Spørg Fagfolket: Hvorfor har småfugle sådan en bølget flugt?

21. oktober 2023 kl. 18:308
spætte
Illustration: Wikipedia/Alastair Rae.
En læser undrer sig over, hvorfor nogle fugle bruger energi på at flyve bølget i stedet for ligeud. Det har vi fået en naturekspert til at svare på.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Rune Pedersen har spurgt:

Mange småfugles flugt er meget bølget. F.eks. basker en flagspætte hurtigt med vingerne i måske to sekunder og vinder noget højde, hvorefter den folder vingerne ind mod kroppen og falder som en sten i to sekunder, og derefter gentages sekvensen. 

Kunne den ikke spare utroligt meget energi ved at flyve i en ret linje, som de fleste større fugle gør?

Jens Thorving Andersen, Naturekspert hos SEJENS og museumsformidler på Naturhistorisk Museum i Aarhus, svarer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er korrekt, at nogle fugle har en lidt sjov flugt, som om de flyver i et bestemt mønster.

Faktisk kan man genkende mange fugle på deres flugt, fordi alle fugle har hver deres måde at flyve på, og det handler især om, hvor meget energi det kræver at få deres krop det rette sted hen. 

Drageflyverne

Når man observerer forskellige typer af fugle kan man måske forestille sig, at forholdet mellem vingearealet og fuglens vægt har stor effekt på, hvordan dyret kan flyve.

Nogle fugle, såsom ænder og gæs, kommer tonsende med en masse bask og bliver kaldt for motorflyverne. De er lidt mere klumpe-dumpede i kropsformen og er nødt til at baske en del for at kæmpe sig fremad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Man ser derfor typisk ikke ænder flyve særlig meget - medmindre de skal migrere over længere afstande – de ligger mest ved søbredden, og hvis de endelig flyver, er det enten for at undvige rovdyr, eller for at komme hen til, hvor de skal spise næste gang. Ellers vralter de bare. 

Andre, såsom albatrosser eller ørne, har en mere glidende flyvning og bliver kaldt for drageflyverne. Vandrealbatrossen ligner nærmest et flot svævefly og er meget effektiv, når den svæver ud mod åbent hav.

Spætten er en motorflyver

Flere af især småfuglene har en blanding mellem at baske sig opad, glide lidt og tabe højde, herunder spætten.

De befinder sig ofte i tæt krat og skov, hvor de ikke ønsker at være alt for synlige. De tilbagelægger typisk kortere afstande ad gangen, og kropsformen gør også, at den ikke vil kunne svæve så længe.

Spætten er nemlig mest en motorflyver, men den ville omvendt også bruge rigtig meget energi, hvis den skulle motorflyve konstant, så derfor basker den kun lige, til den er kommet op, og udnytter så, at dens vingefang gør den i stand til at svæve lidt. 

Skal man se på energieffektiviteten, passer det derfor godt til spætten at spare lidt på kræfterne over de kortere afstande, og så kommer flugten til at se bølget ud.

Under parringssæsonen i foråret vil man for nogle fugle se, at der bliver bakset og svævet lidt ekstra, så bølgerne går endnu højere. 

F.eks. vil ringduen gerne rigtigt højt op, så den kan klappe med vingerne og svæve rundt for at gøre opmærksom på sig selv.

8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
13. januar kl. 11:58
Energiforbrug ved bølget flugt

Kom ind i denne tråd via artiklen om albatros, der vinder flyve højde i modvind. Hvad sker der egentlig, hvis den flyver i medvind?

Når spætten og andre småfugle flyver bølget, bruger de energi ved for at genvinde højde, men vinder ikke energi i det efterfølgende glidefald, men de sparer kræfter. Men derefter må de vel bruge mere energi til at genvinde højden, end hvis de havde fløjet lige ud hele tiden. 

Som beskrevet ovenfor kommer de langsommere frem, men det betyder nok ikke noget!

7
25. oktober 2023 kl. 13:27
Til Jens

Du skriver:

Spætten er nemlig mest en motorflyver, men den ville omvendt også bruge rigtig meget energi, hvis den skulle motorflyve konstant, så derfor basker den kun lige, til den er kommet op, og udnytter så, at dens vingefang gør den i stand til at svæve lidt. 

Min oplevelse med små fugle (inkl stor flagspætte) med det flyvemønster netop folder vingerne sammen i svævefasen - og jeg tror faktisk på at f.eks. en spurv eller en mejse har bedre glidetal med sammelfoldede vindger end med udspredte pga drag.

Ringduer holder vingerne udspilet i svævefasen, og så er der jo klassikeren spurvehøg, som også har en karakteristisk "få vingeslag fulgt af svæv" flugt, men det ser helt anderledes ud end de øvrige.

6
25. oktober 2023 kl. 13:17
Re: Biodiversitet - off topic

Hej Jens Arne

Den (langt) almindeligste spætte i Danmark, stor flagspætte er i fremgang og har været det i hvert fald siden 1980 https://dofbasen.dk/danmarksfugle/art/08760

 

Det er værre med sortspætten (den afbildede) - men den har aldrig været almindelig i Danmark https://dofbasen.dk/danmarksfugle/art/08630

5
25. oktober 2023 kl. 12:33
Biodiversitet - off topic

Billedet viser en spætte, dem så jeg tit før i tiden.

Så egentlig forventede jeg at med nutidens forståelse af biodiversitet hvor man efterlader dødt træ i store mængder i skovene, så ville det vrimle med spætter, men nu ser og hører jeg dem aldrig og jeg undrer på hvorfor de er næsten forsvundet der hvor jeg færdes i skoven?

 

4
22. oktober 2023 kl. 21:23
En speciel bil

Også Ingeniør studerende bruger en teknik med at give gas, og så glide, for opnå den længst mulige distance på 429 km/l.

https://ing.dk/artikel/med-429-kml-er-dtu-studerende-europamestre-i-oeko-bykoersel

For at opnå det mindst mulige brændstofforbrug har de studerende på DTU’s økobil-kursus arbejdet intenst på at udtænke den bedst mulige kørestil til Shell Eco Marathon. Det har affødt en kørestrategi, hvor motoren kun bruges ved noget af kørslen rundt på banen mens bilen resten af tiden kan køre 'frihjul', hvilket vil sige, at bilen triller med slukket motor og minimal modstand.

Så metoden kan ses mange sjove steder.
Min bil fx. (en alm. benzin hybrid - ikke plugin) genopsamler energi når der bremses, eller går ned ad bakke, og den opnår på en sommerdag ca 30km/l benzin, og i vinterdage ca 23km/l benzin.

Her er lidt mere citat med detaljer om DTU Roadrunners:

https://www.ecocar.mek.dtu.dk/dtu-dynamo/koerestil

Fra startlinjen sætter bilen i gang for egen motorkraft i 1st gear. Når bilen er lidt oppe i fart skifter køreren til 2nd gear, hvorefter bilen accelereres op til ca. 35 km/t. Når bilen har nået 35 km/t slukker køreren for motoren og lader bilen trille i frigear til ca. 20 km/t, hvorefter forbrændingsmotoren igen tændes og bilen accelereres op til 35 km/t. Denne kørestil kaldes ”coast and burn”, hvor ”coast” betyder at trille, og ”burn” naturligvis betyder forbrænding.

 

3
22. oktober 2023 kl. 12:24
Flagspætten

Hej Mie, Flagspættens flyv. 

Det er muligt 'mine' flagspætter flyver anderledes til foderbrætter - de kan lide solsikke.

Men når di ikke flyver mellem træerne, så flyver de lige og hurtigt, når jeg runder hjørnet på huset, så lige et øjeblik om der kommer en. Nå jeg har ikke fået et næb i øjet, så de er dygtige flyvere

2
22. oktober 2023 kl. 11:57
bølget flugt <-> langsom fremdrift

 

Fra en cykeltur på tværs af jylland kom jeg ind på en mindre vej for at få det bedste ud af natur-oplevelsen på turen. Et dybt og malmfuldt; og respektindgydende; 'klonk' hilste mig velkommen. Det må have været en ravn(?) som gjorde mig opmærksom på, at jeg var set, og ruten havde bestemt en em af ikke at være besøgt hver dag. Vejen førte hurtigt igennem en ung skov, som en tunnel i det grønne. Her kom en gruppe spurve-fugle op på siden af mig, fuld af glade pip (man kan godt høre når sådan nogen er sure!) Fordi den grønne tunnel var noget snæver til os alle sammen, så føltes det som en stor natur-gestus pludseligt at være en del af 'holdet'. Og, her er pointen: for at holde sig på linje med min langsommere hastighed fløj de bølget. Det hyggelige samværd fik ende da de pludseligt stak af i fuld fart fremover, i stærk kontrast til de hyggelige øjeblikke vi havde sammen. 

 

en af vennerne:

 

https://onedrive.live.com/?cid=382E99B169B58267&id=382E99B169B58267%211557&parId=382E99B169B58267%21136&o=OneUp

 

go søndag

 

1
21. oktober 2023 kl. 20:28
Skægt navn

Det er meget beskrivende at kalde visse fugles flyvning for motorflyvere. Den mest kendte er måske gåsen. Af større fugle i den anden kategori er skaden, som har en meget urolig flugt.

En del af forklaringen kan være at de udnytter resonansen i vinger/sener, som giver optimal frekvens og effektivitet, som så til gengæld giver for meget fremdrift/højde.

Kolibrier er så undtagelsen, der bekræfter reglen.

Insekters flyvning er en ny boldgade.

I øvrigt er det tvivlsomt om de bruger mere energi/effekt ved at flyve bølget, for hvad de vinder i højde genvindes ved faldet bagefter.