Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Ny Tesla 3: For mange advarsler og for få stilke

18. januar kl. 08:5333
Tesla 3 elbil
Illustration: Bjørn Godske.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er nu snart syv år siden, at Tesla lancerede den længe ventede Model 3. 

I efteråret kom den første større opdatering af 3’eren, og den bil har i Tesla-kredse fået tilnavnet Highland.

Mange af jer har måske læst tests, som beskriver de overordnede forbedringer, så som bedre lydisolering, nye lygter, en lille skærm til bagsædet og mere lækre materialer i kabinen.

Alt det er korrekt, og hele bilen føles ny og frisk. Jeg kan kun anbefale en prøvetur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er faktisk overraskende, at det ydre design på ingen måde virker syv år gammelt. Faktisk vil jeg mene, at Tesla 3 stadig er en af de flotteste elbiler på markedet - måske endda den flotteste.

Den model Motorbloggen havde lånt, var den, der bare hedder Model 3 med baghjulstræk. Der er ikke længere noget med Standard Range. Rækkevidden er 513 km, og selvom batteriet er samme fysiske størrelse som på Long Range med 628 km rækkevidde, så er energiindholdet altså mindre.

Det skyldes, at batteriteknologien er en anden. Hvor Long Range kører med et 75 kWh (netto) litiumion-batteri, så har grundmodellen fået et 60,9 kWh (netto) LFP-batteri. Det sidste betyder, at der hverken er kobolt eller nikkel i batteriet. Det gør det billigere og simplere at bygge.

En anden fordel med LFP-batterier er, at det tåler at bliver ladet til 100 procent hver eneste gang. Faktisk skulle det ikke undre mig, hvis batteriet vil kunne holde til de famøse én million kilometer uden at miste mere end 20 procent af kapaciteten.

Illustration: Bjørn Godske.

Men før vi kommer til de vigtige pointer i denne omtale, så lad mig straks slå fast, at køreoplevelsen simpelthen er fremragende i Tesla 3. Affjedringen er behagelig, og der var ingen overraskelser med hensyn tl styring - og det er godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv på et tykt lag sne, var det ikke til at mærke, at bilen kun har baghjulstræk.

Det var bidende koldt, men kabinen blev lynhurtigt varmet op af den effektive varmepumpe.

Jeg er også vild med den forbedrede aerodynamik - der er ingen grund til at rutte med energien.

Men der er to pointer, som jeg gerne vil fremhæve.

Den første er antallet af alarmer. Jeg ved godt, at det er EU-krav, at der skal komme en alarm, når man kører for hurtigt. Det er sådan set helt ok med mig, og heldigvis har Tesla gjort det muligt at undgå med et enkelt tryk på skærmen.

Desværre kan Tesla heller ikke finde ud af at vise de rigtige hastigheder. På motorvejen kunne der stå maksimalt 130 km/t, selvom grænsen var 110 km/t, og på landevej gik det flere gange galt med 80 og 50 km/t.

Det er Teslas egne alarmer, der er problemet.

Her popper de op på skærmen, og i løbet af en enkelt køretur i snevejr fik jeg 4-5 stykker.

Ofte var de ikke til at læse, både fordi skriften var lille, og fordi der var flere forkortelser.

Hvad betyder “funkt undgå vognbaneskift ikke tilg.” eksempelvis? Eller hvad med “højre dørstolpekamera virker ikke” - eller sådan noget (jeg kunne jo ikke tage et billede under kørsel).

Hvad skal jeg bruge den viden til? Er det vigtigt? Skal jeg gøre noget?

Og så er vi tilbage til alle de automatiserede funktioner. Når solen skinner, og alting spiller, så er det fint. Og det er ofte fint i en Tesla. Lange stræk på motorvejen foregår behageligt afslappet med de tilgængelige køreassistensystemer.

Men når et system ikke virker, er det så i orden, at det kræver min opmærksomhed? Hvor skal jeg kigge hen - på vejen eller på skærmen?

Jeg er med andre ord stor fan af automatiserede løsninger. Men de skal virke hver gang! Ikke noget med, at nu virker det, men nu virker det ikke.

Der findes en hel videnskab inden for alarmer. Det bruges blandt andet i kontrolrum, hvor mange parametre skal overvåges. Der er nemlig en risiko for, at de, som arbejder i et kontrolrum, begynder at tolke alarmer ud fra deres egne forhold. Sådan noget med, at den alarm, som blinker rødt, nok bare er en fejl, eller noget den altid gør. Til sidst kan man blive helt døv over for alarmer med fatale ulykker til følge.

Prøv bare at se miniserien “Chernobyl” eller spillefilmen “Deep Water Horizon”.

Så galt går det naturligvis ikke i en Tesla - men enten skal en alarm have betydning, eller også skal den ikke vises. Jeg er for eksempel glad for, at der i min "oldgamle" bil fra 2019, tænder et lys, når det er tid til service.

Og så er vi henne ved den ting, som først og fremmest deler vandene med nye Tesla 3: fraværet af stilke til blinklys. Flere knapper er flyttet op på rattet, og i de fleste tilfælde er det relativt nemt at vænne sig til. For eksempel vinduesviskere og lys.

Læg mærke til knapperne til blinklys på venstre side af rattet.
Illustration: Bjørn Godske.

Men knapperne til blinklys er nu placeret på venstre side af rattet. 

Jeg prøvede det allerede i en lille tur i den lynhurtige Tesla S Plaid og mærkede dengang problemet.

For hvad gør man, når rattet er drejet en halv omgang? 

Det er aldrig noget problem på motorvejen eller i de fleste kryds.

Men rundkørsler går det galt. For hvor er det lige, knappen er, når man skal til at blinke ud af rundkørslen, og rattet er drejet en halv eller hel omgang?

I en bil med blinklyset på en stilk flytter den sig ikke og vi rammer den nemt.

Der er selvfølgelig en løsning, og den hedder “hold hånden på rattet, der hvor knapperne sidder”. 

Jeg kunne måske vænne mig til det, men er grundlæggende irriteret over, at jeg skal tilpasse mig så meget til noget, som jeg synes er unødvendigt.

Så lad os får blinklysstilken tilbage, Elon! (selvom jeg desværre ikke tror, at han lytter).

33 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
33
23. januar kl. 21:13
Jeg tror ikke du har kørt på bagsædet...

...jeg kørte i en Tesla 3 på bagsædet fra Kbh. til Hillerød og det er definitivt ikke nogen god oplevelse! Benplads var der ikke noget af og selve siddekomforten på bagsædet er elendig - jeg mindes en tur fra Kbh. til Køge i en Morris Mascot tilbage i 70'erne - det var nogen lunde det samme: man mærker hver sten på vejen med røven.

 

32
21. januar kl. 13:03
Re: Ikke god journalistik

.. men hvad så?  ;-)
At have et HUD (Head Up Display) gør det muligt, at holde fokus på både trafik og vigtig information som f.eks. hastighed, blindvinkel mm.

29
19. januar kl. 21:07
Re: Ikke god journalistik

Jeg ville desuden også putte en skærm i rattet. Ingen grund til at den er ude til siden væk fra personen.

 

Eller måske placere den lige over rattet, så den ikke drejede med rundt. Så var den altid retvendt og placeret lige under der hvor man bør have fokus når man kører bil. Bare der var nogle producenter der gjorde det ;)

 

28
19. januar kl. 20:52
Ikke god journalistik

at bebrejde tilvendingen. Prøv at tænk over om stilke har en fundamental begrundelse ved et rat eller om knapperne på rattet i virkeligheden er meget smartere.

Jeg ville have placeret blinkerne på hver sin side men samme side skal nok også fungere. Om swipe på skærmen er den bedste måde at skifte gear er jeg ikke sikker på men jeg forestiller mig det virker fint. Jeg ville nok også putte det på rattet.

Jeg ville desuden også putte en skærm i rattet. Ingen grund til at den er ude til siden væk fra personen.

27
19. januar kl. 20:52
Den effektive varmepumpe ..

.. får nok hjælp af et PTC-element i starten.   ;-)

 

26
19. januar kl. 13:28
Re: Placeringen af ladestikket kan diskuteres

Tak for det link. Jeg pudser lige glorien: For en del år siden gjorde jeg det til standard, at bakke ind i båsen. Det tager ikke længere tid, end de forkølede forlænsparkeringer, hvor folk alligevel ikke kan ramme båsen første gang (prøv at observerer på parkeringspladsen ved et supermarked eller lign. - det ret sjovt). Eneste anke mod baglæns parkering er, at bageagerummet typisk kommer tæt på en mur eller anden bil, så tømning af indkøbsvogn er lidt besværligt.

25
19. januar kl. 11:49
Re: Vi har to, og grundet

Ladeporten, jeg syntes den sidder perfekt, passer lige når jeg bakker ind i min carport.. 

24
19. januar kl. 11:47
Re: Måske et marked for after-marked

Ja og de fungere glimrende, incl de andre features såsom genaktivereing af ap efter vognskifte, mulighed for batteri temperatur.. jeg er en fan..

23
19. januar kl. 11:24
Re: Advarsler og alarmer

Hvad angår de normale alarmer så kan du slide dem ind til venstre med din finger så fjernes lyden og de bliver minimeret. De fleste fortæller dig bare at det er dårligt vejr eller at en sensor er blokeret af sne/regn/slud og derfor kan bilen ikke selv skifte vognbane.

Langt hovedparten af alle disse alarmer er bare tekst på skærmen. Der kommer ikke en lyd. De er alene en orientering om hvorfor en bestemt funktion ikke er tilgængelig. Alternativet er at funktionen forsvandt uden at man fik besked. Det er jo ikke ønskeligt. 

Jeg sætter fx stor pris på at den fortæller at den ikke kan skifte vognbane automatisk fordi højre sidestolpekamera er blokleret - lige pt. pga sne og sjap. Hvis man lader dem stå forsvinder de af sig selv efter et minut eller to, så jeg kan ikke se det er en fejl eller et problem.

Som jeg ser det vil der komme flere og flere af den slags "fejl" beskeder, jo flere automatiske funktioner en bil indeholder.

I tesla er det muligt helt at slå den slags fra på skærmen ved at slå de automatiske funktioner fra. Ligeledes er det muligt at slå lyde til og fra for langt de fleste funktioner.

Jeg tænker at Bjørns irritation skyldes at han kører Tesla'en i standard indstillinger og her skal den - i flg EU, amerikanske og FN regler - udtrykkeligt gøre opmærksom på hvis forudsætningerne for en ADAS funktionalitet ikke er til stede. Dette skal sikre at føreren ikke misledes til at tro at en given funktion er aktiv, når den ikke er det.

22
19. januar kl. 11:15
Re: Placeringen af ladestikket kan diskuteres

Det med sikkerhed er selvsagt relevant, det er bare nyt for mig, og der forekommer jo også buler fra folk som bakker ud og rammer med fronten på sidemanden fordi de kigger bagud og drejer for meget.

https://nyheder.tv2.dk/2017-12-01-derfor-skal-du-altid-bakke-ind-naar-du-parkerer

21
19. januar kl. 10:40
Re: Vi har to, og grundet

Jeg mener til gengæld at superchargerne er fejldesignede. Tesla skulle have designet supercharger installationerne til at kunne supportere biler med ladestikket placeret vilkårligt, ligesom alle andre operatører af lynladere kan finde ud af.

Det har de jo også rettet op på nu med de nyeste V4 ladere, som har længere kabel. De første var jo kun ment til at kunne bruges til Tesla og ja - de var nok overoptimeret lidt. 

 

 

20
19. januar kl. 10:24
Re: Stilke og knapper

Kun 69? - Havde en halvgammel 350 SLK i familiepleje på et tidspunkt og nåede til 73 dimser der kunne drejes, skydes eller trykkes på :-)

(Kører selv en 1. generations Model 3 og elsker det minimalistiske layout)

19
19. januar kl. 09:40
Advarsler og alarmer

Ja, det er ikke andet at sige end at vi må vænne os til dem. EU og EuroNCAP har indført at de er nødvendige hvis man vil have fyldt point i sikkerhedstest. Så vi kan kun takke Tesla for at de i det mindste altid er fremme på skærmen og kan fjernes med 1 klik. og ikke 3-6 klik som i mange andre nye biler.

 

Hvad angår de normale alarmer så kan du slide dem ind til venstre med din finger så fjernes lyden og de bliver minimeret. De fleste fortæller dig bare at det er dårligt vejr eller at en sensor er blokeret af sne/regn/slud og derfor kan bilen ikke selv skifte vognbane. 

 

I mine 30 minutter prøvetur i den nye Model 3 havde jeg hverken problemer med manglede stilke eller de andre finurligheder. Jeg ville så gerne opgradere men er ikke klar til at tage værditabet på den gamle bil, og konen forventede vi skulle have den i 15 år. 

 

Den klart bedste forbedring af den nye model 3 er støjniveauet, eller faktisk der er intet støj! Den er så behagelig.  

18
19. januar kl. 09:11
Re: Placeringen af ladestikket kan diskuteres

Placeringen af ladestikket kan diskuteres - og nok i evigheder. Jeg tænker det er rigtigt placeret. Når man parkerer er det nødvendigt at have plads til at åbne fører døren. Når ladestikket sidder i samme side som fører døren er der altid plads til åbne ladeporten og til at komme til at sætte strikket i. 

Det vil der altid være grundet spejlene. MEn ved tæt parkering i en garage mod passagersiden skal men kunne tilgå kablet. OG det vil man i  alle de use-cases jeg kan se med enkelte og dobbelte carporte og garage kunne.
 

Ligeledes at ladestikket er placeret bagerst. Det er kendt at parkering hvor man bakker ind, er mere sikkert for omgivelserne end hvis man kører forlæns ind i en parkeringsbås/carport. 

Det er så ikke kendt for mig. Jeg vil fastholde at det er mere besværligt. Og komplet-tosser ved sildebensparkering. Jeg er også HELT sikker på at der er flere bil-skader ved at bakke ind, til snævert område og parkere, fremfor at bakke ud på et bedt område. 

 

Hvis ladestikket fx var placeret forrest i højre side vil selve parkeringsmanøvren være mindre sikker ligesom parkering på snæver plads vil betyde at man enten ikke kan komme ud af bilen eller at man ikke kan komme til at sætte stikket i. 

Det kan jeg ikke se. Vi har to TM3'ere og holder i carport med fører-dørerne imod hinanden - da man naturligt går ud i midten, og man så kan holde tæt mod ydervæggene. Der skal  begge ladekabler trækkes rundt, og stikkene sider i vejen, når jeg skal imellem med min to-hjulede dino-juice brænder.

Højre side bagerst eller forest klart bedst. Etron har så to muligheder, og det er sgu da fedt, og det ville ihvertfald være en option jeg krydsede af. 

JEg kan ikke genkende at det skulle være besværligt med ladestikket tæt på en væg, det er 25cm langt og som skrevet spejlene er nærmest længere ude, og vi kører vel ikke indenfor +/- 3mm op af væggen normalt? 

Men i fald, så er det den eneste grund alle use-cases jeg kan finde er bedre stillet, med porten i højre side (forrest eller bagerst). 

Det med sikkerhed er selvsagt relevant, det er bare nyt for mig, og der forekommer jo også buler fra folk som bakker ud og rammer med fronten på sidemanden fordi de kigger bagud og drejer for meget.

 

17
19. januar kl. 08:51
Re: Stilke og knapper

- og hvor mange biler er det du har kørt rundt i med kun skærmbetjening? Jeg er en af dem der faktisk gør det i dagligdagen, og jeg kan sige at det fungerer fint. Langt mere intuitivt end vores gamle Mercedes med 69 knapper. Det var umuligt at finde rundt i.

Enig, og hvis nye brugere/ejere ville bruge lige så meget tid på at lære talestyringen at kende som de bruger på at lære hvilke knapper sidder hvor. Så vil de se hvor meget mere sikkert talestyring er end både skærm og knapper.

16
19. januar kl. 08:32
Re: Stilke og knapper

Forhåbentlig rulles det lidt tilbage at alt skulle styres fra en skærm som en mobiltelefon. Det dur ikke i en bil, hvor man skal kunne holde øje med trafikken samtidig

 - og hvor mange biler er det du har kørt rundt i med kun skærmbetjening?

Jeg er en af dem der faktisk gør det i dagligdagen, og jeg kan sige at det fungerer fint. Langt mere intuitivt end vores gamle Mercedes med 69 knapper. Det var umuligt at finde rundt i.

/Steen 

 

15
19. januar kl. 08:29
Placeringen af ladestikket kan diskuteres

Placeringen af ladestikket kan diskuteres - og nok i evigheder. Jeg tænker det er rigtigt placeret. Når man parkerer er det nødvendigt at have plads til at åbne fører døren. Når ladestikket sidder i samme side som fører døren er der altid plads til åbne ladeporten og til at komme til at sætte strikket i. 

Ligeledes at ladestikket er placeret bagerst. Det er kendt at parkering hvor man bakker ind, er mere sikkert for omgivelserne end hvis man kører forlæns ind i en parkeringsbås/carport.

Hvis ladestikket fx var placeret forrest i højre side vil selve parkeringsmanøvren være mindre sikker ligesom parkering på snæver plads vil betyde at man enten ikke kan komme ud af bilen eller at man ikke kan komme til at sætte stikket i.

Placeringen af ladestikket i førersiden medfører så at kablet skal hen over/under bilen ved kanstensladning. Det vil jeg dog mene er et mindre problem end slet ikke at kunne få ladestikket i ved en snæver parkering.

14
19. januar kl. 06:50
Re: Vi har to, og grundet

Ladestikket burde sidde i højre side da man ved kantstensopladning så ikke skal trække kablet henover bilen, men ellers er det nok ligegyldigt, og SC 4 bliver med længere kabler og placeret i midten så alle kan lade.

13
19. januar kl. 00:53
Stilke og knapper

Forhåbentlig rulles det lidt tilbage at alt skulle styres fra en skærm som en mobiltelefon.

Det dur ikke i en bil, hvor man skal kunne holde øje med trafikken samtidig.

12
19. januar kl. 00:09
Re: Vi har to, og grundet

specielt ladestikkets placering - WHAT WERE THEY THINKING!?!?

Jeg er nu ganske tilfreds med den nuværende placering...

Jeg mener til gengæld at superchargerne er fejldesignede. Tesla skulle have designet supercharger installationerne til at kunne supportere biler med ladestikket placeret vilkårligt, ligesom alle andre operatører af lynladere kan finde ud af.

Tesla har fokuseret ekstremt på at optimere produktionen. Som resultat er alle bilerne nærmest ens med kun få valgmuligheder. Til dels er det Apple tankegangen om at brugeren bliver gladere for færre valgmuligheder. Men vi er ikke alle ens, så måske de kunne arbejde lidt på at få en produktion med mulighed for flere tilvalg. Eksempelvis burde det være nemt at gøre ladestikkets placering højre/venstre til et brugervalg.

11
18. januar kl. 22:55
Vi har to, og grundet

Vi har to, og grundet en skade, er den ene nu en Highland.

OG Tesla har to fuldstændigt komplet hjernedøde deisgn-brølere som kun Space-Karen kan have gennemtrumfet. Den ene kan rettes, den anden er indgroet i alle modeller.

1) Placering af ladestikker er reelt sat det mest åndssvage sted man over hovedet kan.
DEt burde sidde fremme til højre, evt. bagerst til højre,  så passer det til kantstens-opladning, sildebensparkering og opladning med forlæns indkørsel som ER nemmere, og i en carport hvor man holder passager-siden tæt, og har passage på den side som føreren altid åbner.

Der er meget få postive use-cases, til den nuværende og den eneste er en åben carport på føre-siden, men stadigvæk kræver det passage på den modsatte side.

2) Blinklyset med knapper. Hvordan kan man i et designhold beslutte at sætte dem begge i venstre side, nå man har to sider på et rat.
DEt er nødvendigt med en stilk, som naturligvis er op ned, men hvorfor i alverden laver man det så stadigvæk med op ned - i stedet for øverste knap til venstre for at blinke til venstre, og øverste knap til højre for at blinke til højre.

Beklager det bliver aldrig meningsfyldt for mig med knapperne på rattet, når man drejer. Man skal bruge 1-2 sekunder på at kigge og forberede hvad man skal trykke på specielt i rundkørsler og lign. Det er meget distraherende for kørsel og opmærksomhed. Nuvel jeg har kun kørt 2-300km da det ikke er "min" :-( 

JEg vil mene at en højre/venstre-knap placering ville være meget bedre.

I øvrigt er Higland klart en forbedring, men altså så vildt er det heller ikke, men den er gået lidt fra pap-oplevelsen til en rimelig standard. Og vi er rimelig glade for begge, men det er piv-irreterende med de design-bøffer der er  -specielt ladestikkets placering - WHAT WERE THEY THINKING!?!?
 

8
18. januar kl. 14:50
Det burde være muligt selv

Det burde være muligt selv at kunne konfigurer hvad man vil have på skæremen.

Selvfølgelig er der noget som SKAL vises ved lovgivning, men så del skærmen i 2.

6
18. januar kl. 13:43
Måske et marked for after-marked

Måske et marked for after-marked stilke til Tesla. ;-) 

5
18. januar kl. 11:32
Jeg fornemmer en nærmest 1:1

Jeg fornemmer en nærmest 1:1 enighed mellem bloggerens og min oplevelse.

Vi anskaffede os en brugt TM3 RWD med NCA-batteri fra 2020 i december - det var den elbil der på tidspunktet mødte vores krav. Allerede under prøvekørsel blev vi opmærksomme på ret store forskelle med hensyn til betjening og informationer i ft. vores Ford Focus. Men det vurderede vi var overkommeligt. At (for) mange ting skal betjenes via en skærm, har vi dog stadig til gode helt at have vænnet os til - og være tilfredse med. At bruge muligheden med det indbyggede talegenkendelse er vi stadig i gang med at lære - måske det bliver godt når vi bliver gode til det.

Under kørsel oplever vi (for) mange episoder med forkerte hastigheder (50 hvor der vitterligt er 80, underlig opførsel i fm passage af sideveje, hvor hastigheden skal reduceres til 70, men bilen pludselig accellerer til 80, pludselige opbremsninger for noget jeg endnu ikke helt har fundet ud af.

Antallet af fysiske kontakter/stilke må efter min mening under ingen omstændigheder reduceres. Tværtimod. Så den nye model er dermed allerede dømt ude for mit vedkommende. Men hvilken anden elbil kan man mon forvente vil opfylde mine krav vedr kontakter/stilke om 5 år, medmindre nogen der har autoriteten til det, stiller krav?

4
18. januar kl. 11:27
Tesla bruger efter sigende TomToms

Tesla bruger efter sigende TomToms kort til hastigheder. De er VIRKELIGT dårligt opdaterede i Danmark.

Man kan selv rette i kortene: https://www.tomtom.com/mapshare/tools/new/mapshare/

Rettelser bliver gennemgået af leverandøren før de bliver lagt på, og det kræver ikke en konto eller køb af TomTom-udstyr at lave en konto. Jeg prøvede at rette for nogle dage siden. Det bliver spændende at se om det slår igennem, og hvornår.

Det er nogle gange lidt underholdende når man kører forbi et skilt med "ophæv 70", Teslaen viser skiltet på skærmen, og alligevel ufortrødent markerer 70 som gældende fartgrænse.

3
18. januar kl. 10:54
Efter at have prøvet både

Efter at have prøvet både den nye Model 3 og Y kan jeg sige at manglen af stilke og flytningen af blinklyset til rattet i 3'eren er en tåbelighed vi forhåbentlig vil se forsvinde hurtigt igen.

Fjernelsen af stilken til styring af gear er jeg usikker på, og hvis Elon's plan med at bilen selv skal regne ud hvad du vil når du trykker på speederen lykkes kan jeg måske godt se ideen i den ændring. Det må fremtide vise.

Tesla skal generelt have styr på deres kort og fartgrænserne. Jeg har ikke tjekket hvor de får dem fra, men det ville være rart hvis man kunne hjælpe dem med dem, for de er nok mere interesserede i USA end vejsystemet i lille Danmark. 
At den ikke altid har styr på hvornår du er indenfor en byzone er en ting, jeg synes faktisk det er et større problem når du ligger på motorvejen med autopiloten tændt ved 110/130 og bilen så pludselig tror den er kørt ind i en 50/60/80 zone og den begynder at bremse ned midt i trafikken. Zonen i kortet er så kort så når man kigger over på skærmen er fartgrænsen igen 130, men den retter ikke selv hvad Autopilot er sat til, så den fortsætter bare ved 60/80.

En helt anden ting Tesla skal have styr på med deres biler er den automatiske funktion med vinduesviskerne. De kører nogle gange i evigheder efter ruden faktisk er visken fri for sne/vand/sprinklervæske.

PS: Jeg er glad for min nye Tesla, og det er milevidt bedre end min næsten 20 år gamle Golf jeg kørte i før.

2
18. januar kl. 10:51
Huller i GIS data? Måske.

Huller i GIS data? Måske. Irriterende? Meget.

1
18. januar kl. 10:28
Uden at have prøvet den

Uden at have prøvet den ny model 3, så er jeg fuldstændig enig i at fjernelsen af stilke ikke er noget, som jeg eller andre i Europa har bedt om.

Angående alarmer, så er det en sne ting. dørstolpe og vognskifte alarmerne kommer hele tiden i sneen. 

At bilen nogen gange viser 130 på en tilkørsel er jo egentlig korrekt, da der er 130km/h på motorvejen, med mindre anden er skiltet.  og der er mange steder hvor der ikke er 110 skilte på tilkørsel til motorvejen.