Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Stråmænd i debatten om udviklingsplanerne i Københavns Lufthavn

12. juni 2023 kl. 10:367
københavns lufthavn
Illustration: Københavns Lufthavne A/S.
Københavns Lufthavn svarer på kritik af planer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Poul Kattler har givet sit debatindlæg den 19. maj overskriften ”Udvidelsen af Københavns Lufthavn rammer klimaet hårdt”. Men overskriften viser, at Poul Kattler blander tingene sammen, når han kobler udviklingen af Københavns Lufthavn sammen med en klimaeffekt.


For udfordringerne handler selvfølgelig ikke om den fysiske udvikling af lufthavnen – men derimod udledningerne fra de fly, der benytter lufthavnen. Desuden tager Poul Kattler i sit indlæg ikke højde for, at EU netop har vedtaget en ambitiøs klimaplan, der også vil få en markant effekt på udledninger fra fly i Københavns Lufthavn.


Som en del af EU's Fit for 55-pakke vil der i de kommende år løbende være stigende krav om iblanding af bæredygtigt brændstof allerede fra 2025. Sammen med de allerede vedtagne ændringer i kvotesystemet udgør det en meget ambitiøs plan for luftfartens grønne omstilling i EU.

Der er plads

Derudover forventer vi, at den danske regering snart kommer med sit udspil om en passagerafgift for luftfarten, der forventeligt vil sikre, at alle indenrigsruter i Danmark bliver grønne i 2030. Luftfarten er dermed godt i gang med at sikre en grøn omstilling. 

Artiklen fortsætter efter annoncen


Foruden sit ønske om en klimahandlingsplan for luftfarten, der allerede er under udvikling, mener Poul Kattler, at antallet af flyvninger kan nedbringes, hvis Københavns Lufthavn må vinke farvel til sine udviklingsplaner. Men den kobling kan man ikke drage:  Københavns Lufthavn kan godt rumme vækst de kommende mange år uden udviklingsplanerne og loven. Vi udvikler inden for vores nuværende areal for at forbedre passageroplevelsen, herunder at give plads til de nyeste flytyper, der fylder mere, men støjer mindre og er mere brændstofeffektive.

Uden loven vil lufthavnen fortsat kunne rumme de mange rejsende fra Danmark og andre lande, da det er vores ansvar at styrke Danmarks internationale knudepunkt til gavn for danskerne og dansk økonomi. 

Flere busture


Så det Poul Kattler kan opnå med sin modstand mod lovforslaget, er ikke færre fly, men at lufthavnen ikke tilpasses i takt med udviklingen. Det vil fx betyde, at kommende terminaler skal placeres længere væk fra de eksisterende, og at passagerne skal transporteres i busser, når de skifter terminal. Dertil vil det øge risikoen for, at flyselskaberne fortsætter med mindre brændstofeffektive og ældre fly, når de flyver til København, fordi lufthavnen ikke er udviklet til nye flytyper.

Det vil samtidig betyde, at lufthavnen ikke i samme grad kan nedbringe støjen og partikeludledningen fra flyene. Og hvad er gevinsten i det? 
 

Jeg vil gerne opfordre Poul Kattler til ikke at bringe manglende politisk handling samt sammenkobling af udviklingsplanerne og færre flyvninger ind som stråmænd i debatten om lufthavnens udviklingsplaner. Det bringer debatten på afveje, og det tjener ingen. For vi er enige om, at vi skal arbejde for en grøn omstilling af luftfarten. Men udviklingsplanen kommer i højere grad til at understøtte dette arbejde end at modarbejde det. 
 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
26. august 2023 kl. 12:40
Re: Re: Udbygningen omfatter…

Hej Søren Du har selvfølgeligt helt ret i Kastrup er vigtig for en del af DK og vel Skåne. Men du misforstår mig lidt, jeg tænker ikke blot på Billund, men også på Hamborg. Jeg har da været ude for 'at okse til Kastrup' derpå at mellemlande i Hamborg, for at komme videre. Derfor valgte vi ofte 'at smutte til Hamborg' i stedet for Kastrup, det tog næsten samme tid. Nu skriver du: Du kan måske komme direkte med charter på Solferie fra Bilund, med 2-4 udenlige afgange.Der er mange afgange fra Billund (hvor de store luftfartsselskaber flyver fra ) til de store knudepunkter i EU, som man alligevel - når man flyver fra Kastrup - skal igennem. På de 3 seneste ture jeg har været på til Sydafrika og Sydamerika, startede jeg i Billund og derpå en mellemlanding, de der startede i Kastrup havde også en mellemlanding, så hvad er forskellen?

Forstå mig ret, jeg ønsker alt det bedste for Kastrup Lufthavn og SAS, men den har ikke så stor betydning for os i Vestdanmark

6
6. august 2023 kl. 10:47
Re: Udbygningen omfatter…

For vi borgere vest for Storebælt/Fyn, er Kastrup Lufthavn og SAS jo ligegyldig. når der tales om international trafik

Vil give dig ret i, at man måske skulle vente på en afklaring med SAS.

Men tror du helt misforstår vigtigheden, for hele Danmark som den HUB som København er. Du kan måske komme direkte med charter på Solferie fra Bilund, med 2-4 udenlige afgange. Men for erhvervslivet, er dagligt afgange, til et meget stor antal destinationer vigtigt. Både for at kunne handle, men også for at kunne tiltrække de dygtigste medarbejder.

5
12. juni 2023 kl. 17:24
Jeg vil godt æde min gamle…

Jeg vil godt æde min gamle hat på at vi har indenrigsfly på ren el indenfor de næste 10 år. Vandflyet fra Århus måske endda inden 2030.

4
12. juni 2023 kl. 17:21
For vi borgere vest for…

For vi borgere vest for Storebælt/Fyn, er Kastrup Lufthavn og SAS jo ligegyldig. når der tales om international trafik

Ikke helt ligegyldig; der er en del ruter hvor det f.eks. fra Aalborg nogle gange fungerer bedst via København og/eller med SAS.

Reelt er der fra Aalborg kun København og Amsterdam at vælge imellem, hvis man ikke rammer en af de få direkte ruter. London er ikke en mulighed efter at Norwegian droppede ruten.

Hvis SAS går konkurs vil en del af Københavnstrafikken sikkert flytte til Amsterdam, og det vil umiddelbart være en fordel for Aalborg. Det er knap så godt hvis den flytter til Frankfurt.

3
12. juni 2023 kl. 16:53
der forventeligt vil sikre,…

der forventeligt vil sikre, at alle indenrigsruter i Danmark bliver grønne i 2030

Det er der jo ingen der tror på, selv hvis man er ekstremt fleksibel om hvad grøn er, så bliver flytransport ikke grønt inden for de næste 10 år. Der er intet fly på tegnebrættet der kan flyve grønt og det er uhyre omstændigt at certficere et nyt brændstof til eksisterende flytyper. Det eneste semi seriøse bud er at lave bio brændstoffer, men at tro man kan dække 100% af brændstof til indenrigsruter med bio brændstoffer om 6.5 år er helt urealistisk med de nuværende krav.

Den eneste rigtige vej er at reducere flytrafikken så meget som muligt, for den kan ikke gøres grøn pt.

2
12. juni 2023 kl. 12:24
Jo, det er bullshit. Flyene…

Jo, det er bullshit. Flyene er større hvis de skal kunne have flere passagerer med, ikke for at blive mere brændstoføkonomiske, da gatestørrelser ligger fast. Så laver man vingerne så flyene kan passe i gatesne og det er så enten med vinglets (som A350) eller vinger, hvor spidserne kan foldes op (B777-X).

1
12. juni 2023 kl. 11:43
Udbygningen omfatter…

Udbygningen omfatter naturligvis flere forhold. Terminaler: Tja, det er nok rigtigt. Baneforhold: Så vidt jeg husker er banerne udbygget til A380, hvad er det for nye flytyper der tænkes på? Skræksenariet: Hvis SAS ikke overlever, eller hvis nye ejere vælger at koncentrere sig om andet end København Lufthavn, er der så behov for udbygning? Vil det ikke være relevant, at stoppe lidt op, afvente hvad der sker med SAS, så det bliver lidt mere afklaret. Uden SAS er behovet måske mindre. Det er selvfølgeligt en trist tanke, men vel ikke urealistisk. At Staten vil 'poste flere penge i' i en vel misdreven' SAS, handler jo om at bevare arbejdspladser i Hovedstadsområdet! For vi borgere vest for Storebælt/Fyn, er Kastrup Lufthavn og SAS jo ligegyldig. når der tales om international trafik Undskyld mine konklusioner