Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Fælles-innovation er genvejen til effektiv og gennemtænkt digitalisering

16. december 2020 kl. 14:08
Den digitale udvikling går stærkt og virksomhederne skal innovere hurtigere end nogensinde for at tilpasse sig ’den nye normal’. Her kan en virksomhed bare ikke stå alene. Og slet ikke i en digital verden, hvor et produkts digitale værdikæde spænder over flere virksomheder. Derfor bør der kigges uden for virksomhedens traditionelle rammer, når man arbejder med innovation.
Artiklen er ældre end 30 dage

Innovation har altid været grundlaget for udvikling. Og det bliver da også innovation, der skal sikre – og i høj grad allerede har sikret – mange virksomheders overlevelse.

Fælles-innovation, eller innovationssamarbejder, er en vigtig komponent for, at en virksomhed kan accelerere sin innovationsrejse. Andres råd og ekspertise giver en virksomhed mulighed for at kickstarte forløbet og at drage fordel af det, andre har lært.

Vi ser en stor forskel på, hvordan vores kunder arbejder med innovation afhængigt af, om der er tale om produktudvikling eller serviceinnovation. Og så er der de virksomheder, der arbejder med innovation for andre virksomheder og for eksempel hjælper dem med at udvikle kundens oplevelse.

Et fællestræk for de fleste er, at de mangler en kultur, som tillader innovation – og som tillader en kontinuerlig udveksling og styring af innovationen. Både i virksomheden, men også blandt partnere, kunder og leverandører. Det er i denne proces, vi har behov for hinanden.

Omstilling kræver innovation

Én af de største udfordringer er at eksekvere en innovativ idé fra tanker og skitser, og så få den til at leve og blive et slutprodukt, der faktisk bringer værdi til virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et eksempel er en produktionsvirksomhed med en etableret distributionskæde. Hvis virksomheden flytter, opstår der en lang række udfordringer, som skal løses. De miljømæssige aspekter er et sådant eksempel, hvor man bliver nødt til at kigge uden for virksomhedens egne rammer, og gennem innovation med andre, identificere det, der mangler, og involvere dem, der har indsigter og ressourcer på netop det område. På denne måde vil arbejdet med innovation blive langt mere gennemtænkt og effektivt.

For at komme godt i gang med arbejdet med fælles-innovation, skal du være bevidst om følgende:

1. Basér den fælles innovationsstrategi på forretningsbehov: Identificér de tilgængelige færdigheder, der er i jeres virksomhed og vurder, hvilke kompetencer og indsigter, I skal ud at finde. Det vil hjælpe jer internt, og når I søger partnere eksternt.

2. Undgå problemer med intellektuel ejendomsret: At samarbejde med en anden virksomhed om innovation kan medføre en del risici. Derfor er det nødvendigt at have det juridiske på plads inden, man starter. Med en fremtidsvision for de gevinster, der kan høstes ved innovation, skaber man sig mulighed for at foregribe spørgsmålet om patent- og udnyttelsesrettigheder til innovationerne på de forskellige markeder. Målet er at afklare det nødvendige for at sikre et tillidsfuldt arbejdsmiljø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

3. Virksomheden skal forpligte sig til at stille alle kræfter til rådighed: Tilgangen om innovation, som en samskabelsesproces, skal være en klar prioritet hos ledelsen. Hvis denne prioritering ikke findes, så bliver det svært at få innovationen til at blomstre. Men når det lykkes, så vinder virksomhederne en klar position på markedet. 

4. Implementér en kommunikationsstrategi på alle niveauer i virksomheden: En fælles-innovationskultur skal sprede sig igennem hele organisationen, hvor medarbejderne får mulighed for at realisere deres innovative idéer og identificere nye mulige partnerskaber. Det er vigtigt, at der strømmer kreativitet gennem hele værdikæden, og derfor er det centralt, at alle medarbejdere opfatter innovation som et hovedmål.

5. Eksperimentér: Et grundlæggende element i fælles-innovation er at udnytte samarbejdet til at teste produkter og andre innovationer.

6. Gentænk rammerne for samarbejde med eksterne partnere for at komme ud af det gamle kunde-leverandør-tankesæt, og træd i stedet ind i partnerskabstankegangen. Herved åbner der sig en verden af muligheder for at dele viden og erfaringer.

I løbet af det seneste halve år i særdeleshed har vi set lynhurtige innovationer, der har været med til at sikre virksomheders overlevelse. For eksempel har mange produktionsvirksomheder omlagt deres produktion, så de kan levere værnemidler til kampen mod corona-virus. 

Mange faktorer ligger til grund for, at det er lykkedes nogle at innovere sig igennem krisen. Men fælles for dem alle, er, at de har bevæget sig uden for deres traditionelle rammer. Hvis vi bliver bedre til at indtænke fælles-innovation ind i forretningsmodellen, hvor det, at dele viden med hinanden på tværs af virksomheder, bliver mere almindeligt, vil det skabe grobund for hurtig og effektiv innovation, der kan hjælpe endnu flere virksomheder igennem krisen.

 

 

Philipp Riggenberg: Alle, jeg arbejder med, har stor glæde af innovationsmodellen 'De 3 innovationshorisonter', hvor det ene 'S' afløser det andet.
Illustration: Orange Business Services.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning