Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politikerne overbyder hinanden på energiområdet

8. april kl. 16:1029
Politikerne overbyder hinanden på energiområdet.
Illustration: Jane Stub Kirchhoff.
Det er lemmingeffekt på steroider, når politikere vil være først og størst i klimakampen uden finansiering eller en fornuftig plan.

Den grønne dagsorden er blevet allemandseje, dels fordi udfordringerne med klimaforandringer bliver tydeligere og mere håndgribelige dag for dag, dels fordi energipolitik er blevet til sikkerhedspolitik efter Ruslands invasion af Ukraine. Derfor er det naturligvis både godt og forventeligt, at der også blandt de politiske partier er bred opbakning til de ambitiøse danske reduktionsmål og et ønske om at gøre landet uafhængigt af fossile brændsler fra Rusland og andre ubekvemme samhandelspartnere.

Faktisk er det nærmest blevet politisk selvmord at fremstå som en slapper på klima- og energispørgsmål. Og selvom det kan lyde godt for de danske vælgere, der hungrer efter løsninger i den grønne omstilling, er det i mange henseender det stik modsatte.

Frygten for at fremstå som en klimaslapper fører til dårlige, forhastede beslutninger, der gør, at vi får mindre grøn omstilling for pengene, eller at omstillingen bliver unødig dyr for skatteborgerne. Udefra ligner jagten på den grønneste profil en lemmingeffekt på steroider, hvor det er vigtigere at demonstrere handlekraft, end at beslutningerne tages på et ordentligt grundlag.

Det er ikke længere nok at følge med. Hvis man vil fremstå grøn, må man hele tiden overbyde, og man kan ikke tillade sig at være tænksom af frygt for at blive forvekslet med en slapper. Og ubetænksomhed kan vise sig at være dyrt – det er der flere eksempler på. Det måske mest oplagte eksempel på, at politikerne træffer dårlige samfundsøkonomiske beslutninger, så de i hvert fald ikke kan klandres for at være klimaslappere, er Energiø Bornholm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den blev oprindelig besluttet med en indbygget forudsætning om, at den kun skulle etableres, hvis den var rentabel. Men da det kom til stykket, og et projektøkonomisk underskud på først omkring 10 mia. kr., der siden har udviklet sig til statsstøttebehov på hele 31,5 mia. kr., tårnede sig op, blev den forudsætning stiltiende ignoreret, samtidig med at man udvidede projektet fra 2 gigawatt til 3 gigawatt. Nu har politikerne så aftalt at sætte et loft over støtten på 17,6 mia. kr., men ingen var i processen villige til at række hånden op og påpege det åbenlyse, nemlig at aftalens forudsætninger var skredet eftertrykkeligt.

Samtidig er energiøen i Nordsøen sat på pause, fordi den viste sig at kræve 50 mia. kr. i statsstøtte. Men i stedet for at lægge den endegyldigt i graven, arbejder embedsværket videre på en billigere løsning. Den løsning bliver dog næppe heller rentabel. Men det ledige standpunkt om at droppe de dyre prestigeprojekter er der ingen, der indtager. Derfor udebliver debatten, og det kan den almene skatteborger ikke være tjent med, når det er store tocifrede milliardregninger, det drejer sig om.

Politikerne vil firedoble produktionen af vedvarende energi på land, femdoble produktionen af vedvarende energi på havet og have 4-6 gigawatt elektrolysekapacitet, der kan spalte vand til grøn brint og ilt – alt sammen inden 2030. Men det er uklart, hvorfor Danmark skal have de ambitioner, for de er ikke motiveret af analyser eller argumenter, og de giver langt mere strøm og brint, end Danmark selv kan bruge i al overskuelig fremtid.

og selvom det virker relativt harmløst, når politikerne melder ambitiøse mål ud, fordi det jo isoleret set ikke koster noget at have store ambitioner, opstår problemet efterfølgende. For når først en ambition er meldt ud, kan den også bruges af andre til at motivere politiske tiltag: ‘Hvis ikke staten finansierer et brintrør til Tyskland, når vi aldrig vores mål om 4-6 gigawatt elektrolysekapacitet’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den måde bliver de umotiverede mål pludselig til argumenter i sig selv og samtidig noget, som også fremtidige politikere bliver nødt til at styre efter, ligegyldigt hvor dårligt det er for samfundsøkonomien og dermed muligheden for faktisk at få så meget omstilling for pengene som muligt. På den måde maler overbud på klimaområdet nutidige og fremtidige politikere op i et ubekvemt hjørne, hvor de er henvist til enten at føre usmart politik eller fremstå som slappere.

Mål og ambitioner er selvfølgelig gode til at sætte retning for omstillingen, men det er helt afgørende, at de er bakket op af faglige analyser og gode argumenter, for ellers ender vi med politiske aftaler, der binder politikerne til at føre uhensigtsmæssig dyr klimapolitik. Ikke nok med at Danmark dermed får mindre grøn omstilling for pengene, så risikerer vi også at miste den brede opbakning i befolkningen.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

29 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
29
12. april kl. 12:39
Re: Fælleskassen

Hej Jens

Tja, så har jeg nok betalt for meget til statskasse. Jeg betalte det myndighederne krævede. hvad kan ellers gøre?

28
12. april kl. 10:30
Re: Fælleskassen betaler

Jeg tænker ellers at jeg måske er for gammel til at kommentere her hvor alder åbenbart er en begrænsning for deltagelse og hvor regnestykkerne næppe ville lade beregneren passere 6a eksamen?

Jeg har i øvrigt ikke noget imod elbiler - tværtimod - men at det skulle være et ordning som ikke bliver massivt støttet af HELE befolkningen er da en løgn næsten lige så stor som at skraldeordningen ikke kan centraliseres, eller at der skulle være et nyt erhvervseventyr foran os ved at udvikle co2 produktion og teknologi til at pumpe det ned i et hul i Nordsøen. 

27
11. april kl. 17:49
Re: Fælleskassen betaler

Poul jeg kender udemærket reglerne, og ved derfor at når en bil er 6 måneder og har kørt 6000km, så betales der ikke dansk moms, da det regnes som brugtimport. 

26
11. april kl. 17:14
Re: Fælleskassen betaler

Lidt oppe i tråden bliver transportafgiften brugt til vores fælles bedste, men her altså mere konkret til udbygning af elnettet :) Kan man nøjes med at bruge de penge to gange?

Jeg synes, du skal sætte dig ind i forskellen på elafgift og transport i stedet for at spilde de voksnes tid.

25
11. april kl. 16:26
Re: Fælleskassen betaler

Hej Jens

Tja, du kender måske ikke rigtigt reglerne, men

Den pris jeg betalte for bilen ved import blev tillagt moms som jeg også betalet. 

Dertil afgifter på 180% samt moms, for den pågældende bil.

Jeg går ud fra at det også gælder el-biler, moms ved import

Hvor mener du jeg har snydt den danske statskasse

Mange el-biler bliver importeret brugt fra Tyskland, da de er solgt billige med tilskud i Tyskland, så efter et år bliver solgt til Danmark.

24
11. april kl. 16:04
Re: Fælleskassen betaler

#13 snakker udelukkende om elnettet. El nettet er finansieret af forbrugerne via transportafgiften, og der smider elbilerne indtil videre 0,5mia uden behov for forstærkning.. Hvilke udgifter til forsyningsnettet betales af det offentlige?

23
11. april kl. 15:51
Re: Fælleskassen betaler

Så du har altså snydt den danske statskasse for en stor sum penge i moms-indtægter ved at importere din bil? Hvor egoistisk af dig  

Og registreringsafgift og årlig afgift kan du bare betragte som aflad for at forurene 

22
11. april kl. 15:51
Re: Fælleskassen betaler

er er cirka 200.000 elbiler i DK. de lader uden at elnettet er forstærket. I runde tal lægger de biler en lille halv milliard årligt i transportafgift, til glæde for alle forbrugere.

Hmm.... 

Det er vist et meget rosenrødt og forsimplet regnestykke.

De 200.000 elbiler er der ikke betalt megen registreringsafgift af i forhold til fossil bilerne.
Brændstoffet som fossilbilerne benytter er "brand" beskattet, i forhold til elbilerne.

Elbiler og fossilbiler behøver veje, så omkostningerne til at vedligeholde disse vil i sig selv ikke forandres væsentlig uafhængig af brændstofs type.

Men elnettet skal voldsomt udbygges, og det er både på de store linier, og helt ud til ladestandere hos den enkelte. Der er en ekstraomkostning for det offentlige for ihvertfald en del af det.

Indføring af elbiler er absolut ingen økonomisk positiv ting for staten, alene på disse parametre.

NÅR først alle omkostningerne er afholdt, om mange år, så vil elbilerne måske kunne begynde at bidrage positivt til statskassen.
 

21
11. april kl. 15:19
Re: Fælleskassen betaler

Hej Jens, ja du viser at der er mange måder at regne på.

Som du skriver: en el-bil til 400.000 koster - er afgiften 10? - dvs 40.000 til staten? Dertil 360.000 kr i import.

Min AUDI A4 importeres fra Tyskland i 2004 kostede i import ca. 120.000 kr, dertil en afgift på 180%, dvs. en afgift til staten på ca. 210.000

Så kommer den årlige afgift på en TDI V6, som el-biler ikke betaler 

Nogle kan fint klare sig med en el-bil som du, det er fint.

I mit arbejde gennem 20 år i Tyskland, Holland, Belgien, Polen og Norge, kunne jeg ikke klare mig med den el-bil, derfor min AUDI A4, V6 TDI, som nu har 440.000 på tælleren

Kan vi ikke komme væk for idiologiske beregninger. Nogen elsker moderen andre elsker datteren

 

20
11. april kl. 13:45
Re: Fælleskassen betaler

I guder en masse udokumenteret vrøvl fra Flemming Qvist og Martin Veicherts.

Man burde lade det flyve, men desværre vil fremstå som sandhed, hvis det står som uimodsagt.

 

Hvis vi regner med de 200.000 elbiler i Danmark, så er statskassen ikke gået glip af 200.000kr/bil i registreringsafgift. Mange elbilskøbere (der kan regne) har investeret i en elbil til 400.000kr frem for en fossilbil til 300.000kr. De 100.000kr ekstra for indkøb modsvares af driftbesparelserne, og går derfor lige op.

Så lad os starte med at sammenligne en elbil til 400.000kr og fossilbil til 300.000kr. Så fjerner vi momsen på elbilen (80.000kr) men kun 60.000kr på fossilbilen. Derfor er det de 80.000kr der skal fratrækkes de 300.000kr. Det efterlader 220.000kr, og eftersom påstanden var 200.000kr statskassen "mistede", så efterlader det en bilpris på 20.000kr. Lad os fratrække forhandlerens dækning, udgifter til transport af bilen, mm., og så ender vi op med at fossilbiler er stort set gratis, jf. de 2 orakler.

 

Derefter sammenlignes de imaginære 200.000kr * 200.000 elbiler på vejene (40mia) med en ÅRLIG transportafgift.

Så påstås det, at alle elbiler halveres i pris på 2år. Et hurtigt kig på bilbasen kan bekræfte at dette ikke er sandt, ej heller for Teslas voldsomme sænkning af nyprisen.

Og så påstås det at "tilbagebetalingstiden" for den ekstra CO2 ved fremstilling tager 5 år. Med et gennnemsnitligt euopæisk mix var min tilbagebetalingstid beregnet til 16.000km, og den gennemsnitlige bil i DK kører 18.000km/år, så ligeledes en falsk påstand.

Og forventet levetid på 10år må stå for egen regning

19
11. april kl. 13:00
Re: Fælleskassen betaler

Der har netop været usædvanligt (fra egen obs) mange huller i vejene efter vinteren og når mange personbilers vægt pludseligt er øget til et godt stykke over 2 t kunne der måske være et sammenhæng. Måske er det her man skal bruge alle transportafgiftspengene ... nu for 3. gang?

18
11. april kl. 12:19
Re: Fælleskassen betaler

ca. 200.000*200.000 =   40.000.000.000 er ca hvad der "mangler" i registreringsafgifter, så behold du bare din lille (bette) ½ mia. 

Tror at det er den dyrest betalte CO2 "besparelse" på denne planet. Jeg tænker at de penge kunne have gjort meget bedre nytte et helt andet sted. Herudover har bilkøberne måttet afskrive halvdelen af bilens værdi efter kun 2 år. Det er jo også spildte penge. Og nåh ja, så er CO2 "besparelsen" slet ikke begyndt at virke endnu. For el-bilerne skal lige køre rundt på vejene i 5 år inden CO2 regningen for bilens fremstilling er blevet nedskrevet til nul. Jeg forventer desuden en kortere levetid for en el-bil, i forhold til en ICE-bil. Gætter på 10 år ? Hvilket igen kræver endnu en ny el-bil. Jeg vil så forsøge at undlade at nævne det stærkt forøgede dækslid og nedslidning af vejene, for man skal huske at stoppe i tide.

17
11. april kl. 11:43
Re: Fælleskassen betaler

Lidt oppe i tråden bliver transportafgiften brugt til vores fælles bedste, men her altså mere konkret til udbygning af elnettet :) Kan man nøjes med at bruge de penge to gange?

16
11. april kl. 11:40
Re: Fælleskassen betaler

ca. 200.000*200.000 =   40.000.000.000 er ca hvad der "mangler" i registreringsafgifter, så behold du bare din lille (bette) ½ mia. 

 

15
10. april kl. 21:04
Re: Fælleskassen betaler

Ja, naturligvis er en udbygning i gang eller planlagt. Og det betaler vi med transporttariffen på den ekstra strøm, vi bruger. Hvorfor er det en dårlig ting?

Jeg er vist nødt til at gentage mig selv nogle gange, indtil den synker ind:

Du brokker dig vel heller ikke over, at Arla får flere omkostninger til mælkebiler, hvis vi forbrugere begynder at købe mere mælk

 

14
10. april kl. 20:23
Re: Fælleskassen betaler

Elbilerne er en gave til vores elsystem. Ikke en belastning.

Man kan også glæde sig for tidligt. Lige nu fungerer elnettet på lånt tid. Det er muligt fordi der er indbygget en betydelig reserve/overdimensionering. Med en fortsat tilvækst af el-biler + Varmepumper + alt muligt andet. Så er en udbygning og forstærkning enten i gang, eller er planlagt.

13
10. april kl. 20:15
Re: Fælleskassen betaler

Elbilerne er en gave til vores elsystem.

Der er cirka 200.000 elbiler i DK. de lader uden at elnettet er forstærket. I runde tal lægger de biler en lille halv milliard årligt i transportafgift, til glæde for alle forbrugere.

12
10. april kl. 17:40
Re: Fælleskassen betaler

Jeg er mest af alt forarvet 

Dvs. at du har arvet så meget, at det har gjort skade på dig?

over at vi stadig har reduceret afgifter på Elbiler, samtidigt med de belaster vores Elnet mere og mere.

Elbilerne er en gave til vores elsystem. Ikke en belastning.

I fremtidens elsystem har vi brug for mere tidsforskydeligt forbrug. Tidsforskydeligt forbrug kan enten flyttes hen på de tidspunkter, hvor der er bedst plads i elnettet, eller hen på de tidspunkter, hvor vores VE-energikilder har overskudsproduktion, eller begge dele (hvilket naturligvis vil være allerbedst).

Hjemmeopladning af elbiler er noget af det allermest tidsforskydelige elforbrug, vi har.

Husk, at elbilerne også betaler for både produktion og transport af den strøm de bruger. De penge går i lommerne på netselskaber og elproducenter, så de har flere penge til at udbygge elnettet og produktionsapparatet.

Du brokker dig vel heller ikke over, at Arla får flere omkostninger til mælkebiler, hvis vi forbrugere begynder at købe mere mælk.

11
10. april kl. 12:11
Re: Fælleskassen betaler

Jeg er mest af alt forarvet over at vi stadig har reduceret afgifter på Elbiler, samtidigt med de belaster vores Elnet mere og mere.

Jaeh jeg bruger jo nok ca. 4000 kWh ekstra om året, men det betaler jeg jo stadig system- og nettariffer for. Til gengæld behøver samfundet ikke stille offentlig vej til rådighed for tankbiler, der hen over året skulle have kørt mine ca. 1500 liter brændstof ud til tankstationerne.

Det skal jeg være med til at betale når jeg allerede betaler en af verdens højeste elpriser. Det syntes jeg ærlig talt ikke er en fair fordeling. 

Pas på med at blande nettarif og elafgift. Private bliver ganske rigtigt flået i elafgift. Hvis du så på elafgiften som en CO2-afgift ville vi betale noget der svarede til 7600 kr ex. moms/ton CO2 (udledning ca. 100 g/kWh). Virksomheder, f.eks. datacentre, betaler kun 0,8 øre/kWh, selvom de belaster nettet betydeligt mere.

10
10. april kl. 11:54
Re: Fælleskassen betaler

Hej Anton

"fjerne kørsels fradraget for bilister. Det vil fjerne incitamentet for at vælge at bo langt væk og tage bilen på arbejde"

Tja, du vil have centraliseret DK endnu mere, så alle skal bo i storbyerne, hvor mange ikke har råd til at bo, det er jo ikke de lavtlønnede der har råd til at bo i storbyerne.

En del af produktions DK er ikke i storbyerne, men hvor afstandene er noget større end selv el-cykel kan klare.

Offentlig transport er jo kun muligt i storbyerne, i resten af landet er det jo næsten fjernet, da pengene til den offentlige transport bruges i storbyerne.

Hvor mange af de offentligt ansatte i statsadministrationen i hovedstadsområdet cykler på arbejde? ja Svend Auken gjorde.

Lad os arbejde hen mod konstruktive forslag, ikke politik

9
10. april kl. 11:18
Fælleskassen betaler

Alt det sank om klimamål er fuldstædigt ligegyldigt så længe man er bange for at røre på vælgernes vaner. Politikkerne vil hellere føre populistisk politik, end en aktivistisk politik med fokus på at ændre de tanke og vaner vi har. 

Jeg er mest af alt forarvet over at vi stadig har reduceret afgifter på Elbiler, samtidigt med de belaster vores Elnet mere og mere. 

Det betyder at alle elbils ejere ikke bidrager med den samme registrerings afgift, og samtidigt er med til at øge udgifterne på el nettet. Det skal jeg være med til at betale når jeg allerede betaler en af verdens højeste elpriser. Det syntes jeg ærlig talt ikke er en fair fordeling. 

Nok med brok. 

Jeg syntes vi skal overveje hvilket tiltag der kan tages for at man begynder at arbejde mere med ekspert og forsknings baseret beslutninger indefor Miljø og klima området. 

Vi skal også overveje at belønne de danskere som transportere sig på arbejde på gåben, cykel og offenlig transport, og fjerne kørsels fradraget for bilister. Det vil fjerne incitamentet for at vælge at bo langt væk og tage bilen på arbejde. Det vil fjerne noget social mobilitet, men hvis vi i stedet udbygger den offentlige tranport og gør den mere tilgængelig vil de virker afhjælpeene. 

8
10. april kl. 11:04
Re: Klassisk komedie

Det var et langt indlæg fuldt af påstande og ingen tal. Tage et kig på dette link:

Dit link underbygger blot min påstand om at man kan plukke alle de positive sider ved elbiler og derved opnå et lysegrønt glansbillede. Men der er en lang liste på 15 punkter som trækker i den modsatte retning. (Det er helt bevidst at jeg ikke publicerer listen, for denne debattråd skal IKKE handle om el-biler). Du er jo selv blevet snydt af denne halve sandhed. Hvor alle de positive data er fremført, men alle de negative forhold - på elegant vis - er blevet frafiltreret. Politikere i mange lande er de dygtigste til at manipulere med sandheden. Det er jo en væsentlig del af jobbeskrivelsen. Det er der så sandelig også brug for, for at kunne sælge en spekulativ og usammenhængende fortællingen om "Den grønne omstilling", til den lokale befolkning. Den aktuelle artikel gør en solid og velargumenteret indsats for at informere befolkningen om politikernes mange "Svindelnumre", som de forsøger at sælge til befolkningen. Fortællingen om el-bilernes "Fortræffeligheder", er blot en lille del af denne manipulerede virkelighed.

7
10. april kl. 10:50
Re: Klarsynet breder sig??

Måtte indsigten brede sig til speltbæltet, "de fine saloner"  og alle andre steder hvor den rød-grønne eskapisme blomstrer.

Jeg er meget enig. Mindre snak og mere handling.

Jeg tror til gengæld, at du foretrække det nuværende. 

6
9. april kl. 11:37
Klarsynet breder sig??

"På den måde bliver de umotiverede mål pludselig til argumenter i sig selv og samtidig noget, som også fremtidige politikere bliver nødt til at styre efter, ligegyldigt hvor dårligt det er for samfundsøkonomien og dermed muligheden for faktisk at få så meget omstilling for pengene som muligt. På den måde maler overbud på klimaområdet nutidige og fremtidige politikere op i et ubekvemt hjørne, hvor de er henvist til enten at føre usmart politik eller fremstå som slappere."

Det var da den mest rammende beskrivelse jeg til dato har set af de tåbeligheder der er opstået omkring den danske CO2 udledning. Et fuldstændigt umotiveret 70% mål og tidsgrænse i 2030, og nu tror "man" der kan købes aflad for egne klimasynder ved at slagte dansk landbrug og købe udenlandsk mad og mælk i stedet for, fordi en økonom og tidligere vismand var blevet sat til at regne noget ud, uden at have klima-effekter med som målbar resultat-parameter eller i øvrigt bekymre sig om de forudsætninger der var defineret før Excel-arket blev rullet ud. 

Måtte indsigten brede sig til speltbæltet, "de fine saloner"  og alle andre steder hvor den rød-grønne eskapisme blomstrer.

5
9. april kl. 11:10
Re: Sjovt. Ingen af dem havde

Sjovt. Ingen af dem havde problem med at røvrende de tidlige solcelle ejere med afviklingen af deres nettomålerordning.  Igen gider gøre noget ved at man ikke kan få refusion på strømmen til sin elbil hvis man har solceller.  De vil gerne stramme skruen mere så man skal betale for den strøm man henter på en fase selvom man sender tilsvarende tilbage på en anden fase det er ikke andet en skuespil. 

Det er meget andet end skuespil.

  1. Den gamle nettomålerordning var en ulovlig subsidiering af folk med ordningen, på bekostning af de andre kunder - det er ikke bare ulovligt, det er også lidt fusk at kræve at nogle kunder subsidierer de andre.
  2. Enig, begrænsningen med solceller og elbil burde der have været gjort noget ved for længst, men det kommer til at koste og vil ikke være så godt som nogle ville håbe, da man selvfølgelig ikke skal have f.eks. refunderet afgift hvis man selv har produceret de kWh man har ladet med.
  3. Afregning per fase er mest retvisende, da effekten ikke kan flytte sig mellem faserne før den når nærmeste transformer - afregning per fase er derfor mest retvisende for kunden for omkostning, og vil tilskynde at kunder med produktion vil balancere produktionen reelt ift. forbruget. Sumafregning tilskynder ikke at balancere dette ordentligt, og dermed leder den til dårligere udnyttelse af elnettet og højere omkostninger for alle.

Det at "røvrende" folk, er i virkeligheden mere et spørgsmål om at stoppe de selvsamme folk i at kunne røvrende alle de andre kunder indenfor reglerne - altså afskaffe regler der tilskynder ineffektivitet og dumme løsninger.

4
9. april kl. 08:54
Re: Klassisk komedie

Mit eget fokuspunkt er el-biler, hvor en eventuel gavnlig virkning, kun i bedste fald er marginal, men i praksis så minimal at den bliver svær at måle

Det var et langt indlæg fuldt af påstande og ingen tal. Tage et kig på https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46502

3
8. april kl. 21:31
Klassisk komedie

Det er uendelig svært at skrive et debatindlæg om den grønne omstilling uden at hænge politikerne ud som naive og utroværdige fjolser. Men den grønne omstilling ligner i stort omfang en klassisk komedie hvor fjolserne er i overtal og hvor fornuftens stemme bliver overdøvet af de mange fjolser som er på rollelisten. Hver gang en politiker bruger udtrykket "net zero", så ved alle at han/hun lyver. En klassisk komedie har altid en happy ending. Det kan jeg ikke forestille mig i den virkelige verden, hvor Danmark også spiller en lille rolle. Mit eget fokuspunkt er el-biler, hvor en eventuel gavnlig virkning, kun i bedste fald er marginal, men i praksis så minimal at den bliver svær at måle, forudsat at alle de uheldige bi-effekter medregnes. Men så har vi heldigvis Excel hvor alle plus data kan trækkes frem og hvor alle minus data kan fravælges. Det er faktisk i Excel arket at kampen foregår. Hvem kan snyde så elegant med tallene, at kun de færreste opdager bedrageriet.

2
8. april kl. 20:04
Sjovt. Ingen af dem havde

Sjovt. Ingen af dem havde problem med at røvrende de tidlige solcelle ejere med afviklingen af deres nettomålerordning. 

Igen gider gøre noget ved at man ikke kan få refusion på strømmen til sin elbil hvis man har solceller. 

De vil gerne stramme skruen mere så man skal betale for den strøm man henter på en fase selvom man sender tilsvarende tilbage på en anden fase

det er ikke andet en skuespil. 
 

1
8. april kl. 19:37
Overbud

Det samme kunne skrives om CO2 reduktioner. Dan Jørgensen var en sand mester i disciplinen. Jo mindre reelt der skete jo mere ambitiøse blev planerne.