Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vær den grønne, digitale frontrunner i stedet for at vente på, at andre er det

Af Rasmus Bækby20. januar kl. 09:35
grøn investering
Illustration: Bigstock.
Man hører tit fordommen, at en investering i den grønne omstilling er lig med omkostning, og at man må ofre sig for at ‘gøre noget godt’ for klimaet. Men det er helt omvendt: grøn omstilling er faktisk en central konkurrenceparameter for virksomheden – og derfor noget, man investerer i.
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg kan huske dengang Proshop var en fysisk butik i Højbjerg for os nørder. Her kunne man købe det, man skulle bruge, når man sad og byggede sin egen gamer-computer hjemme i stuen. Den tid er for længst forbi – i dag er Proshop en online forretning med webshops i otte lande i Europa, og de lader til stadig at have fart på. I al fald har de investeret i en robot, der kan pakke 600 pakker i timen. Selvom et menneske til sammenligning kun kan pakke 40 pakker i timen, så har robotten ikke betydet fyringer, der er nemlig stadig brug for alle hænderne til at håndtere væksten. Og så kan robotten noget andet, som ville være væsentligt vanskeligere for et menneske at klare på den tid. Robotten 3D-scanner indholdet, der skal pakkes, og bygger kassen op om indholdet. På den måde spares 20-25 procent af deres papforbrug.  

Det er en god nyhed for klimaet! Ikke bare på grund af den pap, der spares, men også fordi en af vores klimamæssige udfordringer i samfundet er al den luft, der fragtes rundt i vores logistik. Pakker, der ikke er pakket effektivt, fylder mere og tager pladsen fra andre pakker. Det betyder, at lastbilerne, flyene og skibene skal af sted flere gange. Det skal vi undgå.

En undersøgelse lavet for Dansk IT fra november 2021 slår fast, at 46 procent af landets 1.000 største virksomheder ser bæredygtighed som en strategisk topprioritet. 63 procent har inkorporeret bæredygtighed i deres forretningsstrategi. Men alligevel er det kun 21 procent, der ser bæredygtighed som key driver for deres digitale investeringer.

Proshop er et godt eksempel på, hvordan den grønne omstilling også skal gribes an: Bæredygtighed og grøn omstilling er ikke længere noget, man bare taler om. Det er en helt central konkurrenceparameter for virksomheden – og derfor noget, man investerer i. Det er en investering i ny teknologi, som giver gode tal på bundlinjen OG som samtidig sætter turbo på virksomhedens grønne omstilling. Og det synes jeg, vi skal tale om. For jeg oplever en fordom om, at en investering i det grønne per default er en omkostning, og at man må ofre sig for at ‘gøre noget godt’ for klimaet. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men med de teknologier, vi har i dag, så er det lige omvendt! Vi har teknologier, der på et hidtil uset niveau kan hjælpe med at optimere og effektivisere – og det er lige netop, hvad vi har brug for, hvis vi skal nå de klimamål, FN har sat for os. 

Så, invester intelligent i de nye teknologier, som både styrker jeres bundlinje og gavner klimaet. 

Når jeg fremhæver Proshop, så er det fordi, det er en af de virksomheder, der har vist mod ved at gå i gang med en teknologiinvestering. Når jeg taler med virksomheder, kan jeg høre, at nogle lader sig begrænse af, at de ikke har set de gode eksempler hos andre i branchen endnu, eller at de har det fint med bare at gøre lidt mere end konkurrenten. Men er man en af dem, skal man vide, at det er at skyde sig selv i foden. Det er nu, I kan rykke, og sætte jer på markedet, samtidig med at I kan bidrage til en dagsorden, der er så vigtig for os alle sammen. 

Vi kan ikke rykke så hurtigt, som vi bør, hvis alle afventer, hvad hinanden gør. Men hvad står i vejen? Som jeg oplever det, er det primært to ting, der holder folk tilbage: manglende nysgerrighed og manglende viden. Det er der heldigvis en hurtig vej omkring: bliv nysgerrig og opsøg viden! 

Der er så mange muligheder for at få afklaret, hvad nye teknologier kan gøre for netop jer. Og man kan sagtens starte med mindre eksperimenter eller forsøg, det er stadig et skridt i den rigtige retning. Der er mange programmer, man kan orientere sig inden for og få hjælp fra – selv er jeg en del af AI Denmark, hvor virksomheder tilbydes et gratis, skræddersyet forløb, der kan kickstarte eller accelerere udviklingen af deres forretning med kunstig intelligens (AI). Og som Godkendt Teknologisk Service-institut, er vi i Alexandra Instituttet sat i verden for at hjælpe danske virksomheder godt i gang med nye teknologier – også inden for den grønne omstilling. 

Og nysgerrigheden – den må I vække. Et godt sted at starte er at se på, hvor I har spild, der koster for både jer og klimaet. Det kan være produktionsoptimering, f.eks. intelligent forbrug af materialer som Proshop, det kan være forebyggende udskiftning af udstyr, så det kan udnyttes i længere tid uden at gå i stykker og koste nedetid og support, det kan være mange transporttimer af materiel og mennesker, der kan optimeres eller udelades, der kan træffes bedre beslutninger baseret på data og intelligente støttesystemer, transportoptimering. Eksemplerne er talrige. 

Et eksempel fra egen portefølje er One2Feed (et demonstrations- og udviklingsprojekt i MADE-regi – endnu en mulighed for at komme godt i gang), hvor AR-eksperter fra Alexandra Instituttet hjalp dem med den løsning, de har i dag. One2Feed eksporterer fodermaskiner til eksempelvis Asien og har tidligere været nødt til at flyve ud til kunder, hvis der opstod problemer med opsætning eller fejlfinding, som kunden ikke selv kunne løse. Med en nyudviklet AR-løsning kan kunderne nu på en skærm se guides til opsætning og fejlfinding som et lag ovenpå virkeligheden, så de nemt selv kan udføre opsætning og reparationer. 

Igen – den primære grund til den opgradering er ikke at undgå de flyveture, de før har måttet tage, men det er en bonus for dem og for klimaet uanset.

Vent ikke på, at nogle andre løber med den gode idé og jeres markedsandele. Alle kan undersøge, hvordan de kan blive mere grønne, og i dag er det også let at finde de teknologiske nyudviklinger, der kan hjælpe jer. Bare spørg mig.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt til Tech Management, er du velkommen til at sende dit forslag til Ida Skovgaard Stockmarr på iss@ing.dk

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger