Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Motorbloggen har kørt gigantisk familieflytter

1. marts kl. 14:1330
kia ev9 elbil
Illustration: Bjørn Godske.
Artiklen er ældre end 30 dage

Hvis du står og skal købe en ny bil, har en partner og fem børn, hvoraf de tre er over 190 cm og I alle skal transporteres samtidig i en komfortabel og veludstyret elbil - og har du råd, så kig på en Kia EV9.

Hvis du blot har brug for en almindelig elbil, så er der masser af alternativer.

Motorbloggen har i den sidste uge kørt den gigantiske familieflytter fra Kia, der fik en flot 5. plads ved afstemningen om Årets Bil i 2024 i Danmark.

Nu behøver jeg ikke at skrive ‘gigantisk’ flere gange, for de fleste har nok forstået, at EV9’eren er stor, både indvendig og udvendig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og hvis vi tager alle de positive ting først, så kommer der her nogle highlights:

Bilen er yderst komfortabel at køre. Det gælder både affjedring og lydniveauet. Kræfterne er rigelige (700 Nm og samlet 384 hk, fordelt ligeligt mellem for og bag) og køreegenskaberne trygge.

De avancerede køreassistensystemer (ADAS) fungerer fremragende. På motorvejen holdes bilen med præcist i midten af kørebanen og det føles trygt at overhale med det automatiske system.

Som nævnt er bilen stor og det betyder, at bagagepladsen er enorm, hvis kun de to stolerækker udnyttes (828 l). Men selv med alle syv sæder i brug, er der faktisk plads til lidt bagage (333 l).

Der er virkelig meget plads når 3. stolerække er lagt ned, hvillket forøvrigt gøres elektrisk.
Illustration: Bjørn Godske.

Rækkevidden er officielt på 505 km. FDM testede den reelle rækkevidde ved 110 km/t på motorvejen til 390 km. Det er såmænd slet ikke helt tosset og da den kan lades med 240 kW, skal man være meget vild efter at køre langt uden pauser, hvis rækkevidden skal være begrænsningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mit bud er dog, at det er de færreste, som kommer til at købe en EV9 som langtursbil.

I det hele taget er det svært at se pointen med EV9 herhjemme. Man skal da heller ikke være Einstein for at gennemskue, at så stor en bil først og fremmest er skabt til det amerikanske marked, hvor Kia i årtier har været et stort brand.

For 20-30 år siden skulle der stå en minivan i indkørsler på en klassisk amerikansk forstads-villavej. I dag er det billede ændret og nu skal det være en elektrisk version af en SUV.

EV9 er dog ikke en SUV - den ligner, men er det ikke. Den skal ikke tage med i skoven eller på stranden, og den klarer sandsynligvis ikke turen gennem et større vandløb.

Den er bygget til det segment, der i gamle dage blev kaldt 'Soccer Moms'. Altså amerikanske kvinder, som havde brug for en bil til egne børn og deres venner, når de skulle køres i skole og efter skole til sport.

Den type biler er der plads til på de amerikanske veje og i villaernes garager. Men det er der ikke i Danmark. Med en længde/bredde/højde hele 5/1,981/1,78 m højde er den svær at manøvrere ind på almindelig parkeringsplads foran supermarkedet. Vi er oppe i Volvo XC90 eller Range Rover-territorium.

Kia EV9 fylder godt i landskabet. Jeg fik ikke kørt den i mudder eller sne, men jeg tror, at den kommer til kort i forhold til rigtige SUV'er.
Illustration: Bjørn Godske.

Og så er der alle de sædvanlige små problemer med en ny bil. Måske er det bare fordi den ikke passer til mig, måske har jeg ikke fået indstillet sæderne rigtigt, men hvorfor skal startknappen gemmes på en stilk nede bag rattet? Hvorfor er en del af skærmen dækket af ratkransen?

EV9 er meget letkørt og førepladsen fungerer nogenlunde. Men hvorfor er en del af skærmen gemt bag rattet og hvorfor sidder tænd/sluk tæt på ratstammen, så den er svær at nå?
Illustration: Bjørn Godske.

Og hvorfor skal jeg bruge 6 (!) tryk på skærmen for at slippe af med advarsler for at køre for hurtigt i få sekunder og en irriterende pling!, hver gang bilens kamera eller GPS-system opdager en ny hastighedstavle? I Tesla 3 kunne det gøres med ét tryk, men her skal der trykkes 6 gange hver gang jeg starter bilen.

Kia koster i basismodellen 599.900 kroner og det er meget, hvis man ikke har brug for al pladsen. Den model Motorbloggen har kørt står i 794.898 kroner, men så er den også proppet med ekstraudstyr.

Hvis jeg havde brug for syv sæder, så ville jeg nok hellere kigge i retning af en ID. Buzz fra VW. Den er stadig stor, men meget lettere at manøvrere rundt og så starter priserne ved 429.999 kroner. 
 

30 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
30
7. marts kl. 16:29
Tryghedsnarkomani

Quote;"Bilen er yderst komfortabel at køre. Det gælder både affjedring og lydniveauet. Kræfterne er rigelige (700 Nm og samlet 384 hk, fordelt ligeligt mellem for og bag) og køreegenskaberne trygge."

 

Nu er fænomenet tryghed gudhjælpemig også trængt ind på dette felt, - "Trygge køreegenskaber". 

Det er en kendt sag at danskerne vist har verdensrekord i tryghedsnarkomani. Tryghed kan bruges som løftestang i mange sammenhænge, og der skal da heller intet til for at "chokere" folk og fæ, ofte forvekslet med irritation og raseri.

Men hvad står der egentlig bag det nyskabte begreb "trygge køreegenskaber"?. At man nu kan betjene bilens funktioner, uden at være IT ekspert?

28
6. marts kl. 11:51
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

idet den maksimalt er 98.225.- kr. (2024)

Har du dokumentation for den påstand?

Tesla påstår selv der er 224.080kr i registreringsafgift.

Og alt det jeg kan finde siger afgiften er uden max, men afhænger af prisen over den afgiftfritagne del.

 

Derudover findes der også noget der hedder moms

27
6. marts kl. 11:48
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Tesla S Plaid på +1000 HK, der med en pris på +1.000.000.- kr. kun betaler en afgift på 10% (98.225.- kr.)

Bare lige for en god ordens skyld, så ved jeg ikke hvor du har fået de 10% fra. Elbiler betaler her i 2024 afgifter fra 434.000 DKK på 60%. For en Tesla Model S Plaid til 1,04M DKK udgør dette 224.080 kr i afgifter og yderligere 162.874 kr i moms. Altså nok til at staten ville kunne købe en helt ny Tesla Model 3. 

 

Helt galt er det vel ikke, men ja en benzinbil koster lidt mere. F.eks. en Mercedes til 600.000 DKK koster 306k i afgifter. Så det er lidt mere end en Model S. Men hov den er der jo ingen som køber, alle leaser disse biler således at de sparer nogle af afgifterne væk... Ja man kan finde problemer alle steder ;-) 

26
6. marts kl. 11:16
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Mon ikke vi alle kan finde noget er overflødigt uden at behøve at skrive om det på ing.dk

25
6. marts kl. 10:45
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Et eksempel på en komplet overflødig elbil er efter min opfattelse en Tesla S Plaid på +1000 HK, der med en pris på +1.000.000.- kr. kun betaler en afgift på 10% (98.225.- kr.). Det store afgiftprovenuetab på elbiler er ved at give skatteministeren problemer, så der kommer nok snart nogen trængselafgifter.

24
6. marts kl. 10:08
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Hvis du virkelig har brug for en 7-sædes elbil, synes du formentlig ikke at denne elbil er overflødig

Der er heldigvis forskellige syn på, hvad der nødvendigt og unødvendigt. Jeg har ikke brug for 7 sæder, men for lang rækkevidde og mulighed for hurtig opladning. Ergo er denne bil ikke for mig, men jeg anerkender, at andre har et anderledes behov end jeg har, og at KIA EV9 er bilen for dem.

23
6. marts kl. 09:24
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Min pointe med afgiftsystemet er, at det er grotesk, at meget dyre og komplet overflødige elbiler med +500 HK stort set ikke betaler afgift. Jo dyrere bilen er, jo mindre bliver afgiften procentvis, idet den maksimalt er 98.225.- kr. (2024). Man skulle heller lade de dyre elbiler financiere de billige elbiler, så de bliver tilgængelige for flere.

22
4. marts kl. 22:58
Re: En ting der ikke rigtig

Du dør med større sandsynlighed ved en lavere fart,

Du kører debatten helt i skoven. Undgå derfor at kommentere på Laust Christensen.

21
4. marts kl. 18:53
Re: En ting der ikke rigtig

Ikke andet end at din krop bliver accelereret fra 0 til 40 Km/t på samme distance. Nok samme resultat.

20
4. marts kl. 17:10
Re: En ting der ikke rigtig

Men det siger ingenting om hvor meget energi der bliver overført til dig. 

En bordtennisbold der bliver ramt af et godstog fremfor en bil pulveriseres heller ikke. 
 

19
4. marts kl. 16:20
Re: En ting der ikke rigtig

Måske er det nemmere at forstå, hvis man sammenligner med noget endnu større.

  1. Du bliver ramt af denne monstrøse KIA med 40Km/t.
  2. Du bliver ramt af et godstog med 40 Km/t.

 

Same - same

18
4. marts kl. 13:40
Re: En ting der ikke rigtig

Forskellen i dødelighed har så godt som intet med vægten af bilen at gøre, men er meget afhængig af højden af fronten og dennes evne til at absorbere energien fra sammenstødet. Man har bedst odds hvis man bliver ramt af et køretøj hvor forenden er lavere end ens eget tyngdepunkt.

17
4. marts kl. 12:34
Re: En ting der ikke rigtig

Jeg tror ikke, du kan bruge den artikel til at underbygge den påstand. Den sammenligner ikke lette og tunge personbiler, men derimod uheld med personbiler og lastbiler/busser. Der er væsentlig forskel på geometrien ud over vægten.

16
4. marts kl. 12:21
Re: En ting der ikke rigtig

Du dør med større sandsynlighed ved en lavere fart, hvis du bliver påkørt af et tungt køretøj end ved et lettere køretøj ved samme fart.
Hvis du kigger på figur 3.4 i denne artikel: Passenger and heavy vehicle collisions with pedestrians: Assessment of injury mechanisms and risk - ScienceDirect
så vil du se, at:
"Even though collisions with heavy vehicles tended toward lower velocities, the injury outcomes were more severe (Fig. 3.4). Approximately 14% of pedestrians involved in a frontal crash with a passenger vehicle suffered AIS3+ injuries compared to 49% of the pedestrians involved in a frontal collision with a heavy vehicle."

Så derfor er det ikke "temmeligt ligegyldigt".

15
4. marts kl. 11:47
Re: En ting der ikke rigtig

Jamen, det det virker altså temmeligt ligegyldigt, når man sammenholder det med et menneske som vejer ca 80 kg og ikke er lavet af stål.

Man dør uanset om man bliver ramt af 1000 kg stål eller 2600 kg stål.

Det er en anden sag når det drejer sig om sammenstød mellem to køretøjet, men kommentaren gik på, at kræve lavere hastigheder, fordi bilerne vejer mere, hvilket stadigvæk er noget vrøvl.

14
4. marts kl. 10:22
Re: En ting der ikke rigtig

Den her formel for et legemes kinetiske energi: E = 0,5*masse * velocitet2 (Kinetisk energi - Wikipedia, den frie encyklopædi)

Hvor massen og farten indgår som de to faktorer, der bestemmer mængden af energi, der overføres ved en kollision. Jo højere masse, jo lavere skal farten være for at overføre den samme mængde energi.

13
4. marts kl. 10:20
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Det er de færreste forbrugere, der har 600.000.- kr. i deres bilbudget, så det er alle de velstillede, der kan købe et kæmpe skrummel, stort set uden afgift, mens middelklassen må køre rundt i en Aygo, der også koster 780.- i ejerafgift.

Da Tesla model S og X kom frem, så var der ikke mange der pev over det. Begge modeller er ca. samme størrelse og vægt som KIA'n.

Der er faktisk ret mange biler i næsten samme størrelse, bare lavere vægt - nok hovedsageligt pga. af batteriet. Så størrelsen er et lidt begrænset argument i min optik.

Det er bare svært at proppe nok batterier i nuværende format og ydelse, ind i en luksusbil af den kaliber og holde vægten nede, så de skal jo finde på et eller andet.

Desuden tror jeg på ingen måde at afgiftssystemet er faldet på plads endnu. Der skal konstant tænkes i hvordan man får penge i kassen og opnås en balance i regnskabet.

Det handler ikke så meget om vægt længere, men mere om forbrug.

https://da.wikipedia.org/wiki/Ejerafgift

Der er alt for meget "storytelling" og salgsgas i dag. Næsten umuligt at finde rundt i oplyste salgstal og reelle forbrugstal, da de konstant ændre sig og kastes blindt for vinden, med forbehold for ændringer. 

12
4. marts kl. 09:56
Re: SUV = Super Useless Vehicle

Teknisk set, bør den betegnes som en crossover, da den ikke har egetlige offroad egenskaber.  

Har du ikke læst Bjørns fine blog.  Køretøjet er udviklet til det amerikanske marked..  

Der er den(KIA) et billigere alternativ til biler som en Tahoe, Escalade, explorer, mv der er kørertøjer i samme størrelse, i et marked hvor "Bigger is Better"

At den også er landet på det europæiske marked, skyldes globalisering og at Kia Carnival på el nok har lange udsigter.

Re: En ting der ikke rigtig

En bil på 2600 kg sat op imod en på 1500 kg har op imod 2 gange mede kinetisk energi ved samme hastighed. Dvs den potentielt noge farlig.

 

10
4. marts kl. 09:41
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Som Bjørn skriver, så er den udviklet til det amerikanske marked.  Det er en utrolig grøn løsning i forhold til en Tahoe, Escalade, Explorer med en V8, der kører 6km/l eller en Kia Carnival V6, der ikke kører meget længere (forbrug er af egen erfaring med denne køretøjstype)

Din utilfredshed med afgift systemet må du tage med dit lokale folketings medlem, hvis de gider lytte.

9
4. marts kl. 09:00
Re: En ting der ikke rigtig

Hvilke naturlove tror du det skulle gøre en forskel på at skaderne hvis en person blive ramt af en metalkasse på 1000 kg og en på 2500 kg?

Og hvad har hastigheden overhovedet med det at gøre?

8
4. marts kl. 08:17
En ting der ikke rigtig

En ting der ikke rigtig nævnes, men kan vi lige få lidt fokus på, hvor meget farligere for de bløde trafikanter sådan et lokum er ved kollision? Typisk starter dødeligheden ved kollisioner med at blive grim efter 50-60 km/t, men med en vægt på gode 2,5 tons, så må grænsen være længere nede her.

7
3. marts kl. 17:56
Re: Hvad med at se på

Jo, du har en pointe med hensyn til trækvægt. Den opfylder PP-bilen ikke. Men min primære anke ved SUV'er er den manglende lasteevne i forhold til fysisk størrelse og egenvægt i øvrigt uanset drivlinje. Jeg er lidt i tvivl om KIA angiver egenvægten for modellen med 7 sæder, da der stod 5 pers. i parenteser. Det kunne indikere, at foldesæderne tager lidt af lastevnen :( . Tallene for ID BUZZ er en 5 personers udgave, da den forlængede med 7 sæder kun lige er på trapperne. Det kræver så lige et B+E kørekort at udnytte den ekstra trækvægt. Men det har man jo, hvis man i forvejen kører med tung trailer :)

6
3. marts kl. 17:25
Hvad med at se på

Hvad med at se på, at der nu rent faktisk er kommet en bil til dem med behov for 7 siddepladser og trække 2500kg?

Jo, det er ikke alle der skal køre i sådan en, men der findes folk med behov for netop nu disse to ting. Og nu er der en elbil der dækker det behov, fremfor en brændstofbil.

5
3. marts kl. 14:21
SUV = Super Useless Vehicle

KIA EV9 er blot endnu en komplet overflødig udvikling af et materielt overforbrug på linje med dens klassekammerater fra diverse "premium" mærker fra alle verdenshjørner. Ingen nævnt ingen glemt. Det er kun et spørgsmål om at kunne vise sin økonomiske status, og fred være med det!
Nytteværdien i disse køretøjer er det ret småt med. EV9 har alt efter model en lasteevne på 644 til 690 kg hvilket i det mindste er lidt mere end Godskes foretrukne ID BUZZ, der må laste 558 til 582 kg.
Personligt ville jeg se mig om efter en uprætentiøs "Postmand Per" bil, der findes i udgaver med en lasteevne på 750 til 800 kg. de er både billigere i indkøb og mere anvendelige i hverdagen. De mangler selvfølgelig lige den der "se mig og min succes" effekt ;)

Vægte [kg]
KIA EV9 Long Range- 
                 Premium   Perfomance   Perfomance GT-Line     VW ID BUZZ

Egenvægt     2426        2550             2585                                 2418      2442

Totalvægt     3070        3240             3240                                 3000      3000

Lastevne          644           690              655                                    582       558

4
2. marts kl. 12:01
Vanvid sat i system

Det er efter min opfattelse grotesk, at en elbil med en køreklar vægt på 2723 kg slipper med en afgift på 68.225.- kr.

Det er vanvittigt at el-biler i Danmark opnår en så massiv afgiftlettelse. Man skal virkelig være dum, såfremt man tror at det gavner klimaet eller miljøet bare en meget lille bitte smule. Tværtimod er en elbil i denne kaliber en hån mod fornuftig tænkning. Der er virkelig nogle danske politikere som har sovet i timen, da dette afgiftcirkus blev stemt igennem i Folketinget. Jeg ser virkelig frem til den dag hvor el-biler betaler afgifter som svarer til benzinbiler. Den danske statskasse er i en årrække gået glip af flere milliarder, som kunne have været brugt til noget fornuftigt. Vi har stadig til gode at få tilbudt el-biler, hvor størrelse - pris - livslængde er på et niveau hvor det måske kommer til at gavne både klima og miljø.

3
2. marts kl. 11:29
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Og har du penge så kan du få - men har du ingen så må du gå.

Du har vist fået forkert fat i det ordsprog ;-) 

Nu om dage betyder det:

Har du penge, så får du rabat, og har du ingen penge betaler du til dem som har penge.

2
2. marts kl. 01:55
Re: Bæredygtig elbil på 2723 kg

Det er de færreste forbrugere, der har 600.000.- kr. i deres bilbudget, så det er alle de velstillede, der kan købe et kæmpe skrummel, stort set uden afgift, mens middelklassen må køre rundt i en Aygo, der også koster 780.- i ejerafgift. 

Og har du penge så kan du få - men har du ingen så må du gå.

Intet nyt under solen her.  

1
1. marts kl. 15:33
Bæredygtig elbil på 2723 kg

Det er efter min opfattelse grotesk, at en elbil med en køreklar vægt på 2723 kg (ifølge nummerplade.net) kun slipper med en afgift på 68.225.- kr. (basispris under 600.000.- kr.) og en årlig ejerafgift på 780.- kr. 

Det er de færreste forbrugere, der har 600.000.- kr. i deres bilbudget, så det er alle de velstillede, der kan købe et kæmpe skrummel, stort set uden afgift, mens middelklassen må køre rundt i en Aygo, der også koster 780.- i ejerafgift.