Estland vil bruge SMR-akraft til at stoppe al fossil elproduktion i 2030

Plus23. januar kl. 15:3423
ge hitachi
Sådan kan kraftværket komme til at se ud i Estland, hvis det estiske parlament vælger at implementere SMR'er for at blive fri for fossile brændstoffer til elproduktion. Illustration: GE Hitachi.
Inden for det næste halve år er det forventet, at Estlands parlament skal stemme om at implementere SMR’er for at slippe for fossile brændstoffer i elproduktionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Estland kan slippe helt for fossile brændsler i el-sektoren og producere CO2-neutral elektricitet i 2030, hvis de bygger SMR-anlæg.

Sådan lyder hovedkonklusionen i en rapport fra Estlands Miljøministerium, der blev udgivet i december 2023, og som nu baner vejen for, at det baltiske land kan blive fri for fossile brændstoffer til elproduktion.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
23 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
23
25. januar kl. 09:28
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Ja, det gør jeg, og bemærkede ligeså de ville bruge konventonelt brændsel i deres SMR reaktorer, som jeg personligt anser for at være noget tilbageskuende

Problemet er bare at de der MSR SMR kun findes på papiret… der har været nogle få prototyper for længe siden i 1960’erne. 

Det betyder at der er meget langt til et kørende anlæg hvor BWR er en kørende teknologi.

MSR gutterne må få fingeren ud og bygge en kørende prototype i stedet for at vente på at nogen kommer og køber katten i sækken.

22
24. januar kl. 16:02
Re: Det er også en noget mere klassisk reaktor

Hellere et par havarerede småreaktorer end det svineri vort kul og oliecirkus vi kører er nu.

Heller sol og vind enn atomkraft og de høye kostnader og et stort antall andre problemstillinger som hører ti atomkraft! I tillegg så går det atskillig raskere å fase ut kull og olje med utbygging av sol og vind!

21
24. januar kl. 14:40
Re: Fornuftig størrelse....

Hej Kristian. 

Tak for din kommentar - du har helt ret. Der sneg sig en fejl ind i artiklen i forhold til projektets omkostninger. Det er nu rettet, så de 73 millioner euro dækker over omkostningerne til projektet inden den første elproduktion, der forventes at begynde omkring år 2030. 

Mvh

Journalisten

20
24. januar kl. 14:34
Re: Det er også en noget mere klassisk reaktor

Ja, det ville være ret interessant. Der skal diskussionen så gå på hvordan 60 års erfaring med at værkerne skal være så store som overhovedet muligt, for at få økonomien til at hænge sammen, nu ikke længere er relevant.

Når reaktorerne bliver mindre kan man bekymre sig mindre hvis noget går rigtigt galt.

Restvarme efter nødstop er en kubikfunktion og overfladen ,den skal ud af ,er en kvadratfunktion.Den BWRX 300 er nogenlunde den maksimale størrelse som ikke kræver ekstra nødkøling hvis der sker det grimme.

At reaktor beholderen kun er 2.3m i diameter gør det i så fald også nemmere at sætte den i skammekrogen.Nogen hundrede år

Hellere et par havarerede småreaktorer end det svineri vort kul og oliecirkus vi kører er nu.

19
24. januar kl. 14:28
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Hvis Estland beslutter to af disse værker til forventet pris på ca 1 Mia € pr stk, og allerede i 2030 til forventet drift-start har 3-4 GW VE kapacitet i form af vind og sol, hvor meget vil værkerne så skulle producere? Og hvis de mod forventning forsinkes og fordyres, vil man så fortsætte VE udbygningen i Estland så længe?

Det ville være interessant at høre, om der gives statsstøtte eller prisgaranti (fra elkunderne?) i form af PPA eller lignende som i England, hvor strømmen fra HPC bliver ret dyr for at sikre business casen.

Hvis vi bare tager vind, vil Estland syvdoble deres kapacitet frem til 2030( 313 MW til 2 GW)
Solceller kommer også op på omkring 1,5 GW i 2030

 

17
24. januar kl. 13:52
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Kjetil bemærk lige jeg skriver "indtil videre". Jeg drager ingen konklusioner om at hydrogenproduktion ikke bliver til noget i fremtiden  kun at økonomien pt. ikke giver et rentabelt afkast for mange at de projekter der er i støbeskeen.

Det her er ikke anderledes end en række havvindsprojekter, solcelleparker, konventionelle atomreaktorer osv. der også er skudt til hjørne primært pga. de nye økonomiske "vinde" der blæser = primært høje renteniveauer.

 

16
24. januar kl. 13:47
Re: Det er også en noget mere klassisk reaktor

Ja, det ville være ret interessant. Der skal diskussionen så gå på hvordan 60 års erfaring med at værkerne skal være så store som overhovedet muligt

Tjaaa, noget så simplet som CAD systemer og robotsvejsning kan måske være en del af forklaringen. Reaktordesign må også være blevet lettere med moderne numerik. 

Uden at åbne Pandoras æske med synsninger og mavefornemmelser så er vi måske også snart så tilpas meget på røven (rent klimamæssigt) et det er betimeligt at rykke vigtigheden af billig strøm et par pladser ned af prioriteringslisten. 

Jeg kunne godt tænke mig at se LCOE for atomkaft vs fossilkraftværk kombineret med CCS tosserier fra hul til hul. 

Ender Polen med et tocifret antal identiske reaktorer må der komme nogle stordriftsfordele.  Det bliver spændende at se hvor det ender.

15
24. januar kl. 13:40
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Så med udgangspunkt i det,  har Estland lavet et nyt setup for fremtidens energiforsyning, hvor  SMR nu er tilføjet - måske også fordi de store drømme om hydrogenproduktion indtil videre ikke har vist sig at holde økonomisk (senest de tyske brintkraftværker som er aflyst).

Du kan ikke legge vekt på en løs spekulasjon fra en person om bruk av hydrogen til tyske gasskraftverk om noen år. Det er nok mer ønsketenkning fra din side fordi det du baserer det på er uten substans, noe alle kan se.

14
24. januar kl. 12:40
Re: Det er også en noget mere klassisk reaktor

Yep, den er da lige til højrebenet. Hvis man ønsker at tale atomkraft op her til lands, så fokuser dog på denne reaktortype i stedet for EPR-hvaler i havet, MSR-fugle på taget og hvad ved jeg der plukkes frit til lejligheden.

Ja, det ville være ret interessant. Der skal diskussionen så gå på hvordan 60 års erfaring med at værkerne skal være så store som overhovedet muligt, for at få økonomien til at hænge sammen, nu ikke længere er relevant.

 

13
24. januar kl. 11:53
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Når der i debatten drømmes om DK1 og DK2 formoder jeg moderne SMR reaktorer med HALEU brændsel

Der er i virkeligheden kun bagdele forbundet med HALEU. Eneste grund til at man bruger det er pga neutronøkonomi. Du kan simplethen ikke opnå kritikalitet i en lille SMR kerne, hvis du ikke beriger brændslet på en eller anden måde. 

12
24. januar kl. 11:31
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Læser du det du deler? Artiklen handler ikke om brændstof til hverken PWR eller BWR reaktorer.

Ja, det gør jeg, og bemærkede ligeså de ville bruge konventonelt brændsel i deres SMR reaktorer, som jeg personligt anser for at være noget tilbageskuende.

Når der i debatten drømmes om DK1 og DK2 formoder jeg moderne SMR reaktorer med HALEU brændsel, og de geopolitiske udfordringer som netop artiklen behandler.

11
24. januar kl. 10:49
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Læser du det du deler?

Artiklen handler ikke om brændstof til hverken PWR eller BWR reaktorer.

9
24. januar kl. 09:54
Re: Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Hertil hører det geopolitiske aspekt at de er 100% afhængige af det Russiske net, til at levere den fornødne forsygning. 

En ting er at blive grønnere, men for den almindelige Ester er det langt mere vigtigt at kunne klare at få kappet, eller at kappe, forbindelsen til Rusland. 

8
24. januar kl. 07:48
Nej SMR er en del af løsningen for Estland

Estland er dybt afhængig af importeret Strøm(2020 tal)

  • Usage - 9.17 billion kWh
  • Production - 5.9 billion kWh
  • Import - 7.37 billion kWh
  • Export - 3.72 billion kWh

Og mon ikke det kinesiske anker har vist Estland(og alle os andre) at  kritisk infrastruktur er forbandet svær at beskytte.

Så med udgangspunkt i det,  har Estland lavet et nyt setup for fremtidens energiforsyning, hvor  SMR nu er tilføjet - måske også fordi de store drømme om hydrogenproduktion indtil videre ikke har vist sig at holde økonomisk (senest de tyske brintkraftværker som er aflyst).

Hvis vi bare tager vind,  vil Estland syvdoble deres kapacitet frem til 2030( 313 mw til 2 GW) 

Estonia_Draft_Updated_NECP_2021-2030_en_1.pdf (europa.eu)

Solceller kommer også op på omkring 1,5 GW i 2030

Og sammen med 2x300 MW SMR vil det være rigeligt for Estland i fremtidens energiforsyning,  specielt når den demografiske udvikling regnes med,  hvor befolkningen i dag er 1,3 millioner vil den i 2050 være faldet til  omkring 1,1 million.

 

7
23. januar kl. 23:43
Re: Der er gang i a-kraft

Estland er et lille land med et forbrug omkring 1300MW, og de vil måske hellere bruge a-kraft end at brænde deres træer.

Ifølge electricitymap bruger de over tid 3 gange så meget kul som biomasse, så det er nok den skønhedsplet på deres image som de vil af med. 

Og så undrer jeg på om kul faktisk er kul, tidligere fyrede de med olie som de udvandt af tjæresand, hvis de stadig gør så figurerer det måske som kul?

6
23. januar kl. 20:47
Re: Det er også en noget mere klassisk reaktor

Der er ret stor chance for at en BWR som i forvejen er kendt og i øvrigt bruger alm. brændsel og vand lykkes.

Yep, den er da lige til højrebenet. Hvis man ønsker at tale atomkraft op her til lands, så fokuser dog på denne reaktortype i stedet for EPR-hvaler i havet, MSR-fugle på taget og hvad ved jeg der plukkes frit til lejligheden.

4
23. januar kl. 19:00
Fornuftig størrelse....

Hvis vi skal have atomkraft i DK er det da vejen frem. 2 stk i hhv DK1 og DK2, så er den i skabet.

Mht til omkostninger angiver denne artikel en CAPEX på ca 7.3Mia/stk https://www.nucnet.org/news/capital-expenditure-on-first-bwrx-300-smr-project-estimated-at-eur1-1-billion-5-4-2022. 

Jeg tror at jounalisten har ramt en faktor 13-15ish ved siden af på cost jvf. følgende sakset fra artiklen "Hvis det estiske parlament vælger at gå videre med implementeringen af SMR, er det forventet, at den første produktion af elektricitet vil begynde omkring år 2030, og i alt vil projektet komme til at koste 73 millioner euro"

3
23. januar kl. 18:56
Ambitiøst

Ambitiøst... Jeg håber det lykkes for dem, både at få lovgivningen på plads, få planlagt nettet og få implementerede de 2 SMR der kommer inden for en ret kort årrække hvis de skal være i brug i 2030...

Det kunne være interessant at se hvordan de planlægger lastfølge og backup og ikke mindst om de har tænkt over hvad de gør hvis den ene eller begge reaktorere bliver fejlramt i en længere periode...

2
23. januar kl. 17:01
Re: Der er gang i a-kraft

Og hvem ved, måske det kunne inspirere nogle i Danmark til at få udskiftet nogle outdatede enheder med noget mere moderne og CO2 frie enheder. Det har vel den fordel at man i udgangspunktet kan benytte den eksisterende infrastruktur, og så kan man jo opbygge ekspertise derfra.

1
23. januar kl. 16:46
Der er gang i a-kraft

I hvert fald i planerne. Håber nogle af projekterne bliver til noget, så vi kan se hvordan virkeligheden er.

Estland er et lille land med et forbrug omkring 1300MW, og de vil måske hellere bruge a-kraft end at brænde deres træer.