Euro NCAP: Fysiske knapper giver bedre sikkerhed i biler

Via Arstechnica5. marts kl. 10:365
Euro NCAP: Fysiske knapper giver bedre sikkerhed i biler
Illustration: Euro NCAP.

Den europæiske testorganisation Euro NCAP vil fra 2026 belønne biler med fysiske knapper, når de bliver sikkerhedstestet. Mange bilproducenter flytter funktioner fra fysiske knapper over på en touchskærm, og det øger risikoen for at føreren bliver distraheret, lyder det fra Euro NCAP. Det er især knapper til blinklys, katastrofeblink og vinduesviskere, som Euro NCAP helst vil have i fysisk format, og ikke på en samlet skærm. 

5 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
5
7. marts kl. 16:39
Re: Kort liste

Var til Motorshow i Herning for noget tid siden. Her fik jeg lov at prøve en Tesla 3 Dual motor. Jow - den rykker godt, men den minimalistiske betjening, som vist havde til formål at gøre det hele mere enkelt, ender i den modsatte grøft.

Man sidder og leder efter funktionerne, men det kan vel læres. 

Blinklyset er forhåbentlig kun på kort visit på rattet, indtil næste model, men måske kan knapperne flyttes via OTA 😏

Til gengæld kan jeg ikke se det intuitive i at skulle swipe en smal stribe, for at vælge Drive, Reverse og Park, - og læse resultatet på nogle små bogstaver i toppen af skærmen.

Man bakker ud fra båsen, og holder der i 4-5 sekunder for at finde/ramme fremad. Disse 4-5 sekunder får en til at se ret håbløs ud.

Gearvælgeren/stangens position skal kunne føles præcis, uden at se på den.

4
7. marts kl. 10:35
Re: Lyder fornuftigt

ikke alle knapper er lige nemmer at betjene uden at kigge, ligesom ikke alle skærme er lige besværlige at bruge

Din formulering er biased, så du skal vist ikke i test gruppen!

Måske din formulering ville have været mere neutral hvis:

Kan en skærm betjenes uden at kigge?

Langt fra alle knapper er besværlige at betjene!

3
5. marts kl. 13:48
Re: Kort liste

Vinduesviskere er da også stadig på rettet i den nye Model 3? 

 

Tænker umiddelbart du har ret i at EuroNCAP ikke har problemer med knapper på rattet - med mindre de har nogle undertekster med mere informationer - de er trods alt stadig fysiske og IKKE indeholdt i skærmen. 

 

Vinduesviskerne kan betjenes 100% via rattet. Når man har trykket på knappen på rattet kan man ændre hastigheden ved trykke til siden på rulleknappen på rattet. 

2
5. marts kl. 12:56
Kort liste

Det er kun nogle få udvalgte funktioner der er tale om:

  1. Blinklys
  2. Katastrofeblink
  3. Vinduesvisker
  4. Hornet
  5. SOS / eCall

Angående #2 og #5 så er det næppe for at undgå distraktioner under kørsel. Det er funktioner man bruger sjældent, men som kan være livsnødvendige i en krisesituation, og derfor skal man kunne finde dem. Min forhenværende Tesla Model 3 havde SOS som en knap i loftet. På min nye Tesla Model Y har de flyttet det til skærmen. Jeg måtte læse manualen for at finde ud af hvad de havde gjort af den. Hvis man er kørt galt og er hårdt såret, så dur det naturligvis ikke.

Mange nævner Teslas nye blinklys, som er blevet flyttet til ratet i stedet for de traditionelle stilke. Men spørgsmålet er om de er omfattet af dette? Teknisk set er det stadig fysiske knapper.

Den nye Tesla Model 3 "highland" fejler #3, #5 og måske #1. Tesla er dog langt fra de eneste.

1
5. marts kl. 12:18
Lyder fornuftigt

Måske de skulle gå skridtet lidt videre med en Human Factors approach - ikke alle knapper er lige nemmer at betjene uden at kigge, ligesom ikke alle skærme er lige besværlige at bruge... men det vil nok være svært at finde en un-biased testgruppe til hver biltest...