Alligevel ikke kinesiske tog i EU: Kinesisk togproducent trækker sig fra udbud

Via Global Construction Review3. april kl. 13:24
Det kinesiske tog CRH2 fra CRRC Qingdao Sifang nær Nanjing
CRH2 Hexie er et af togene i flåden hos det kinesiske selskab CRRC Qingdao Sifang. CRRC var i spil til en stor EU-kontrakt til 610 mio. euro, men trak sig for nylig. CRH2 er baseret på et japansk Shinkansen-tog udviklet af Kawasaki, Mitsubishi og Hitachi. Illustration: Wikimedia Commons / N509FZ.

Det kinesiske selskab CRRC Qingdao Sifang havde lagt bud ind på levering af 20 tog til Bulgariens jernbane, men har nu trukket sig fra konkurrencen. 

Afbuddet kommer efter, at EU-institutioner har sat en undersøgelse i gang af selskabet for ulovlig statsstøtte. Det er et resultat af ny EU-lovgivning, der trådte i kraft sidste år og har mødt hård kritik fra Kina. 'Foreign Subsidies Regulation' skal modvirke, at statsstøttede selskaber uden for EU forvrider konkurrencen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»I de senere år har udenlandske subsidier tilsyneladende forvredet EU's indre marked, bl.a. ved at give modtagerne en urimelig fordel i forbindelse med opkøb af virksomheder eller offentlige indkøbskontrakter i EU på bekostning af fair konkurrence,« skriver EU-Kommissionen om loven.

CRRC Qingdao Sifang er et datterselskab i CRRC, der er verdens største togproducent foran Alstom og Siemens. 

Opgaven i Bulgarien lyder på 20 elektriske togsæt og 15 års vedligehold. CRRC har en stående ordre i et andet europæisk land - dog ikke et EU-land. Serbien og det kinesiske selskab indgik sidste år en aftale om levering af 20 togsæt med en topfart på 200 km/t.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning