Lyntog til Aalborg? Naturligvis
I et blogindlæg den 25. februar foreslår Svend Tøfting at nedlægge lyntogene til Aalborg og i stedet ændre lyntoget til et IC-tog, der så kan køre i en stiv køreplan hver halve time: https://ing.dk/holdning/nedlaeg-lyntogene-og-faa-flere-togpassagerer.
Der er mange gode og rigtige argumenter om betydningen af god frekvens på de korte og mellemlange rejser, men det betyder jo ikke, at der ikke også er brug for hurtige tog i landsdelstrafikken. Indlægget bringer flere gode illustrationer, som også har været vist på en række workshops i IDA om Omstilling til bæredygtig mobilitet.
Men Svend Tøfting synes at have overfortolket Hjalmar Christiansens i øvrigt udmærkede udlægninger af, hvad der tiltrækker flere folk. Halvtimesdrift med faste minuttal er rigtig godt for den lokale og regionale trafik. Men også at timedrift er fint for fjerntrafikken, hvor dette er tilstrækkeligt til en god markedsandel.
Så i stedet for kun at prioritere IC trafikken, burde man også forbedre den lokale trafik. Det bør sikres, at der som minimum er direkte tog fra alle mellemstationer til Aarhus. Region Nordjyllands forslag om kun at betjene strækningen ned til Hobro er ikke nogen god løsning.
Det er en fordel, hvis IC-togene ophører med at køre langsomt som en nærbane på denne strækning og i stedet køre lige så hurtigt som lyntogene. Og den fjerntrafik, som Svend Tøfting taler for med ren halvtimesdrift, kunne realiseres med skiftevis lyntog og IC-tog nord for Aarhus. Sådan fungerer det allerede i dag mellem Aarhus og Fredericia. Og herfra så videre skiftevis som hurtigt lyntog uden stop til København og som IC-tog med direkte forbindelse til alle de større byer på vejen over Fyn og Sjælland.
Svend Tøfting argumenterer desuden for, at alle tog skal køre med samme hastighed. Her glemmer han, at der også skal være plads til godstog og regionaltog. Og gerne flere godstog, hvis målsætningen om at få mere gods over på banen skal opfyldes bl.a. for hurtigt at reducere vejtransporternes CO2 udledning.
Hvis der så bliver problemer med kapaciteten, må man udbygge jernbanen. Ikke bare ved at fjerne nogle tog til fordel for andre. Kapaciteten kan forbedres ved f.eks. at bygge lange overhalingsspor eller et 2. hhv. 3. spor på belastede strækninger.
Og når pengene nu ser ud til at være til stede til kapacitetsudvidelser, bl. a. til at bygge en ny motorvej uden om Aalborg, må det være muligt at få blot en brøkdel heraf givet til en passende udbygning af jernbanens kapacitet syd og nord for Aalborg.
Formålet med en bedre kapacitet vil bl.a. være at fastholde den gode betjening, som Nordjyske Jernbaner nu har fået indført. Det er vigtigt, at udbygge jernbanen for at få plads til de flere tog, som der hele tiden har været ønske om. Og også at få plads til mere godstrafik, ikke mindst til Hirtshals og forbindelsen til Norge, som der nu er ved at komme gang i.
Det er godt, at der allerede er sat midler af til nogle mindre udbygninger med noget dobbeltspor og bedre krydsningsmuligheder mellem Aalborg og Hjørring. Men de kunne passende suppleres så det bliver muligt at udbygge hele banen mellem Aalborg og Hjørring til dobbeltspor, og videre over Limfjorden. Banedanmark er for tiden ved at bygge en ekstra bro over Guldborgssund ved Nykøbing Falster, så mon ikke også de kan klare at bygge en ekstra bro i Aalborg?
Og så skal der naturligvis elektrificeres hele vejen fra Aalborg til både Hirtshals og Skagen af hensyn til godstogene. Men også fordi almindelige el-tog er både billigere og lettere end batteritog.
Vi opfordrer til at læse IDA Rails Forslag til Trafikerings- og infrastrukturplan for jernbanen 2030 som blev udgivet i 2021 forud for de afsluttende politiske forhandlinger om Infrastrukturplan 2035. Heri er opstillet et forslag til trafikeringsplan, som netop har taget udgangspunkt i flere af de forslag til bedre frekvenser for regionaltrafikken, som Hjalmar Christiansen kom med på IDA workshop'ene om 'Omstilling til bæredygtig mobilitet'.