Hvis du står og skal købe en ny bil, har en partner og fem børn, hvoraf de tre er over 190 cm og I alle skal transporteres samtidig i en komfortabel og veludstyret elbil - og har du råd, så kig på en Kia EV9.
Hvis du blot har brug for en almindelig elbil, så er der masser af alternativer.
Motorbloggen har i den sidste uge kørt den gigantiske familieflytter fra Kia, der fik en flot 5. plads ved afstemningen om Årets Bil i 2024 i Danmark.
Nu behøver jeg ikke at skrive ‘gigantisk’ flere gange, for de fleste har nok forstået, at EV9’eren er stor, både indvendig og udvendig.
Og hvis vi tager alle de positive ting først, så kommer der her nogle highlights:
Bilen er yderst komfortabel at køre. Det gælder både affjedring og lydniveauet. Kræfterne er rigelige (700 Nm og samlet 384 hk, fordelt ligeligt mellem for og bag) og køreegenskaberne trygge.
De avancerede køreassistensystemer (ADAS) fungerer fremragende. På motorvejen holdes bilen med præcist i midten af kørebanen og det føles trygt at overhale med det automatiske system.
Som nævnt er bilen stor og det betyder, at bagagepladsen er enorm, hvis kun de to stolerækker udnyttes (828 l). Men selv med alle syv sæder i brug, er der faktisk plads til lidt bagage (333 l).
Rækkevidden er officielt på 505 km. FDM testede den reelle rækkevidde ved 110 km/t på motorvejen til 390 km. Det er såmænd slet ikke helt tosset og da den kan lades med 240 kW, skal man være meget vild efter at køre langt uden pauser, hvis rækkevidden skal være begrænsningen.
Mit bud er dog, at det er de færreste, som kommer til at købe en EV9 som langtursbil.
I det hele taget er det svært at se pointen med EV9 herhjemme. Man skal da heller ikke være Einstein for at gennemskue, at så stor en bil først og fremmest er skabt til det amerikanske marked, hvor Kia i årtier har været et stort brand.
For 20-30 år siden skulle der stå en minivan i indkørsler på en klassisk amerikansk forstads-villavej. I dag er det billede ændret og nu skal det være en elektrisk version af en SUV.
EV9 er dog ikke en SUV - den ligner, men er det ikke. Den skal ikke tage med i skoven eller på stranden, og den klarer sandsynligvis ikke turen gennem et større vandløb.
Den er bygget til det segment, der i gamle dage blev kaldt 'Soccer Moms'. Altså amerikanske kvinder, som havde brug for en bil til egne børn og deres venner, når de skulle køres i skole og efter skole til sport.
Den type biler er der plads til på de amerikanske veje og i villaernes garager. Men det er der ikke i Danmark. Med en længde/bredde/højde hele 5/1,981/1,78 m højde er den svær at manøvrere ind på almindelig parkeringsplads foran supermarkedet. Vi er oppe i Volvo XC90 eller Range Rover-territorium.
Og så er der alle de sædvanlige små problemer med en ny bil. Måske er det bare fordi den ikke passer til mig, måske har jeg ikke fået indstillet sæderne rigtigt, men hvorfor skal startknappen gemmes på en stilk nede bag rattet? Hvorfor er en del af skærmen dækket af ratkransen?
Og hvorfor skal jeg bruge 6 (!) tryk på skærmen for at slippe af med advarsler for at køre for hurtigt i få sekunder og en irriterende pling!, hver gang bilens kamera eller GPS-system opdager en ny hastighedstavle? I Tesla 3 kunne det gøres med ét tryk, men her skal der trykkes 6 gange hver gang jeg starter bilen.
Kia koster i basismodellen 599.900 kroner og det er meget, hvis man ikke har brug for al pladsen. Den model Motorbloggen har kørt står i 794.898 kroner, men så er den også proppet med ekstraudstyr.
Hvis jeg havde brug for syv sæder, så ville jeg nok hellere kigge i retning af en ID. Buzz fra VW. Den er stadig stor, men meget lettere at manøvrere rundt og så starter priserne ved 429.999 kroner.