Minister: Danmark må nøjes med markant færre kampfly

18. oktober 2007 kl. 15:577
Minister: Danmark må nøjes med markant færre kampfly
Illustration: Boeing..
Forsvaret får kun 30-40 nye kampfly, fastslår forsvarministeren Søren Gade. Danmarks deltagelse i internationale aktioner kan være truet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Danmarks deltagelse i militære internationale operationer i fremtiden er under pres.

Årsagen er, at Forsvaret må indstille sig på en fremtid med markant færre kampfly, når de 53 F-16-fly pensioneres fra 2016. Det er udmeldingen fra forsvarsminister Søren Gade (V) i et interview med Ingeniøren:

"Jeg har ingen illusioner om, at Forsvaret skal fortsætte med at have det nuværende antal kampfly. Vi skal gå efter et indkøb på mellem 30 og 40 kampfly - de nye fly får mere ildkraft og avanceret teknologi."

Også regeringens vigtigste partner i forsvarsforliget, Socialdemokraterne, mener, at Forsvaret skal forberede sig på et mindre antal kampfly.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Om vi skal have 35, 24 eller et endnu lavere antal kampfly i fremtiden, har vi ikke taget stilling til. Men der bliver under ingen omstændigheder tale om flere kampfly end det," siger forsvarsordfører Poul Andersen.

Forsvaret har ellers i den årelange planlægning af indkøbet opereret med et forventet indkøb på 48 nye kampfly. Det er ifølge Ingeniørens oplysninger det mindste antal fly, som Forsvaret skønner er nødvendigt for at opretholde en kritisk masse til både at sikre luftrummet over Danmark samt landets deltagelse i længerevarende internationale missioner. I Natos stående beredskab stiller Danmark f.eks. i øjeblikket i alt 16 kampfly til rådighed.

Forsvaret ønsker ikke at udtale sig om sagen, men ifølge kilder tæt på indkøbsprocessen er beskeden klar: Reduceres antallet af kampfly til omkring 30, må Flyvevåbnet drosle ned på deltagelsen i længerevarende internationale missioner.

Også i Norge står man over for at købe nye kampfly, og en analyse fra det norske forsvar opererer, præcis som Danmark, med 48 kampfly som et minimum, hvis Norge fortsat skal kunne sende kampfly på internationale missioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Alt herunder svarer til en "flyklub for specielt interesserede"," siger den tidligere generalinspektør for Luftforsvaret i Norge, Per-Oscar Jacobsen.

Han ønsker dog ikke at udtale sig specifikt om forholdene i det danske forsvar.

Regeringen vil naturligvis lytte til Forsvarets faglige vurderinger, understreger Søren Gade:

"Men generalerne vil ikke få det sidste ord i spørgsmålet om fremtidens danske kampfly."

Forsvaret oplyser, at man i øjeblikket analyserer behovet for kampfly. Et resultat forventes klar primo 2008.

7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
20. oktober 2007 kl. 18:54
Re: Husk de andre opgaver

Trusselsbilledet mod landet er måske i øjeblikket ret overskueligt, men det kan tage ret lang tid at shoppe ekstra fly - specielt hvis andre lande også mangler... Dertil kommer så træningen af piloter mv. og eventuelle børnesygdomme ved nye fly. Det vil næppe være hensigtsmæssigt hvis landet samtidig skal udkæmpe en krig...</p>
<p>Alt i alt mener jeg at 48 fly må være et minimum - og hvad betyder en milliard fra eller til når der er tale om landets sikkerhed?</p>
<p>Dertil kommer, at hvis vi seriøst mener USA bør have lidt mindre indflydelse rundt omkring i verdens brændpunkter, så skal EU landene altså have noget isenkram der kan noget - også sammenlignet med amerikanernes.

Som en tilføjelse, så kan en oprustning i tilfælde af at "man" føler sig presset virke som en provokation i sig selv. Også derfor er det bedre at opretholde de funktioner i forsvaret som man ønsker at kunne benytte sig af i tilfælde af behov deraf.

På Balkan så man tydeligt hvordan mangel på politisk vilje og det rigtige isenkram førte til en ganske ulykkelig skæbne for et stort antal civile. Først da de "onde" amerikanere kom til blev der sat en stopper for det.

Selvfølgelig er Danmark et lille land og det er begrændset hvor meget vi kan gøre. Det er bare ikke en undskyldning for at vi så skal skrue helt ned for vores forsvar som "de røde" har intentioner om. Selvom det gør ondt at involvere sig - Det koster jo - både penge og blod...

6
19. oktober 2007 kl. 13:33
Re: Husk de andre opgaver

Idag bruges forsvarets fly også til sporing af olieforurening fra skibe i farvandene omkring Danmark så vidt jeg ved.

Ja, men det er ikke vores kampfly der har den opgave. Det er de 3 Challenger CL-604 der bruges til farvands overvågning. Fra en F16 kan du kun spotte olie, men ikke dokumentere den.

5
19. oktober 2007 kl. 12:57
Husk de andre opgaver

Idag bruges forsvarets fly også til sporing af olieforurening fra skibe i farvandene omkring Danmark så vidt jeg ved.

Jeg synes det vil være forkert at spare på antallet af fly, når der er meningsfulde opgaver nok.

Trusselsbilledet mod landet er måske i øjeblikket ret overskueligt, men det kan tage ret lang tid at shoppe ekstra fly - specielt hvis andre lande også mangler... Dertil kommer så træningen af piloter mv. og eventuelle børnesygdomme ved nye fly. Det vil næppe være hensigtsmæssigt hvis landet samtidig skal udkæmpe en krig...

Alt i alt mener jeg at 48 fly må være et minimum - og hvad betyder en milliard fra eller til når der er tale om landets sikkerhed?

Dertil kommer, at hvis vi seriøst mener USA bør have lidt mindre indflydelse rundt omkring i verdens brændpunkter, så skal EU landene altså have noget isenkram der kan noget - også sammenlignet med amerikanernes.

4
19. oktober 2007 kl. 08:43
Re: Re: sikre luftrummet over Danmark

Jeg mener ikke det er helt i skoven hvis jeg "påstår" at 1/3 til 1/2 af flyene er adskilt på jorden pga. vedligeholdelse/eftersyn, men der er nok nogen der kan komme med et bedre bud hér.

Hej Jens.

Det passer meget godt med de oplysninger, vi har. Endelig kan sådan et service tage ekstremt lang tid - op til et år for de mest genenmgribende, så vidt jeg er orienteret.

Et af problemerne er en kronisk mangel på teknisk personale, hvilket gør at der kun bliver skruet på flyene i normal arbejdstid indtil 16.30. Det forlænger varigheden af serviceeftersynene.

Desværre for Flyvevåbnet er der intet, der tyder på, at personalemanglen ændres foreløbigt. En mekaniker kan simpelthen få bedre løn m.m. i det private, og endelig har nedlæggelsen af Flyvestation Værløse også medført problemer, da et liv omkring Skrydstrup tilsyneladende ikke virker tiltrækkende på ret mange.

Personalemangel er et stort problem, og det kan også have en betydning for den kritiske masse af fly, der skal til. Jo færre fingre til at skrue, desto flere fly, kan man sige.

Mvh

Erik Holm Ingeniøren

3
18. oktober 2007 kl. 21:45
Re: Re: sikre luftrummet over Danmark

Kan vi ikke bare poole vores kampfly med Norge, og så deles i porten? 12 til hver og 24 til fælles og vupti har vi 48 in alles ;-) Måske endda Finland og Sverige vil være med, for der er jo tale om en anseelig besparelse på budgettet. Desuden vil vi vel kunne effektivisere logistikken bag ved.

Hmm, vi burde vel faktisk lave en fælles skandinavisk flyvevåben... forsvar. Der burde være mulighed for anseelige synergier. Hvis vi så samtidig lægger staterne sammen i en så vi får en fællesskandinavisk føderation :-)

2
18. oktober 2007 kl. 20:31
Re: sikre luftrummet over Danmark

Vedligeholdelsen på de nuværende fly er meget tidskrævende. Det er ikke fordi det er dårlige fly, men fordi fly med så mange bevægelige dele som bliver udsat for så kraftige påvirkninger og hvor hver enkelt dels funktion af stor betydning for flyets evne til at holde sig i luften.

Jeg mener ikke det er helt i skoven hvis jeg "påstår" at 1/3 til 1/2 af flyene er adskilt på jorden pga. vedligeholdelse/eftersyn, men der er nok nogen der kan komme med et bedre bud hér.

Hvis det tal også kommer til at holde vand med JSF og vi kun får 30 fly, så vil ned til 15 af dem være operationelle.

Hvis vi vil udstationere fly - lad os sige 6 stk og 2 i reserve (det sker der opstår problemer der kræver udskiftning) og vi gerne vil have 6 til at øve os med så er der 3 tilbage til nationalt forsvar.

Man kan sige at det ikke er nødvendigt at have fly til nationalt forsvar som stående beredskab. Alligevel er der vist ikke nogen lande der har råd til fly som fravælger dette...

Med ned til 30 fly bliver det danske luftvåben som sådan meget hårdt spændt for...

Spørgsmålet om antallet af fly er nok mest et spørgsmål om hvorvidt man mener at vi skal ha' et troværdigt luftvåben til internationale missioner eller om vi bare skal passe vores egen lille andedam hvad luftkapacitet angår...

Bedst var det hvis vi helt kunne lade være med at slås, men så længe verdenen ser ud som i dag gælder det nok bare om at være dem der kan slå hårdest og selv kunne vælge hvor kampen skal foregå. Og jeg foretrækker klart at Taliban og AQ må nøjes med at kæmpe for lidt initiativ på deres egen boldbane end at de får ressourcer til at "kæmpe" i vores del af verdenen.

Derfor mener jeg det er vigtigt med et forsvar både på jorden og i luften....

1
18. oktober 2007 kl. 16:55
sikre luftrummet over Danmark

Hvad har kamp-fly at gøre med at sikre luftrummet over Danmark i fredstid? Midster vi luftrummet over danmark, hvis vi ikke flyver over det med jævne mellemrum eller er det faren for al Qaeda skulle flyve op fra mellemøsten med propel-fly vi sikre os imod? Er det ikke nok at blot et 1-5 fly over flyver dansk luftrum for at øve piloterne og så kan resten være på internationale missioner. Og i tilfælde af krig kan de blive haste hjemkaldt?

Som som har forstand på militær og luftrummet og kan forklare det?