Shell dropper alle brinttankstationer i Californien

Via HydrogenInsight14. februar kl. 12:587
Shell dropper alle brinttankstationer i Californien
Illustration: dvoevnore / Bigstock Photo.

Olieselskabet Shell stod til at få udbetalt 275 mio. kroner i tilskud for at bygge 48 brinttankstationer til personbiler i Californien. Nu er planerne droppet planerne og lukker alle de stationer som selskabet driver i staten. Shell vil forsat arbejder med brint til den tunge transport. I 2023 var der registreret 3.143 brintbiler i Californien, hvilket gør markedet til det største i verden. Til sammenligning var der mere end 1,5 mio. elbiler i staten.

7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
16. februar kl. 12:32
Re: Brintbiler er ikke en option lige nu.

Det er da kun dejligt hvis batteripriserne endelig falder, men de forudsigelser har vi jo hørt på i mange år.

Dengang året var 2012:
En Nissan Leaf kostede 255.000,- med 24Kwh batteri og kunne lige klare den daglige pendling hvis man opladede dagligt. 

Skulle man køre lidt længere ture kunne man "hurtig lade" med op til 50KW, men kun  et par gange og så blev der skruet voldsomt ned for "hurtig ladningen"

Nu er året 2024:
En Peugeut E-208  koster 240.000,- har 50Kwh batteri, kan klare omkring 350 km kørsel, den lynlader med op til 100KW, og kan lynlade gentagne gange uden synderlig "straf"

I faktiske kroner får man i dag en brugbar elbil er har mere end dobbelt batteristørrelse, i praksis kan den betragtes som værende noget mere end dobbelt så god, endda til færre kroner end i 2012.

Korrigeres der for inflation så ville LEAF'n koste 305.000,- kroner.

Når man kigger på 305.000 vs 240.000 er der er sket prisfald på ca 20% og man får en bil der i praktisk brugbarhed er meget bedre.

Kigger man på hvilke elbiler man i dag kan få for 305.000,-  ?
Så er det oplagt at kigge på en Nissan, i hvertfald når det nu var en Nissan jeg tog frem som 2012 ekstempel:

ARIYA 63Kwh med CCS lynlader kan i dag købes som ny til 299.000
Det er en elbil der er 3x så god som LEAF2012 

Nogen vil sige at prisen på en Nissan elbil ikke er faldet, men du får 3x så meget bil for de samme penge. 
 

6
16. februar kl. 12:25
Re: Brintbiler er ikke en option lige nu.

Det skulle jo netop bedre skalere op til større energimængder til eksempelvis lastbiler end batterier, og så bliver der vel også brug for "alle gode kræfter" hvis al transport skal elektrificeres.

Personlig har jeg længe ikke troet på brint til personbiler, men jeg tænkte, at det nok gav mening til busser og lastbiler. Men busser er allerede blevet til el i stor stil og det ser ud til at det også kan lade sig gøre med lastbiler uden de helt store issues. Der skal selvfølgelig laves ladestandere med stor nok effekt og plads til at de kan komme til, men i og med at der jo allerede er en elinfrastruktur over hele landet, så er det ikke nær så besværligt som at opbygge en brintinfrastruktur, som kræver helt nye, meget dyre anlæg og samtidig også spilder en utrolig masse energi ved elektrolyse, nedkøling, afgasning, komprimering og til sidst konvertering til strøm brændselcellerne. 

Så jeg tror faktisk ikke det kommer til at ske det med brint. Måske hvis man billigt og effektivt nok kan lave noget electrofuel, som mere alm. lastbiler kan køre på, så vil langturene måske blive kørt på det, mens distribution så køres på el, men jeg gætter lidt på, at selv langturene ender på el, med den udvikling der er i pris, holdbarhed og ladehastighed. 

5
16. februar kl. 10:29
Re: Brintbiler er ikke en option lige nu.

Endelig? De koster 1/5 af hvad de gjorde for 10 år siden

Man skal også være døv for ikke at have hørt om prisnedsættelser på elbiler. Nogle gange bliver det udlagt som noget negativt, men det er bare præcis som forventet og forudsagt. Ja det er lidt kedeligt for os first movers, der taber på gensalgsværdien. Men absolut nødvendigt for at alle kan få råd til en elbil.

 

 

3
16. februar kl. 08:58
El vs brint

Som ejer af en elbil i nu næsten 4 år, som har kørt over 1/4 af dens kilometer på langture til Alperne (også skiferier) og Spanien, så ville jeg godt nok aldrig bytte muligheden for daglig (natlig) opladning hjemme med 15 minutter sparet optankning ude.

En pause for hver 2 timer kørt passer os godt, og en klassisk Autobahn tissepause for mere end én person tager nu engang mindst 12 minutter med fuld stress på - uanset hvor længe bilen er om at tanke. Nu lader vi i stedet 20-22 minutter (til de næste 200+ km) ved dagens første pause og så 35-45 minutter ved den næste pause, hvor vi spiser frokost og jeg ofte må skynde på hustruen for at vi kan nå at flytte bilen efter endt opladning. Repeat om eftermiddagen og så er vi fremme i god tid til en rolig aftensmad efter 1.000 km.

Til gengæld så består tankning i hverdagen af at sætte stikket i bilen hjemme i carporten 2-3 gange om ugen.

Ville jeg bytte til 'tankning på kun 5 minutter' på både ferier og hjemme? Never!

Og nu om dage kan man jo lade på enhver rasteplads i Europa - ikke noget rækkeviddestress med at zigzagge mellem brintstationer ned gennem Europa.

Og så er der vist også noget med at brint ver dyrere end de ca. 80 øre jeg giver pr. km når jeg lader ude og de maks. 50 øre pr. km (med elafgift!) som jeg betaler hjemme?

Hvad skal jeg dig med brint?

2
16. februar kl. 08:33
Re: Brintbiler er ikke en option lige nu.

bliver det ikke nemmere for brintbilers gennembrud.

Det er da kun dejligt hvis batteripriserne endelig falder, men de forudsigelser har vi jo hørt på i mange år. Brint har vel også samme "hønen og ægget" problematik som el-lastbilerne har, uden infrastruktur ingen lastbiler, så man kunne vel håbe på at når/hvis brint bliver udbygget til en industriel skala som der er planer om at det også bliver praktisk muligt at få solgt nogle brintbiler. Det skulle jo netop bedre skalere op til større energimængder til eksempelvis lastbiler end batterier, og så bliver der vel også brug for "alle gode kræfter" hvis al transport skal elektrificeres.

1
16. februar kl. 07:54
Brintbiler er ikke en option lige nu.

Selv i brintbilernes eget land Japan er salget katastrofalt dårlig.

Intet sted har bilindustrien forsøgt at sælge ideen om brintbiler som i Japan. Specielt Toyota har ad flere omgange direkte sagt at elbiler ikke er fremtiden.

Desværre for Toyota viser tallene noget andet

EXCLUSIVE | Hydrogen car sales in Japan have fallen by 83% over the past two years, new figures show | Hydrogen news and intelligence (hydrogeninsight.com) 

"In 2021, 2,464 fuel-cell electric vehicles (FCEVs) were sold in the country, but this fell by 65% to 848 in 2022, before halving again in 2023 to just 422 sales, according to the latest statistics from the Japan Automobile Dealers Association (JADA)."

Sølle 422 Brintbiler er der solgt i Japan i 2023 så en ting er hvad regeringen´s mål er (800000 brintbiler i 2030) og Toyotas, en anden ting er hvad forbrugerne gør.

Og indtil videre er brintbiler bare en tordnende fiasko og med udsigten til en halvering af batteriprisen i år, med den nye koboltfri batterigeneration,  bliver det ikke nemmere for brintbilers gennembrud.