BKI vil sætte en algoritme til at bedømme kaffesmagen
Hver dag smager indkøbschef i BKI Foods Casper Rasmussen og en lille håndfuld kolleger på mellem 200 og 300 kopper kaffe. Det lyder måske lidt voldsomt, men det bliver altså kun til en teskefuld pr. kop, som bliver spyttet ud igen. Produktet vurderes på fire parametre: syre, fylde, aroma og eftersmag, så de efterfølgende kan give deres karakter, og gå videre til den næste kop.
De fysiske smagsprøver får dog snart konkurrence. Efter sommerferien kom BKI nemlig med i et projekt under Industriens Fond, AI Denmark, som skal være med til at bane vejen for brug af kunstig intelligens i virksomheden, fortæller Casper Rasmussen, som er BKI’s tovholder på projektet:
»I dag bruger vi vores mund som værktøj, men det er vores håb og hele tanken med at være med i projektet, at vi kan få sat tal og værdier på den smagsoplevelse, vi får, så vi fremover gennem simuleringer kan få at vide, hvordan en kaffe kommer til at smage, hvis vi blander kaffesorter med forskellige smagsprofiler. I dag hænger kvaliteten på vores evne til at smage, men med AI vil vi få et effektivt hjælpemiddel, der vil skærpe kvaliteten, fordi vi kan benchmarke talværdier med den subjektive smagning.«
Vi skriver til direktører, strategiske ledere og projektledere. Som Danmarks teknologifokuserede ledelsesmedie hjælper Tech Management dig med at navigere i og forstå nye teknologier, implementere de nødvendige forandringer og følge vigtige trends inden for forandringsledelse, projektledelse mv. Vi har viden og råd både til dig, som netop er gået i gang med teknologi- og strategiimplementering, og til dig, som er godt i gang. Få tilsendt tilbud
