Poul Kattler har givet sit debatindlæg den 19. maj overskriften ”Udvidelsen af Københavns Lufthavn rammer klimaet hårdt”. Men overskriften viser, at Poul Kattler blander tingene sammen, når han kobler udviklingen af Københavns Lufthavn sammen med en klimaeffekt.
For udfordringerne handler selvfølgelig ikke om den fysiske udvikling af lufthavnen – men derimod udledningerne fra de fly, der benytter lufthavnen. Desuden tager Poul Kattler i sit indlæg ikke højde for, at EU netop har vedtaget en ambitiøs klimaplan, der også vil få en markant effekt på udledninger fra fly i Københavns Lufthavn.
Som en del af EU's Fit for 55-pakke vil der i de kommende år løbende være stigende krav om iblanding af bæredygtigt brændstof allerede fra 2025. Sammen med de allerede vedtagne ændringer i kvotesystemet udgør det en meget ambitiøs plan for luftfartens grønne omstilling i EU.
Der er plads
Derudover forventer vi, at den danske regering snart kommer med sit udspil om en passagerafgift for luftfarten, der forventeligt vil sikre, at alle indenrigsruter i Danmark bliver grønne i 2030. Luftfarten er dermed godt i gang med at sikre en grøn omstilling.
Foruden sit ønske om en klimahandlingsplan for luftfarten, der allerede er under udvikling, mener Poul Kattler, at antallet af flyvninger kan nedbringes, hvis Københavns Lufthavn må vinke farvel til sine udviklingsplaner. Men den kobling kan man ikke drage: Københavns Lufthavn kan godt rumme vækst de kommende mange år uden udviklingsplanerne og loven. Vi udvikler inden for vores nuværende areal for at forbedre passageroplevelsen, herunder at give plads til de nyeste flytyper, der fylder mere, men støjer mindre og er mere brændstofeffektive.
Uden loven vil lufthavnen fortsat kunne rumme de mange rejsende fra Danmark og andre lande, da det er vores ansvar at styrke Danmarks internationale knudepunkt til gavn for danskerne og dansk økonomi.
Flere busture
Så det Poul Kattler kan opnå med sin modstand mod lovforslaget, er ikke færre fly, men at lufthavnen ikke tilpasses i takt med udviklingen. Det vil fx betyde, at kommende terminaler skal placeres længere væk fra de eksisterende, og at passagerne skal transporteres i busser, når de skifter terminal. Dertil vil det øge risikoen for, at flyselskaberne fortsætter med mindre brændstofeffektive og ældre fly, når de flyver til København, fordi lufthavnen ikke er udviklet til nye flytyper.
Det vil samtidig betyde, at lufthavnen ikke i samme grad kan nedbringe støjen og partikeludledningen fra flyene. Og hvad er gevinsten i det?
Jeg vil gerne opfordre Poul Kattler til ikke at bringe manglende politisk handling samt sammenkobling af udviklingsplanerne og færre flyvninger ind som stråmænd i debatten om lufthavnens udviklingsplaner. Det bringer debatten på afveje, og det tjener ingen. For vi er enige om, at vi skal arbejde for en grøn omstilling af luftfarten. Men udviklingsplanen kommer i højere grad til at understøtte dette arbejde end at modarbejde det.