I klimaaftalen om grøn strøm og varme fra 2022 blev aftalepartierne enige om en firedobling af den samlede elproduktion fra solenergi og landvind frem mod 2030. Beregninger fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet viser, at der kun skal opsættes VE på yderligere 0,8 procent af Danmarks areal for at opnå denne firedobling. Til sammenligning har SVM-regeringen planer om at rejse ny skov på et areal svarende til seks procent af Danmark, mens der skal udtages lavbundsjorde fra landbruget svarende til 2,3 procent af Danmark. Lovgivning forhindrer eller fordyrer dog at bruge disse arealer til VE.
Man bør ikke anse de to hensyn til klima og biodiversitet som et nulsumsspil, hvor der kun kan være én vinder. For kriserne er forbundne, og de skal løses i fællesskab. Hvis vi skal vende det nuværende tab af biodiversitet til fremgang og samtidig sikre den grønne omstilling, er der behov for ny lovgivning på området. I december sidste år indgik regeringen og et bredt flertal af partier i Folketinget en aftale om at fremme VE-udbygningen på land. De primære initiativer i aftalen er rammer for etablering af store energiparker, flere penge til kompensation til naboer og lokalsamfund ved VE-udbygning og lempelse af arealbeskyttelse for energiparker.
I Rådet for Grøn Omstilling mener vi, at der er mere ambitiøse håndtag at skrue på. Ifølge Biodiversitetsrådet er den nuværende biodiversitet på tværs af arter, levesteder og naturlige processer ikke tilstrækkelig for opretholdelsen af biodiversiteten på længere sigt. Biodiversitet bør integreres i lovgivningen for opstilling af vedvarende energi – men også andre anlægsprojekter. Det kan betyde hurtigere udrulning af VE, fordi man undgår forsinkelser fra klager, samtidig med at biodiversitets- og naturhensyn tænkes tidligt ind i processen.
Et benspænd for opstilling af vindmøller er skovloven, der forbyder skovejeren at etablere anlæg, som ikke er nødvendige for skovdriften. Her bør man skelne mellem produktionsskov og skove, som er rigere på biodiversitet. Regulering burde gøre det muligt at opsætte vindenergi i produktionsskove, der kan være indtægtskilde for skovejeren.
Det er vigtigt, at borgere, kommuner og andre interessenter inddrages tidligere og helhjertet i VE-projekterne. Derudover bør lokale inviteres ind som andelshavere, og generelt skal processen med udbud og tilbud til opstilling af VE være helt transparent og retfærdig. Kommuner har haft for få økonomiske incitamenter til at fremskynde sagsbehandlinger og sige ja til vedvarende energi, der dækker mere end kommunens eget forbrug eller opfylder kommunens DK2020-mål.
Rådet for Grøn Omstilling mener ikke, at man ved at hæve kompensationen i grøn pulje (hvor opstillere af VE-anlæg indbetaler et beløb pr. opstillet MW til kommunen) til 150 procent sikrer incitamenter, da der er tale om et engangsbeløb. Vi mener, grøn pulje skulle afskaffes og erstattes af initiativer, der giver kommunen løbende indtjening, så man belønnes for at opsætte mere vind og sol i kommunen og øger den lokale økonomi.
Alle vedvarende energiprojekter bør forpligtes til at medtænke naturhensyn og fremme biodiversiteten, mens sagsbehandlingen bliver smidigere og mere agil, så udbygningen kan gå endnu stærkere.