Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Flåderne af post- og varebiler skal over på smart el

19. juni 2023 kl. 15:2313
Flåderne af post- og varebiler skal over på smart el
Illustration: Ingeniøren.
Når danskerne køber flere ting på nettet, kommer der også flere leveringskøretøjer på vejene. Elektrificering af disse køretøjer er afgørende for at mindske transportsektorens klimabelastning. Samtidig skal elnettet kunne følge med det øgede energibehov.
Artiklen er ældre end 30 dage

De seneste år er e-handlen i Danmark steget kraftigt og nåede i 2022 en omsætning på 92,7 milliarder DKK, sammenlignet med 74,7 milliarder DKK i 2020. For at imødekomme væksten har logistiksektoren (især på de såkaldte last-mile-leverancer) taget et vigtigt skridt mod at modernisere og elektrificere driften. Udfordringen består i at kunne møde væksten på en omkostningseffektiv måde, samtidig med at efterspørgslen fra kunderne om mere bæredygtige leverancer også øges.

Elektrificér last-mile-leverancer

Elektrificering af ​​lastbiler, der transporterer gods over lange afstande, er allerede begyndt, indtil videre dog i begrænset omfang. Last-mile-leverancer, som ofte klares med mindre køretøjer, køres allerede i dag i stigende grad med el. Ud over reducerede emissioner giver disse køretøjer også mange andre fordele for speditører, når man sammenligner med fossildrevne køretøjsflåder.

 En elektrisk flåde giver en lavere totalomkostning (TCO), da batteriomkostningerne er faldet i flere år og forventes at falde endnu mere i fremtiden. Yderligere besparelser kan genereres af elektriske køretøjers forbedrede ydeevne og lave vedligeholdelsesomkostninger sammenlignet med dieselbiler. Smart charging-løsninger, der planlægger opladningen ud fra køretøjernes behov og omkostningerne til el reducerer også omkostningerne.

Elektrificeringen medfører imidlertid nye udfordringer for driften af virksomhedens logistik. Det er ikke nok i det lange løb blot at købe elbiler uden samtidig at tænke på ladeinfrastrukturen. Derfor er det vigtigt at overveje: Hvor mange ladestandere skal der placeres ved logistikknudepunkterne? Hvordan kan antallet af stillestående køretøjer under opladning minimeres? Og hvordan kan virksomheder få mest muligt ud af deres flåder uden at overbelaste ladenettet?

Opfyld elektrificeringskravene med smart charging

Mange af disse faktorer kan løses med intelligente softwareløsninger. Smart charging-systemer samler telematik og rutedata med information om tilgængelighed og netudnyttelse. På den måde kan ladeinfrastrukturen tilpasses og styres for at reducere nedetid og mindske behovet for hurtigladning. Jo flere tilgængelige og samlede data, jo mere effektivt kan opladningsprocesser integreres i køretøjernes naturlige nedetid og ventetider. Hvis en tredjepartsudbyder leverer opladningsinfrastrukturen, kan betalinger også klares direkte via en smart charging-ladeløsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Smart charging kan også mindske overbelastning af elnettet. Flåder på hundreder og i nogle tilfælde tusinder af elektriske køretøjer medfører et enormt strømbehov. Elektrificeringen gør store fremskridt – også uden for logistiksektoren. Det er derfor vigtigt at sikre stabilitet i elnettet. Smart charging-systemer kan planlægge ladetiderne, så de går i gang når elektriciteten er billig, for eksempel om natten. På den måde kan virksomheder spare penge og samtidig bidrage til at sikre balance i elnettet.

Et andet eksempel på intelligente løsninger er Vehicle-to-Grid konceptet (V2G), dvs. en løsning, hvor et el-køretøj både kan købe og sælge elektricitet til eller fra nettet og understøtter aktiv netstabilisering. Hvis en varebil kommer tilbage til vognparken med et halvt fyldt batteri, sikrer softwaren, at noget af eller al den resterende energi sendes tilbage til nettet. Der er også mulighed for at lade køretøjet helt op i et logistikcenter uden for byen og derefter tilføre strøm til elnettet i centrum, når pakkerne lastes. V2G-konceptet har et enormt potentiale, især i flåder med mange køretøjer.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

13 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
13
27. juni 2023 kl. 18:54
Re: Re: Re: Re: Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

Den må du forklare. Ved batteribytte er man fastlåst fordi køretøjet ville skulle ombygges fysisk til et andet system. Ved opladning kan man altid fyre en ladeoperatør og skifte til en anden. Fordi der netop bruges standardiseret udstyr som CCS og MCS.

Hvis man generelt overlader service'en til ladeoperatøren, så mindskes konkurrencen og mulighederne. Ikke så voldsomt som batteribytte, medgivet, men vi skal ikke have tvang/statsstøtte.

Som bankerne, der ikke udsteder Dankort, uden et afgiftsbelagt Visa-kort. "Tilfældigvis" indført af alle banker samtidigt - der er naturligvis ikke tale om et kartel (host-host). Eller kreditforeningerne, der ikke rigtigt kan få sænket gebyrerne, når begrundelse bag dem er forsvundet.

Ordentlig konkurrence findes, hvor der er mulighed for helt at fravælge en service, når gribbene bliver for grådige.

12
26. juni 2023 kl. 09:34
Re: Re: Re: Smart el

Dæk der er slidt op efter 5000km???, og her gik jeg og troede at der var asfaltveje på færøerne.

Jeg kan ikke huske nogen grusveje, andet end opdyrkningsveje hos bønder og når der udføres byggemodning, så asfaltveje over det hele.

Tunge elbiler, stor motor / højt moment, hundredevis start stop / drejen ud og ind, hårdt presset tidsplan / tung fod på speederen. Alt i alt noget der har sikret, at postvæsenet heroppe kører med overskud, men det koster i dækslid.

11
26. juni 2023 kl. 08:11
Re: Tr dl s oplading vil

Når man skriver, at energitabet er det samme ved trådløs opladning, skyldes det i nogle tilfælde, at man leger med sandheden ved at sammenligne med en specifik BMS*, der har mere tab end andre bilers BMS, og derefter sige, at denne BMS kan erstattes af den trådløse oplader.

Denne horrible fejl har f.eks. DTU foretaget.

(*: Battery Management System - den elektronik i bilen, der står for at styre op- og afladning)

10
26. juni 2023 kl. 07:59
Tr dl s oplading vil

Trådløs oplading vil blive en del af løsningen! Tesla Bjørn viste for ca et år siden et trådløs oplader i Norge. Anlægget der blev vist kunne lade med over 100 kw som jeg husker det.

Tesla har netop købt en virksomhed der også laber trådløse opladere, så vi kan endelig forvente at der sker noget på den front fra Tesla.

Jeg har på youtube set forskellige udgaver af trådløs oplading. En af dem havde V2G funktion.

Energitabet ved trådløs oplading blev oplyst ved begge af ovennævnte som på samme nivo som kabel oplading.

Mig bekendt skulle standarderne også være på plads. Nogen der kan bekræfte det?

9
26. juni 2023 kl. 06:55
Re: Re: Smart el

Dæk der er slidt op efter 5000km???, og her gik jeg og troede at der var asfaltveje på færøerne.

8
24. juni 2023 kl. 18:38
Re: Smart el

Hvad med bare at få dem over på el? Det "smarte" kan så komme undervejs.

Heroppe har postvæsnet en flåde af elbiler, postmændene er ret så tilfredese med dem, nogle af de længre ruter der er batterierne lige i underkanten.

Faktisk det eneste negative er, at dækkene på træk hjulene er slidt op allerede efter 5.000 km.

7
24. juni 2023 kl. 17:38
Smart el

Hvad med bare at få dem over på el? Det "smarte" kan så komme undervejs.

6
24. juni 2023 kl. 16:49
Re: Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

Last mile lyder for mig som et af de letteste scenarier for opladelige biler:

  • Det foregår normalt om dagen, og bilerne holder parkeret om natten, så de kan lade.
  • Da det er meget bykørsel, må forbruget være lavt, så det er lettere at få et batteri til at holde en hel arbejdsdag.

Så hvorfor ville man bøvle med batteriskift?

Dobbelt så mange batterier vil naturligvis holde længere, men hvad har man ud af det? Det betyder jo bare, at alle pengene skal bruges nu, i stedet for at man bruger penge på 1 batteri pr. bil nu, og så bruger resten af pengene senere, hvis batterierne skal udskiftes.

5
24. juni 2023 kl. 10:58
Re: Re: Re: Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

Og man skal være opmærksom på at det samme gælder hvis ladeoperatøren får lov at styre ladningen/batteribruget.

Den må du forklare. Ved batteribytte er man fastlåst fordi køretøjet ville skulle ombygges fysisk til et andet system. Ved opladning kan man altid fyre en ladeoperatør og skifte til en anden. Fordi der netop bruges standardiseret udstyr som CCS og MCS.

I værste fald kan man udskifte laderen, men den koster kun en brøkdel af køretøjets pris.

4
23. juni 2023 kl. 13:59
Re: Re: Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

Det er naturligvis firmaer, som forsøger at sælge konceptet, men som kunde skal man huske at man bliver 100% af den leverandør, man måtte vælge og at det sjældent gør noget godt for de samlede omkostninger.

Det er en vigtig pointe. Og man skal være opmærksom på at det samme gælder hvis ladeoperatøren får lov at styre ladningen/batteribruget.

3
20. juni 2023 kl. 10:01
Re: Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

For og imod batteriskifte handler basalt set om standarder.

Hvis man ejer et eller flere have- eller arbejdsredskaber med batteri, så vil man se at batterier sjældent passer til samtlige redskaber og at man iøvrigt ikke kan købe ny batterier efter nogle få år.

Omsætter man det til last- og personbiler bliver det tæt på umuligt, medmindre man selv ejer en relativ stor flåde af ensartede køretøjer.

Det er naturligvis firmaer, som forsøger at sælge konceptet, men som kunde skal man huske at man bliver 100% af den leverandør, man måtte vælge og at det sjældent gør noget godt for de samlede omkostninger.

2
19. juni 2023 kl. 17:05
Batteriskifte er voldsomt overset for last mile

Hvorfor er der ingen der er gået seriøst ind i batteriskiftt til Last Mile og I det hele taget planlagt kørsel? Det vil give store muligheder for bedre (Og langsommere og dermed sundere) og mere planlagt (Og dermed langt billigere) opladning. Ja, det vil øge den initielle investering, men batterierne vil holde meget længere og TCO prisen vil sandsynligvis være lavere.