Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvordan gør du Internet of Things (IoT) til en del af din forretning?

16. september 2021 kl. 09:25
Artiklen er ældre end 30 dage

Kig på dit arbejdsliv i dag: Der er efterhånden ret få timer, hvor du ikke på én eller anden måde benytter dig af internettet. I løbet 2020 har vi tydeligt set, hvordan teknologi understøtter fjernarbejde og kan hjælpe med at holde samfundets hjul i sving, selvom vi ikke fysisk kan være tæt på hinanden. Den selvsamme udvikling som har hjulpet os under Covid-19, giver os også fleksibel adgang til udstyr, sensorer, produktion, produkter og forsyningskæde i disse (og i mange andre og heldigvis mindre dramatiske) situationer – og mens mange danske virksomheder allerede har fået øjnene op for, at det er fordelagtigt at bruge IoT til optimering af drift og bundlinje, oversér en del, at man går glip af nye forretningsmodeller og en øget toplinje ved ikke at overveje, hvordan IoT kan blive en del af den fremtidige forretning og virksomhedens værdi for kunderne. 

Der er ikke noget nyt i, at vi har digital adgang til vores maskiner. Ingen bliver længere benovet over, at en lampe i din stue kan tænde på kommando (bogstavelig talt) eller at produktionsudstyr har et net-stik. Men langt fra alle virksomheder har endnu set eller udnyttet potentialet i at udvikle deres forretningsmodel på baggrund af IoT. Men – vi står midt i en ny digitaliserings bølge, hvor produkter, produktionslinjer og forsyningskæder sættes online, med nye muligheder for services og forretningsmodeller til følge. 

Nye muligheder giver også nye udfordringer – i forhold til sikkerhed, stabilitet og pålidelighed – og virksomheder der kan udnytte teknologien uden at gå på kompromis med sikkerhed og pålidelighed vil blive morgendagens vindere. 

Efter et par årtiers arbejde med teknologi-baseret forretningsudvikling, design-metoder og innovation – og endnu længere med fingrene direkte i ny produktudvikling baseret på internetteknologier – har jeg efterhånden set nogle bølger skylle ind over de danske teknologi-kyster. Mens nogle akronymer ikke overlevede længe (hvem husker ‘WAP’ f.eks.?), har IoT såmænd været længe undervejs. IoT er jo heller ikke en enkelt teknologi, men derimod en hel samling af teknologier og principper, der tilsammen muliggør at internettet ikke bare tillader mennesker at gemme og dele data med hinanden – men muliggør at maskiner og sensorer nu automatisk digitaliserer, analyserer, deler og modtager data og styringsinformation gennem den samme standardiserede protokol som ligger til grund for internettet. Internettet er en allestedsnærværende platform for betalings-, styrings- og informationsgrænseflade som er tilgængelig for alle, hele tiden. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Overvej det lige…  

Det er naturlighed for de fleste af os i langt de fleste aspekter af vores liv. Men har din virksomhed en plan for, hvordan man udnytter det? Og, hvis ikke, hvorfor synes i, at i ikke behøver at være med? 

Hvordan kommer man i gang?

Hvis i ikke allerede er i gang, så er det forståeligt nok. Der kan være gode grunde til ikke at ride med på bølgen, absolut. Og, ligesom al anden teknologi-baseret innovation, kræver nye forretningsmodeller baseret på nye teknologier, at man holder mange bolde i luften. Man skal have styr på sin ‘backstage’ – sine teknologier, leverandører, produktion og drift – samtidigt med at man leverer til sine kunder gennem sin ‘frontstage’ og har styr på sit værditilbud, sine kanaler og sine segmenter. Det hele skal baseres på forretningsmæssigt fornuftige omkostninger og indtjeningsmuligheder og understøtte virksomhedens strategiske rejse i øvrigt. 

Det er lidt af en mundfuld. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men de allerfleste virksomheder starter jo ikke fra bunden; de ved en masse om deres kunder, deres nuværende værditilbud og hvordan de ‘leverer varen’ – om det så er fysiske produkter eller services. Ved at bruge energi på at kortlægge hvad man som virksomhed allerede kan og ved i forhold til IoT og tilknyttede forretningsmæssige muligheder, har man de bedste forudsætninger for at gå i gang med at identificere og udvikle nye muligheder for opdaterede eller helt nye værdi-tilbud til sine kunder – og man kan få en idé om, hvor nemt eller svært det bliver for sin virksomhed selv at klare processen og om der eventuelt i forbindelse med et IoT projekt skal findes underleverandører eller samarbejdspartnere til delområder som  f.eks. IoT design, produktion, infrastruktur, sikkerhed, drift og/eller installation.

Næste vigtige trin er at undersøge og validere kunders behov for kontrol, data og indsigter fra dine (eller evt. andres) produkter eller services. Ved at starte her i stedet for at kaste sig direkte ud i konkrete teknologier, øges sandsynligheden for i sidste ende at have designet et produkt eller en service, som rent faktisk vil blive efterspurgt i markedet. Tidligere end mange overvejer kan og bør man validere værdien af et nyt produkt eller service – og IoT har en modenhed i dag, hvor man hurtigt kan modellere og bruger-teste en skitse af sit produkt. 

Hemmeligheden ved en succesfuld innovation er at bruge energi på at finde ud af, hvad det er man ikke ved (som en simpel Google-søgning ikke kan løse). Det vil sige identificere og teste de implicitte antagelser man gør sig om sit koncept, sine kunder og sin forretningsmodel. Det er dine uafklarede antagelser som i mange tilfælde er dem, der i sidste ende fælder dit produkt eller service. 

Så; efter du har fundet ud af, hvad du ved og ikke ved, så brug tid på at udforske, innovere og validere dit værdi-tilbud til dine kunder (eller din drift). Og; gør det før du går i gang med at designe eller specificere den endelige løsning…

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning