Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har i mange år været formand for ITS Danmark og i mange år været redaktør af fagbladet Trafik&Veje.. Blev i 2019 optaget i ITS world Congress Hall of Fame - Life time achievment.

Intelligent kollektiv trafik

25. oktober 2023 kl. 14:3411
Transportministeren skal i dag i samråd om annoncerede billetstigninger på 13%. Denne stigning vil flytte endnu flere væk fra den kollektive trafik. Vi skal satse på intelligent kollektiv trafik med rettighed, lette billetsystemer og komfort og i mindre grad på hurtigere tog. Vi skal som i Sverige udvikle den kollektive trafik med udgangspunkt i trafikanterne og ikke som i Danmark, hvor vi tager udgangspunkt i intrastrukturen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Den kollektive trafik er under pres. Trafikselskaberne er nødlidende. Corona reducerede antallet af passagerer, og de er ikke kommet tilbage igen.

Og der er heller ikke hjælp at hente i Finansloven for 2024. Her fjernes kompensationen for passagernedgang i forbindelse med Corona-pandemien på 140 mio. kr. Og der kompenseres ikke for øgede drivmiddelpriser og inflation i 2024 – der gøres ikke noget for trafikselskabernes underskud.

Og så trækkes der 125 mio. ud af ”Aftale om Bedre og billigere kollektiv trafik”, til andre formål, bl.a. til saltning af statsvejene. Og så fjernes tilskuddet til Passagerpulsen, som skal give os bedre viden om den kollektive trafik.

Så resultatet er, at grundlaget for en god kollektiv trafik udhules.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og konsekvenserne kan vi allerede se. Der reduceres i den kommunale og regionale bustrafik, især i landområderne.

Det betyder bl.a., at mulighederne for at blive transporteret til gymnasierne fra landet bliver dårligere og dårligere. Løsningen er ofte at køre i bil, evt. sammen med andre elever.

Det er igen et søm i kisten for den kollektive trafik. De unge bliver ikke vænnet til at anvende den kollektive trafik.

For det er vigtigt med kontinuitet i den kollektive trafik betjening. Passagererne siver væk, og det er dyrt at få dem tilbage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Regeringen ved godt, at den kollektive trafik er udfordret. Det er i regeringsgrundlaget besluttet at nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med bud på, hvordan vi kan løfte den kollektive transport og forbedre mobiliteten i Danmark. 

”Vi skal have nye idéer i spil i den kollektive transport”, siger transportminister Thomas Danielsen. ”Vi skal tænke anderledes og ryste posen for at få nye løsninger på de udfordringer, der er i den kollektive transport i dag. Især i de områder af landet, hvor der er langt mellem husene.

Udvalget skal afrapportere deres samlede anbefalinger til ministeren ved udgangen af 2024.

Men der er desværre ikke så meget nyt, der kan bringes i spil. Det nytter ikke isoleret at se på hvorledes, vi løser den kollektive trafik i yderområderne.

Den kollektive trafik skal ses under ét. Og i den sidste ende er spørgsmålet hvorledes vi anvender ressourcerne til den kollektive trafik bedst muligt. Så vi skal i højere grad samtænke alle transportformer.

Der er en stor værktøjskasse, der kan bringes i anvendelse.

Vi har i dag en skarp adskillelse af finansiering. Staten betaler trafik på skinner, og kommuner og regioner bustrafikken.

Og det kan vi også se i de store trafikforlig, der er lavet gennem årene.

Den seneste samlede trafikplan blev vedtaget i 2009, hvor et meget bredt flertal vedtog ”En Grøn Transportpolitik”

Der blev her vedtaget en række meget fornuftige principper bl.a., at ”den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken. Jernbanen skal være pålidelig, sikker og topmoderne.”

Og der blev afsat 94 mia. i en infrastrukturfond til investeringer i årene 2010-2020.

Det blev desuden vedtaget at lave rullende planlægning, hvor de nye investeringer skulle vedtages på et oplyst grundlag og gennem løbende dialog om planlægningsgrundlaget.

Og hvad skete der? Ja, alle glemte den rullende planlægning og de 94 mia. blev disponeret ved natlige forlig indenfor de første år - uden den vedtagne grundige planlægning. 

Det betød en usammenhængende investering. Hvem husker ikke forslaget om en omfartsvej ved Mariager?

Der blev ganske vist i 2009 afsat 57 mia. til jernbanetrafikken af de 94 mia. Men der blev ikke arbejdet videre med visionen om at den kollektive transport skal løfte det meste af den fremtidige vækst.

Og den opfølgende samlede plan fra 2021 for investeringer frem til 2035 omfattede nye investeringer for 105 mia. kr, hvoraf de 62 mia. kr. skulle gå til den kollektive trafik.

Så der er faktisk en vilje til investering i den kollektive trafik.

Men problemer er her, at der udelukkende ses på anlægsinvesteringer i banerne, og politikerne glemmer helt at investere i at få os til at bruge den kollektive trafik.

Der foretages investeringer i jernbanerne, mens den regionale og kommunale bustrafik udsultes.

Og nogle af de mange mia. kr. kunne være bedre anvendt på at få sammenhæng i det kollektive trafiksystem. 

Så der er ingen tvivl om, at ekspertudvalget skal se på organiseringen, hvis det skal lykkes at redde den kollektive trafik. 

Og udvalget skal også se på takststrukturen. Hvis vi skal reducere trængslen på vores motorveje, skal vi have flere passagerer flyttet fra bil til tog/bus. IDA foreslår helt konkret, at vi skal reducere billetpriserne på de lange ture og så øge den på de korte ture under ca. 14 km, hvor cyklen er et godt alternativ.

Hvis vi skal lave intelligent kollektiv trafik, skal vi samtænke alle transportformer, og her bliver Staten nødt til at støtte fødekæden til togtrafikken.

Staten investerer massivt i banedrift, men samtidig reduceres de busser, der skal bringe passagererne til togstationerne. 

Vi mangler her en mobilitetsplan, der kan anvise, hvorledes vi så også får flere passagerer i den kollektive trafik.

Illustration: Skånetrafikken.

 

 

De mange mia. kr. anvendes primært til at vi kan få hurtigere tog. Men det er ikke det passagererne efterlyser. Erfaringer fra Sverige (se figur) viser, at passagererne ikke prioriterer hurtigere tog. De lægger større vægt på pålidelighed, rettidighed, simple billetsystemer og komfort.

Og nu varsles der også prisstigninger på billetterne på 13%, som Transportudvalget i øvrigt skal drøfte med Transportministeren i dag i et samråd.

Hvis de bliver vedtaget, frygter jeg, at mange vil overveje at køre i bil i stedet.

Og det vil betyde, at den negative udvikling blot vil fortsætte for den danske kollektive trafik.

Så intelligent kollektiv trafik er rettidighed, simple billetsystemer og komfort. Vi skal ikke udelukkende satse på hurtige tog, det er i forvejen et kørende kontor. De skal blot være fremme til tiden.

Vi skal som i Sverige udvikle den kollektive trafik med udgangspunkt i trafikanterne og ikke som i Danmark, hvor vi tager udgangspunkt i intrastrukturen. 

 

 

11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
11
27. oktober 2023 kl. 18:41
Re: Re: Kollektiv transport koster

...disse virksomheder havde nærmest ufatteligt mange mennesker ansat i det der nu hedder "skånejob"

samt et ikke ubetydeligt sntal 'kinesere'! :)

Hvortil bør tilføjes, at i 1968 havde 68-generationen endnu ikke sat sig på det ærværdige væsens ledelse, ligesom -kineserne- endnu ikke havde overtaget postterminalen i København...

 

10
27. oktober 2023 kl. 12:52
Re: Kollektiv transport koster

'I gamle dage' varetog DSB det - det kostede - men fungerede rimelig godt.

En detalje som mange, ikke mindst Folketinget, overså i forbindelse med at man "liberaliserede" DSB og Posten (herunder Giro), var at disse virksomheder havde nærmest ufatteligt mange mennesker ansat i det der nu hedder "skånejob".

Man skulle nærmest være sengeliggende for ikke at kunne klare at feje perron 3 med en kost og en spand en gang om dagen.

Jeg har ladet mig fortælle at Posten havde ansat en del svært fysisk handicappede folk, hvor hovedet ikke fejlede noget, bla. på kontoret der prøvede at gennemskue ulæselige og uforståelige addresser.

Det første der skete da man krævede "forretningsmæssig drift og overskud" efter liberaliseringen var at alle disse folk blev afskediget, med resultat at det kostede staten og kommunerne langt flere penge og at stationerne kom til at flyde med cigretskod og affald.

Mange af dem JobCentrene nu om dage terroriserer med pernittengrynede og ineffektive ritualer, ville i gamle dage have været værdsatte og trofaste medarbejdere i offentlige virksomheder og det ville have kostet resten af os langt færre skattekroner.

 

9
27. oktober 2023 kl. 12:40
Kollektiv transport koster

Lad os dog blot konstatere at kollektiv transport koster skattekroner!

Spørgsmålet er vel blot, hvordan anvendes de bedst mulig, så der kommer mest mulig kollektiv transport i hele DK, også i udkantsområderne.

'I gamle dage' varetog DSB det - det kostede - men fungerede rimelig godt.

Så fandt nogle politikere - hjulpet af hvem - ud af at det skulle gøres andrledes, ja det medførte det kasos vi har nu, elendig drift, nedlæggelse af busruter, manglende passagerer.

Er det nu det bedste at anvende ?mia. på højere hastighed for at spare et par minutter, i stedet for bedre og mere omfangsrig kollektiv drift? 

Om det tager 60 min eller 65 min fra København til Odense og tilsvarende videre, er vel ikke et problem?

Bruges pengene rigtigt, for at få øget kollektiv trafik?

 

8
27. oktober 2023 kl. 10:59
Re: Re: Re: Kollektiv trafik på jernhjul eller gummihjul?

men denne argumentation forudsætter jo, at den kollektive trafik bliver (flittigt) brugt - og det er jo netop dét, der drages i tvivl (uden for 'Københavnstrup' mv.).

Jamen lad os da bare lave experimentet:  Luk hele den kollektive trafik i December og lad os se hvordan det går ?

 

7
27. oktober 2023 kl. 10:49
Re: Re: Kollektiv trafik på jernhjul eller gummihjul?

...ville de ikke kunne komme nogen steder i deres biler...

men denne argumentation forudsætter jo, at den kollektive trafik bliver (flittigt) brugt - og det er jo netop dét, der drages i tvivl (uden for 'Københavnstrup' mv.).

6
27. oktober 2023 kl. 10:07
Re: Kollektiv trafik på jernhjul eller gummihjul?

Men kunne du ikke blive lidt mere konkret på hvor pengene til den gode kollektive trafik skal komme fra?

Den kommer automatisk fra den dramatisk reducerede spildtid for hele befolkningen, ikke mindst for bilister og lastvogne der ikke spilder tid og brændstof på kødannelse eller på at lede efter parkeringspladser.

ALLE undersøgelser, NOGENSINDE har vist at et samfund med en velfungerende offentlig transport kører bedre på stort set alle parametre, end samfund uden.

Når man ødelægger den offentlige transport med besparelser, flytter man bare omkostningen andre steder hen og samlet set bliver det næsten altid dyrere.

5
27. oktober 2023 kl. 10:00
Re: Kollektiv trafik på jernhjul eller gummihjul?

Der er helt sikkert brug for større offentlig støtte, hvis den kollektiv trafik både skal overleve

Det er en ret fundamental misforståelse du er ude i der:

En meget væsentlig grund til at have velfungerende offentlig transport er at det holder vejene farbare for dem der er nødt til at bruge dem, f.eks varelevering.

Forestil dig hvis bare halvdelen af dem der pendler med tog, stog, letbane eller bus i stedet var nødt til at tage bilen ?

Alene antallet af parkeringspladser...

Selvfølgelig skal tingene passe sammen, men specielt billisterne har ufatteligt svært ved at forstå, at hvis ikke vi bruger penge på den kollektive traffik, ville de ikke kunne komme nogen steder i deres biler...

Jeg ved godt at situationen er meget forskellig i udkantsdanmark (hvor jeg selv bor) og (stor)byområderne.

Og der er andre rigtig gode grunde til at have velfungerende kollektiv trafik, specielt folk der ikke kan eller ikke køre bil.

Men den altovervejende grund til at vi skal bruge penge på en kvalitetsjernbane, er for at bilerne kan komme frem.

4
27. oktober 2023 kl. 09:34
Kollektiv trafik på jernhjul eller gummihjul?

Svend Tøfting skriver: 

Vi skal satse på intelligent kollektiv trafik med rettighed, lette billetsystemer og komfort og i mindre grad på hurtigere tog.

Men kunne du ikke blive lidt mere konkret på hvor pengene til den gode kollektive trafik skal komme fra? 

Der er helt sikkert brug for større offentlig støtte, hvis den kollektiv trafik både skal overleve, men måske er der også brug for en mere grundlæggende diskussion af, hvad den offentlige støtte anvendes til. Lad mig blot give et enkelt eksempel:

Vi savner en grundlæggende diskussion af, hvor det optimale split mellem kollektiv trafik på jernhjul og gummihjul skal være. For efterhånden mange år siden lavede vi en undersøgelse i Region Nordjylland, hvor vi kiggede på tilskuddet pr. passagerkm og fandt, at busserne fik et tilskud på 50 øre pr. passagerkm medens  togene fik et tilskud på 2 kr. pr passagerkm. Sådanne tal taler for en diskussion af, hvor vi skal have kollektiv trafik på baner, og hvor busser kan give langt bedre betjening for det samme offentlige tilskud. Erfaringerne fra letbanerne i Aarhus og Odense og den nye BRT i Aalborg viser samme retning – gummihjul giver langt billigere kollektiv trafik end jernhjul. 

3
26. oktober 2023 kl. 23:56
Intelligent kollektiv trafik

Det giver mindelser om intelligente elmålere, eller er det et kæmpe IT-projekt de forestiller sig?

Det helt afgørende er rettidighed og tilstrækkeligt med afgange. Man kommer hurtigt ind i en ond spiral: Færre afgange giver færre rejsende, som giver endnu færre afgange. Til sidst lukker man ruten, for der er jo ingen rejsende!

Man skulle måske tage tyren ved hornene og lave en plan for hvor man vil sørge for betjening og hvor man ikke vil. Det sidste er den svære del af opgaven.

2
26. oktober 2023 kl. 17:49
Re: IDA foreslår helt konkret, at

Så forslaget om at gøre de korte ture endnu dyrere vil forøge problemerne med at folk vælger den kollektive trafik fra bl.a. og grund af prisen

samt gøre livet (endnu mere) surt for Metro, Bybusser usw.!

Artiklen er sikkert ganske velment - men er mest at ligne ved en (stor) kop (meget) tynd te! :)

1
26. oktober 2023 kl. 17:33
IDA foreslår helt konkret, at

IDA foreslår helt konkret, at vi skal reducere billetpriserne på de lange ture og så øge den på de korte ture under ca. 14 km, hvor cyklen er et godt alternativ.

Det lyder umiddelbart ikke fornuftigt. For dem der ikke kan -  eller ikke gider - cykle, men som har rådighed over en bil, vil det betyde, at man tager bilen, fordi det er billigere end at tage bus/tog.

Et godt hovedstadseksempel er s-togsprisen fra København til Lyngby eller Holte, hvor togbilletten er så dyr, at det selv for en enkelt person er billigere at tage bilen end toget. (Og så sparer man endda turen til og fra stationen). 

Så forslaget om at gøre de korte ture endnu dyrere vil forøge problemerne med at folk vælger den kollektive trafik fra bl.a. og grund af prisen.