Historisk lav fart på motorvejene

Via Politiken27. februar kl. 13:042
Historisk lav fart på motorvejene
Illustration: Ulrik Andersen.

Aldrig har hastigheden været målt lavere på de danske motorveje, end det var tilfældet i 2023. 

På motorveje med en fartgrænse på 130 km/t og 110 km/t var gennemsnitsfarten sidste år på henholdsvis 118,1 og 110,7 km/t, ifølge en ny opgørelse fra Vejdirektoratet. 

Det er marginalt lavere end i 2022 og et fald på 2-3 km/t sammenlignet med de foregående år. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratet vurderer, at forklaringen skal findes i stigende brændstofpriser, der slog rekorder efter Ruslands invasion af Ukraine i foråret 2022. Siden er priserne begyndt at falde igen, men styrelsen vurderer, at vanerne har holdt ved. 

»Det har fået mange til at tænke, at det ikke betyder så meget, at jeg måske kommer et par minutter senere frem, hvis jeg kan spare et par hundrede kroner om måneden ved som pendler at køre langsommere«, siger projektleder Niels Moltved til Ritzau.

Vejdirektoratet har målt gennemsnitsfarten årligt siden 2002. Det sker på de samme strækninger, på samme tid af året uden for myldretiden.

2 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
2
28. februar kl. 10:38
Re: Bedre artikel på JP

Hej Thomas

Ja, en spændende teori, men når vi i vor A4V6 eller Polo kører til/fra København fra Viborg har vi ofte fartpiloten på 110 konstant selv på 120-130 km strækninger. Det passer med den tid vi har afsat.

De biler der ofte presser på ved vor overhaling af lastvogne - jage os til højre spor - er faktisk el-biler, specielt Tesla, da de er lette at kende.

Der er selvfølgelig også benzin/diesel biler der gør det, til min overraskelse ofte små biler.

Jeg gider ikke hastighedsbøder i DK, min nogle gange ønske om høj hastighed har jeg fået klaret i mangeårig arbejde i Tyskland, vor AUDI V6 skal køre med dæk mærket til 240 km 

1
28. februar kl. 09:46
Bedre artikel på JP

… om samme emne

Her kommer en teori om, at flere elbiler har været med til at sænke farten. Det har min elbil i hvert fald. For selvom det koster mindre at bruge mere energi, og selvom jeg sjældent har brug for rækkevidden, så smitter rækkeviddejagten af på min “gennemsnitskørsel”. 

Der er også i artiklen en teori om at de mange nye skærme skaber “anden underholdning” end fart. 

Begge faktorer gælder for nye biler, som fylder forholdsvis mere i statistikken, da de typisk kører mere end gamle biler.