkert fint bruges mange steder. Det vil tage kraften ud af bølger. Jeg kender ikke grænser for den ene eller den anden (sikrings-) model.
For at undgå erosion kan bølgernes kraft mindskes ved at lade dem løbe af, ved at et dige har en lille stigning. Hvis de slår over, så begynder de at grave på bagsiden af diget som så kan give et hul.

8
3. november 2023 kl. 11:58
Re: Diger - ferskvandssø og saltvands sø

Hej Allan

Kunne en 'høfte' på langs med stranden af sten o.lign. et stykke uden for stranden ikke få bølgerne til at 'brække' fra store til små bølger, det er vel vanddybden der afgør bølgehøjde. Med mindre bølger vil der være mindre erosion af kysten.

Det vil ikke ændre noget på vandstanden, men ved højere vandstand, vil små bølger give mindre påvirkning end store bølger

7
3. november 2023 kl. 11:15
Diger - ferskvandssø og saltvands sø

Der står: "Alternativet - at vi plastrer landet til med diger og porte....... kan i øvrigt også ødelægge naturværdier i vandmiljøet bag forskansningen"

Man kan også bygge diger med omtanke og skabe et godt vandmiljø på lav land.

På vestkysten ud for Tønder blev det fremskudte dige bygget så land kan rejse sig. Man byggede også en ferskvandssø og en saltvands sø mod syd mod Tyskland.
Saltvandssøen har et rør ind fra havet så der kommer vand ind ved højvande. Dette rør spærres ved unormal højvande og ved storm.
Ferskvandssøen er fra åens udløb.
Kombinationen med lav land og to forskellige typer søer giver et kæmpe stort spisekammer for mange fugle og man ser sort sol i områderne. Dette åbner området for mange flere typer dyr og i sidste ende kan stier og broer give et rekreativt område for både gående og cyklende.

Dette kan være inspiration til ikke at ødelægge vandmiljøet "bag forskansningen".

6
3. november 2023 kl. 09:55
Rettidighed

Nu er der tale om en 100. års hændelse (eller 50. års med klimaforandring medtaget).

Meget kan forebygges som bare det at undgå sårbare byggeri ved kysterne. Skal der mere faste højvandsdiger og højvandsluser til er der tid til at ændre kystlove, cirkulærer , planlægge, beslutte finansiering og bygge over flere valgperioder.

Måske byrødderne i Danmark til planlægge med en længere tidshorisont, folketing og regering begynde at arbejde for Danmark.(Det passer fint nu socialdemokraterne hylder arbejdet, så de går vel forrest som det gode eksempel)

5
3. november 2023 kl. 09:42
Re: En væsentlig detalje

Med tilhørende infrastruktur. For bygges der højhuse til flere tusinde, så følger infrastruktur med. Den vil komme i risiko.

4
3. november 2023 kl. 09:17
En væsentlig detalje

Husejere, hvis huse bliver oversvømmet ved stormflod, får erstatning gennem vores alles forsikringer (= statstilskud). Husejere hvis huse ryger i havet får ingenting.

Det var da nærliggende at sætte en generel regel, der siger at nye byggerier der er lagt, hvor der har været oversvømmelse indenfor de seneste 50 år IKKE vil kunne modtage erstatning fra stormflodsfonden.

Og en sådan regel skal selvfølgelig gælde overalt. Hvis diverse nye havnebyggerier ikke er bygget under hensyntagen til oversvømmelser, så skal det selvfølgeligt ikke belønnes. At gå rent efter ejendomsværdier vil gøre netop det.

3
Redaktionschef, nyhedsredaktør -
3. november 2023 kl. 07:31
Redaktionschef, nyhedsredaktør
Re: Utilsigtet dobbeltnegation

Tak for det. Er rettet. 

2
3. november 2023 kl. 07:16
Utilsigtet dobbeltnegation

“Det kan modvirke, at Nordsøen ikke gennembryder klitbarriererne”.

Det er vist ikke det, der er ment. Der skulle nok have stået enten “Det kan modvirke, at Nordsøen gennembryder klitbarriererne” eller “Det kan bevirke, at Nordsøen ikke gennembryder klitbarriererne”.

Sjusk.

1
3. november 2023 kl. 07:04
Tak!

Cit: 

Vigtigere er det, at vi må indse, at vi ikke kan beskytte alt - og Vestkysten er ikke det område i Danmark, hvor de største værdier findes i kombination med den største naturrisiko. Her er det langt vigtigere fx at prioritere Øresundskysten og Aarhus. Andre steder må Folketinget tage hårde og særdeles langsigtede beslutninger om byområder, som ikke kan og skal beskyttes, men som skal flyttes ind i landet eller nedlægges.

ENDELIG er der nogen, der skriver det. Det næste bør være en detaljeret økonomisk analyse. Businesscases, tak...