Fanget i kollapset tunnel - nu skal indiske arbejdere ud gennem et rør

28. november 2023 kl. 14:22
AP/Ritzau Scanpix
Redningsarbejdere og ambulance står klar ved kollapset vejtunnel i den indiske del af Himalaya. Illustration: AP / Ritzau Scanpix.
Med hjælp fra ‘rotteminearbejdere’ kan 41 personer nu reddes ud fra en kollapset vejtunnel i Himalaya-bjergene gennem et 90 centimeter bredt rør.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er nu lykkedes for ‘rotteminearbejdere’ at grave et hul ned til de 41 byggearbejdere, der siden søndag 12. november har været fanget 60 meter under jorden i en kollapset 4,5 kilometer lang vejtunnel i den indiske del af Himalaya.

»Snart vil vores arbejdsbrødre blive hentet ud,« siger Pushkar Singh Dhami, der er delstatsminister i Uttarakhand-delstaten i det nordlige Indien, på det sociale medie X, mens der gøres klar til at hente arbejderne ud én efter én på bårer gennem et 30 centimeter bredt rør.

Redningsaktionen har taget længere tid end først forventet, da det tunge boreudstyr - en såkaldt snegl - brød sammen efter at være stødt på et hårdt objekt ca. 48 meter nede i jorden, der består af bl.a. hårde metaller. 

Efterfølgende har et hold ‘rotteminearbejdere’ fra det centrale Indien gravet længere ned med håndholdt værktøj. De specialiserer sig i en primitiv, farlig og kontroversiel boremetode til at få især kul op af miner gennem snævre tunneler. Navnet kommer af, at deres metode minder om gravende rotter, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Illustration: Harish Tyagi / EPA / Ritzau Scanpix.

Rotteminearbejderne brød mandag nat lokal tid igennem til de 41 byggearbejdere, der har været opfordret til at dyrke let yoga og snakke med hinanden, mens de har været fanget i et mindre hulrum, hvor de har fået mad, vand, ilt og medicin til gennem en lille åbning. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter ni dage kom et kamera igennem til hulrummet:

Remote video URL

Lige nu står 41 ambulancer klar til at køre de 41 byggearbejdere til det nærmeste hospital, der ligger omkring 30 kilometer væk, mens lokale og pårørende også står afventende uden for den kollapsede vejtunnel.

»Når han kommer ud, vil mit hjerte blive genoplivet,« siger en far til en af byggearbejderne til Reuters.

Lokale har samlet sig ved den kollapsede vejtunnel, hvor nogle har sunget religiøse sange og bedt til hinduguden Rama.

Illustration: AP / Ritzau Scanpix.

Udsat for jordskælv

Vejtunnelen, der kollapsede for 17 dage siden, er en del af Char Dham-motorvejsprojektet til 1,5 milliarder dollars, som skal forbinde fire hinduistiske pilgrimssteder gennem et vejnetværk på i alt 890 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Myndighederne har indtil videre ikke meldt noget ud om, hvad kollapset skyldes eller kan være forårsaget af, men regionen er udsat for jordskred, jordskælv og oversvømmelser. 

Et anonymt medlem fra det ekspertpanel, der er nedsat af regeringen til at finde årsagen til kollapset, forklarer over for Reuters, at tunnelen ikke havde nogen nødudgang og er bygget gennem en geologisk forkastning.

Der er efter sigende tale om en ‘forskydningszone’, som De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS, betegner som »en bevægelseszone forholdsvis dybt i jordskorpen, hvor der er sket en langsom glidning og udvalsning af bjergarterne«, hvor der »tæt ved jordens overflade sker tilsvarende bevægelser ved gentagne hurtige brud langs forkastninger, hvorved der opstår jordskælv«.

Char Dham-motorvejsprojektet kritiseres af miljøeksperter og har også delvist været bremset, efter hundredvis af huse er blevet beskadiget på grund af anlægsarbejdet i Himalayas bjerge. Ifølge regeringen anvender man miljøvenlige metoder for at bygge det nye motorvejsnet så sikkert som muligt på de geologisk ustabile strækninger.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning