Når du bor og arbejder i storbyen, foregår den daglige transport gerne på en cykel. Og sådan skulle det også gerne være. I København er metro og S-tog et glimrende alternativ, når cyklen ikke er ideel.
Nogle byboere formaster sig dog alligevel til at anskaffe sig en bil til de ture, hvor jernhesten og kollektiv trafik kommer til kort.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det virker som kommunen har fuldt fokus på at jagte pendlere ud af byen, og helt har overset at det er de færreste i København der har egen lademulighed. Der er ingen der vinder ved den nye begrænsninger og slet ikke den grønne omstilling!
Ja, det er hele pointen—og det er ikke en gang en konspiratorisk hemmelighed. Det sker i alle landets kommuner, politikerne taler om det på Christiansborg, og vi ser det mange steder i udlandet, at man forsøger at moderere unødig privatbilisme—og unødvendigt er det i høj grad i København og Frederiksberg.
I 00erne var det 1 af 5 københavnere, der havde egen bil. I dag er det lidt under 1 af 3 (ifølge Danmarks Statistik og Københavns Kommunes tal). Den grønne omstilling, støj, forurening (fra fx mikroplast i dæk), fremkommelighed, trafiksikkerheden, og meget andet, vinder ikke ved, at folk skifter cykel, S-tog og metro ud med bil. Og der er altså ikke kommet mindre effektiv cykelsti, busdrift, S-tog og metro på den tid. Desværre er det bare blevet dyrt at anvende den offentlige transport.
Så jo, jeg tillader mig at være uenig; alt og alle vinder på, at København og Frederiksberg Kommuner forsøger at nedbringe bilejerskabsprocenten ved at gøre det så dyrt og besværligt som muligt at eje en bil. Bilerne skal ud af København—bilen er et luksusgode, som slet ikke er nødvendigt at eje for en meget stor andel af københavnerne—til forskel fra andre steder i landet, har København god offentlig transport, gode muligheder for let at finde en delebil eller lejebil, og gode forbindelser til udlandet. Til weekendturene er der tog. Til den store tur til IKEA er der GoMore. Det har jeg da i hvert fald selv klaret mig med gennem alle årene.
Hej Mads
Selvfølgeligt har du ret i dine angivelser,
"Er det vigtigere, at cafeer, barer og restauranter har udeserveringer med elektriske varmelamper bragende hele dage og aftenen - også når der er mennesketomt at signalere velkommenhed og åbenhed, end at elbilister kan lade deres biler op?"
Tja, det er jo et spændende spørgsmål, grunden til deres opførsel er vel at der er kunder til det, eller gjorde de det vel ikke?
Om det er vigtigere at ovennævnte virksomheder - med kunder - eksisterer, eller el-biler kan lades op mellem 17 - 21, det må byerne så finde ud af.
Det lange/korte er: den høje nettarif 17-21 rammer alle elforbrugere, typisk ved madlavning, kunne man så ikke finde ud af en løsning, så el-bil opladningen ikke skete på det tidspunkt?
Interessant artikel, som tager udgangspunkt et edge-case, hvor de nye regler er til stor gene.
Faktum, som beboer/elbilist på Østerbro, er at elbiler indtil årsskiftet har stået permanent parkeret i dagevis på fx Clever ladepladserne, så elbilister med tomme batterier kører forgæves rundt og spejder efter en ladeplads. Det har de nye parkeringsregler afhjulpet, og de sikrer en form for rotation af ladende elbiler.
De nye regler gør, at man nu kan køre hjem i sin elbil, parkere efter kl. 16 (sætte parkeringsskiven), tilslutte sin bil til ladestanderen og køre på arbejde igen kl. 8.
E.ON og Merkur ladestanderne giver en reduceret pris ved opladning om natten. Mon ikke lignende kommer fra Clever på et tidspunkt. Det kræver intet abonnement at have ladeadgang til både E.ON, Clever og Merkur ladestanderne (via Spirii). Så der er bredt udvalg at lademuligheder for en Københavnsk elbilist, med forskellige ladestandere tæt på bopæl.
At kunne lade hvor man parkerer den er en luksus - der tydeligvis IKKE kan tilbydes alle elbiler - da det er alt for omkostningstungt med nudagens teknologi.
Det har intet med "nudagens teknologi" at gøre - det har med plads at gøre. Ved mange ejendomme er der ikke parkeringspladser - og dermed heller ingen steder at placere ladebokse.
København har fortrinlig offentlig transport, så brug dog det, det gør vi andre, så,slipper du også for at genere dem der bor i byen.
Det står “øvrig tid P-betalingszone”. Der skal man så vide hvad der gælder for den zone skiltet står i - det er meget kryptisk, men giver sikkert penge i kassen.
Du har ret i det med parentes og rød skrift, men hvis man kikker på kommunens webside, så fremgår det at zonereglerne gælder. Det betyder F.eks. Max 3 timer lørdag 8-17 og søndag frit slag. Velkommen til København - not!
vil du uddybe det lidt?
når jeg læser i 'den lille p-guide', så viser de de et fint skilt, hvor de netop forklarer et skilt med tider, tider i parentes og med rødt
der står utrolig meget om betaling, men jeg kan ikke se at de har ophævet skiltereglerne, som de også selv reelt henviser til i den lille guide
jeg kommer sjældent til hovedstaden, men vi gerne undgå en bøde hvis jeg skulle driste mig derind, så jeg vil gerne forstå hvis der er lokale regler der er anderledes
Det kommer forhåbentlig en dag - måske med trådløs ladning lagt i vejen eller noget..
Hvorfor tror du at det bliver billigere?
Nej, der skal man så vide hvad zonereglerne er!
Er det vigtigere at el-biler lader end der kan laves mad i husholdningerne.
Nej naturligvis ikke. Ligeså retorisk kunne man spørge:
"Er det vigtigere, at cafeer, barer og restauranter har udeserveringer med elektriske varmelamper bragende hele dage og aftenen - også når der er mennesketomt at signalere velkommenhed og åbenhed, end at elbilister kan lade deres biler op?"
Svaret er givet - gå blot en tur et vilkårligt sted i Københavns indre bydele. Voldsomt spild af el - også i de dyreste timer.
Elbiler skal naturligvis kunne tilkobles på alle tider af døgnet og lade smart eller straks til det, det koster....
De regler vidst på skiltet er kun mandag til fredag. Ikke lørdag og søndag. Lørdag vises med parenteser, og søndage med rød.
Men storbyerne har nu de politikere, de har valg
Så hjælper det vel heller ikke at storbyer - bl.a. Hovedstaden - fjerner parkeringspladser, vel for at fjerne bilerne (også el-biler) fra byerne. Det er jo noget beboerne må tage op med deres valgte politikere.
Jeg synes det vil være fint, hvis der etableres flest mulig ladestandere ved parkeringspladser. Som alt andet skal de naturligvis betales af forbrugerne.
Men opladning mellem kl. 17 og 21 med stor nettarif bør nok ikke tillades, de belaster hele el-systemet. Er det vigtigere at el-biler lader end der kan laves mad i husholdningerne.
Undskyld jeg - fra det åbne land i Jylland - tillader mig at udtrykke en mening.
hvor man skal stå og overvåge tankningen.
Overvåge?
Der sidder en lille tap på håndtaget som kan aktiveres og holder håndtag trukket, som selv klikker ud når den er fuld!
De 2 min. det tager kan du bare foretage dig noget andet.
Du kan sove, arbejde, høre lidt musik, eller se et kort klip på youtube!
Ingen planlægning, bilen kører bare!
. Og jeg havde ikke rækkevidde til at komme hjem efter koncerten.
Kan alle nyere elbiler ikke lades til ~80% på 15-20 min. ved clever/tesla ladestandere? Det er jo en omkostning (i tid) - man tager med på langture med elbil svjv. ? Ikke det store problem tænker jeg?
At kunne lade hvor man parkerer den er en luksus - der tydeligvis IKKE kan tilbydes alle elbiler - da det er alt for omkostningstungt med nudagens teknologi. Det kommer forhåbentlig en dag - måske med trådløs ladning lagt i vejen eller noget..
Ja og nej, det er ikke pointen når man er ude og handle eller til sportskamp. Det er en mulighed og når man som her kommer fra den anden ende af landet så kræver det lang tid. Og så længe der ikke er ladere ved alle pladser så er det et tilbud ikke et krav. Og parkering ved koncerthuset har intet at gøre med at Kbh kommune har ændret på parkeringsreglerne.
Hvor står der at man skal lade sin bil imens man er til koncert?
Er det ikke netop pointen med en elbil? Den lades mens man gør noget andet - spiser frokost på rastepladsen i Tyskland, arbejder, går i biografen, går til koncert, sover. Det er ikke ligesom med en fossil-bil, hvor man skal stå og overvåge tankningen.
Hvor står der at man skal lade sin bil imens man er til koncert? Jeg gætter på du havde et clever abbonemet og derfor ikke gad lade på vejen.
Jeg havde et luksusproblem, jeg ved det godt. Jeg er fast abonnent på torsdagskoncerterne i DR koncerthuset. Jeg kommer fra Midtjylland og kombinerer koncertoplevelsen med andre gøremål på de torsdage vi er afsted. Min første glæde blev afløst af skuffelse. I DR byen må man holde på en ladeplads i 2 timer. Jeg skulle altså midt i koncerten flytte min bil. Alle pladser var på det tidspunkt optaget. Så jeg kunne ikke flytte bilen nogen steder hen. Og jeg havde ikke rækkevidde til at komme hjem efter koncerten. Ud over andre skuffelser som elbilejer har det betydet at jeg er tilbage i en VW touran på benzin. Jeg elsker den utrolig velkørende og sublimt opdaterede benzinbil. Benzinbilernes og Tourans slutfase er nær, jeg ved det godt. Jeg skal tvinges ud af den bil.
Jeg er enig i både artiklen og jeres kommentarer - men I overser endnu en ulempe ved Københavns nye setup, som muligvis er det værste!:
I tidsbegrænsningsperioden fra 8-19 er man fritaget for betaling. Sådan er det altid ifølge parkeringsskivebekendtgørelsen. Der et naturligvis ligegyldigt for alle med beboerlicens, men for alle andre er der tre timers gratis parkering, hvilket her hos mig i rød zone er lig med 123kr. Ladepladser tiltrækker således gratister som fluepapir i dagtimerne på hverdage og får således den modsatte effekt end ønsket, så det nu bliver endnu sværere at få adgang til opladning i døgnets travleste timer.
Det er en ommer, Københavns kommune!
Der er desværre nogle meget højtråbende og visionsløse elbilejere, som går ind for meget strikse regler for brug af ladestanderne, så disse bliver udnyttet optimalt. Jeg har været i diskussion med dem mange gange både her på ing.dk og i FDEL's Facebook-gruppe. Jeg har en anelse om, at kommunen har lyttet til dem.
Det er efter min mening særdeles uhensigtsmæssigt at optimere på udnyttelsen af ladestanderne. Den eneste grund til, at ladestandere ligner en knap ressource, er, at vi opsætter for få af dem.
Man kan købe og opsætte rigtig mange ladestandere i forhold til det, en parkeringsplads koster, og i forhold til det, folks tid koster. Så det vil være mere hensigtsmæssigt, at vi indretter antallet af ladestandere, så parkeringspladser og personers tid udnyttes hensigtsmæssigt.
Det vil sige mange ladestandere samme sted, forsynet med lastdeling. Så kan folk holde en hel arbejdsag uden at løbe og flytte biler. Det behøver ikke være rasende meget dyrere, da man ikke behøver en større tilslutning til elnettet, end man ellers ville have haft.
12 biler, der skal lades i løbet af en dag, bruger jo samme mængde strøm, uanset om de er sluttet til 4 standere, der udnyttes intensivt, eller 12 standere, der lader langsomt, fordi lastdelingen har begrænset ladehastigheden for alle 12.
Nogen skal naturligvis betale den beskedne ekstraomkostning til selve laderne og det grave- og elektrikerarbejde, der følger med: Elbilejerne. Hvis man gerne vil have lov at holde en hel arbejdsdag, også efter ladningen er slut, så må man også være indstillet på at betale nogle kroner i timen for leje af ladeboksen, så ladeoperatøren får en indtægt.
Der er igen igen beboere i København der klager over Københavns kommune, fælles for dem alle er at de absolut VIL bo i København, andre steder dur ikke og nogle vil absolut også have bil og det åbenbart uanset prisen.
Prøv pendlerlivet fra en af forstæderne, det er heller ikke en dans på roser til trods for billigere parkering og mulighed for egen lader.
Frederiksberg har lavet den samme idiotiske regel :(
Fair nok, at de kræver, at man skal lade når man holder der; men man kan jo ikke nå at lade sin bil på 3 timer når det kun er lav-strøms-ladere de har stillet op...
Det virker som kommunen har fuldt fokus på at jagte pendlere ud af byen, og helt har overset at det er de færreste i København der har egen lademulighed.
Der er ingen der vinder ved den nye begrænsninger og slet ikke den grønne omstilling!