Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Professor revser ny »uambitiøs DSB-kontrakt«

18. januar kl. 16:0024
Professor revser ny »uambitiøs DSB-kontrakt«
Særligt Kystbanen/Helsingør er den helt store taber i kontrakten, lyder det fra skribenten i dette indlæg. Illustration: Bigstock.
Artiklen er ældre end 30 dage

DSB har netop fået forlænget deres kontrakt med Transportministeriet de næste ti år frem, inden nye EU-regler ellers ville tvinge sådan en beslutning i udbud. 

Dette sikrer arbejdsro for DSB, hvilket er fornuftigt nok under de mange ombygninger af fjernbanen, der pågår i de kommende år. Men det udskyder også nødvendige reformer af jernbanen.

Trafikstyrelsens Trafikplan for den statslige jernbane 2023, der gælder ti år frem, indeholder ikke strategiske visioner ud over det, der ligger til grund for aftalen med DSB.

En bagvedliggende bred politisk aftale har sikret, at DSB’s trafikvision udmøntes på et niveau, hvor Togfondens ambitioner er aflyst jævnfør regeringsgrundlagets direkte bemærkning herom. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det var derfor forventeligt, at den nye aftale måtte være uambitiøs, men når det er sagt, så sker der trods alt en række mindre forbedringer over det næste årti.

I kontrakten får DSB ganske betydelige statslige subsidier på over 3 milliarder kroner om året. Altså skatteyderbetalt kompensation for den manglende betalingsvilje hos kunderne til det produkt, der tilbydes. 

Dette er i skarp modsætning til bilismen, hvor bilejere betaler for de fulde omkostninger plus en betydelig skattebetaling, ligesom kommercielle fjernbusser og fly opererer på markedsvilkår. 

Disse transportmidler kompenserer endda via blandt andet brændstofafgifter og den kommende flyafgift for deres klimabelastning.

Lang vej til timemodellen 

Den nye kontrakt rummer en ret detaljeret politisk regulering af:

  • Hvor mange tog der skal køre
  • Hvor og hvornår de skal køre, og
  • Hvor mange gange de skal stoppe undervejs. 

Transportministeriet har også overordnet fastlagt takststrukturen, om end DSB har nogle frihedsgrader til at give rabatter. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Sverige, hvor man har liberaliseret fjerntogstrafikken, er der modsat i Danmark over en årrække sket en ganske betydelig vækst i antal passagerkilometer. 

Her har det efter liberaliseringen været muligt for operatørerne at betjene de store rejsestrømme med tog, hvor betjeningen af de enkelte stationer er gjort mere behovsorienteret. 

Store rejsestrømme med hurtigtog vil for eksempel ikke være tvunget ud i at standse ved små stationer, men med optimering af betjeningen, også sådan at operatøren kan mindske driftsomkostningerne. 

Når hvert tog kører hurtigere frem og tilbage flere gange i løbet af en dag, spares der både løn og kapitalomkostninger per togløb. Det har gjort, at man samtidig har opnået vækst i benyttelsen af jernbanen, øgede billetindtægter og sparet offentlige subsidier til driften.

I Danmark er der investeret ganske meget i jernbaneinfrastruktur over årene. Dette har givet højere frekvens på nogle af banerne og også reduceret køretiderne. 

Men der er langt til timemodellen i den nye DSB-kontakt. 

Investering i nyt materiel og fortsat opgradering af spor og systemer fører dog til lidt forbedrede køreplaner i 2032 og 2033 (K32 og K33), hvor særligt køretiden mellem København og Odense lige når ned på en time. Med timemodellens fødsel i 1988 ser det ud til, at denne 1. etape vil være gennemført på 40 år! 

Men i forhold til øvrige etaper mod Aarhus, Aalborg og Esbjerg er der et pænt stykke til at nå timemodellen. 

Kystbanen taber stort i kontrakten 

Årsagen er en kombination af flere ting: 

  • Manglende infrastrukturudbygning i Jylland
  • At man med de forudsatte tog ”kun” kan køre op til 200 km i timen, så man ikke får fuldt udbytte af Ringstedbanen og den nye bane over Vestfyn
  • Langsom udrulning af signalprogrammet og 
  • Der er ønsker om antal stop på de forskellige toglinjer. 

Særligt Esbjerg er taber i forhold til tidligere tiders ambition om en timemodel med blot 2 timers rejsetid til og fra København, idet det hurtigste tog til Esbjerg selv i 2032 kommer til at tage 2 timer og 29 minutter med ni stop, mens det på kortere sigt tager hele 3 timer og 3 minutter med 15 stop. 

Det er åbenlyst dyrt at trafikere fjerntrafik på den måde med stoptog - og ikke særligt attraktivt for passagerne.

Ifølge kontrakten udmønter den nye bane over Vestfyn i K29 en hurtigere rejsetid mellem Odense og Middelfart. Men standsningsplanerne og trafikeringsplanerne, samt krav til punktlighed er uændrede i hele kontraktperioden. 

68 års investeringer = 2 minutters forbedring

Så den ekstra kapacitet, der kommer fra den nye bane over Vestfyn, resulterer ikke i kontraktkrav om øget frekvens og ej heller bedre punktlighed. 

Særligt Kystbanen/Helsingør er imidlertid den helt store taber i kontrakten. Det kommer selv i K32/33 til at tage 50 minutter at køre fra Helsingør til Hovedbanegården. Det er fordi, der forudsættes mange stop og lav hastighed. K74 havde hurtigste tog fra Helsingør til København på 48 min. 

Så 68 års investeringer i kørestrøm, ny bro over Mølleåen, nyt signalanlæg og nye tog leder i 2032 til en drift, der er 2 minutter langsommere end i 1974! 

Udover at de rejsende på strækningen mellem Helsingør og København skal indstille sig på meget langsommere stop-tog (bumletog), så har de også mistet de tidligere direkte tog til Ørestaden og Lufthavnen. 

Man kan spekulere over rationalet i, at Helsingør skal have en så ringe betjening, når for eksempel togkøreplanen til Holbæk vil tage 40 minutter med to stop og til Næstved 41 minutter med ét stop.

Åben for scenariet om udenlandske togvirksomheder 

Kravene til kundepunktlighed er desværre også uambitiøse i DSB-kontrakten. 

For fjern- og regionaltrafikken er kontraktens 75 procent i kundepunktlighed lidt ringere end faktisk performance i dag, og det er relativt dårligt sammenlignet med lande som Holland, Belgien, Polen, Østrig, Schweiz, Frankrig, Letland, Litauen og Norge. 

Endnu værre er målet for S-tog på 92,4 procent, for det må da kunne gøres bedre på en S-bane med helt nyt signalsystem. 

Ja, det gør det faktisk også, fordi punktligheden i år har ligget på omkring 95 procent. Der er tilmed undtagelsesbestemmelser i perioder, hvor Banedanmark gennemfører fornyelsesprojekter. 

Man har således sat barren så lavt, at DSB, selv ved ren laden stå til, vil kunne opfylde kontraktmålene for punktlighed, ja faktisk endda hvis den falder på S-banen.

Aftalen har alene som sanktionsmekanisme, at Transportministeriet i værste fald kan ophæve kontrakten, hvis DSB væsentligt har misligholdt sine forpligtelser. 

Men det er uklart hvilke mekanismer, der træder i værk, såfremt resultatmål vedrørende kundetilfredshed, punktlighed, antal tog på bestemte strækninger etc. ikke opnås.

Fremadrettet vil det være fornuftigt at gå videre med en mere fremsynet planlægningshorisont i en anden type trafikplan, der for eksempel indeholder scenarier for, hvad der kan komme til at ske på det danske jernbanenet, når en række udenlandske togvirksomheder – efter eget udsagn – vil til at køre på det landsdækkende banenet mere eller mindre i konkurrence med DSB - måske med hurtigere tog og måske med andre priser. 

En beskrivelse af denne fremtid har vi til gode.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

24 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
24
22. februar kl. 23:36
Re: Uambitiøs kontrakt

Til sammenligning kan tages  Svendborg, der har nogenlunde det samme indbyggertal som Sønderborg - nemlig ca. 27.000 jf. www.befolkningstal.dk. Her stiger knap 400.000 passagerer årligt på toget på byens to stationer Svendborg og Svendborg Vest. Men her køres der til gengæld 38 tog daglig i retning mod Odense, dvs. ca. 4 gange så mange afgange som på Sønderborgbanen. 

Egentlig en dårlig sammenligning, Svendborgbanen er en udpræget lokalbane som forbinder Svendborg og en række større stationsbyer med Odense. 

Sønderborgbanen er den yderste ende af den Sønderjyske Hovedbane, hovedparten af påstigningerne i Sønderborg er formentlig rejsende til Nørrejylland eller Østdanmark. 

Genåbning af lokalstationerne vil enten betyde længerer rejsetid, eller kræve oprettelse af et lokaltogssystem, og det er befolkningstætheden nok ikke til. Længere rejsetid vil svække konkurrenceevnen i forhold til luftfarten. 

Hele det sønderjyske baneforløb er jo ikke befordrende for lokaltrafik, banen køre langt fra de "store" byer, og der har vist ikke kørt direkte tog Sønderborg - Flensborg siden genforeningen. 

23
22. februar kl. 20:29
Der er ca 200 km

Der er ca 200 km i luftlinie til København og flyene bruger omkring 5 liter per fyldt sæde.

Tog der kører på tysk brunkul midt på dagen koster og sviner mere.

22
22. februar kl. 16:32
Re: Uambitiøs kontrakt

Så var det mere oplagt at lukke Lufthavnen,

Det ligger vist ikke lige for, eftersom Bitten & Mads Clausens Fonden har valgt at pumpe 212 mio.kr i en udvidelse af lufthavnen, og regeringen har en plan for indførelse af biobrændsel som flybrændstof. 

 

21
22. februar kl. 09:21
Re: Uambitiøs kontrakt

Det kunne jo være ganske besnærende at nedlægge Sønderborgbanen, for der er i dag ikke særlig meget trafik på banen, og bare sætte busser ind. I følge www.passagertal.dk steg der knap 100.000 passagerer på toget på stationen i Sønderborg i hele 2023. Det svarer til gennemsnitlig 30 passagerer pr. tog,

Så var det mere oplagt at lukke Lufthavnen, den havde ~75.000 rejsende i 2019 (før corona). Så kan man sende de rejsende med flybusser, det er meget mere CO2-venligt !

20
21. februar kl. 22:27
Re: Uambitiøs kontrakt

Det kunne jo være ganske besnærende at nedlægge Sønderborgbanen, for der er i dag ikke særlig meget trafik på banen, og bare sætte busser ind.

I følge www.passagertal.dk steg der knap 100.000 passagerer på toget på stationen i Sønderborg i hele 2023 (og sikkert lige så mange steg af). Det svarer til gennemsnitlig 30 passagerer pr. tog, idet der kun afgår 10-11 tog fra Sønderborg om dagen, når der køres hver anden time.

Til sammenligning kan tages  Svendborg, der har nogenlunde det samme indbyggertal som Sønderborg - nemlig ca. 27.000 jf. www.befolkningstal.dk. Her stiger knap 400.000 passagerer årligt på toget på byens to stationer Svendborg og Svendborg Vest. Men her køres der til gengæld 38 tog daglig i retning mod Odense, dvs. ca. 4 gange så mange afgange som på Sønderborgbanen. 

Så flere afgange giver også flere passagerer ombord, og vil sikkert også gavne pendling til og fra Sønderborg, og gøre byen mere attraktiv at bo i. Det samme vil sikkert også gælde, hvis nogle af de lukkede mellemstationer på Sønderborgbanen genåbnes. 

Omvendt tror jeg du vil møde et markant ramaskrig fra både borgere og politikere i Sønderborg området, hvis Christiansborg skulle driste sig til at indstille trafikken på banen, og gå på barrikaderne. Det var tilfældet da daværende transportminister Benny Engelbrecht (i øvrigt fra Sønderborg), for ca. 5 år siden foreslog at Østbanen på Stevns skulle erstattes med busdrift. Dette blev ikke til noget, og lige nu er banen ved at blive moderniseret for ca. en halv mia.kr.  

 

19
23. januar kl. 06:25
Re: Uambitiøs kontrakt

Togbusser er ødelæggende for jernbanedriften !

Det vidste jernbanefolket allerede i 1920,men de var så mange stemmer at DSB med statsmidler tvangsopkøbte privatdrevne bus ruter.

Det endte først med Combus ført af Rith Bjerregaard.

Jernbaner i Danmark efter 1920 gavnede Tyskland 1940 -45 og ikke ret meget andet.

 

18
22. januar kl. 21:41
Re: Al transport er subsidueret

Staten og kommunerne har kun udgifter til lufthavne.

Kastrup Lufthavn er en af hovedstadens største arbejdspladser, og dermed skattebetaler. En meget vigtig arbejdsplads for særligt Tårnby og Dragør kommuner.

17
22. januar kl. 14:34
Re: Al transport er subsidueret

Det gør miljøet og naboerne, dertil er alle flyselskaberne i skattely eller statsejet

jeg fatter ikke 'helt', hvor(ledes) miljøet kommer ind i billedet her(?).

Du må gerne nærmere belyse påstanden om skattely!

Og uanset om de så skulle være 'i skattely' eller statsejede, skal de vel alligvel erlægge de gældende lufthavnsafgifter??

Staten og kommunerne har kun udgifter til lufthavne

ja, hvorledes skulle de få andet? Men de ser vel nogle overordnede fordele i at betale ved  kasse 1? ;)

16
22. januar kl. 14:32
Re: Uambitiøs kontrakt

Når man har haft grund til at flytte biltrafikken ud  ,må de samme grunde gøre sig gældende for at flytte jernbanen . Banen betjener Sønderborg  og Gråsten  fra Tinglev , hurtigbusser på den nye motorvej ville nok både være hurtigere ,billigere og mere fleksible ,togbusserne kommer jo til at køre den rute alligevel , når toget ikke kan køre for sne,blade eller alm uduelighed.

Ja det ville have været oplagt da man byggede Sønderborgmotorvejen, samtidigt ville man have rettet banen ud, til gængæld ville Gråsten miste deres station. Men jyske lokalpolitikkere interesserer sig kun for motorveje. Med et togpar i timen er ulemperne nu begrænsede.

Skift mellem bus og tog i Tinglev vil gøre ruten irrelevant, det er besværligt og tidskrævende. Bussen kan nok køre hurtigere ad motorvejen, men den kan ikke indhente den tid der går til skift.

Togbusser er ødelæggende for jernbanedriften !

14
22. januar kl. 13:17
Re: Al transport er subsidueret

At tage tog fra Viborg, er jo næsten en dagsrejse, forsinkelse så mistes fly i CHP. Så hellere tage bilen til Hamborg, så spares også flyskifte, da Hamborg har flere direkte fly end CHP. Derfor er vejmuligheder syd på væsentlige for udenrigsforbindelser.

Tja, hvis du vil flyve fra Karup eller Tirstrup, hvorfor så ikke Billund eller Aalborg ?

Det give langt flere muligheder end Karup og Tirstrup !

De mange motorveje i Jylland må da også betyde færre lufthavne !

Som tidligere omtalt #2 så er de lange rejser ikke det der har højest prioritet i DSB-kontrakten.

Lyntog til Viborg det kræver køreledninger, det er der ikke udsigt til lige foreløbigt. Jyske lokalpolitikkerer og erhvervsfolk er kun interesseret i motorveje !

Det var kun Billund Lufthavn der for alvor kunne se perspektivet i Billund Banen, og projektet endte med at være alt for uambitiøst. 

Det samme gælder Silkeborgbanen, enkeltspor og diesel/batteridrift m. 120 km/t, det er for lidt i 2020'erne, særligt når man bygger langs 4-sporede motorveje. Ved nyanlæg koster det ikke ret meget mere at bygge dobbeltspor med køreledninger. Ambitionen skulle være S-togslignende drift, gerne til Herning og Holstebro.

13
22. januar kl. 11:31
Re: Al transport er subsidueret

Hej Bo

Med hensyn til Bornholm har du ret. Det samme burde gælde Karup og Tirstrup.

Alternativet til Karup er 4-5 timer i 'bumletog' til CHP, fra Tirstrup måske lidt mindre, da de fleste vel kommer fra Århusområdet. 

At tage tog fra Viborg, er jo næsten en dagsrejse, forsinkelse så mistes fly i CHP. Så hellere tage bilen til Hamborg, så spares også flyskifte, da Hamborg har flere direkte fly end CHP. Derfor er vejmuligheder syd på væsentlige for udenrigsforbindelser.

12
22. januar kl. 10:01
Re: Uambitiøs kontrakt

Når man har haft grund til at flytte biltrafikken ud  ,må de samme grunde gøre sig gældende for at flytte jernbanen .

Banen betjener Sønderborg  og Gråsten  fra Tinglev , hurtigbusser på den nye motorvej ville nok både være hurtigere ,billigere og mere fleksible ,togbusserne kommer jo til at køre den rute alligevel , når toget ikke kan køre for sne,blade eller alm uduelighed.

11
22. januar kl. 09:24
Re: Uambitiøs kontrakt

Vi har brugt årtier på at få den tunge trafik udenom, på amts og omførselsveje og så  kommer der timedrift på banen og ødelægger tegningen , er det i orden?

Timedrift, maks. 100 km/t, overkørsler sikret med bomme, det skulle være til at leve med. De fleste steder ligger Sønderborgbanen uden for, eller i udkanten af de nedlagte stationsbyer.

Nærumbanen har 10-minutersdrift og bomme. D.v.s. lukker 12 gange i timen, den ene overkørsel ved siden af brandstation, normalt ingen problemer.

10
21. januar kl. 23:52
Re: Al transport er subsidueret

Små lufthavne er ofte understøttet af kommunerne i lokalområdet. F.eks.: Beldringe på Fyn er ejet af Odense og Nordfyns kommuner og giver store underskud, som til sidst må betales af borgerne i de to kommuner.

Nu betyder det nok ikke alverden at kommunerne holder gang i en "lufthavn" uden rutetrafik. 

Trafikpolitisk er det måske meget rimeligt at staten understøtter Bornholms Lufthavn. Karup og Tirstrup er mere tvivlsomme, der er mange andre rejsemuligheder.

9
21. januar kl. 20:42
Re: Al transport er subsidueret

Beldringe på Fyn er ejet af Odense og Nordfyns kommuner og giver store underskud, som til sidst må betales af borgerne i de to kommuner

tak, det var et godt eksempel. Men i dise tilfælde står det vel ejerne frit for at 'lukke butikken'?

Tilsyneladende mener de (forhåbentligt ud fra en overordnet vurdering?), at det er forsvarligt vedvarende at spytte i bøssen(?).

8
21. januar kl. 19:32
Re: Al transport er subsidueret

Flyselskaberne betaler afgift for brug af lufthavnene, men betaler de den fulde omkostning?

hvem mener du så i givet fald betaler resten?

 

Store lufthavne som Kastrup er ofte en endog meget god forretning.

Små lufthavne er ofte understøttet af kommunerne i lokalområdet. F.eks.: Beldringe på Fyn er ejet af Odense og Nordfyns kommuner og giver store underskud, som til sidst må betales af borgerne i de to kommuner.

 

7
21. januar kl. 18:02
Re: Al transport er subsidueret

Flyselskaberne betaler afgift for brug af lufthavnene, men betaler de den fulde omkostning?

hvem mener du så i givet fald betaler resten?

6
21. januar kl. 17:09
Re: Uambitiøs kontrakt

Nu er planerne vist timedrift til Sønderborg med IC5, mens man overlader Flensborg til et tysk lokaltog Flensborg - Tinglev, måske Kolding. Da IC5 og IR4 ikke kan køre på tysk 16,7 Hz kørestrøm.

Sønderborgbanen skærer gennem 5-6 nedlagte stationsbyer , ruten passerer et hav af biveje,lande og amtsveje  , uden brug af viadukter (der er bomme, efter at trafikdrab på bestanden af traktorer og gårdkarle  tog overhånd) .Vi har brugt årtier på at få den tunge trafik udenom, på amts og omførselsveje og så  kommer der timedrift på banen og ødelægger tegningen , er det i orden?

5
21. januar kl. 16:12
Re: Al transport er subsidueret

Man kan ikke sammenligne vej- og jernbanetrafik, da køretøjer til vejtrafik er underlagt en række skatter og afgifter, som jernbanemateriel ikke er.

Så bilisterne betaler faktisk for, at få lov til at køre på vejene, som igen er betalt via ovenstående skatter og afgifter.

4
19. januar kl. 12:12
Al transport er subsidueret

Jeg synes det er sjovt, at det påstås bilister betaler de fulde udgifter selv. Sidst jeg så efter, skulle man ikke betale for at bruge vejene, mens jernbaneselskaberne, så vidt jeg ved, skal betale for brug af skinner. Flyselskaberne betaler afgift for brug af lufthavnene, men betaler de den fulde omkostning? Jeg tvivler. Al transport er subsidieret, men det synes altid kun nævnt for jernbanen.

 

 

 

3
19. januar kl. 11:11
Delt ansvar

BaneDK har ansvar for infrastrukturen, DSB og andre for togdriften, var det en god beslutning?

BaneDK udbygning af infrastrukturen, banelegeme, signaler mv. Er det gået særlig godt, har der været styr på det?

Bane infrastrukturen er jo hele forudsætningen for at DSB og andre driftsoperatører kan udføre deres arbejde.

Det er jo alt sammen politiske beslutninger. Har politikere og centraladministrationen været gode nok?

 

2
18. januar kl. 20:28
Re: Uambitiøs kontrakt

Er det derimod staten der skal stå for det, er to-timers drift åbenbart tilstrækkelig til Sønderborg og Flensburg, ud fra tesen, at passagergrundlaget er for tyndt.

Ja, selvfølgeligt er passagergrundlaget tyndt, der køre jo kun få tog. 

Nu er planerne vist timedrift til Sønderborg med IC5, mens man overlader Flensborg til et tysk lokaltog Flensborg - Tinglev, måske Kolding. Da IC5 og IR4 ikke kan køre på tysk 16,7 Hz kørestrøm.

De røde IC-tog stoppede i Roskilde og Slagelse, fra 1986 også i Høje Taastrup. Med IC3 brugte man den bedre acceleration til at tilføje Ringsted.

Samtidigt nedlagde man det meste af lyntogstrafikken, mon ikke det var på tide at nedsætte rejsetiderne på de lange distancer ved at genoprette lyntog til i Sønderborg, Esbjerg, Aalborg og gerne Frederikshavn, hvis der kommer køreledninger. Hvis man rejser over Storebælt til København, så standser toget frygtlig mange steder på Sjælland.

Nordjylland er et godt eksempel på at flere tog giver flere rejsende, problemet er så at skal man genindføre lyntog til Frederikshavn, så kræver det nok dobbeltspor nord for Limfjorden. Den bliver svær at få igennem, selv om der er firesporet motorvej til både Hirtshals og Frederikshavn !

1
10. januar kl. 12:22
Uambitiøs kontrakt

Otto Anker Nielsen har fuldstændig ret i sin analyse, der ingen ambitioner i den nye trafikkontrakt frem til 2033, der gør det mere attraktiv at vælge toget fremfor bilen, når det gælder almindelig pendling i hovedstadsområdet og Østjylland. 

Men om det er DSB der skal have alle tæsk for dette, tror jeg ikke. Mon ikke det nærmere er Transportministeriet (eller Finansministeriet??), der har ønsket en minimal løsning og læner sig op af særdeles forsigtig fremskrivning af DSB's faktiske formåen, med den pulje af materiel der nu engang findes? Og en beskeden trafikvækst på et par %, som Trafikstyrelsen har beskrevet i Statens Trafikplan

Det eneste håb er efterhånden, at private aktører udfordrer staten med kørsel fx. København-Aalborg og regionerne hjemtager lokal- og regionaltrafikken. Flere står heldigvis allerede i kulissen, og afventer der er et virksomt køreledningsanlæg til hvert fald Aarhus.

Når det gælder at forbedre pendlertrafikken, så fungerer det jo tydeligvis i Nordjylland, hvor regionens trafikselskab gør sit for at få et sammenhængende udbud af kollektiv trafik. Det betyder i praksis, at der er ½ timesdrift mellem Aalborg og Hjørring/Hirtshals/Frederikshavn/Skagen morgen og eftermiddag, og minimum timedrift resten af tiden.  Resultatet er vækst i passagertal. 

Er det derimod staten der skal stå for det, er to-timers drift åbenbart tilstrækkelig til Sønderborg og Flensburg, ud fra tesen, at passagergrundlaget er for tyndt.

Heller ikke de lange fjerntogsruter ind i det "mørke Midtjylland" bliver tilgodeset med andet end 4 daglige afgange, uagtet der blot for nogle år siden var dobbelt så mange forbindelser. Og endda med enkelte direkte forbindelser til Thisted og også via Viborg-Skive. 

Når det er en offentlig finansieret trafikkontrakt, må man da som minimum kunne forvente nogle ordentlig forbindelser til landets yderste kroge. Om de så skulle køres med IC4, indtil der er fundet et batteritogs alternativ, kunne jo være minimumsløsningen. 

Det kunne i den sammenhæng være interessant at få afdækket, hvad DSB skulle have årligt for at vende tilbage til køreplanstrukturen for lyntogene i Midtjylland, som den var i 2020? 

Men som Otto Anker Nielsen anbefaler, så skal der slås streger til en anden type trafikplan, end det vi er ramt af nu.