Vær anti-skrøbelig og kom styrket ud af krisen

Det er ikke nok for en virksomhed at være robust – altså at klare sig eller overleve, selv om det både er svært og imponerende i sig selv. Hvis virksomheder skal vinde på den lange bane, gælder det om at være anti-skrøbelig, altså formå at vende en ulempe til en decideret fordel.
Brødtekst

Hurra! Der er udsigt til, at adskillige vacciner mod Covid-19 vil se markedets lys inden for det kommende halve til hele års tid. Det er i sandhed godt nyt i år, hvor de gode nyheder for virksomhederne er både få og ret sjældne. Men måske virksomhederne selv kan skabe flere gode nyheder, trods et massivt og vedvarende pres fra en global pandemi? Det er i hvert fald det, jeg kan se i visse virksomheder omkring os. Og de, som lykkes, lykkes, fordi de fokuserer på, hvordan de har udviklet deres forretning til anti-skrøbelighed. Det er ikke det samme som at være robust. Forfatteren Nicholas Nassim Taleb, der definerede begrebet anti-skrøbelighed, beskriver den egenskab, at man som virksomhed ikke ‘bare’ holder ud og hænger i, men rent faktisk styrkes ved modstand, eller: det, der er på den anden side af modgang, er bedre end det, der var før. Menneskekroppen kan være anti-skrøbelig forstået på den måde, at vores knogler styrkes, når vi udsætter dem for pres. 

I forhold til danske virksomheder betyder det altså, at når presset øges på virksomheden, så bliver den stærkere. Lyder det lidt for utroligt? Lad os tage et par konkrete eksempler. 

Et eksempel er den koldingensiske start-up Sun and Safe, der, inden pandemien ramte, stod klar til at lancere deres første produkt til luksushoteller, da corona-virussen lukkede hotellerne i hele verden. Men virksomheden skiftede kurs og udviklede et nyt produkt, der desinficerer dørhåndtag med ultraviolet lys. De første prototyper er testet, og salget åbnede i oktober.

Et andet eksempel er fra min egen del af verden, nemlig designbureauet EGGS, der, da pandemien ramte Danmark i marts, mistede 25 kunder på en enkelt uge. Men ved at aktivere hele organisationen – fra nyeste ansatte praktikant til direktøren – i en fokuseret salgsindsats, har virksomheden her et halvt år senere landet 30 nye kunder. Og det har ikke været nødvendigt at afskedige medarbejdere

Så nu spørger du nok, hvad du som forretnings- eller udviklingsansvarlig kan gøre, hvis I vil stræbe efter at blive anti-skrøbelige?

I kan gøre flere ting: 

For det første skal du have anti-skrøbelighed ind under huden og se forretningen i et nyt lys. Du skal ikke sigte efter ‘robust’ eller ‘modstandsdygtig’, din virksomhed skal tværtimod omfavne krisen og indarbejde krisen i jeres forretning. 

For det andet skal du finde ud af, om din virksomhed i dag er skrøbelig eller anti-skrøbelig. Hvornår tog virksomheden sidst et grundlæggende skift? Og hvad drev den forandring? Var det nøje planlagt, lineær udvikling eller ved et tilfælde, hvor man lod forandring spire ud af en uforudsigelighed? 

For det tredje: Find jeres indre Ole Opfinder(e). Lad udviklingskræfter i virksomheden tage chancer, prøve nye ting af og lære af det. Husk, at det ikke er uddannelse og baggrund, der dikterer opfindsomheden, men skabertrang og kreativitet. Og det er nøjagtig de superkræfter, I som virksomhed skal slippe fri, hvis I (også) vil være anti-skrøbelige og komme styrket ud ikke bare af denne men også den næste uforudsigelige krise.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et abonnement i dag

Bestil abonnement

Latest news