De seneste år er e-handlen i Danmark steget kraftigt og nåede i 2022 en omsætning på 92,7 milliarder DKK, sammenlignet med 74,7 milliarder DKK i 2020. For at imødekomme væksten har logistiksektoren (især på de såkaldte last-mile-leverancer) taget et vigtigt skridt mod at modernisere og elektrificere driften. Udfordringen består i at kunne møde væksten på en omkostningseffektiv måde, samtidig med at efterspørgslen fra kunderne om mere bæredygtige leverancer også øges.
Elektrificér last-mile-leverancer
Elektrificering af lastbiler, der transporterer gods over lange afstande, er allerede begyndt, indtil videre dog i begrænset omfang. Last-mile-leverancer, som ofte klares med mindre køretøjer, køres allerede i dag i stigende grad med el. Ud over reducerede emissioner giver disse køretøjer også mange andre fordele for speditører, når man sammenligner med fossildrevne køretøjsflåder.
En elektrisk flåde giver en lavere totalomkostning (TCO), da batteriomkostningerne er faldet i flere år og forventes at falde endnu mere i fremtiden. Yderligere besparelser kan genereres af elektriske køretøjers forbedrede ydeevne og lave vedligeholdelsesomkostninger sammenlignet med dieselbiler. Smart charging-løsninger, der planlægger opladningen ud fra køretøjernes behov og omkostningerne til el reducerer også omkostningerne.
Elektrificeringen medfører imidlertid nye udfordringer for driften af virksomhedens logistik. Det er ikke nok i det lange løb blot at købe elbiler uden samtidig at tænke på ladeinfrastrukturen. Derfor er det vigtigt at overveje: Hvor mange ladestandere skal der placeres ved logistikknudepunkterne? Hvordan kan antallet af stillestående køretøjer under opladning minimeres? Og hvordan kan virksomheder få mest muligt ud af deres flåder uden at overbelaste ladenettet?
Opfyld elektrificeringskravene med smart charging
Mange af disse faktorer kan løses med intelligente softwareløsninger. Smart charging-systemer samler telematik og rutedata med information om tilgængelighed og netudnyttelse. På den måde kan ladeinfrastrukturen tilpasses og styres for at reducere nedetid og mindske behovet for hurtigladning. Jo flere tilgængelige og samlede data, jo mere effektivt kan opladningsprocesser integreres i køretøjernes naturlige nedetid og ventetider. Hvis en tredjepartsudbyder leverer opladningsinfrastrukturen, kan betalinger også klares direkte via en smart charging-ladeløsning.
Smart charging kan også mindske overbelastning af elnettet. Flåder på hundreder og i nogle tilfælde tusinder af elektriske køretøjer medfører et enormt strømbehov. Elektrificeringen gør store fremskridt – også uden for logistiksektoren. Det er derfor vigtigt at sikre stabilitet i elnettet. Smart charging-systemer kan planlægge ladetiderne, så de går i gang når elektriciteten er billig, for eksempel om natten. På den måde kan virksomheder spare penge og samtidig bidrage til at sikre balance i elnettet.
Et andet eksempel på intelligente løsninger er Vehicle-to-Grid konceptet (V2G), dvs. en løsning, hvor et el-køretøj både kan købe og sælge elektricitet til eller fra nettet og understøtter aktiv netstabilisering. Hvis en varebil kommer tilbage til vognparken med et halvt fyldt batteri, sikrer softwaren, at noget af eller al den resterende energi sendes tilbage til nettet. Der er også mulighed for at lade køretøjet helt op i et logistikcenter uden for byen og derefter tilføre strøm til elnettet i centrum, når pakkerne lastes. V2G-konceptet har et enormt potentiale, især i flåder med mange køretøjer.