Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde

Via Interesting Engineering15. april kl. 07:4920
im motors elbil
Illustration: IM Motors.

Den kinesiske bilproducent IM Motors har sendt deres L6 Lightyear Max på markedet med en batteripakke på 130 kWh. Batterierne er af typen 'semi-solid-state', hvilket vil sige, at IM Motors ikke helt har sluppet den fyldende del i batterikemien, men er gået over til en flydende elektrolyt, hvori der er inkorporeret et fast materiale. Batteriet kan oplades med op til 400 kW, hvilket betyder, at der kan 'tankes' 400 km på bare 12 minutter.

20 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
20
16. april kl. 09:22
Re: Off topic sammenligning

Så kan der selvfølgelig være andre grunde til fortsat at ønske at køre ICE. Men økonomien er ikke én af dem her i 2024.

Helt enig!

Og skulle man være i den situation at man på ingen måde kan rejse mere end de 130.000 som Picantoen koster, så kan man kigge på brugt elbil:

Under 130.000 finder man;
Zoe 50
Ioniq 28Kwh
E-up 34 Kwh
Spring

Jeg vil mene den mest kompetente for de som ikke kan lade hjemme er Zoe da den kan 3 faset AC lade med op til 22KW og hurtiglade 50KW

AC udeladere er billigere end DC 50KW.

Kan man lade hjemme så er Ioniq 28 nok bedste valg hvis ens normale dagligdag aldrig overstiger dens rækkevidde.

De 2 sidste er nok kun egnet til folk der aldrig kører langt og kan klare deres normale dagligdag indenfor batteriets rækkevidde. 
Har man et sjældent behov for at køre langt, så "kan" de bruges på længere ture, men det bliver en seriøs udfordring af ens ønske om at have status som martyr.

19
16. april kl. 08:56
Re: Off topic sammenligning

Vi kører ud ad off topic tangenten. Jeg beklager. Men jeg synes det er interessant nok.

Det jeg ville undersøge var: Hvis man sidder i en lejlighed, har et mindre kørselsbehov og lige akkurat har råd til den billigste benzinbil, har man så også råd til en benzinbil.

Og konklusionen er: Ja, det har man. Og man får endda en større bil for pengene.

Har man råd til en større bil eller kører flere km, så er økonomien bare mere og mere i elbilernes favør.

18
16. april kl. 08:47
Re: Off topic sammenligning

Kia picanto er en klasse under i størrelse.  Det er som at sammenligne en golf med en polo.  æbler og bananer

Njae. Det er den billiste benzinbil mod den billigste elbil. Sådan da. Der findes stadig nogle få Dacia Spring (mk1) på lager. Men dén ignorerer vi altså.

Det er rigtigt at du får en del mere bil med MG4'eren. Og det kan man sige tipper balancen en tand mere i elbilernes retning. Men hvis man partout vil have en fabriksny bil billigst muligt, så mener jeg det er de to man kan sammenligne.

Eller hvilke ville du sammenligne?

17
16. april kl. 08:39
Re: Off topic sammenligning

Kia picanto er en klasse under i størrelse.  Det er som at sammenligne en golf med en polo.  æbler og bananer

 

16
16. april kl. 08:35
Re: Off topic sammenligning

all you can eat udeladning

Nu er Clever blevet nævnt et par gange. Personligt ville Clever være et nyk ekstra i inconvenience-retningen i forhold til frit valg af lader, da de ikke har nogen stander tæt på hverken bopæl eller arbejde. Og nu gik min nysgerrighed på de værst stillede bilister (Som dog insisterer på at købe fabriksnyt), som må have den billigste bil og de værste ladebetingelser. Og selv for dem, er vi her i 2024 nået til at elbilen er et fint valg.

 

For MG4, som jeg sjusser til 25% større forbrug end det opgivne VLTP, så lader det til at 15000 km/år præcis er tipping point for hvornår et fastpris abonnement kan  betale sig. Efter 12 år og 180000 km er Clever små 700 kr dyrere end OK.

 

Kører vi MGen 30000 km/år i 5 år koster det 371946 med OK og 324580 med Clever inkl alle udgifter og hvor man står med en afskrevet bil, som nok holder nogle år endnu.

Tilsvarende koster Picantoen 364764 kr ved 5 år og 30000 km/år.

 

Så kan der selvfølgelig være andre grunde til fortsat at ønske at køre ICE. Men økonomien er ikke én af dem her i 2024.

15
16. april kl. 08:04
Re: ....

Nok så interessant er hvad sådan et semi-faststof batteri vejer. En m3 slæber rundt på omkring 500 kg batteri. Hvis maxen slæber rundt på 900kg batteri er der ingen nyhed. Vejer batteriet til gengæld som en m3'ers så er det værd at skrive hjem om

Ja, det kunne være super interesserent at vide. 
Jeg kan ikke umiddelbart finde data på hverken batterivægt eller bilens vægt.
Hvis bare man havde adgang til en eller to journalister på et tekniske medie som kunne undersøge det ;)

14
15. april kl. 20:45
Re: ....

Tesla Model 3 har 713 km iflg, CLTC standard og et 75 kWh batteri.  Så er de 1000 km med et 130 kWh batteri ikke helt så banebrydende 

Nok så interessant er hvad sådan et semi-faststof batteri vejer. En m3 slæber rundt på omkring 500 kg batteri. Hvis maxen slæber rundt på 900kg batteri er der ingen nyhed. Vejer batteriet til gengæld som en m3'ers så er det værd at skrive hjem om....

13
15. april kl. 20:24
Re: Off topic sammenligning

Brændstof, forsikring, vægtafgift osv er forlænget til 12 år. MGen mister 94000 kr værdi på de sidste 7 år mens KIAen kun mister 69300, hvis vi sætter slutværdi for begge til 0.

Lige nu er det dyrt kun at lade ude, men priserne er faldet lidt på det seneste og mon ikke vi ser et pinefuldt langtrukkent fald i de priser ?
 

Du nævner at benzinpriserne er forventet stigende.

De to ting vil flytte tallet til fordel for elbilen i samme takt.

 

Og så snakker vi stadigt kun om folk i lejligheder med begrænset kørsels behov.

799 er pt. loftet på all you can eat udeladning,  det svarer til omkring 53 liter benzin ved 15kr/l altså maksimalt 1000km/måned i Picantoen.

12
15. april kl. 16:36
Re: Off topic sammenligning

Man skal kun købe fabriksny bil hvis man agter at køre i den til den ikke kan mere. Prøv at lave dit regnestykke over 12 år  Både Picanto'en og MG'en burde fint kunne klare 180.000km over 12 år.

MG4: 461007 kr

KIA: 472611 kr

Brændstof, forsikring, vægtafgift osv er forlænget til 12 år. MGen mister 94000 kr værdi på de sidste 7 år mens KIAen kun mister 69300, hvis vi sætter slutværdi for begge til 0. (Værkstedsregningen stiger nok en del over de 5000/år ved så mange km. hvilket jeg ikke har taget med.)

 

Grunden til, at det overhovedet er tæt, er selvfølgelig at der slet ikke findes elbiler i Picantosegmentet. Hvis man er på udkig efter en bil i 300000 kr klassen, kan man bare købe en tilsvarende elbil. En golf koster 300000 plusminus og en ID3 koster 300000 plusminus. Så er regnskabet allerede vippet 70000 kr til elbilens fordel i forhold til min indledende beregning pga afskrivning.

11
15. april kl. 15:56
Re: Off topic sammenligning

Men mange har mulighed for at lade betydeligt billigere. Og det rykker virkeligt noget f.eks. at lade til 1 kr istedet for 3. 

Over de sidste 12 måneder har der være ret mange timer hvor man kunne lade under 50øre/kwh.

I de vildeste timer har man endda fået penge for at oplade sin bil.

10
15. april kl. 15:50
Re: Off topic sammenligning

Og en elpris på 2,99 kr/kwh, som har været standerprisen hos OK i månedsvis. Så hvis man kan lade hjemme, så er elbilen klart billigere; ligeså, hvis benzinprisen fortsætter sin kurs. 

Clever har på en måde sat et loft for hvor høj månedlig udgift man kan/bør have på strømmen til sin bil.

- All you can eat for 799,-

Det er muligt at gøre det billigere ved 15.000km/år også selv om man ikke kan lade hjemme. Ikke meget billigere, blot billigere.

Har man indkørsel at sætte bilen i, så er der mange billigere alternativer end Clevers flat rate abn.
 

Men når alt er sagt og skrevet, synes jeg det er svært at anbefale nogen at købe fabriksny bil lige nu. Hverken ICE eller el. Markedet er uroligt og det ser ud til at batterier bliver så billige at man skal være noget stædig/bagstræberisk for at vælge en ICE uanset hvilket segment man kigger i. Prisen vil ihvertfald ikke presse en imod ICE.

IMHO: 
Man skal kun købe fabriksny bil hvis man agter at køre i den til den ikke kan mere.
Prøv at lave dit regnestykke over 12 år 
Både Picanto'en og MG'en burde fint kunne klare 180.000km over 12 år.

Har man ikke penge til en fabriksny elbil og et kørsels mønster på 15.000km/år så er der mange ret gode kandidater i elbilernes brugtvogns marked, som burde have 10+ år,  tilbage at leve i.
De kan så holdes op mod en tilsvarende gammel brugt Picanto.

 

9
15. april kl. 15:29
Re: Store batterier

Der er en anden fordel ved store batterier udover rækkevidden. Nemlig at det giver mulighed for at lade flere km/minut

Der er en tredie fordel ud over rækkevidde og højere ladehastighed i km/minut.

Jo større batteriet er, jo større andel af dagligdagenes kørsel kan oplades i de helt billige timer. Den forgangne weekend var god :-)

Den fjerde fordel, er at V2L/V2G mulighederne bliver forbedret i takt med batteri størrelsen.

Med 130Kwh i bilen, ville jeg ikke være bleg for at score lidt ekstra lommpenge ved stille 70Kwh til rådighed for en aggregator som laver alskens ting for systemet. Ballancering, samt alm. køb og salg af strøm.

 

8
15. april kl. 15:21
Re: Off topic sammenligning

Og hvis man kører mere end 15.000 bliver elbilen hurtigt den billigste løsning over 5 år. 

Njae. Selv hvis jeg fordobler km til 30000/år, så flytter det kun 26400 kr i elbilens favør over de 5 år(vi ser bort fra slid, men kigger kun på energiudgiften). Prisforskellen for kantstensladning uden abonnement vs benzin er overraskende lille. 

Men for benzin har du udsigt til priser som pt er på himmelflugt. I år er prisen hos ok gået fra 14,79 til 16,09kr. Men mange har mulighed for at lade betydeligt billigere. Og det rykker virkeligt noget f.eks. at lade til 1 kr istedet for 3. 

Men jeg ville bare se på virkeligheden for førstegangskøbersegmentet, som bor på kollegie eller i lejlighed i byen. For de fleste som læser med herinde, tror jeg i højere grad regnskabet falder ud til elbilens fordel.

7
15. april kl. 14:48
Re: Off topic sammenligning

Og hvis man kører mere end 15.000 bliver elbilen hurtigt den billigste løsning over 5 år. 

6
15. april kl. 14:04
Re: Store batterier

Der burde også være flere km i et stort batteri før end det er slidt op

5
15. april kl. 13:34
Off topic sammenligning

Det har ikke nogen relevans for nærværende artikel ud over at det handler om elbiler. Men jeg lavede en beregning og tænkte jeg ville dele den.

 

Jeg var nysgerrig på om elbiler i det billigste segment kan konkurrere med prisen på benzinbiler i det billigste segment, når man kigger på totaludgiften over en årrække. TLDR: Det er dælme tæt på allerede nu.

 

Forudsætninger: Jeg har sammenlignet den mest skrabede KIA Picanto med den mest skrabede MG4. Jeg har regnet med en udbetaling på 20000 kr og et 5 års lån, så bilen er fuldt betalt da (AL-finans). 15000 KM/år. Forsikring og dæk koster lidt mere for elbiler og værksted koster lidt mere for benzinere, så jeg har udlignet det og sat det til 10000kr/år for begge. Jeg har regnet med at begge biler bruger 25% mere energi end den officielle opgivelse. Picantoer på bilbasen holder ca 61% af værdien efter 75000km/5år. Gennemsnittet for en stribe elbiler er 52%. Jeg har yderligere trukket 10000 fra begge værdier for at give forhandleren en profit. Det er virkeligt usikkert hvordan det ser ud i fremtiden, men det er bedste bud.

 

MG4: 

Totaludgift efter 5 år: 324293 kr

Udgift hvis bilen sælges efter de 5 år: 230293 kr

 

KIA Picanto: 

Totaludgift efter 5 år: 290733 kr

Udgift hvis bilen sælges efter de 5 år: 221433 kr

 

Så Kia'en er stadig 9000 kr billigere. Men jeg har regnet med en benzinpris på 15 kr/l og dagens pris er faktisk 16 kr. Og en elpris på 2,99 kr/kwh, som har været standerprisen hos OK i månedsvis. Så hvis man kan lade hjemme, så er elbilen klart billigere; ligeså, hvis benzinprisen fortsætter sin kurs. Men hvis man er en studerende, som bare skal have en bil at pendle til UNI i, så har man nok ikke mulighed for hjemmeladning.

 

Endelig får man med MG4 en bil på størrelse med en Golf, Octavia eller Astra, mens man med KIAen får noget der minder om en VW UP eller Toyota Aygo(X).

 

Mellemregninger: https://photos.app.goo.gl/RXvPkACGMzqA59Sn9 

 

Men når alt er sagt og skrevet, synes jeg det er svært at anbefale nogen at købe fabriksny bil lige nu. Hverken ICE eller el. Markedet er uroligt og det ser ud til at batterier bliver så billige at man skal være noget stædig/bagstræberisk for at vælge en ICE uanset hvilket segment man kigger i. Prisen vil ihvertfald ikke presse en imod ICE.

3
15. april kl. 11:57
Store batterier

Der er en anden fordel ved store batterier udover rækkevidden. Nemlig at det giver mulighed for at lade flere km/minut, forudsat der er effekt nok fra laderen.

Effekten du kan lade et batteri med er proportional med batteriets størrelse.

Rækkevidden er blevet et mindre problem i nyere elbiler, men så kommer problemet med hvor lang tid det tager at tanke kilometre på bilen, og et stort batteri kan alt andet lige tanke hurtigere.

2
15. april kl. 10:41
130Kwh batteri

Bare man smider stort nok batteri i bilen kan man fint køre langt!

Hyundai Ioniq 6 er f.eks opgivet til 614km WLTP ved 77,4 Kwh batteri.

Det skulle give 1031 km ved 130Kwh batteri, grundet større batteri vægt vil tallet være lidt lavere.

Dermed: Intet nyt under solen.

1
15. april kl. 09:52
....

Der er måske et par punkter der er værd at inkludere fra den originale artikel.

  • Bilen er reelt ikke på markedet endnu.
    • Forventes på det kinesiske marked til maj, Europa næste år og USA er ukendt.
  • Rækkevidden på de  1000 km er iflg. CLTC (kinesiske) standard. 
  • Den sammenlignes størrelsesmæssigt med en Tesla Model 3. 
    • Tesla Model 3 har 713 km iflg, CLTC standard og et 75 kWh batteri. 
      Så er de 1000 km med et 130 kWh batteri ikke helt så banebrydende 

Lidt om CLTC, EPA og WLTP - "As a rule of thumb, though, consider the EPA figure to be the most realistic with only a few percentage points difference from what one might see in real-world conditions. The WLTP figure to be about 22 percent higher than EPA, and the CLTC number about 35% higher than EPA"

https://insideevs.com/features/343231/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/