Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Lækker BMW er også en blindgyde

22. marts kl. 10:5932
bmw i5 elbil
Illustration: Bjørn Godske.
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg tog fejl, da jeg i efteråret spåede, hvilken bil mine biljournalistkollegaer ville vælge som Årets Bil 2024. Jeg satsede på den mere folkelige, men desværre også teknologisk lidt kedelige, Hyundai Kona.

Det var en fejl, for i stedet blev BMW’s seneste elbil, i5, valgt. Tidligere var der også kommet en storebror til bilen, i7, som allerede slår sine folder som ministerbil.

Jeg må indrømme, at jeg var overrasket, da vi her taler om en elbil med en startpris på 590.000 kroner - ikke meget folkeligt over det.

På den anden side er man i regi af Årets Bil for længst gået bort fra at vælge biler, som de fleste havde råd til at købe, til ganske simpelt at vælge den bedste bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og med det in mente er BMW i5 et oplagt valg.

Illustration: Bjørn Godske.

For der er virkelig tale om en ualmindelig velbygget elbil. Man mærker tydeligt, at BMW har bygget biler i over 100 år. Det gælder over hele linjen: Kørestillingen, betjening, undervogn og indretning for passagerer.

Jeg havde desværre ikke mulighed for at presse bilen ud over, hvad færdselsloven giver plads til, men andre steder kan man læse, at den på trods af en vægt på over 2,2 ton klarer sig fint, når der gives gas, eller hvis pludselige forhindringer skal undviges.

Erfaring er godt at have

Især førerpladsen er et bevis på, at erfaringer er gode at have. For i modsætning til den Kia EV9, som Motorbloggen kørte i for nogle uger siden, hvor der var flere irriterende elementer, så sidder alt i BMW’en, som det skal. Knapper er placeret de rigtige steder, og informationerne er lette at overskue.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg kommer tilbage til instrumenterne lidt senere, for her ligger der nok en væsentlig pointe.

Motoren i den i5 eDrive40 M Sport, som vi havde lånt, kan yde op til 250 kW (340 hk) og 430 Nm. Batteriet er på 81,2 kWh netto, og den officielle rækkevidde på 572 km (WLTP).

Hjemme kan der lades med 22 kW AC og ude med op til 205 kW DC.

Så der er rigeligt med kræfter, fin rækkevidde, rigtig gode forlygter, god plads på bagsædet og et fornuftigt bagagerum.

Som I måske kan forstå, er der masser af gode argumenter for at købe en i5, hvis man har brug for en rummelig og yderst behagelig BMW.

Jeg har jo for vane at brokke mig over størrelsen på moderne biler - jeg synes generelt, at de er alt for store - men lige når det gælder BMW, så er størrelsen ikke et problem. Den er nem at overskue, på trods af at vi taler om en luksusbil med god plads til fire voksne.

Her er bilens problem

Men BMW har et problem, og det ligger netop i deres mangeårige tradition for at bygge biler. Man har nemlig i hovedkvarteret valgt den strategi, at en BMW ikke bare skal føles som en traditionel BMW - den skal også ligne de BMW’er, vi har set på.

Den skal altså ikke skrige ‘ELBIL!’, hverken når kunderne står hos forhandleren, eller når bilen kører på vejene.

Så derfor ligner i5, hvad man kan forvente af en stor bil fra BMW. Dette understreges også ved, at den i Tyskland kan fås med traditionel forbrændingsmotor og som pluginhybrid.

Og så er vi kommet ind bag instrumentbrættet igen. For alle de dejlige knapper og stilke, som vi kender det fra biler i de sidste 100 år, kan også blive et problem.

For de koster! Det er langt billigere at skifte dem ud med skærme og berøringsfølsomme paneler.

Her kommer vi ikke udenom at tale om Tesla, der har taget skridtet i den opdaterede Model 3 og fjernet alle stilke - også den til blinklyset - og har erstattet dem med to ‘knapper’ på rattet (det har så kostet en stjerne i den seneste Euro NCAP sikkerhedstest, men det tror jeg, Elon Musk er ligeglad med).

Prøv at sammenligne instrumentpanelet fra en Tesla med en BMW - hvilken et tror I, er billigst at fremstille?

Illustration: Bjørn Godske.

På lidt længere sigt tror jeg simpelthen ikke, at der er kunder nok til at betale den ekstra pris, som BMW bliver nødt til at tage for at holde fast i fortidens design.

Fremtiden bliver mere simpel

Jeg er ret sikker på, at vinderen på markedet bliver den producent, som kan simplificere produktionen uden at det går ud over sikkerheden.

På længere sigt handler det om at kunne producere biler, der bliver mere eller mindre selvkørende og derfor slet ikke har brug for instrumenter - men det er en helt anden historie.

På lidt kortere sigt er der en kamp i gang mellem fysiske instrumenter (stilke og knapper) og rene softwareløsninger via skærme. Kampen er langt fra afgjort, men spørgsmålet om økonomi vil formentlig føre producenterne i retning mod de rene softwareløsninger.

Malurt i bægeret

Men der er jo også lidt malurt i bægeret, og det gælder nok ikke bare for elektriske BMW’er. Det handler om opladning, og en elbils evne til at erstatte en benzin ditto 100 procent.

Det er nemlig ofte det argument, jeg hører, når talen falder på elbiler (og vi har været rundt om det på Motorbloggen flere gange): rækkevidden i en moderne elbil i den højere prisklasse ligger på 400-500 km under realistiske forhold. Hvis du skal køre længere på en dag, så hedder det lynladning.

Her har en række ejere haft en kedelig oplevelse på det seneste. For som så mange danskere, så skal den årlige tur til skisportsstederne i Alperne ske med bil, og hvis det er en elbil, så kan der opstå problemer.

For batterierne kan ikke klare gentagne hurtigopladninger. Det fik ejerne en meget konkret besked om, da de var på vej hjem, som vi vedhæftet eksempler på her:

Illustration: Facebook.

Og ak! Nu tog turen hjem ikke de normale 10 timer, men 15!

Min holdning har altid været, at en omstilling af bilparken i en mere bæredygtig retning ikke kommer uden kompromisser - hvorfor skulle det ellers være et problem?

Så ja, turen hjem fra skiferien kommer til at tage lidt længere tid - lev med det.

32 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
33
27. marts kl. 06:04
Ubekvem størrelse til daglig brug

Man bør ikke vælge biler der er over 5 meter lange og mere end 1,85 meter i bredden, de er meget ubekvemme at parkere.  

31
26. marts kl. 19:12
Re: Leasede biler?

Du benytter ordet "manglende omtanke" i sidste afsnit, hvor mit svar beskriver en mulig forklaring, som rummer det modsatte.

Beklager, men det var ikke et forsøg på at støde dig!

30
26. marts kl. 17:17
Re: Leasede biler?

Jeg forstår ikke, hvordan dit indlæg skal være et svar på mit indlæg.

Mit indlæg handler om, hvorvidt en evt. ødelæggelse af batteriet er en funktion af totalt antal lynladninger, eller det er en funktion af, hvor mange af disse totale lynladninger, der har fundet sted samme dag.

Det kan jeg ikke se, at du forholder dig til i dit svar til mig.

29
26. marts kl. 16:37
Re: Leasede biler?

Hvis der er en risiko for ødelagte batterier, så kan jeg godt forstår bilproducenten, da det bliver et valg mellem utilfredse kunder pga ødelagt batteri og utilfredse kunder pga begrænsning antal lynopladninger i særlige situationer.

Jeg antager (lidt naivt ;-)) at begrænsning er styret i softwaren, og den derfor relativ let kan justeres, hvis risikoen er mindre end forudset.

28
26. marts kl. 15:00
Re: SW eller mekanik

Jeg tænker at den lange reaktionstid skyldes at det kræver masser af processering at oversætte en berøring til et svar.

Der er altid tale om underdimensioneret hardware til opgaven, fordi det koster mindre.

Det findes over alt, fra biler, smart TV, set top boxe, billige tablets, billet-skærme, osv.

At optimere software ud over absolutte minimumskrav koster penge, og at optimere til langsomme computere tager endnu længere tid.

Man bruger hellere pengene på at udvikle næste års lidt-for-langsomme computersystem.

27
26. marts kl. 14:43
Re: Leasede biler?

Er du så sikker på, at det ikke er værre at lynlade mange gange i træk?

Ud fra min naive forståelse af emnet: 

Forudsat, der ikke sker ophobning af varme mellem ladningerne, så den 7. ladning medfører højere temperaturer end de øvrige, har jeg svært ved at tro på, at 7 gange lynladning på 1 dag gør mere skade end 5 gange lynladning dagligt i 3 dage. Og her skal vi huske, at der er tale om væskekølede/væskeopvarmede batterier, som bilens temperaturstyring kan varme ret mange grader op eller køle ret mange grader ned på forholdsvis kort tid. Så den forklaring ville være lidt søgt.

Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der findes en eller anden kemisk process, som bliver bragt lidt mere ud af balance efter hver ladning og efter 6 ladninger har brug for et døgn eller mere for at komme tilbage i balance, for at der ikke skal begynde at ske skade ved den 7. ladning. 

En sådan forklaring lyder dog også søgt.

Jeg tror derfor mere på, at forklaringen er manglende omtanke hos de personer, der valgte at indføre denne begrænsning.

26
26. marts kl. 11:39
Re: SW eller mekanik

Jeg er enig med den tidligere taxachauffør - at se på skærme medens man kører er ikke forsvarligt.

Det ved jeg nu ikke. Jeg kan da køre adskillige hundrede meter uden at kunne erindre, at have set kørebanen, imens jeg ændrer en instilling på touchskærmen...

Indtil videre uden at køre galt :-)

Jeg må her tilstå, at det er ikke nødvendigt at bruge touchskærm for at køre bilen. Det er snarere at skifte, hvis telefon der er koblet til Apple CarPlay eller noget tilsvarende tåbeligt. Skifte display for hvilke informationer, der bliver vist på det sekundære display.

Til gengæld kan BMW 8. generation styresystem, vise mange relevante oplysninger i det primære display (og head-up display), og det styres med knapper på rat og stilke. 

25
26. marts kl. 11:26
Re: Leasede biler?

Hvis lynladning er skadeligt, og jeg skal købe en brugt bil, vil jeg da helt sikkert helst købe en bil, der har fulgt det sidstnævnte lademønster. Men det er netop dette lademønster, som BMW-funktionen forsøger at forhindre.

Er du så sikker på, at det ikke er værre at lynlade mange gange i træk?

Er det bedre for benene at lunte/gå lidt imellem man foretager sprint?

Jeg siger ikke, at batterier er lige som ben, men der er i hvert fald eksempler på, at brugsmønsteret betyder mere end bruget i sig selv. 

Det er mere skadeligt at rejse sig fra sofaen og rydde buske en hel dag i påsken, end at rydde en busk hver weekend.

Levetiden for gasturbiner opgøres snarere i antal starter end antal driftstimer; et andet eksempel.

Men igen, hvis ikke denne manøvre er foretaget for at nogen skulle kunne dokumentere, at batterier ikke er udsat for skadelig behandling, så giver det ingen mening. 

24
25. marts kl. 18:50
2,2 ton bil til 590 kkr

2,2 ton bil til 590 kkr og vi snakker om prisen på stilke!

 

23
25. marts kl. 10:58
Re: Knapper

Kører du altid alene? Kan vognen stadig forstå kommandoerne, hvis radioen kører, eller nogen sidder og snakker? Kan alle uden vider bruge det? Eller skal bilen lære en sprogprofil (Hvis sådan en vogn kunne forstå min onkel fra Nordjylland, sådan bare ud-af-æsken, så tager jeg sgu hatten af!)?

Hvis du leder meget hårdt, så kan du sikkert godt finde et argument.

Men:

Bilen er jo ikke så dum, at den ikke selv kan finde ud af at override radioen samme øjeblik man trykker på kommado-knappen.

Har jeg passagerer med, så vælger de ofte musikken og temperaturen. Samtaler vi, så giver jeg ikke ordrer til bilen samtidigt - jeg har aldrig oplevet det som et issue.

Jeg hører en del tysk og fransk musik og er imponeret over at bilen altid fanger et sprogskift mellem dansk og tysk i en sætning - f.eks. 'Afspil Ohne Dich med Rammstein '. Der er muligvis noget AI ind over.

Bilen forstår rigsdansk, men ikke alverdens dialekter - og det ville du jo nok heller ikke regne med?

Du skal være så velkommen til at sidde med korslagte arme. Jeg siger bare at jeg rent faktisk har prøvet produktet, bruger det i min hverdag og synes at det spiller perfekt. Men hvad er praktisk erfaring imod fordomme uden indsigt?

 

 

22
25. marts kl. 10:40
Re: Knapper

Sagt af en person, der tydeligvis ikke aner, hvordan det er implementeret.

Dét har du ret i - ud over en GPS med talestyring, selvfølgelig...

Bilen lytter ikke med - du trykker på en knap på rattet og giver din kommando på helt almindeligt sprog [...]

Kører du altid alene?
Kan vognen stadig forstå kommandoerne, hvis radioen kører, eller nogen sidder og snakker?
Kan alle uden vider bruge det? Eller skal bilen lære en sprogprofil (Hvis sådan en vogn kunne forstå min onkel fra Nordjylland, sådan bare ud-af-æsken, så tager jeg sgu hatten af!)?

21
25. marts kl. 10:14
Re: Knapper

Hvis man så ellers altid kørte alene, men når passagerer sidder og konverserer om dit og dat er det temmelig uhensigtsmæssigt at der er en bil som 'lytter med' - og kan finde på at reagere på dét der bliver sagt...!

Sagt af en person, der tydeligvis ikke aner, hvordan det er implementeret.

Bilen lytter ikke med - du trykker på en knap på rattet og giver din kommando på helt almindeligt sprog - 'Sæt vinduesvisker på lav', 'Spil noget Mozart', 'Jeg fryser' (skruer varmen 1,5C op) osv og det virker imponerende godt - jeg sidder f.eks. aldrig og fumler med radioen under kørslen.

Alle funktioner, der vedrører selve kørslen (bremse, accelerere, blinke osv) styres med knapper og pedaler.

Kan kun gentage at jeg hverken savner knapper i min bil eller på min telefon, men at man da naturligvis skal være klar til at investere nogle få dage i at omstille sig.

 

20
25. marts kl. 10:08
Re: SW vs mekanik

SW knapper derimod er evigheder om at reagere. Skærme er også længe om at starte op. Jeg når som regel at starte, bakke ud og komme godt ned ad vejen inden bilens skærm er klar.

 

Jeg ved ikke hvilke biler du kører i, men jeg har ikke oplevet forsinkelser på tryk på skærmen. Skærmen er klar det øjeblik jeg tager i dørhåndtaget udefra. Det må være biler fra mærker der ikke er vant til digital teknologi du har dine erfaringer med langsomme skærme - både opstart og reaktionstider ved berøring.

Jeg talestyrer hovedsageligt min bil. Så skal jeg ikke finde fysiske knapper eller steder på skærmen. Jeg har talt knapperne i vores tidligere Nissan. Sådan en har førerens knapper placeret 6 forskellige steder, og der er mere end 35 knapper, hvoraf ca.30% har mere end 1funktion. Det kan simpelthen ikke være sikkert.

Talestyring: tryk på rattet (der er kun to ratknapper) og sig din kommando, så sker det uden at tage hænder af rattet eller blikket fra vejen.

Det kan ikke blive meget mere sikkert 

19
25. marts kl. 07:51
Re: Knapper

Sjovt som NCAP eller diverse "knapfortalere" i dette forum helt overser at den mest sikre betjening er via talestyring.

Ahva'?

Vil du fortælle os at du foretrækker at sidde og sige: "Blink til venstre", frem for at vippe en pind?

Hvis man så ellers altid kørte alene, men når passagerer sidder og konverserer om dit og dat er det temmelig uhensigtsmæssigt at der er en bil som 'lytter med' - og kan finde på at reagere på dét der bliver sagt...!

Jeg havde en GPS med talestyring som jeg måtte slå fra, netop af denne grund. Den reagerede også på dét de sagde i radioen, for at det ikke skal være løgn! 

Jeg har sådan en idé om, at talestyring er lidt på linie med 3D-fjernsyn og duftgeneratorer til film: Lyder skidesmart og indgår som drønfede elementer i science fiction historier, men i virkelighedens verden er det et flop!

 

 

18
23. marts kl. 21:37
Re: SW eller mekanik

[quote]SW "knapper" derimod er evigheder om at reagere, hvilket altid har undret mig. Hvorfor kører SW så utrolig langsomt?

Skærme er også længe om at starte op, jeg er som regel færdig med at starte, bakke ud og har kørt et godt stykke ned ad vejen før skærmen er kommet til live.[/quote]

Jeg er absolut ikke fan af at alting er blevet til en virtuel knap i en Tesla, men responstiden på skærmen er der ikke noget i vejen med. Der er ingen mærkbar forsinkelse når man trykker på skærmen og skærmen er klar før jeg sidder i sædet.

 

Det gælder ikke i on-screen-manualen og webbrowseren, som i min (ældre) version af kørecomputeren er langsomme. Det er forhåbentligt ikke et problem for sikkerheden.

17
23. marts kl. 21:12
Re: SW eller mekanik

Telefonskærme og tablets er da også utroligt langsomme, ligeså DSB's billet-skærme.

Jeg har mødt PC skærme der utilsigtet reagerede på en forbipasserende hånd eller finger. I de tilfælde virkede det som om det var momentant, men det kan jo være fordi jeg ikke havde forventet at skærmen var berøringsfølsom.

Jeg tænker at den lange reaktionstid skyldes at det kræver masser af processering at oversætte en berøring til et svar.

16
23. marts kl. 21:05
SW vs mekanik

Jeg er enig med den tidligere taxachauffør i at det er risikabelt at kigge på skærme. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor SW knapper er så utrolig langsomme. Svartiden på en mekanisk knap er kun den tid det elektriske signal er om at løbe gennem kabler og evt relæer, langt under den menneskelige opfattelsesevne. SW knapper derimod er evigheder om at reagere. Skærme er også længe om at starte op. Jeg når som regel at starte, bakke ud og komme godt ned ad vejen inden bilens skærm er klar.

Det samme gælder andre berøringsfølsomme skærme.

15
23. marts kl. 18:36
Re: SW eller mekanik

Skærme er også længe om at starte op, jeg er som regel færdig med at starte, bakke ud og har kørt et godt stykke ned ad vejen før skærmen er kommet til live.

Hmmm - ikke i min bil - der er skærmen tændt og klar fra det øjeblik jeg åbner døren.

Jeg savner knapper lige så lidt i min bil, som på min telefon - det er bare et spørgsmål om tilvænning, men det bliver naturligvis sværere med alderen. Jeg havde også en kollega der meget længe holdt fast i en mobil med knapper, men selv han klarede omstillingen til sidst.

 

14
23. marts kl. 17:57
SW eller mekanik

Jeg er enig med den tidligere taxachauffør - at se på skærme medens man kører er ikke forsvarligt.

Oveni er SW "knapper" ufatteligt langsomme. Fra man trykker på en mekanisk knap er forsinkelsen den tid det tager et elektrisk signal at løbe gennem kabler og evt relæer - langt under menneskelig opfattelsesevne. Vi oplever altså responsen fra mekaniske knapper som øjeblikkelige. SW "knapper" derimod er evigheder om at reagere, hvilket altid har undret mig. Hvorfor kører SW så utrolig langsomt?

Skærme er også længe om at starte op, jeg er som regel færdig med at starte, bakke ud og har kørt et godt stykke ned ad vejen før skærmen er kommet til live.

13
23. marts kl. 14:24
Re: Leasede biler?

Det gør intet for gensalgsværdien.

Hvis man satte et generelt loft over antallet (og dybden) af lynladninger hen over ejertiden, så kunne det måske gøre noget.

Men som jeg har forstået det, er der her tale om en simpel tæller, som tæller på dagsbasis.

Så hvilken bil har højest gensalgsværdi:

  • Den bil, der hver dag i hele sin levetid har lynladet to gange om dagen?
  • Den bil, der 1-3 gange om året har lynladet 8 gange på en dag, og ellers ikke har lynladet i resten af dens levetid?

Hvis lynladning er skadeligt, og jeg skal købe en brugt bil, vil jeg da helt sikkert helst købe en bil, der har fulgt det sidstnævnte lademønster. Men det er netop dette lademønster, som BMW-funktionen forsøger at forhindre.

12
23. marts kl. 07:02
Lav ladeeffekt

Måske er det for fortsat at kunne sælge BMW benzin og dieselbiler. Så er det jo træls med en alt for perfekt elbil i programmet. 

11
23. marts kl. 01:05
Leasede biler?

Jeg får den konspiratoriske tanke, at det kunne være en indstilling der er lavet for at garantere gensalgsværdien. Og at den kun er i leasingbiler, hvor BMW/leasingselskabet har en interesse i det. Hvorfor skulle private købere have en interesse i at have deres biler begrænset på denne måde?


Omkring knapper og stilke eller touchskærm. Det kan for mig umuligt forsvares at gå så meget på kompromis med sikkerhed og komfort for at spare nogle få hundrede kroner i en bil til nogle få hundrede tusinde kroner. 

10
22. marts kl. 22:26
Begrænset udsyn

Det jeg mest bemærker ved sammenligningen af de to interiør er, hvor begrænset udsyn der er i BMW'en. Når billedet sammenligner direkte med en Model3 er det påfaldende hvor lidt BMW føreren kan se hvad der sker lige foran bilen.

Jeg så en gang et tilsvarende foto taget fra en Ford F150. Der kunne føreren ikke se et barn på en trehjulet cykel foran bilen før barnet var mere end 20 meter fra bilen. Det er måske ikke helt så grelt med BMW'en, men der kan da gemme sig en del under kanten af forruden.

Jeg er selv kommet fra en Citroën C4 picasso og til Tesla Model3 og ModelY og har allerede da vi købte Citroën'en  helt klart vænnet mig til et frit udsyn og en luftig kabine.

9
22. marts kl. 18:32
Re: Og ak! Nu tog turen

Jeg kan simpelhent ikke forstå købere af i5 kan acceptere sådan en begrænsning på en bil -

Du må forstå at det både er tysk kvalivare og en bimmer på samme tid.

Derfor er alt sammen godt : ALTID ! 
Kort garanti og meget dyre biler med åbenlyse mangler er også godt: ALTID !

At andre kunne løse opgaven omkring gentagne lynladninger for 10 år siden, er ikke et gyldigt argument. Ej heller at andre igen giver 7 års garanti på bilen.

Kun Tyskere kan lave biler! 
FAT DET!!

Det er sådan cirka det jeg får af indtryk når jeg stiller spørgsmål til hvorfor kigger du ikke på den eller den?

 

8
22. marts kl. 15:16
Som gammel taxa-chauffør må jeg

Som gammel taxa-chauffør må jeg påpege, chaufføren skal kikke ud af vinduerne/spejlene, når han/hun kører bil. Eneste undtagelse er et bak-kamera ved parkering.

Derfor: Knapper og stilke man kan betjene, uden at holde op med at med at se, hvor man kører !

7
22. marts kl. 13:18
Re: Og ak! Nu tog turen

Jeg er helt enig. En bil som i5, der på så mange punkter er SÅ velegnet til en lang tur sydpå, SKAL kunne lynlade når det er nødvendigt. Jeg har kørt ture DK-Frankrig eller Italien i elbil. Skulle de foregå ved, at man pludseligt uden varsel skal lade med 11 kw og ikke 125 kw (eller 250 kw som mange efterhånden kan lade med), ja så ville det betyde, at jeg ikke ville køre selv næste gang. Min Tesla model S - der kom frem i 2012 - kan man problemfrit køre 24 timer i streg i og lynlade når det behøves undervejs - det SKAL en i5 også kunne. Jeg kan simpelhent ikke forstå købere af i5 kan acceptere sådan en begrænsning på en bil - det er jo helt afgørende for anvendeligheden.... Hvis man da ellers havde tænkt at bruge den på kør-selv ferier

6
22. marts kl. 12:50
Re: Knapper

Sjovt som NCAP eller diverse "knapfortalere" i dette forum helt overser at den mest sikre betjening er via talestyring. Man behøver ikke flytte hænderne fra rattet eller øjnene fra kørebanen. 

Beklager, men hvis man er kommet i gang med at benytte talestyring, er Knapper  sgu noget gammeldags og usikre.

5
22. marts kl. 12:48
Re: Og ak! Nu tog turen

For ifølge Muskovit segmentet her på siden, kan dette ikke lade sig gøre i en fossil bil (de har nok glemt hvordan man tanker en fossilbil) og det er her du henter det hele hjem igen.

Nu blive jeg nok betegnet som, Muskovit, men....

Har nu rundet mange ture både nordpå og sydpå - i varme og kulde over ca. 200.000 km. Lige nu er fruen med sin Tesla Y i Bari i Syditalien. Vi har i vores Teslaer ikke oplevet at få begrænset opladningshastighederne. Heller ikke efter en tur på autobahn med over 140-150 km/h over mange mange timer. Kun afbrud af ladebesøg på maks 15 minutter.

Det er for mig et tegn på at der er sparet på batteripakken og styringen af den. Man skulle ellers tro at BMW med deres enorme (kunstige?) kølergrill kunne sørge for at køle batteripakken tilstrækkeligt. 

For et bilmærke der gerne vil bryste sig af at være autobahn egnet må det være tæt på en ommer.

 

3
22. marts kl. 11:47
Og ak! Nu tog turen

Og ak! Nu tog turen hjem ikke de normale 10 timer, men 15!

Til gengæld kan man tisse mens biler lader!

For ifølge Muskovit segmentet her på siden, kan dette ikke lade sig gøre i en fossil bil (de har nok glemt hvordan man tanker en fossilbil) og det er her du henter det hele hjem igen.

God weekend!

2
22. marts kl. 11:30
Knapper

"Her kommer vi ikke udenom at tale om Tesla, der har taget skridtet i den opdaterede Model 3 og fjernet alle stilke - også den til blinklyset - og har erstattet dem med to ‘knapper’ på rattet (det har så kostet en stjerne i den seneste Euro NCAP sikkerhedstest, men det tror jeg, Elon Musk er ligeglad med)."

 

Efter min klare mening en sindsyg beslutning. Og med rette har det kostet en Euro NCAP stjerne.

Der er brug for færre og ikke flere, der sidder og glor i skærme i stedet for at køre bil.

1
22. marts kl. 11:23
Add-on buttons til Tesla

Enhance tilbyder add-on buttons til Tesla (interface via OBD), så nogen kunder savner tilsyneladende fysiske knapper. Jeg har svært ved at se logikken i at knappen for at blinke til højre sidder til venstre.