Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

"Elbiler bliver købt af den kyniske middelklasse"  

Plus30. oktober 2023 kl. 14:4659
bmw i7 elbil
Illustration: Bjørn Godske.
Artiklen er ældre end 30 dage

Ordene i overskriften er ikke mine, men blev sagt af Jan Lang i Bella Center i fredags. Her havde De Danske Bilimportører indbudt til “Bilens Dag”, og på scenen var der interviews med blandt andet Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen.

Han hæftede sig ved, at når danskerne blev spurgt, så ville 7 ud af 10 gerne købe en elbil inden 2025. Men når det blev reelt, så var der stadig ganske få elbiler i den prisklasse, som vi danskere normalt køber biler i - altså omkring 250.000 kroner.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
59 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
59
6. november 2023 kl. 20:44
Re: Re: Re: Re: Kynisk elbil-køber her

Det var den høje fremløbstemperatur jeg henviste til. Det var lidt indforstået, indrømmer jeg. 

58
5. november 2023 kl. 18:39
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Der er ingen der snakker om at købe bil ubeset, selv om der kan findes eksempler på Tesla-købere der har gjort det, og fået sig en overraskelse. 

 

Derimod, centrale prøvesteder med mange forskellige muligheder/mærker, og så hjem i ro og mag og bestemme sig

57
5. november 2023 kl. 18:33
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Men der ikke mange der skal T/R fra Støvring til ØsterVrå hver dag :-)

 

Næhh, men så lad os starte hvor det giver mening, altså i/nær de store byer. På den lidt større klinge kan vi så ned af vejen diskutere om det i fremtidens arbejdsmarked giver mening at arbejde i Støvring og bo i ØsterVrå (eller omvendt)

56
5. november 2023 kl. 18:00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Kristian gode argumenter hvor der ER offentlig transport eller mange at køre sammen med. Men der ikke mange der skal T/R fra Støvring til ØsterVrå hver dag :-)

55
5. november 2023 kl. 17:58
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Brian Dalby. Du læser mine kommentarer som f.... læser bi(b)len. 

Jeg har såmænd blot sagt at keep it simple og lad være med at prøve at lave en oplevelse ud af at købe bil. Det er lidt bordelagtig

Og ja jeg har købt(mange) brugte biler gennem de sidste mange år. De  fleste har været blot at gå ud og låne bilen - få den kigget efter hos min mekaniker og så kørt tilbage indenfor 1 time. Ingen kaffe :-)   Men det kan jo godt være at det som er normalt nordenfjords ikke er det andre steder. Men tvivler.

Go søndag aften og gå ud og gå en tur og lad bilen stå. Det giver dig flere år at køre bil i :-) 

54
5. november 2023 kl. 17:54
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Enig. Jeg har ALTID vaeret modstander af befordringsfradraget, omend jeg har vaeret stor-modtager gennem 20aar. Ideen er defekt.  Jeg er generelt imod fradrag, om det er renter, koersel, fagforening eller bidrag til roede kors

Du er klar over hvorfor disse fradrag findes? 
Og hvorfor man ikke kan få fradrag for de første 24 km/dag, og satsen falder fra 120 km/dag - med en undtagelse i yderkommuner? 
 

53
5. november 2023 kl. 17:51
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Roadpricing og trængselsafgift.  Fjern kørselsfradrag fra chauffør og giv dobbelt kørselsfradrag til passagerer og folk der bruger det offentlige**

Det er den perfekte opskrift - på at ødelægge danskernes mobilitet, og endnu engang fremprovokere en fordel for dem der bor i tæt befolkede områder med anstændig offentlig transport. 

** jeg er sikker på at man kan skrive en app der klarer den slags, evt med udgangspunkt i den tech der var icoronaappen

Mage til elendig app har jeg sjældent set - det bliver klart et stort nej tak herfra - ikke flere offentlige milliardprojekter der absolut ikke gør noget godt. 


 

52
5. november 2023 kl. 17:48
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Jeg har ikke fraskrevet personlig kontakt mm men synes blot det er rart hvis det bliver så enkelt at købe et stykke brugbar driftsikker mekanik og orker ikke besnakning af overenergiske juniorsælgere der reelt set kun har salg og bonus i hovedet :-) 

Jeg tror du har handlet bil de forkerte steder ;) 
 

det er et fåtal der køber en ny bil. Der sælges ca 150k nye biler om året så det rækker langt fra til os alle. Så for mange danskere kan  køb af en bil være en overkommelig måske endda straksafskreven investering.

Ikke destomindre bliver det endnu værre når vi snakker om en brugt bil, der er det endnu mere nødvendigt at se bilen an ved selvsyn?!

 

51
5. november 2023 kl. 15:07
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Den slags virker måske nok i et regneark, men tror ikke rigtig det du'r på vores primathjerner. Vi skal have straffen liiige når det sker, og ikke dagen før eller dagen after. Vi er forbavsende kortsigtede når det kommer til nudging. 

Det er et virkelig godt argument. men hvis vi alligevel bare indfoerer noget der koster "over det hele" bliver reultatet det samme, ogsaa psykologisk, smurt ud med tynd haand - salamimetoden. Med den downside at der skal alt muligt HW/SW til der kommer til at koste, og aldrig vil virke....

Start nu med at goere samkoersel attraktivt ( som du selv foreslog), goer offentlig transport nem og smart (gratis?) - og faa det til at fungere!!

Jeg tager som regel toget fra Nyborg til CPH lufthavn, det er super fint og nemt - men sidst havde Bane Danmark gang i noget saa jeg skulle skifte flere gange, togbusser og hvad ved jeg. 4.5 time fra Nyborg til CPH lufthavn. Det endte med at jeg fik en ven til at koere mig, for at han bare kunne fise direkte tilbage bagefter. Kors.

Relateret: Jeg bor taettere paa Odense end Nyborg, men at komme ind og ud til OBC er nu saa umuligt at konen insisterer paa at det skal vaere Nyborg....

Dumt og daarligt.

Ellers er vi vel nogenlunde enige. (Også i at det ikke skal være kodetosserne NetCompany der står for appen 😉) 

Enig*pi

 

50
5. november 2023 kl. 14:21
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Hvis det er det vi skal,  saa er det da nemmer bare at smide 10kr paa en liter braendstof, og fordoble elprisen for elbil-ladning. 

 

Den slags virker måske nok i et regneark, men tror ikke rigtig det du'r på vores primathjerner. Vi skal have straffen liiige når det sker, og ikke dagen før eller dagen after. Vi er forbavsende kortsigtede når det kommer til nudging.

 

Ellers er vi vel nogenlunde enige. (Også i at det ikke skal være kodetosserne NetCompany der står for appen 😉) Giv opgaven til dem der står for parkering og giv dem 10 års eksklusivitet imod at de overdrager hele møllen til det offentlige efter at 10 år er gået. 

 

49
5. november 2023 kl. 13:50
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Roadpricing og trængselsafgift.  

Det kan hjaelpe, men jeg er meget tvivlende overfor hvordan det skal implementere.

Er ikke imod ideen, jeg bliver bare helt svedig naar der tales om en specialudviklet HW/SW loesning kommer paa tale. Det kan naesten kun ende i et teknisk OG bureaukratisk mareridt.

 

Hvis det er det vi skal,  saa er det da nemmer bare at smide 10kr paa en liter braendstof, og fordoble elprisen for elbil-ladning. 

Fjern kørselsfradrag fra chauffør og giv dobbelt kørselsfradrag til passagerer og folk der bruger det offentlige

 

Enig. Jeg har ALTID vaeret modstander af befordringsfradraget, omend jeg har vaeret stor-modtager gennem 20aar. Ideen er defekt. 

Jeg er generelt imod fradrag, om det er renter, koersel, fagforening eller bidrag til roede kors

 

** Det er ikke så svært, der mangler bare politisk og folkelig opbakning. Alle folk syntes at "vi" skal passe på miljøet - bare det er de andre der passer på (og det er kynisk) 

Jeg vil gerne vaere med. Det maa gerne koste. Men jeg tror ikke det er "nemt"

 

     ** jeg er sikker på at man kan skrive en app der klarer den slags, evt med udgangspunkt i den tech der var icoronaappen

Bare an App... Som kommer til at koste xy milliarder.....

aaaaah nej.....

48
5. november 2023 kl. 13:21
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Ja. Men hvordan?

Roadpricing og trængselsafgift. 

Fjern kørselsfradrag fra chauffør og giv dobbelt kørselsfradrag til passagerer og folk der bruger det offentlige**

Det er ikke så svært, der mangler bare politisk og folkelig opbakning. Alle folk syntes at "vi" skal passe på miljøet - bare det er de andre der passer på (og det er kynisk

 

 

** jeg er sikker på at man kan skrive en app der klarer den slags, evt med udgangspunkt i den tech der var icoronaappen

 

47
5. november 2023 kl. 13:20
Re: Re: Re: Kynisk elbil-køber her

Hvad angår varmepumper, så skal man helst have et stort forbrug i et velisoleret hus for at det kan betale sig.

Typisk misforståelse.  Virkeligheden er, at jo større dit varmeforbrug er desto mere sparer du ved en varmepumpe.

Eneste undtagelse er, hvis det store varmeforbrug kræver høj fremløbstemperatur, men det er en helt anden sag, som absolut ikke er generel.

46
5. november 2023 kl. 13:14
Re: Re: Re: Kynisk elbil-køber her

Salget af elbiler i DK er drevet af en meget stor afgiftsbegunstigelse, som man kan spørge sig selv hvor længe kan fortsætte

Her er det så staten der "kynisk" regner med at bilkøberne er ligeså kyniske!

45
5. november 2023 kl. 10:36
Re: Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Antallet af kørte kilometer på vejene skal ned elbiler eller ej.

Ja. Men hvordan?

Selv hoeje elpriser og braendstofpriser ser ikke ud til at goere noget ved det. Masse-hjemmearbejde under COVID havde en effekt, ja, men det er paa vej ud/reduceret mange steder nu.

Offentlig transport er ikke rigtigt et alternativ de fleste steder. Og der er jo en del mennesker der bliver noedt til at transportere sig.

44
5. november 2023 kl. 10:11
Re: Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Det kyniske ligger vel netop i hvis det er en ren privatøkonomisk betragtning

Der er vel også en god portion kynisme i at købe aflad i med elbil og fortsætte som man plejer (nu bare med grøn glorie).

Antallet af kørte kilometer på vejene skal ned elbiler eller ej. 

43
5. november 2023 kl. 00:43
Re: Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Skal vi så ikke bare kalde det fornuft eller snusfornuft, eller noget i den retning, når din genbo formentlig har regnet på de totale omkostninger

Det kyniske ligger vel netop i hvis det er en ren privatøkonomisk betragtning og ikke også fordi alternativet ville være et personligt ansvar for en ekstra stor forurening fra son befordring.

42
4. november 2023 kl. 22:35
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Nu ved jeg ikke hvordan du ved at jeg køber underbukser på nettet :-) Men du ved helt sikkert ikke hvordan jeg kommer til mine cykler ;-) 
Nå - det er et fåtal der køber en ny bil. Der sælges ca 150k nye biler om året så det rækker langt fra til os alle. Så for mange danskere kan  køb af en bil være en overkommelig måske endda straksafskreven investering. 
Og du tvister mine ord meget. Jeg har ikke fraskrevet personlig kontakt mm men synes blot det er rart hvis det bliver så enkelt at købe et stykke brugbar driftsikker mekanik og orker ikke besnakning af overenergiske juniorsælgere der reelt set kun har salg og bonus i hovedet :-) 

Vi ser lige nu at der bliver færre forhandlere der fører flere bilmærker. Selv en Opel snakker nu fransk :-)

 
Nå vi er heldigvis forskellige alle sammen. 

41
4. november 2023 kl. 21:56
Re: Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Snakker vi ikke bare om at købe et stykke mekanik (bil)  ???  Varen og prisen er et og alt.

Vi taler om det der oftest er den næst største investering vi danskere kan foretage os, altså nærmest kun overgået af boligen. 

Jeg tænker det er de færreste der går ind på en hjemmeside og bestiller et hus, uden nogen former for menneskelig kontakt. 

 

Det kan godt være bilen for dig "bare er et stykke mekanik", men der er som jeg ser det meget stor forskel på at købe en bil og et par underbukser... 

Selv en cykel ville jeg ikke bare købe online ... Men nu køber jeg så heller ikke cykler i fx T.Hansen 

40
4. november 2023 kl. 19:49
Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Det samme med deres booking af prøvetur, udleveringer mv., det er så koldt og menneske tomt - ren strategi og bundlinje

Snakker vi ikke bare om at købe et stykke mekanik (bil)  ???  Varen og prisen er et og alt. At det så er hyggeligt med cafedeLadde eller noget andet og 14 m til loftet ... - who cares ? Der er stadig kun en til at betale kunden: Han/hun får en bil - de andre oplevelser ???

39
3. november 2023 kl. 15:28
Re: Re: Kynisk elbil-køber her

Jeg har godt set nogle af kommentarerne, som virker lidt søgte. Det lyder næsten som om det kommer fra Jeremy Clarkson selv...

Det største problem i England er nok, at folk ikke har egen carport, som er næsten en forudsætning for at få en god oplevelse med elbiler - samt at udnytte, når der er rigeligt med VE, ikke at forglemme. De 3 uger jeg ikke havde hjemmelader var trælse, trods det jeg ikke skulle vente på noget tidspunkt på en ladestander, og havde adgang til Ionity 350 kW ladere 6 min kørsel fra min bopæl. 

Salget af elbiler i DK er drevet af en meget stor afgiftsbegunstigelse, som man kan spørge sig selv hvor længe kan fortsætte. Men jeg er som sådant ikke uenig i, at elbiler passer ret godt ind i DK, og jeg er selv meget glad for min (selv om en benzinbil er lidt sjovere at køre "sjovt" i...). Jeg kommer ikke til at savne at starte en dieselmotor en kold vinterdag. Til gengæld savner jeg den gratis varme i bilen fra dieselmotoren...

Hvad angår varmepumper, så skal man helst have et stort forbrug i et velisoleret hus for at det kan betale sig. Englændernes huse er generelt i langt ringere stand end de danske, og de har en højere årsmiddeltemperatur, hvilket giver færre graddage til at tilbagebetale en investering i VP. Så er der igen elnettet og den høje befolkningstæthed, som gør luft/vand VP'ere mindre attraktive for et nabolag. 

38
3. november 2023 kl. 13:42
Re: Kynisk elbil-køber her

I dag (november 2023) er jeg mindre overbevist om at omstillingen til elbiler kommer til at forløbe så hurtigt, hvis overhovedet, som det er blevet proklameret over de seneste år. Senest har vi set UK rulle de mest aggressive mål tilbage efter protester og et ekstra syn på realiteterne (få har egen carport i England).

Jeg tror ikke du kan tage det engelske marked som en indikator for hvad der sker i DK. I England er der pt.  en massiv misinformationskampagne mod elbiler. De udleder  flere partikler, Fe udleder mere CO2, de brænder ofte, de er årsag til flere dødsfald i trafikken, Batterierne dør efter 5 år, el-nettet kan ikke klare belastningen  og mineralerne der indgår i produktionen hentes fra miner i Congo. Alt det vi ind i mellem ser her i Danmark, men som hurtigt manes i jorden. Alt det lever i den engelskemainstream media.

Samme massive misinformationskampagne er der også omkring varmepumper i England.

I Danmark ser vi en stigende tendens til salg af elbiler. Det lader fx til at Tesla Model Y bliver den mest solgte bil i 2023 - ud af samtlige typer af biler fossil, hybrid eller el. Det ser også ud til at andelen af elbiler i nybilssalget bliver ved med at stige. I flg danske bilimportører er elbil salget jan 23 - oktober 23 større end salget af benzin og diesel biler.

Jeg er vil mene at pr. 2030 vil der være mere end en mio elbiler på de danske veje - forstået som rigtige elbiler og ikke diverse hybrider.

Det der kan undre mig er at de stadig sælges ca 30% benzin biler. Afskrivningshorisonten må blive tiltagende kortere og kortere  for sådan en bil

37
3. november 2023 kl. 12:13
Re: Er elbiler for dyre iDanmark

En kinesisk produceres ID3 sælges billigere i Kina...

Det ville have overrasket mig andet.

36
3. november 2023 kl. 12:09
Kynisk elbil-køber her

Jeg må indrømme, at "klimaet" var <5% af årsagen til jeg købte en elbil sidste gang.

Min elbil kører bedre, er langt billigere i drift, har større baggagerum end en plug-in (som jeg også var interesseret i). Frem for alt, var min fornemmelse, at "elbiler er fremtiden", og jeg ved fra mit arbejde, at der vil være større og større forskel mellem minimum og maksimum elpris, som jeg vil kunne udnytte. 

I dag (november 2023) er jeg mindre overbevist om at omstillingen til elbiler kommer til at forløbe så hurtigt, hvis overhovedet, som det er blevet proklameret over de seneste år. Senest har vi set UK rulle de mest aggressive mål tilbage efter protester og et ekstra syn på realiteterne (få har egen carport i England).

35
3. november 2023 kl. 11:16
Re: Re: Re: Re: Det kan godt være de

Har du selv prøvet noget af det?

For det har jeg. Ved indbytning blev jeg tilbudt en ganske ok pris og den gamle bil blev gennemgået af medarbejdere ved handlen.
Ved køb af ny fik jeg en fin introduktion af alt det jeg ikke havde haft mulighed for selv at undersøge inden.
 

34
3. november 2023 kl. 11:13
Re: Re: Re: Det kan godt være de

Tesla er utrolig dårlige til at fortælle dette, men de tager biler i bytte. Skriv en mail med registreringsnummer til Tesla og få et tilbud om byttepris. 

Altså, de har jo et menu punkt til netop det formål, så jeg kan ikke rigtig se hvordan e kan være dårlige til at fortælle om det...

33
2. november 2023 kl. 15:23
Har købt min elbil hos

Har købt min elbil hos dansk forhandler, der har importeret den fra Tyskland. Kørt 2.000 km ved overtagelse. Fik den til 294.000 kr, hvor den samme bil hos en dansk forhandler ville koste 378.000 kr.

Forklaringen på den lave pris er primært, at der i Tyskland ydes et økonomisk tilskud til køb af elbil. Det giver et stort udbud af ganske lidt brugte biler, der frit kan indføres i DK uden det store besvær til rigtigt gode priser. Havde jeg valgt en uden ekstraudstyr, ville jeg kunne have købt en med 100 km på tælleren for 269.000 kr.

32
1. november 2023 kl. 22:31
Re: Re: Re: Re: Re: Forhandler modellen for bilsalg har

Jeg føler ingen grund til personlig kontakt med en sælger, der bare skal have mest mulig mersalg og avance. Hellere sidde i ro og mag hjemme og vælge fra/til over nettet, fremfor st skulle i kontakt frem og tilbage med en sælger, der også skal servicere alle andre. 

Jeg har altid undersøgt tingene på forhånd, ingen tvivl om det - jeg synes ikke det er en god oplevelse bare at klikke en bil af i en konfigurator, men nu har jeg så heller ikke prøvet at give den pris en konfigurator spytter ud, den har altid været lavere. 

Jeg har også brugt forhandleren i forbindelse med den bil jeg skulle af med - det kan de der online tjenester heller ikke gøre godt nok - det er i hvert tilfælde en dyr fornøjelse. 

Jeg kommunikerer rigeligt elektronisk i min hverdag, jeg går meget op i teknologi, men jeg vil meget gerne tale med et menneske, det repræsenterer en værdi for mig - og jeg synes ikke det er spild af tid, men jeg vælger også selv hvilken forhandler. 

31
1. november 2023 kl. 18:27
Re: Re: Re: Re: Forhandler modellen for bilsalg har

Jeg købte bil ubeset over nettet, importeret selv fra tysk forhandler jeg aldrig har snakket med, ud over e-mail. 

 

Jeg føler ingen grund til personlig kontakt med en sælger, der bare skal have mest mulig mersalg og avance. Hellere sidde i ro og mag hjemme og vælge fra/til over nettet, fremfor st skulle i kontakt frem og tilbage med en sælger, der også skal servicere alle andre. 

 

Sådan er vi forskellige, men jeg er også meget mere tilhænger af store centrale showrooms med mange forskellige modeller, og så sidder hjemme i ro og mag og bestille, fremfor at skulle ind og sidde ved en sælger og snakke/drikke kaffe og spilde tid på det. Ofte er de informationer man selv kan finde online også bedre og mere fyldestgørende, en en enkelt sælgers 

30
1. november 2023 kl. 18:01
Re: Re: Re: Forhandler modellen for bilsalg har

Og det burde man vel også kunne i bilbranchen?

Det er da fint en nethandel tilføjer muligheden for at du kan ringe til dem, men hverken hus eller bil ville jeg købe ubeset over nettet, så jeg synes ikke det er sammenligneligt

29
1. november 2023 kl. 17:59
Re: Re: Re: Det kan godt være de

Tesla er utrolig dårlige til at fortælle dette, men de tager biler i bytte. Skriv en mail med registreringsnummer til Tesla og få et tilbud om byttepris. 

Tesla tager ikke selv biler i bytte, de sælger dem engros, typisk med bud fra en auktion, og så er de af med den, det er så andre bilforhandlere der byder på bilerne, og som skal tjene på dem den vej med salær osv. 

Sådan helt nøgternt er det muligvis den ringeste pris man kan få, fordi Tesla skal sikre sig at de kan opnå den budte pris, så de nyder sandsynligvis under topbuddet, så prisen er lav. 

 

Det er sådan det fungerer online, de vil ikke have noget bøvl med hverken kunder eller egentlig personale, det er ikke noget jeg betragter som kundeservice. Det samme med deres booking af prøvetur, udleveringer mv., det er så koldt og menneske tomt - ren strategi og bundlinje 

28
1. november 2023 kl. 14:15
Re: Re: Re: Det kan godt være de

Ja, det skriver de så ikke noget om på deres hjemmeside ;)

Men nu har Tesla så ikke en bil der opfylder mine krav - en ikke-SUV med 5 døre eller stationcar - model. 

Kunne også kigge på en BMW i4 - har BMW i forvejen, men jeg kan simpelthen ikke lide dens design.

Så en VW ID7 er nok det nærmeste jeg kommer det, men den kommer først som stationcar til næste år

27
1. november 2023 kl. 14:09
Re: Re: Det kan godt være de

Tesla er utrolig dårlige til at fortælle dette, men de tager biler i bytte. Skriv en mail med registreringsnummer til Tesla og få et tilbud om byttepris. 

26
1. november 2023 kl. 14:07
De irrasjonelle bilkjøp

Det eneste som er kynisk her er Jan Lang med sin kyniske påstand som har ingen relevans. Først kan en begynne med at det ikke er hvem som helst kjøper nye biler! Du må for det første ha god råd og for det andre villig til å tape masse penger de første årene. Umiddelbart skulle en tro at alle kjøpte ny bil med ujevne mellomrom. Men det er langt fra tilfelle. De fleste kjøper brukt bil når de bytter. I Norge skifter ca 500.000 brukte biler eier per år mens ca 150.000 nye biler selges. Jeg er godt forbi pensjonsalder og har aldri kjøpt en ny bil. Opp gjennom årene har jeg hatt ca 9 biler (første 61 modell Fiat 600, siste BMW 318i 1999). Har aldri betalt mer enn ca 35.000 danske kroner for en bil (med unntak av veteranbil som jeg betalte ca 77.000 for og som nå er verdt ca 450.000!). Jeg er ekstrem bilentusiast, men på den annen side hater jeg  å kaste bort penger på ny bil. For det tredje gjør jeg det meste selv med mine biler, aldri hatt service på en bil og mange år mellom hver gang jeg har bil på verksted.

Så er det en annen påstand som stadig gjentas i en del innlegg. At ny bil velges ut fra en fornuftbetraktning. Er det en vare som er frakoplet fornuft, så er det bil. Her er det derimot alle mulige irrasjonelle grunner som står bak valget!

Ellers er jeg av den mening at livet er for kort til å velge en fornuftig og intetsigende bil. Altså er mine valg meget rasjonelle, men svært sofistikerte!

25
1. november 2023 kl. 12:53
Re: Re: Forhandler modellen for bilsalg har

der er mange ulemper ved online salg,

Nu har jeg ikke råd til ny bil så jeg kører bare i den jeg har :-)

Men jeg skal have tøj på kroppen og her har jeg da et par gange oplevet at handle hos danske (jyske) netbutikker hvor man netop har formået at kombinere nethandel med personlig service over telefonen hvis der var brug for at justere et eller andet, og den mulighed har jeg været tilfreds med at kunne benytte.

Og det burde man vel også kunne i bilbranchen?

24
1. november 2023 kl. 12:44
Re: Re: Re: Det kan godt være de

Hmm - det har jeg så til gode at se endnu, men måske mig der ikke har klikket ned i den rigtige undermenu ;)

23
1. november 2023 kl. 12:35
Re: Re: Det kan godt være de

Du kan godt bytte din gamle fossil-bil ind når du køber elbil på nettet.

22
1. november 2023 kl. 12:01
Er elbiler for dyre iDanmark

Er elbiler for dyre i Danmark ?  https://www.elbil24.no/nyheter/setter-ned-prisen-til-175000-for-vw-id3/80074302

21
1. november 2023 kl. 10:58
Re: Det kan godt være de

Jeg kommer ikke til at købe en bil på nettet - alene af den grund at jeg er "vant" til at når jeg køber en ny bil at så giver jeg min brugte i bytte.

Og ja, jeg ved godt jeg bare kunne sælge den selv ved siden af til en sikkert højere pris end den jeg får ved forhandleren, men på den anden måde er jeg sikker på at jeg ihvertifald ikke kommer til at hænge på noget garanti samt at jeg ikke har den usikkerhed at jeg ikke ved hvornår jeg kommer af med min egen bil og hvormeget jeg får for den og dermed hele den økonomiske del - det er fastlagt den dag jeg skriver under på slutsedlen på den nye bil.

Det udelukker desværre nogen mærker, men så må jeg nøjes med dem der er tilbage.

20
31. oktober 2023 kl. 21:15
Re: Forhandler modellen for bilsalg har

Forhandler modellen for bilsalg har ingen fremtid. Showrooms og onlinesalg er vejen frem

Det kommer nok an på hvem de vil sælge til - der er mange ulemper ved online salg, ingen personlig betjening, ingen mulighed for forhandling, ingen tilpasninger ud over det der er i konfiguratoren, absolut ingen service, udelukkende en kold "maskine" der tager imod pengene og ekspederer - det bliver en kedelig verden, men forhåbentlig vinder det menneskelige igen - engang. 

19
31. oktober 2023 kl. 21:07
Forhandler modellen for bilsalg har

Forhandler modellen for bilsalg har ingen fremtid. Showrooms og onlinesalg er vejen frem, det er der dog en del forskellige aktører der har økonomiske aktier i, ikke umiddelbart at acceptere..

Enig i at der mangler en smule billigere EV - men de fleste laver en økonomisk helhedsbetragtning som gør, at jo flere km du kører des større ide er det at skifte - dermed bliver flere km kørt på el en antallet af EV på vejene umiddelbart indikerer.

 

 

17
31. oktober 2023 kl. 13:43
Mon ikke flertallet vælger....

Umiddelbart tror jeg Jan Lang har fat i noget, de fleste vælger bil ud fra ønsker og økonomisk formåen, det er ikke nødvendigvis flertallet der har en økonomi der tillader dem at vælge bil ud fra ren og skær lyst og/eller idealisme. 

Når man kommer igennem diverse grupper med elbiler, så er det første og ofte mest vægtede argument muligheden for at spare penge, og især efter prisnedsættelserne ved et specifikt amerikansk mærke som leverer tusindvis af stort set ens biler, størstedelen i hvid, fordi den er billigst, og andre farver er forholdsmæssigt dyre. 

Er det tilmed en person som har elbaseret opvarmning, kører 8.000 km/md og med et Clever abonnement kan ende i næsten at få penge for at køre i det nye elektriske, men dog lidt kedelige valg (fx en hvid amerikaner? eller en billig kineser?), så er det ren og skær økonomi, så kommer køreegenskaber, design, og lignende for mange ikke nødvendigvis øverst på listen af prioriteter (mange glemmer dog at tjekke forsikringen, inden de vælger en bil med mange hestekræfter, eller dyre dele i forhold til reparationer)

Så - Mon ikke flertallet vælger bil først og fremmest ud fra den tilgængelige økonomi, om det er kynisk, beregnende, fornuftigt, eller bare ikke den historie idealisterne ønsker? Det ved jeg ikke, men jeg tror på at økonomien for flertallet vægter meget højt. 

16
31. oktober 2023 kl. 13:19
Kynisk

Det er farligt med de ord der dels har skiftet betydning med tiden og dels opfattes helt anderledes end tænkt.

Jeg skiftede for en del år siden koldt og kynisk min dejlige Berlingo ud med en C3. Jo færre penge du har desto mere kynisk må du handle.

Det samme med ordet "kollapse": Gletscheren kollapser (efter 500år), eller tårnet i Italien der kan kollapse (når som helst og pludseligt).

15
31. oktober 2023 kl. 12:19
Grøn omstilling

Når man vælger en elbil har det ikke noget med kynisme at gøre. Det lyder som om Jan Lang er den kyniske her som vælger at køre videre i en fosibrænder til skade for miliøet. Måske skulle overskriften være "Bilbassens analytiker vælger koldt og kynisk elbilen fra for at sparre en skilling til skalde for miliøet".

Når vi nu er kommet ind på emnet så havde jeg en "sjov" oplevelse for et par uger siden. Jeg var inde i en toyota forhandler i taastrup  hvor der holdt en Porche Tycan udenfor. Jeg spurgte forhandleren hvad den lavede udenfor, og han svarede at det var hans partner der solgte BYD elbiler der kørte i den. Det er ægte kynisme i den negativt ladet forstand, han sælger kinesisk skrald biler til kunderne mens han selv kører i en tysk bil. Tycan var en bil jeg selv overvejede men fravalgte, da den ikke kunne trække noget på krogen. Man hører ofte historier fra kina om BYD biler der bryder i brand.  Her er en mere der kom op for 3 minuter siden , det er utroligt at den får lov til at køre på de denske veje. https://carnewschina.com/2022/08/03/byd-han-ev-ignited-in-china-cause-of-fire-is-unknown/ Statistiken for BYD biler er helt i top, hvis man ikke har en zippo lighter når man skal have en smøg....

14
31. oktober 2023 kl. 11:57
Re: Slut med kynisk

Så for at ordet ikke skal overskygge mine pointer, vil jeg hermed, fra dags dato, forsøge at afstå fra at bruge ordet i mine indlæg :-)

Hrmmm, syntes du ikke at det er en lidt kynisk beslutning :)

13
Journalist/Ingeniør -
31. oktober 2023 kl. 11:51
Journalist/Ingeniør
Slut med kynisk

Jeg erkender, at mange af Motorbloggens læsere lægger flere følelser i ordet "Kynisk" end jeg gør. 

Jeg ser ikke kun en psykopat eller en koldblodig morder foran mig, når jeg tænker kynisk.

Jeg ser en rationel person, som ikke tillægger følelser den helt store værdi, når en beslutning skal træffes - i stedet ses på tal og fakta. 

Det gælder for eksempel ved køb af bil.

Så for at ordet ikke skal overskygge mine pointer, vil jeg hermed, fra dags dato, forsøge at afstå fra at bruge ordet i mine indlæg :-)

12
31. oktober 2023 kl. 11:37
Re: Re: Re: Du skal ikke tro du er noget...

Jeg har svært ved at se nogen fra middelklassen som kyniske fordi de vælger at bruge deres penge på en elbil. Rationel vil jeg hellere kalde det. 

Fair nok - men måske bare en modgift til den frelsthed der ofte også følger med køb af elbil. 

Det morer mig altid når folk fremturer med elbilers miljørigtighed. Laver man en LCA på en elbil der kører på speltavner og VE, så forurener den stadig ca 1/3 af en tilsvarende ICE'er** over sin levetid. Det er stadig alt, alt for meget til at vi fortsat kan retfærdiggøre konceptet "hver mand sin egen bil på motorvejen", ny Kattegatbro, eller hvad vi nu ellers kan komme op med  af tosserier i privatbillismens hellige navn. 

 

** og eftersom elbiler ofte er større end det tilsvarende ICE alternativ ender vi sq nok omkring en 50% reduktion af skadelige udledninger over bilens levetid. Det er meget langt fra at være tilstrækkeligt - desværre. 

 

(Dukker mig og afventer shit-storm....)

11
31. oktober 2023 kl. 11:14
Re: Re: Du skal ikke tro du er noget...

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvorfor du tillægger mig den holdning.

Fair nok. Måske misforstår vi bare hinanden. Titlen er "Elbiler bliver købt af den kyniske middelklasse". For mig er ordet "kynisk" et ret negativt ladet tillægsord. "Kynisk Morder", "en kold og kynisk kalkyle". 

Jeg har svært ved at se nogen fra middelklassen som kyniske fordi de vælger at bruge deres penge på en elbil. Rationel vil jeg hellere kalde det. 

Jeg prøvede at slå betydningen af kynisk op.  "sjælsrå; skamløs; uanstændig i ord el. gerning". 

Det kan selvfølgelig være vi opfatter ordet forskelligt og misforståelsen kommer deraf. :-)

10
31. oktober 2023 kl. 11:11
Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Skal vi så ikke bare kalde det fornuft eller snusfornuft, eller noget i den retning, når din genbo formentlig har regnet på de totale omkostninger ved et transportmiddel og vælger det mest fordelagtige.

8
31. oktober 2023 kl. 10:03
Re: Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Men vi er også mange, der netop køber elbil med følelserne. Jeg købte (leasede) min første elbil for to år siden - det er den fedeste bil jeg nogensinde har kørt (overgår bla. VW Golf GTI, Land Rover Discovery, Porsche 911, Fiat 124 dino, Ford Escort 2000 m.fl. - altså et bredt udvalg fra flere årtier).

Det er nu nedtur hver gang jeg kører i en fossil-bil (senest bla. en Volvo S60)...

7
Journalist/Ingeniør -
31. oktober 2023 kl. 09:41
Journalist/Ingeniør
Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Mangler vi ikke en forklaring på postulatet om kynisme. Antyder den gode Bjørn, at genboen må være kyniker, eftersom genboen kan regne? Det stemmer ikke helt med min opfattelse af ordets betydning.

Det er helt fint at botanisere ned i, hvad definitionen på kynisme er. Fra den Store Danske: Kynisme var en oldgræsk filosofisk retning, der søgte individets frigørelse fra materielle behov og ambitioner. I vore dage bruges ordet primært om hensynsløshed og råhed.

Nu var det jo ikke mig, der brugte ordet, men når jeg nu videreformidler det, så lad mig forklare, hvad jeg mener, for jeg erkender, at det måske lige er at stramme den hvis vi taler om "hensynsløshed og råhed". 

I min bog vil jeg oversætte kynisme til "uden følelser" - hvilket er pointen i historien. 

Ja, min genbo (der hverken er hensynsløs eller rå) kan regne og derfor køber han ikke bil med følelserne, men med 'mest bil for pengene' i tankerne.

Det gør dem, der køber bil til 250.000 kroner også - og her er der endnu ikke mange elbiler at vælge imellem.

6
31. oktober 2023 kl. 09:32
Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Mangler vi ikke en forklaring på postulatet om kynisme.

Er pointen ikke, at der ligger en kold kalkule bag de fleste køb af elbil? Enhver handling der ikke er ren hjertesag må nødvendigvis indeholde et gram af kynisme. Jeg kan ikke se at det er så frygteligt fornærmende. Jeg følte mig på ingen måde truffet. 

Naturligvis skæver man da til pengepungen når man tilhører middelklassen, vi har jo netop ikke penge til at gøre præcis hvad vi vil. I virkeligheden er vi alle vel en smule kynikere.

5
Journalist/Ingeniør -
31. oktober 2023 kl. 07:53
Journalist/Ingeniør
Re: Du skal ikke tro du er noget...

Hold nu op! Hvad forventet du? At vi alle sammen skal tjene det samme? At ingen køber en Tesla før alle har råd? 

 

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvorfor du tillægger mig den holdning.

Med udgangspunkt i det Jan Lang fortalte, skriver jeg bare, at de fleste danskere kigger på pengepungen og køber bil efter hvad der bedst kan betale sig. I prisklassen 350.000 kroner og op, er det en elbil.

Når der kommer flere elbiler til omkring 250.000 kroner, så vil det være den bil som danskerne køber. Men der gå stadig nogle år, da der ikke er særlig mange på markedet.

4
31. oktober 2023 kl. 07:10
Det kan godt være de

Det kan godt være de nyeste generationer køber bil på nettet, men jeg tror mere på Henrik Dreboldt, for der er virkelig noget ved personlig kontakt som en online platform ikke kan løse. 

 

Det kan så godt være at det med at forhandle rabat bliver sværere fordi forhandlerne så bliver afhængige af online løsninger, men de nuværende løsninger hvor du kan købe en bil og få den udleveret uden nogen former for personlig kontakt, det er da dødsygt.

Der er stor forskel på at købe en iPad eller et par billige sko online, og så til at købe bil eller hus, det er en større investering, og for bilens vedkommende er det også rart at der er et menneske bagved når man skal vende tilbage med enten det ene eller det andet bilen skulle have behov for (vedligehold, reparation eller...) 

 

Der er et par mærker som klarer sig udemærket online, den ene er lykkes med en fortælling om at service ikke er nødvendigt, selvom manualen til bilerne fra netop denne producent ligger online og klart og tydeligt forklarer nogle korte kilometer intervaller for vedligehold. Det er ærgerligt, for mange af dem der køber online læser heller ikke manualen, så de kører videre i bilen, uden at få set den efter, for der var ingen menneskelig kontakt, og de har læst på SoMe at "bilen ikke kræver service for at opretholde garantien" ...

3
31. oktober 2023 kl. 02:30
Re: Hvem køber nye fossilbiler?

Mangler vi ikke en forklaring på postulatet om kynisme.

Begrebet "den kyniske middelklasse" er nok i familie med "den ekstreme midte" :-)

2
31. oktober 2023 kl. 01:28
Hvem køber nye fossilbiler?

Jeg gætter på, det også er middelklassen. De fattige køber brugt.

Så vi kan forenkle det til: Det er middelklassen, der køber nye biler. El eller fossil.

Det kan i øvrigt være lærerigt at kigge på top 10 over solgte biler. Sidst jeg kiggede, kunne 2 af ICE-modellerne fås til cirka 170.000. De øvrige ICE-modeller kostede 350-500.000. Så virker en elbil ikke voldsomt dyr i sammenligning.

Mangler vi ikke en forklaring på postulatet om kynisme. Antyder den gode Bjørn, at genboen må være kyniker, eftersom genboen kan regne? Det stemmer ikke helt med min opfattelse af ordets betydning.

 

 

 

1
30. oktober 2023 kl. 17:59
Du skal ikke tro du er noget...

Hold nu op! Hvad forventet du? At vi alle sammen skal tjene det samme? At ingen køber en Tesla før alle har råd? 

Elbiler er stadig forholdsvis ny teknologi ogderfor stadig dyre. Det var benzin motoren også da den kom frem. I starten var det kun rige der havde råd, men deres efterspørgsel skabte et marked der drev prisen ned. Sådan vil det også være med elbiler. 

Jeg tror ikke på nogen køber en elbil for at genere andre.