Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

COP28 i Dubai er åbnet i dag – hvad er det vigtigste?

2. december 2023 kl. 12:0634
COP28 i Dubai er åbnet i dag – hvad er det vigtigste?
Illustration: MI Grafik.
Artiklen er ældre end 30 dage

Denne blog er skrevet på vej til Dubai, hvor jeg de næste to uger deltager i FN’s årlige klimakonference, COP28. Det handler om de måske to vigtigste emner om langt større CO2 reduktioner og øget klimafinansiering til de fattige lande. Det særlige denne gang er, at COP28 skal gøre status på den globale klimaindsats, som den ser ud nu, otte år efter Parisaftalen og halvvejs mod år 2030 - det såkaldte Global Stocktake.


På otte år er det lykkedes at få udledningerne ned med blot to procent. Det viser FN’s Emission Gap Report. For at verden holder temperaturstigningen siden industrialiseringen under 1.5°C, skal udledningerne reduceres med yderligere 42 procent inden 2030, udover  de vedtagne klimaplaner i verdens lande.

 

OM FORFATTEREN

Hans Peter Dejgaard deltog i COP15 i 2009, og har siden COP21 i 2015 i Paris deltaget i de årlige COPs. COP er forkortelsen for ’Conference of the Parties’, som er det øverste beslutningsorgan og blev etableret med klimakonventionen i 1992. Han er medforfatter og har forestået mange af beregningerne til denne Oxfam International-rapport: ”Climate Finance Shadow Report 2023: Assessing the delivery of the $100 billion commitment (juni 2023)
IDA Global Development arrangerer den 19. december kl. 17.00 et møde, hvor hjemvendte fra COP28 fortæller om forhandlingerne. Tilmelding HER

 Temperaturstigningen skyldes som bekendt det højere atmosfæriske indhold af CO2. Før industrialiseringen, i år 1850, var CO2-koncentrationen i atmosfæren 280 ppm (parts per million), og koncentrationen var i 2022 steget til 417 ppm. Prognoserne fra FN’s miljøorganisation, UNEP, peger lige nu mod en temperaturstigning på mellem 2,5 og 2,9 grader i slutningen af dette århundrede - vel at mærke under forudsætning af at alle landene opfylder nationale reduktionsmål i deres klimaplaner. I FN-forhandlingerne kaldes det NDC for Nationally Determinated Contributions, som f.eks. Danmarks 70% mål.  


Det haster at reducere olie og gas 


Det allervigtigste først: Skal de fossile brændsler ud eller blive? På COP26 i Glasgow lykkedes det endelig at få skrevet ind i den endelige tekst, at kul skal »nedtrappes«. Denne gang vil det være en sejr, hvis COP28 vedtager at nedtrappe brugen af olie og gas. Tænk sig, at den vedtagelse aldrig er blevet indgået tidligere. I Dubai kæmper EU – herunder Danmark – for at alle fossile brændsler helt skal »udfases,« og at brugen af dem skal toppe i dette årti.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Det er de Forenede Arabiske Emirater, der er værter for COP28, og formanden for COP28, emiratiske Dr. Sultan Al Jaber, har bedt vores minister for global klimapolitik, Dan Jørgensen, om sammen med hans sydafrikanske ministerkollega, Barbara Creecy, at facilitere COP28’s vigtigste forhandlingsspor med det Globale Stocktake. Vi kan være stolte over, at Danmark har fået den rolle, og man kan roligt gå ud fra, at embedsmændene omkring Dan Jørgensen får travlt. 


Hvem tager regningen: Tab og Skader-fonden 


For udviklingslandene bliver finansiering en topprioritet, som kan opdeles i henholdsvis en klimatilpasningsdel og i ’Tab og Skader’-fonden (The Loss and Damage fund på engelsk). Først om det sidste. 


For næsten et år siden vedtog COP27 i Ægypten at oprette en fond til at svare på behovet for at kompensere for tab og skader fra klimaforandringernes hærgen i ’særligt sårbare udviklingslande’. Siden har Danmark siddet med i en forberedende komite, som fremlægger et konkret forslag om fondens struktur til COP28 i Dubai. På det sidste møde gav udviklingslandene sig, så fondens første fire år bliver under Verdensbankens vinger som ønsket af EU og USA.


Det er svært at se, hvordan denne fond kan fyldes op med tilstrækkelige midler til de mange erstatninger. Denne gang går det ikke, at de snuppes fra ulandsbistanden, som det primært er sket for at nå løftet fra COP15 i København i 2009 om at afsætte 100 milliarder dollars årligt. Der må andre kilder til den nye ’Tab og Skader’-fond.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Midlerne kan rejses gennem eksempelvis afgifter på flyrejser og skibstransport, og fra at beskatte firmaer indenfor det fossile (kul, olie og gas).  Det er en topprioritet hos de ca. 1.900 NGOer (civilsamfundsorganisationer), der er organiseret i Climate Action Network (CAN), hvor der blandt de meget aktive kan nævnes Folkekirkens Nødhjælp, CARE og Oxfam Danmark.    


Det bliver spændende, hvad de fattige lande får med hjem denne gang. De har næsten ikke bidraget til de historiske udslip, men rammes i højeste grad af konsekvenserne. Derudover er de ikke som Danmark forsikret, hvor senest Naturskaderådet er i gang med at udbetale over en milliard kr. i erstatning for skader forårsaget af oversvømmelserne fornylig.


Klimatilpasning i fattige lande


En ny rapport fra OECD viser et samlet overslag på 89 mia. dollars i 2021 i samlet klimabistand, hvilket vil sige, at der mangler 11 mia. i at nå løftet fra Bella Centret om 100 milliarder dollars årligt fra år 2020. Som det ses af figuren nedenfor, har stigningstakten været faldende de senere år.

OECD forventer, at de årlige 100 mia. dollars i klimabistand er nået i 2022. Det store problem er, at støtten de sidste par år har været nedadgående til klimatilpasning (engelsk: adaptation). I stedet for 24 mia. dollars, burde bstanden til klimatilpasning være det dobbelte, hvilket blev understreget som en COP26 beslutning fra Glasgow. 

Illustration: OECD.

De rige lande fandt endog store beløb til Covid19 og Ukraine-krigen. Hvor stor er villigheden til at gøre det samme for klimatilpasning og ’Tab og Skader’-fonden? Det vil jeg sidde på de bageste stolerækker og høre nøje efter i de store air-conditionerede mødesale i Dubai. Nu ser jeg frem til to ugers konference i Dubai. I de kommende blogs skriver mine kollegaer fra IDA, som også deltager. 

34 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
37
7. december 2023 kl. 15:47
Re: Oversvømmelserne?

Hvis man er klimaskeptiker går man selvfølgelig med UAH, som jo har tet tætte økonomiske bånd til den amerikanske fossilindustri

 

😉

36
7. december 2023 kl. 15:34
Re: Oversvømmelserne?

[33] 

Der findes tre temperaturserier udregnet med udgangspunkt i samme satellitdata. Den ene serie (UAH) viser en svagere stigningstakt end de to andre (STAR/NOAA og RSS). Hvilken skal man så stole på?

Holdet bag STAR/NOAA har så for nylig, for at få klarhed, gennemgået egne regneprocedurer og fandt fejl. Gennemgangen endte op med med en artikel fra STAR/NOAA teamet, der konkluderede, at UAH's kurve er den mest retvisende og STAR/NOAA's egne og RSS's viser overdrevne temperaturstigninger. UAH-kurven er derfor den jeg holder mig til. https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2022JD037472
 

34
7. december 2023 kl. 13:30
Re: Oversvømmelserne?

En hurtigt googling fortæller mig, at verdenshavene vejer ca. 2000 gange så meget som atmosfæren og vand er det kendte stof med størst varmefylde.

Din pointe er forstået og ok, men "varmefylde" er i henhold til allerede aldrende termodynamiske opfattelser erstattet af "varmekapacitet". (Varme kan ikke "tage ophold i et stof" og er i stedet energi under transport som følge af en temperaturdifferens). Strengt taget mener du nok også masse, når du skriver "vejer".

Og i #29:

Og nu indeholder troposfæren jo også en forsvindende lille del af den globale temperatur - såeh?

antager jeg, at du mener energi eller varmekapacitet i stedet for temperatur.

I disse tider med termodynamik-blasfemiske elkedler og turbine-bypass, kommer sådan noget pedanteri (fra min side) sig dog ikke så nøje, og din mening går fint igennem.

 

33
7. december 2023 kl. 13:25
Re: Oversvømmelserne?

Hvor får du de 0,4C fra Bjarne? Det kan næsten være den ekstremt kontroversielle “kilde” UAH.

 

Andre kilder vil sige omkring 0,8

32
7. december 2023 kl. 12:35
Re: Oversvømmelserne?

Gennem de seneste tre årtier er globaltemperaturen steget med 0,4 grader, men var i 1990 af IPCC, ud fra deres bud på klimasensitiviteten, spået til at stige 0,9 grader, 0,3 grader pr årti.

31
7. december 2023 kl. 12:13
Re: Oversvømmelserne?

jaså(?) Hvor er så 'resten' ;)

Touché - jeg skulle selvfølgelig have skrevet øvre troposfære (200-300 hPa)

 

Men langt hovedparten af energien i den globale opvarmning er - selvfølgelig - i havene. 

En hurtigt googling fortæller mig, at verdenshavene vejer ca. 2000 gange så meget som atmosfæren og vand er det kendte stof med størst varmefylde.

30
7. december 2023 kl. 12:01
Re: Oversvømmelserne?

Og nu indeholder troposfæren jo også en forsvindende lille del af den globale temperatur

jaså(?) Hvor er så 'resten' ;)

29
7. december 2023 kl. 11:14
Re: Oversvømmelserne?

Tjah hvis man ikke cherry picker troposfæremålinger, så ja.

 

Og nu indeholder troposfæren jo også en forsvindende lille del af den globale temperatur - såeh?

27
7. december 2023 kl. 10:36
Re: Oversvømmelserne?

IPCC holder stadig på at klimasensitiviteten ligger på 1,5 - 4°C (har gjort i over 30 år), hvor det så har vist sig, at der er store uoverensstemmelser mellem hvad IPCC-værdien vil afstedkomme af temperaturstigning, og det der faktisk er målt.

Det er ikke sandt. De faktiske temperaturstigninger ligger faktisk ret pænt midt i de mange modellers forudsigelser

 

Det betyder også, at dine teorier om lille eller ingen feedback ikke holder stik.

26
7. december 2023 kl. 10:33
Re: Oversvømmelserne?

Så langt, så godt. Uenigheden starter ved, hvor stor indflydelse CO2 har på klimaet (en fordobling fra 400 til 800 ppm giver en forøgelse af radiative forcing på 2,8-3,0 W/m2, ifht. et gennemsnit på 317 W/m2. 1% ekstra radiative forcing svarer til 0,3 C ekstra), og omkring, hvor stort et problem det er, hvis temperaturen stiger (yderligere) 1-2 grader C. 

Min pragmatiske erfaring siger mig, at når der er uenighed, er observation af fakta altid en mulig løsning.

 

Nu er uenigheden jo heller ikke særligt udtalt - i og med +99% af klimaforskerne deler konsensus - og at denne konsensus faktisk paser sammen med de observerede data = 1,3C for den første  50% forøgelse af CO2.

 

Ekstrapolerer vi det til den forecastet for 2100 (hvilket er hvad IPCC just har jort), ender vi op med yderligere ca 1,6C = total på 2,9C.

 

Problem? Vi skal temmelig langt tilbage for at finde tilsvarende temperaturer, nemlig Eem - og dermed er der jo ikke rigtigt noget samfund at sammenligne sig med. Det vi dog ved, er at havniveauet var ca. 8 meter højere end i dag - det kan godt vise sig at være et problem for de milliarder af mennesker, der så må relokere - og for dem, der skal modtage de relokerede. Derudover kommer øget ørkendannelse - men måske kan tilgængelighed af nyt landbrugsland i nuværende permafrostområder kompensere for det? Det bliver ikke noget simpelt teknologifix - - -

25
6. december 2023 kl. 14:09
Re: Oversvømmelserne?

Godt indspark [24]. 
Vi er på en halv fordobling af CO2 fra 280 ppm. En hel fordobling fra 400 ppm vil give en ekstraforcing på 3,9 W/m², som medfører en ektraudsendelse af energi fra jordoverfladen på 3,9 W/m², hvorved nettoudledningen af energi til verdensrummet forbliver uændret (jfr Le Chatelier's princip). Fra jordoverfladen kommer i forvejen 394 W/m², så fordoblingen giver en temperaturforøgelse på 0,7°C. - Den første halve fordobling 0,4°C. Den næste 0,3°C!

Herefter begynder klimavidenskabens interne slagsmål! 
Det vil være sådan, at enhver temperaturstigning vil frembringe samme forstærkning (feed-back) uanset årsag. Nogle forskere siger, at der ikke er nogen feed-back, så klimasensitiviteten er netop disse 0,7°C. Andre siger så, at der er lidt og ikke nemt at regne præcist ud og skyder så på ca cirka 1°C for klimasensitiviteten. 
En interessant artikel viser en udregning baseret på målinger, hvor der både er en stigning og et fald, men til sammen bliver det til en stigning oveni på 12,4 pct. 
IPCC holder stadig på at klimasensitiviteten ligger på 1,5 - 4°C (har gjort i over 30 år), hvor det så har vist sig, at der er store uoverensstemmelser mellem hvad IPCC-værdien vil afstedkomme af temperaturstigning, og det der faktisk er målt. Hvis værdien er lav (mit standpunkt) kan vi godt aflyse klimakrisen

24
6. december 2023 kl. 13:21
Re: Oversvømmelserne?

Den totale historiske emission af CO2 er 1,5x10^12 ton = 34x10^15 mol CO2.

https://www.google.com/search?q=total+historical+emission+of+co2+from+fossil+fuels&rlz=1C1GCFP_enDK1084DK1085&oq=total+historical+emission+of+CO2+from+fossil+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgBECEYChigATIGCAAQRRg5MgkIARAhGAoYoAHSAQkxNTQ5M2owajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Massen af afmosfæren er 4 x pi x (6x10^6m)^2 m2 x 100.000 N/m2 / 9,82 = 4,6x10^18 kg. Ved en middel molmasse på 29 g/mol giver det: 1,6x10^20 mol luft. 

Dividerer man de to tal med hinanden, får man 214 ppm stigning fra emissionen. Og da den målte stigning er 140 ppm, er det sandsynliggjort, at stigningen er menneskeskab, idet der er udledt 1½ gange mere end vi finder i atmosfæren.

Så langt, så godt. Uenigheden starter ved, hvor stor indflydelse CO2 har på klimaet (en fordobling fra 400 til 800 ppm giver en forøgelse af radiative forcing på 2,8-3,0 W/m2, ifht. et gennemsnit på 317 W/m2. 1% ekstra radiative forcing svarer til 0,3 C ekstra), og omkring, hvor stort et problem det er, hvis temperaturen stiger (yderligere) 1-2 grader C. 

23
6. december 2023 kl. 01:47
Re: Storstilet opdyrkning, sol og ørken-PtX?

Det kan nok godt læses(?) men i mit tidligere indlæg #15 skulle ”tykhedsskabende” have været ”tryghedsskabende” og ”donerlandene” donorlandene :-(   

”””Vind og sol ville stadig skulle udbygges og være det (kvantitativt) meste, men en stor dårligt udnyttelig del ville kunne undværes og ligeledes en hel masse dertil ekstra fornøden dyr og/eller tabsbehæftet lagring, infrastruktur mv. ”””

Stadigt ikke uvildigt og nu måske blot til de evt. interesserede kan tilføjes:

Alligevel har bl.a. lobbyister haft held til at få mange både politikerne og deres vælgere til at opfatte, at et rigeligt to-cifret antal GW af både noget el-producerende og el-forbrugende vil være det bedste, og at etableringen kun kan gå for langsomt. Dette næppe med mange tanker for, at det alt sammen vil skulle fremstilles, opstilles, serviceres og slutteligt skrottes og fornys, hvilket vil være forbundet med både ressourceforbrug og CO2-emissioner, der gør især den dårligst udnyttelige sidste del væsentligt ringere end næsten CO2e-neutral. Der vil endda skulle tilføjes en hel masse yderligere dyr, tabsbehæftet, og ressourceforbrugende CCS og/eller noget andet CO2e-negativt, for f.eks. blot at gøre helheden CO2e-neutral. 

Ud over at blot nogle få regulerbare GW el og varme vil kunne reducere behovet for alt det nævnte markant, vil (især igen videreudviklet) biokraftvarme på især velvalgte (ellers klima- og på andre måder miljøbelastende) organiske restprodukter dels kunne virke CO2e-reducerende (dvs. også ud over virkningen af fossil fortrængning) og dels kunne etableres forbrugsnært i allerede etableret infrastruktur til både el og restvarme.

Noget lignende velvalgt bio-kraftvarme kan også indgå i nævnte ”ørken-PtX”, og her til bl.a. at producere el om natten, restvarme til opvarmning/køling/afsaltning og biokoks, idet biokoksen formentlig både vil kunne reducere vandbehovet til opdyrkningen og medføre en selvforstærkende kulstofdeponering i dyrkningslaget.

Ligesom i DK kan man endda benytte samme (forkoblede) biokraftvarme-forgasser til den ligeledes restbiomassebaserede produktion af (kulstofholdig) produktgas til PtX, i tidsrum, hvor dampkredsen blot varmholdes, idet el i stedet leveres af solen i dagtimerne.

22
3. december 2023 kl. 23:00
Re: Oversvømmelserne?

Skal jeg tolke dit svar således at du anerkender, at menneskeheden er ansvarlig for det stigende CO2-indhold i atmosfæren?

ja, sådan må du da gerne 'tolke det'...hvis ellers dét kan glæde dig? ;)

(Men hvad dét lige har at gøre med min kommentar (#20), kan jeg nu ikke rigtigt greje!?).

21
3. december 2023 kl. 21:59
Re: Oversvømmelserne?

Men dét har jo (i sammenhængen) underordnet betydning.

Skal jeg tolke dit svar således at du anerkender, at menneskeheden er ansvarlig for det stigende CO2-indhold i atmosfæren?

20
3. december 2023 kl. 21:25
Re: Oversvømmelserne?

Sjovt nok viser de selvsamme iskerneboringer, at indholdet af CO2 i atmosfæren på intet tidspunkt, i de seneste 1 millioner år, har været højere end 300 ppm

, hvilket vel så blot viser, at temperaturvariationen må have været betinget af andre forhold end den atmosfæriske CO2-koncentration?

Men det har Jørgen Peder Steffensen åbenbart ikke bemærket

mon dog ikke? Men dét har jo (i sammenhængen) underordnet betydning.

19
3. december 2023 kl. 21:07
Re: Oversvømmelserne?

Mange tak for indlæg med en offentligt ansat , der ikke tror at det bliver let at bevise AGW.

Sjovt nok viser de selvsamme iskerneboringer, at indholdet af CO2 i atmosfæren på intet tidspunkt, i de seneste 1 millioner år, har været højere end 300 ppm. Men det har Jørgen Peder Steffensen åbenbart ikke bemærket. :-)

18
3. december 2023 kl. 17:31
Re: Storstilet opdyrkning, sol og ørken-PtX?

Mange tak for svaret til Hans Henrik Hansen!

selv tak! ;)

...det vil skulle sikres, at anlægsarbejderne ikke bliver stoppet/ødelagt på div. tænkelige måder. Sådan noget kan være vanskeligere end opdyrkningen og teknikken

netop...samt at pengene ikke (med)'går til andre formål'!

17
3. december 2023 kl. 16:26
Re: Storstilet opdyrkning, sol og ørken-PtX?

Er det kun skadeserstatninger o.l. vi har lovet de fattige lande?

nej!: Det blev ved COP15 aftalt (NB!: Med virkning fra 2020!) at overføre G$100/år mhp. 'omstilling' i u-landene. Men det har vist været noget 'la la' med at efterleve tilsagnet (nok i høj grad forårsaget af, der ikke blev fastlagt nogen 'fordelingsnøgle'!).

Mange tak for svaret til Hans Henrik Hansen!

Måske er jeg henvist til at håbe, at Greta Thunberg tager det sidste med i hendes evt. næste tå-krummende udskamning af beslutningstagerne :-(. - Selvom det nok ikke længere har samme tå-krummende virkning, nu hvor hun er blevet voksen og selvom, det ikke har været "min kop the".)

For øvrigt vil der nok desværre ikke kun være behov for en "modtager-lande-retfærdig" -fordelingsnøgle, fordi det vil skulle sikres, at anlægsarbejderne ikke bliver stoppet/ødelagt på div. tænkelige måder. Sådan noget kan være vanskeligere end opdyrkningen og teknikken.  

16
3. december 2023 kl. 15:30
Re: Storstilet opdyrkning, sol og ørken-PtX?

Er det kun skadeserstatninger o.l. vi har lovet de fattige lande?

nej!: Det blev ved COP15 aftalt (NB!: Med virkning fra 2020!) at overføre G$100/år mhp. 'omstilling' i u-landene. Men det har vist været noget 'la la' med at efterleve tilsagnet (nok i høj grad forårsaget af, der ikke blev fastlagt nogen 'fordelingsnøgle'!).

15
3. december 2023 kl. 14:43
Storstilet opdyrkning, sol og ørken-PtX?

Er det kun skadeserstatninger o.l. vi har lovet de fattige lande?

Jeg håber, at der også vil være penge til at hjælpe de fattige lande udenom de rige landes store CO2e-emission, ved f.eks. at hjælpe dem i gang med noget samtidigt, vand- og el-forsynende, fødevareproducerende, biomasseproducerende, kulstofdeponerende, restproduktdisponerende, infrastruktur-etablerende, ...(?) baseret på en kombination af storstilet opdyrkning og (nok typisk primært) solceller. Der kunne bl.a. opnås indtægter ved salg af VE-brændstoffer til bl.a. skibsfart og flytrafik fra således baseret storstilet ”ørken-PtX”. 

Noget i den stil ville også kunne være meget lokalt beskæftigelses-, velstands- og tykhedsskabende, så befolkningen bliver bedre uddannede, får færre børn og bedre undgår tåbelige diktatorer og krigsherrer, der tillader fremmede stormagter at sætte sig på landets værdifulde ressourcer, … 

Fra donerlandenes side skulle hjælpen naturligvis gives brødebetynget og uegennyttigt, så jeg vil her undlade at opremse en lang række fordele, som det ovennævnte kunne medføre for f.eks. EU-landene og herunder lille DK, der kunne bidrage med både teknologi og ekspertise, herunder som alternativ til, at kontant udbetalt nødhjælp i stedet går til paladser/korruption/...?

Lad mig dog anføre en enkelt potentiel stor fordel i forhold til etableringen af vores eget danske VE-system: Med sådan adgang til import af billige (mere eller mindre færdigt raffinerede?) VE-brændstoffer, kunne den danske restbiomasse i højere grad reserveres til især effektivt backup-ydende central bio-kraftvarme, som – især hvis kombineret med mindst 1 GW tidsmæssig snæver spids- og reservelast på biogas/-metan – helt/næsten? kunne dække vores behov for el og varme gennem selv mørke, kolde og vindstille døgn, selvom de sidste kulfyrede kraftvarmeværker nedlægges. 

Vind og sol ville stadig skulle udbygges og være det (kvantitativt) meste, men en stor dårligt udnyttelig del ville kunne undværes og ligeledes en hel masse dertil ekstra fornøden dyr og/eller tabsbehæftet lagring, infrastruktur mv. 

14
3. december 2023 kl. 06:10
Re: Oversvømmelserne?

https://youtu.be/L1mjG_F8ppw?si=qXAkrlLteL9pvnWd Fra lederen af de danske iskerneboringer, Jørgen Peder Steffensen.

Mange tak for indlæg med en offentligt ansat , der ikke tror at det bliver let at bevise AGW.

Jeg troede det var ulovligt ligesom planlægning med KK.

 

13
2. december 2023 kl. 21:52
Re: Oversvømmelserne?

Hvad mener du med min “motivation”. Hvad er din motivation? 

Min motivation var at pointere, at det ikke var varmt da den kraftige storm fra øst førte til oversvømmelser. 

Forsvindende permafrost på Svalbard har ikke nogen stor indflydelse på globalt plan. I hvert fald ikke i forhold til den revolution for menneskeheden fossile brændstoffer har været. 

PS: Hvordan holder de varmen på Svalbard?

11
2. december 2023 kl. 20:24
Re: Oversvømmelserne?

Jeg ved ikke hvad motivationen er for dit indlæg, men en et-årig horisont er meget kort i den større sammenhæng.

Det er den også når dette års skovbrande og hedebølger bruges som argument for noget som helst.

10
2. december 2023 kl. 18:04
Re: Oversvømmelserne?

Hej Thomas

Jeg ved ikke hvad motivationen er for dit indlæg, men en et-årig horisont er meget kort i den større sammenhæng.
Prøv f.eks. en søgning på "Permafrost thaw challenges and life in Svalbard"

Venlig hilsen,
Claus

9
2. december 2023 kl. 14:01
Re: Oversvømmelserne?

Meget tæt på det koldeste år i Europa de seneste 8000 år, iflg iskerneboringer i den grønlandske indlandsis.

Må vi få et link?

Jeg tror på kommende kulde og er Valentina Zharkova Fan

8
2. december 2023 kl. 13:21
Re: Oversvømmelserne?

Meget tæt på det koldeste år i Europa de seneste 8000 år, iflg iskerneboringer i den grønlandske indlandsis. 

3
1. december 2023 kl. 23:58
Oversvømmelserne?

Derudover er de ikke som Danmark forsikret, hvor senest Naturskaderådet er i gang med at udbetale over en milliard kr. i erstatning for skader forårsaget af oversvømmelserne fornylig

Disse oversvømmelser kan dog næppe tilskrives 'global(iseret) opvarmning' - medmindre noget sådant også gjorde sig gældende i 1872!? ;)

2
1. december 2023 kl. 22:33
Det vigtigste

Det er måske at stoppe alle anstrengelserne der gøres for at begrænse fossil afbrænding.

I stedet burde anstrengelserne ligge på at få fossilfri energi. Det er i bund og grund den eneste måde at få erstattet fossilerne. Når alternativerne til fossiler bliver bedre og tilstrækkelige, så går det helt af sig selv.

Det er et radikalt forslag, men de hidtidige resultater viser at CO2 udledningen ikke ændres af nok så mange COP-møder efter nuværende system. Er det ikke på tide at prøve en anden vej?