Der kan sættes solceller på 50% af alle hustage i Holland

Via PV Magazine3. april kl. 09:3420
solceller holland
Illustration: RVO.

Den hollandske regeringen har via en ny database opdaget, at der potentielt er plads til 725 km2 solceller på de hollandske hustage. Det svarer til 50% af alle tage i Holland. På 8% af tagene er der umiddelbart ingen forhindringer for at gå i gang med det samme.

20 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
20
9. april kl. 00:30
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Der kan være andre gode grunde til at solceller ikke overalt er den bedste løsning, men økonomi er nok ikke det jeg vil tillægge den støreste betydning.

Det bestående elsystem er bestemt ikke bygget med fokus på kortsigtet økonomi, men tværtimod ud fra langsigtede betragtninger. Disse betragtninger var blot anderledes end, hvad der optager folk i dag. 

Det er muligt "økonomi" trigger nogen til at tænke fæle kapatilister, men økonomi er også en overordnet vurdering af værdien i noget. Når jeg siger dårlig økonomi i solceller på private hustage, så mener jeg primært, at der er billigere steder at opstille dem. Men også, at de kan blive så dyre, at det er bedre at fokuser på andre teknologier, som i øvrigt giver langt bedre sammenhæng mellem produktion og forbrug.

19
4. april kl. 15:08
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Nu har jeg haft solceller i 11år og taget var 13 år gammelt da de blev lagt på, så det havde nok været for tidligt. Og du glemte at give et link til de superbillige solceller med installation. Og hvorfor taler du om vægt og  glaserede  teglsten? Jeg har eternittag og ingen problemer med vægt. 

18
4. april kl. 12:41
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Hej Christian

Af skade bliver man klogere, du burde nok have skiftet taget før installation af solceller.

Et vel konstrueret tag kan jo sagtens bære solceller, så det er ikke solcellernes vægt der er problemet. Nu ved jeg ikke hvilket tag du har valgt, men sort glaseret teglsten minder om solceller. 

Hvis tage er vel konstruererede er der vel ikke problemer

Selvfølgeligt kan du mene at solceller på tage skal fravælges til fordel for sorte solcelle parker på landbrugs jord?

 

17
4. april kl. 10:56
Hollandsk nettomålerordning

Som der står i PV Magazine artiklen, var der sidste år 2½ GWp solceller på private huse i Holland og sikkert endnu flere i år. De har stadig noget, der ligner den gamle årsnettomålerordning (Gruppe 6) i Holland, så private incentiveres til at lave solcellestrøm, selvom der er alt for meget af den på nettet. Det er selvfølgelig fint for den enkelte, men skidt samfundsmæssigt, hvilket netop var årsagen til at stoppe ordningen i Danmark for snart 12 år siden.

I Holland påvirker de mange private solcelleanlæg derfor elprisen i negativ retning, og det bølger gennem Tyskland helt op til DK1 og kan forventes endnu hyppigere i år end sidste år, hvor netop dette blogindlæg omtalte situationen i Holland:

https://elforbrug.nu/hollandsk-hul-i-hovedet/

16
4. april kl. 10:25
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Den pris må du da gerne komme med et link til, men det ændrer ikke på solceller er dyrt, meget dyrt at montere på tage kontra på jorden. Jeg har selv solceller og det koster 25000kr at få dem ned og op igen i forbindelse med at jeg skal have nyt tag, et solcelletag ville koste mig 400000kr. Og kornmarker er ikke natur, jorden under solceller er 100x mere natur end en kornmark. Og vi mangler  hverken korn eller halm.

15
3. april kl. 22:24
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Samfundsøkonomisk - og bestemt også privatøkonomisk - er det en dårlig forretning at opsætte solceller på private tage, fordi der er så høje installationsomkostninger. 

Dårlig forretning i forhold til hvad ?

Hvis vi lukker en korn mark, så mangler vi noget korn, og vi mangler også halm til vores kraftvarmeværker så de kan lave strøm når sol og vind ikke leverer nok.  

Husker du at indtænke de samfundsøkonomiske omkostninger for disse mangler ?
Ellers kan du se prisen på spotmarkedet når det er gasprisen der svinger takt stokken. 

Hvis, du så husker dette:
Så kunne vi plante fremtidens bygge materiale, træer, på marken og lave CCS med disse, rest træet kan også komme i kraftvarmeværkerne

Husker du at tænke på de andre omkostninger for både CCS og brændsel til kraftvarmeværker, når du snakker samfundsøkonomi ved ændringer af landbrugs jord?

Prisen for manglende biodiversitet (hvad den så end er?) skal vel også tages i ed ?
Og ja. Jeg ved godt en korn mark er alt andet prangende omkring biodiversitet, men når nu nogle vil lukke korn marken, så skal vi jo netop ikke bruge korn mark som biodiversitets reference i forhold til solceller.

Solceller skal op på vores bygninger!

 

14
3. april kl. 21:33
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Så du smider uden at tøve en regning på 100000kr i hovedet på dem med det rette tag eller vil du gerne betale 30øre ekstra for strømmen??

Et 10,4Kwp solcelle anlæg på almindeligt parcelhus, koster 65.000,- monteret og tilmeldt.

(65.000+20.000 til inverter skift) / (10.000 Kwhx30 år) = 28,3 øre/kwh [1]

Selv hvis de blev placeret så dårligt at de kun giver 9.500 Kwh årligt er de stadigt under 30 øre/kwh.

Hvordan mener du at solceller på tag skulle koste 30 øre/kwh ekstra ?
Og ikke mindst; Ekstra i forhold til hvad ? 

[1] Ja, der kommer renter på, men der gør der jo også på alt muligt andet.

13
3. april kl. 20:54
Re: Dansk kort

Jeg ved ikke om Noah har lavet et kort, men de er kommet frem til at der er plads ca.  150 km2 solceller på danske hustage og 150km2  på husvægge (egnet til at placere solceller)

https://www.noah.dk/sites/default/files/2017-01/solceller_scr_2011-07_0%2C7MB.pdf

12
3. april kl. 18:18
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Så du smider uden at tøve en regning på 100000kr i hovedet på dem med det rette tag eller vil du gerne betale 30øre ekstra for strømmen??

Nu kunne man vel gøre det på en anden måde og pålægge elselskaber at opsætte solceller på egnede tage - ejeren af taget skal så kompenseres med et fast månedlig beløb eller rabat på strøm.

11
3. april kl. 15:43
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Nej - jeg må skuffe dig - der fandtes andre energikilder end atomkraft og kul

Hvad var der tilgængeligt  der i de tidlige '70ere som jeg overser? 

Olie var vel udelukker pga OPEC og gas havde vi vist ikke rigtigt "opfundet" endnu.

Vind og PV var udenfor teknologisk rækkevidde.

 

10
3. april kl. 15:05
Dansk kort

Der må da findes et tilsvarende dansk kort. 

9
3. april kl. 14:55
Jeg kan se ...

... at jeg har været upræcis mht. solceller på boliger - her tænker jeg naturligvis primært på nybyggeri. Jeg tvivler på at man vil forlange at folk med et egnet tag, skal lægge solceller på uanset om de har råd eller ej. Men staten kan jo om nødvendigt støtte det, hvis man også ønsker solceller der.

8
3. april kl. 14:33
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Så du smider uden at tøve en regning på 100000kr i hovedet på dem med det rette tag eller vil du gerne betale 30øre ekstra for strømmen??

Jeg har ikke noget problem med at betale 30 øre ekstra pr kWh, hvis det er det der skal til.

Og jeg ville heller ikke have noget problem med at der kom et krav om at der skal lægges solceller på tage der er egnet hertil. Startende med bygninger med store tagaraler (industri og landbrugsbygninger, sportshaller, supermarkeder, skoler og boligblokke mv). Og er det ikke nok, så også gerne på almindelige boliger. Det er da klart at foretrække frem for at anvende landbrugsjord eller naturområder hertil.

7
3. april kl. 14:23
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Nåhhh, du talte om atomkraft uden at ville sige det højt.......  Yep, den chance er forspildt i DK, det giver ikke længere økonomisk mening under vores himmelstrøg**.

Nej - jeg må skuffe dig - der fandtes andre energikilder end atomkraft og kul - og stort set alle var renere end kul.

6
3. april kl. 14:02
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Så du smider uden at tøve en regning på 100000kr i hovedet på dem med det rette tag eller vil du gerne betale 30øre ekstra for strømmen??

5
3. april kl. 13:45
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Rigtigt, men der var renere energikilder end kul.

Nåhhh, du talte om atomkraft uden at ville sige det højt.......  Yep, den chance er forspildt i DK, det giver ikke længere økonomisk mening under vores himmelstrøg**.

 

** vi kan selvfølgelig beslutte at gøre det alligevel fordi det er "rigtigt" - lidt ligesom mine (måske kommende) solceller.  Men det er en helt anden snak, vi vist har haft en tredobbelt uendelighed af gange på disse sider.

4
3. april kl. 13:33
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Enig, et decentraliseret system med centraliseret intelligent styring er da langt at fortrække frem for fortidens centraliserede kul-kolosser.  På den anden side, så var smart-grid vel ikke en option dengang?

Rigtigt, men der var renere energikilder end kul. Og senere har vi jo som bekendt valgt at anvende store mængder biomasse - heller ikke just den mest miljørigtige løsning. Og i fremtiden skal biogas (i danmark) tilsyneladende spille en væsentlig rolle. Jeg tvivler på at disse valg reelt er truffet af hensyn til miljø eller klima.

Jeg forventer i øvrigt - lige som dig - at investere i solceller + batteri når vi bygger vores nye (lavenergi) hus.

3
3. april kl. 13:02
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Og en af hovedårsagerne til at vi i dag er nødt til at bruge meget store beløb på at lægge vores energiforsyning om er netop at vi primært fokuserede på kortsigtet økonomi da vi valgte energisystemet som det er nu

Enig, et decentraliseret system med centraliseret intelligent styring er da langt at fortrække frem for fortidens centraliserede kul-kolosser.  På den anden side, så var smart-grid vel ikke en option dengang?

Jeg overvejer helt konkret solceller + backup batteri. Rent økonomisk kan det måske ikke betale sig, men rent moralsk er det rigtigst at lægge solceller på spildplads med lav albedo, i stedet for at klistre dem på skov/marker.

 

2
3. april kl. 12:47
Re: Ingen forhindringer - ud over økonomi

Samfundsøkonomisk - og bestemt også privatøkonomisk

Einstein skulle have sagt noget i retning af at "We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them". Og en af hovedårsagerne til at vi i dag er nødt til at bruge meget store beløb på at lægge vores energiforsyning om er netop at vi primært fokuserede på kortsigtet økonomi da vi valgte energisystemet som det er nu.

Der kan være andre gode grunde til at solceller ikke overalt er den bedste løsning, men økonomi er nok ikke det jeg vil tillægge den støreste betydning. Jeg foretrækker klart en tankegang der primært er basseret på "Hvad ønsker vi at opnå, og hvad er de bedste fremtidssikrede tekniske løsninger til at opnå det", og så ellers betale hvad det koster. Ellers ender det bare med at vi på et tidspunkt skal lægge hele energiforsyningen om igen.

1
3. april kl. 11:10
Ingen forhindringer - ud over økonomi

Nu har jeg ikke nærstuderet elpriserne i Holland, men her i DK1 kunne jeg sidste år konstatere en elpris tæt på nul, hver gang der var gang i solcellerne, vha. Energinet.dk og Min Strøm appen. 

I områder tæt på Nordtyskland er vi påvirkede af meget store solanlæg i Schleswig, koblet med lavt regionalt forbrug og mildest talt ringe forbindelser til resten af landet. 

Samfundsøkonomisk - og bestemt også privatøkonomisk - er det en dårlig forretning at opsætte solceller på private tage, fordi der er så høje installationsomkostninger. 

Flade industritage kan sagtens være en undtagelse herfra, specielt hvis de har højt ejetforbrug af el i dagtimerne, hvor de kan undgå at betale nettariffer. Jeg gætter på installationsomkostningerne pr. kW på industritage ligger ca. midt mellem "bar mark" og privat skråt tag med tagsten. 

PS. Jeg har intet imod private solceller som sådan. De er bare blevet overhalet af virkeligheden - hvor de ikke er påkrævede for at overholde BR2020...