Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Sådan gør du dine ideer til innovationssuccesser

ideer
Illustration: Bigstock. Se større version
Hvordan gør du innovation til en forretningsmodel, og hvordan sikrer du, at dine ideer flyver og ikke ender med at nødlande i driften? For at få succes skal du kende spillereglerne for innovation. Og så skal du snøre løbeskoene. 
Synspunkt5. januar kl. 09:40

Lad os starte med at slå en ting fast: De ideer, du får, er ikke unikke. Vi lever i en tid, hvor viden spredes lynhurtigt, så uden at blinke kan vi sige: Der er mange andre, der får præcis de samme ideer som dig. 
Til gengæld skal den tanke ikke afskrække dig men anspore til handling. Det er nemlig  ikke alle, der får succes med deres ideer. Det, der gør nogle virksomheder succesfulde, er evnen til at realisere de bedste ideer hurtigere end konkurrenterne. Og det er en evne, som virksomheder kan træne og opbygge. Det kræver, at vi begynder at se på innovation som en integreret del af vores forretningsmodel og som en metode. 

Dogmer for innovation

Hos Northtech arbejder vi udelukkende med digital innovation. Derfor har vi opsat nogle dogmeregler, som er med til at fastholde vores fokus, og som vi tror kan bruges af alle virksomheder, der vil øge deres innovationskraft. 

1. Stil de rigtige spørgsmål 

Hvis vi hælder en kasse legoklodser ud på bordet og spørger: »Hvordan kan vi optimere fem procent på driften?«, så får vi én type svar. Vi begynder at bygge en model af det, der findes i forvejen, og kigger på, hvad der kan gøres lidt anderledes. 

Hvis vi i stedet spørger: »Forestil jer, at I er vores kunder. Hvilke udfordringer står I med?« »Hvad er det egentlig for et problem, vi løser for jer?« »Hvilken værdi skal vi levere til jer (og til jeres kunder)?« – ja, så får vi nogle andre svar. Så tænk over, hvilke spørgsmål du stiller og overvej, om de svar, du får, er dem, du egentlig søger. 

De rigtigt gode idéer er dem, hvor alle i rummet siger: ‘Dét der, det vil vores kunder have! Det er smart!’ Der har du dine gulddråber. Det kræver, at du er mere end almindeligt nysgerrig på, hvad dine kunder virkelig ønsker sig, eller hvad der vil gøre en væsentlig og værdiskabende forskel for dem.

2. Pas på de kære små idéer

Når du har fundet gulddråberne, skal du passe på dem. For at være succesfuld med innovation er det vigtigt, at du behandler dine innovative idéer godt. Du kan nemlig ikke behandle innovation og drift på samme måde, for vi arbejder på en anden måde i innovationsrummet, end vi gør i driftsrummet. Der gælder simpelthen et helt andet regelsæt, når vi taler drift i forhold til for eksempel stabilitet, forudsigelighed og compliance, end når vi taler om innovation. Derfor er det vigtigt, at du tager ‘driftshatten’ af, når du går ud af virksomhedens maskinrum og træder ind i innovationsrummet. 

Innovationsidéer er noget, der skal passes og plejes. Innovationsidéer må gerne blive testet i forhold til værdiskabelse og kundebehov, men til at starte med skal de skærmes fra dagligdags driftskrav, indtil de er modnet og har bevist deres værd. Først da skal man begynde at tænke på, hvordan de passer ind i det eksisterende, og sikre, at de lever op til alle de nødvendige krav. 

3. Speed over accuracy: Få den første prototype i søen hurtigt!

Der kan være langt fra idé til prototype for slet ikke at tale om færdigt produkt. Men vi skal ikke bygge den fuldendte løsning i første hug. Der skal til gengæld en fungerende løsning i hænderne på folk hurtigst muligt, så ideen kan testes af i markedet. En ide er først rigtig værdifuld, når vi har et bud på, hvordan den skal realiseres i virkeligheden. Tænk i proof-of-concept: En løsning, der er i drift og faktisk kan bringes på markedet. Den er måske ikke fuldstændigt færdig eller overholder alle krav og normale driftsstandarder, men den kan vise, om idéen skaber værdi for vores kunder og os, og dermed om den er levedygtig.

4. Bring in the beat: Få energiniveauet i innovationsrummet op

Normalt siger man: Hvis du vil have noget gjort, så kig efter den travleste person i rummet, og giv vedkommende opgaven. Pointen er: Du skal have energiniveauet i innovationsrummet op. Bring forstyrrelser eller provokationer ind som et kreativt instrument. Stil krav og sørg for, at der er enighed om, at det er vigtigt at få tingene gjort. Lad være med at acceptere undskyldninger om, at 'det plejer vi ikke' eller 'det kan vi ikke'. For jo, det kan vi godt med metoder som rapid prototyping og agile it. Det kan sagtens lade sig gøre at levere en funktionel prototype på et stykke software inden for en måned. Og jo, vi kan godt skabe et tech-økosystem, som kan bruges til innovation. 

 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt til Tech Management, er du velkommen til at sende dit forslag til Ida Skovgaard Stockmarr på iss@ing.dk

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.